Het grote Lyngdorf topic

Started by garmtz, February 18, 2006, 09:51:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Quote from: Jukie on March  8, 2006, 10:30:07
Toch hebben ze in de folder op de site van Lyngdorf wel plaatjes waar ze de fronts actief aansturen met 2 versterkers.

Dus ze zijn blijkbaar zelf wel van mening dat het in ieder geval iets toevoegt?
Hi.
De Lyngdorf speakers hebben de mogelijkheid om de crossover te omzeilen.
Die vindt dan plaats in de versterkers TDA plus SDA.
Daar zit de winst met biamping voor Lyngdorf.
Saludos,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

beunky

Quote from: Hipster on March  8, 2006, 13:02:18
Hi TingTong.
ik heb er in het verleden ook reeds om verzocht,maar ze waren niet al te scheutig.
Bang dat gebruikers met wat minder kennis van zaken een bron rechtstreeks erop aansluiten.
Een simpele firmware update met diep in het menu verborgen een optie tot fixed volume setting op geselecteerde input zou voldoende zijn.
Enfin, hoop dat het lukt.
Saludos,Hipster.

What's the big deal... Bij Tag was dat ook geen probleem, was gewoon een duidelijke optie in het menu, aan elke willekeurige ingang toe te kennen. Het staat ook duidelijk in de handleiding, wat kun je dan nog meer doen?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz

Ik nam aan dat degene die vroeg waarom Lyngdorf ook dubbele versterkers gebruikte doelde op het voorbeeld met de passieve speakers. Gebruik je ze actief, heb je uiteraard zowieso een extra versterker (of twee) nodig.

garmtz

Even voor de duidelijkheid, de verschillende configuraties:

1. Passief aangestuurde MH-1
2. Passief aangestuurde MH-1 met extra passieve W210 woofers
3. Actieve aansturing MH-1
4. Actieve aansturing MH-1 met extra passieve W210 woofers

Hierin bi-ampen ze dus nergens de MH-1 (actief aangestuurd MOET je natuurlijk wel biampen). Het mooie is het modulaire van het systeem.

Jukie

Misschien mis ik het verschil tussen passief bi-ampen en aktief bi-ampen wel gewoon  ???  ;D

garmtz

Quote from: Jukie on March  8, 2006, 15:29:32
Misschien mis ik het verschil tussen passief bi-ampen en aktief bi-ampen wel gewoon  ???  ;D

Eigenlijk bestaat 'actief bi-ampen' niet echt. Bij actief aansturen van een speaker wordt er al op laag niveau (line-level, dus VOORDAT het signaal wordt versterkt) gefilterd, dan naar een versterker gestuurd en vervolgens naar de aan te sturen unit(s) in de speaker. Omdat iedere unit een ander signaal krijgt, worden ze ook door verschillende versterkers aangestuurd.

Bij passief bi-ampen gaat er een full-range signaal naar iedere unit en wordt er pas in de speaker op high-level gefilterd.

Verschil tussen passief en actief aansturen van speaker kan heel groot zijn. Voorbeelden zijn er o.a. van Linn. Hun systemen klinken best een pak beter actief aangestuurd.

Er zijn maar weinig merken echter die ook digitaal filteren. Ik ken eigenlijk alleen Lyngdorf en Meridian die dat doen, maar misschien hebben anderen nog andere voorbeelden.

visitor

Quote from: garmtz on March  8, 2006, 15:43:46
Eigenlijk bestaat 'actief bi-ampen' niet echt. Bij actief aansturen van een speaker wordt er al op laag niveau (line-level, dus VOORDAT het signaal wordt versterkt) gefilterd, dan naar een versterker gestuurd en vervolgens naar de aan te sturen unit(s) in de speaker. Omdat iedere unit een ander signaal krijgt, worden ze ook door verschillende versterkers aangestuurd.

Bij passief bi-ampen gaat er een full-range signaal naar iedere unit en wordt er pas in de speaker op high-level gefilterd.

Verschil tussen passief en actief aansturen van speaker kan heel groot zijn. Voorbeelden zijn er o.a. van Linn. Hun systemen klinken best een pak beter actief aangestuurd.

Er zijn maar weinig merken echter die ook digitaal filteren. Ik ken eigenlijk alleen Lyngdorf en Meridian die dat doen, maar misschien hebben anderen nog andere voorbeelden.

Of, bij "actief bi-ampen" gebruikt men de interne crossover filters van de luidsprekers niet. Bij "passief bi-ampen" wel. Actief bi-ampen heeft dus enkel zin als men de luidsprekers gebruikt zonder hun interne crossover filter.

visitor

Quote from: garmtz on March  8, 2006, 15:43:46
Er zijn maar weinig merken echter die ook digitaal filteren. Ik ken eigenlijk alleen Lyngdorf en Meridian die dat doen, maar misschien hebben anderen nog andere voorbeelden.

Filteren de meeste surround preamps niet digitaal ?  ???

Jukie

Quote from: Erwin on March  8, 2006, 15:48:30
Of, bij "actief bi-ampen" gebruikt men de interne crossover filters van de luidsprekers niet. Bij "passief bi-ampen" wel. Actief bi-ampen heeft dus enkel zin als men de luidsprekers gebruikt zonder hun interne crossover filter.

Waarbij je dus de 1e versterker b.v. het bereik tot 2600hz naar de laag-units laat sturen en de 2e versterker de rest naar de hoog-units? (in het geval van 2-weg)

Als je het zo gaat redeneren heeft passief bi-ampen dus inderdaad alleen nut als de versterker in zijn 1-tje te kort komt om alles aan te sturen?

Nou ja, dan ben ik iig benieuwd naar het verschil bij Lyngdorf tussen passief aansturen met 1 versterker en actief aansturen met 2 ;).

visitor

Quote from: Jukie on March  8, 2006, 15:52:52
Waarbij je dus de 1e versterker b.v. het bereik tot 2600hz naar de laag-units laat sturen en de 2e versterker de rest naar de hoog-units? (in het geval van 2-weg)

Dat klopt.

Quote from: Jukie on March  8, 2006, 15:52:52
Als je het zo gaat redeneren heeft passief bi-ampen dus inderdaad alleen nut als de versterker in zijn 1-tje te kort komt om alles aan te sturen?

Dat is inderdaad het grootste voordeel volgens mij.

Quote from: Jukie on March  8, 2006, 15:52:52
Nou ja, dan ben ik iig benieuwd naar het verschil bij Lyngdorf tussen passief aansturen met 1 versterker en actief aansturen met 2 ;).

Bij actief aansturen gebruikt men een actief (digitaal) filter buiten de speaker. Dat is meestal beter dan een passief filter in de speaker.

garmtz

Quote from: Erwin on March  8, 2006, 15:49:42
Filteren de meeste surround preamps niet digitaal ?  ???

Ja, maar dat is puur voor bass management (tot 120 Hz of zoiets), niet het filteren van de units. Maar strict gesproken heb je gelijk... :)

jhmkoop

Een Lyngdorf dealer in Nederland, dat doet deugd. Alleen de Lyngdorf site vermeld jullie nog niet.

Ik volg regelmatig hun ontwikkeling op internet. Als hun room-perfect systeem beschikbaar is, kom ik zeker eens luisteren!
Vraag waar ik mee zit: zou hun TDA 2200 versterker ook bruikbaar zijn op mijn Audiostatics? leveren capacitatieve belasting en transformator op de luidspreker uitgang (met offset DC??) geen problemen; is een dipool wel geschikt voor room correction?

vriendelijke groet

Joost

garmtz

Quote from: jhmkoop on March 10, 2006, 14:36:17
Een Lyngdorf dealer in Nederland, dat doet deugd. Alleen de Lyngdorf site vermeld jullie nog niet.

De Lyngdorf site vermeld de importeurs, niet de dealers.

QuoteIk volg regelmatig hun ontwikkeling op internet. Als hun room-perfect systeem beschikbaar is, kom ik zeker eens luisteren!

Is goed! :)

QuoteVraag waar ik mee zit: zou hun TDA 2200 versterker ook bruikbaar zijn op mijn Audiostatics? leveren capacitatieve belasting

Ik heb die vraag uitstaan, wilde ik zelf ook wel weten. Aangezien er niet sterk wordt teruggekoppeld, kan ik me voorstellen dat de versterker raar kan gaan doen, maar ik heb daar noch ervaring mee, nog een goed antwoord op. Wat wel zo is, is dat je evt. roll-off vrij gemakkelijk kunt compenseren met de DSP.

Quoteen transformator op de luidspreker uitgang (met offset DC??) geen problemen;

Er is niet meer DC op de uitgang aanwezig dan een normale versterker. Er werd door Hifi World 3,5 mV/7,0 mV gemeten.

Quoteis een dipool wel geschikt voor room correction?

Normaal niet, omdat de DSP de backwave probeert weg te regelen... Maar met RoomPerfect s het waarschijnlijk geen probleem. Interessant stukje van Peter Lyngdorf hierover:

Quote
Dear Claude

Both the TacT and the RoomPerfect correction systems are minimum phase
systems. In other words they are not correcting for the phase of the system.
We believe that correcting for the phase in a listening room is a mistake –
why will be explained in the white paper published when RoomPerfect is
delivered in May.

When I designed the W210 the intention was to create a more immediate energy
transfer – less smearing of the pressure wave at lower frequencies. This
smearing is actually worse from a conventional speaker than for a dipole at
lower frequencies – because a conventional speaker is totally
omnidirectional, while a dipole is figure of 8 dispersion. (The time
smearing of a conventional speaker in a listening room creates such a
chaotic phase that it can not be found by measurement)

When you place a normal speaker close to the rear wall and side wall the
sound pressure build-up will be spread out over time – the longer to the
walls the greater the delay. If the walls are very far away the delay is
going to be long – but on the other hand the energy reflected from the walls
will decrease in intensity. The rear wall reflection will create a
cancellation typically in the 100 – 200 Hz. Range. This suckout can not be
corrected and it is a mistake to try. With W210 exactly in the corner the
energy transfer is optimal and there will not be any suckouts at all
stemming from early reflections.

How high should the W210 be used? This depends on circumstances. If you have
a good direct flow from the W210 and are approximately listening at 45
degree angle from the corner then 600 Hz will work well. Under less ideal
conditions you may want to reduce crossover to about 400 Hz. With this range
in crossover frequencies you have quite a few benefits, among others you can
avoid the floor reflection from your main speakers – because this range is
handled by the W210 – which is already on the floor.  Also all kinds of
distortion from your main speaker will be reduced dramatically.

You will still have reflections from your main speakers – dipoles will
behave differently from point source speakers – more of a tendency to get a
single well defined reflection from the back wall – rather than scattered
reflections.

Reflections in the mid-high frequencies from the floor and ceiling should be
minimized, from the side walls they are often beneficial for spatial
localization and depth. (avoid very early reflections coming less than 3-4
milliseconds after the direct sound though).

Where your TacT and RoomPerfect will differ is in the way the measurement /
correction works. The TacT will measure the amplitude response in the
microphone position. When you make a target curve the system will inverse
the frequency response around the target curve. A dip in the response of 10
dB will result in an increase in the response of 10 dB in the correction and
vice versa, to avoid overcorrecting smoothing is applied to the frequency
response measurement.

RoomPerfect on the other hand will use the centre measurement plus the
additional measurements to determine not only the frequency response at the
listening position, but also the total power response of the system. The
focused correction will then correct for the frequency response in the
listening position, but under guidance from the additional measurements.
Therefore the correction can be done without the need of smoothing. This is
because the system will no longer be fooled by cancellations. This is
particularly important if you want to use a dipole for full range because
the dipole produce very deep cancellations in the frequency response which
by the way are not very audible.

With best regards

Peter Lyngdorf

Sterker nog, met jouw Audiostatics zou je in combinatie met RoomPerfect en de corner subs wel eens een extreem goed totaalgeluid neer kunnen zetten: PERFECT midden en hoog (immers, elektrostaat) en PERFECT laag door de corner subs + DSP.

jhmkoop

Quote from: garmtz on March 10, 2006, 14:55:23
Er is niet meer DC op de uitgang aanwezig dan een normale versterker. Er werd door Hifi World 3,5 mV/7,0 mV gemeten.

:-[ Sorry, ik stelde de vraag verkeerd. Ik bedoelde de common mode spanning. Ik heb begrepen dat op beide kanten van de luidsprekeruitgangen  ("rood"en "zwart") 35 V DC staat

Quote from: garmtz on March 10, 2006, 14:55:23
Sterker nog, met jouw Audiostatics zou je in combinatie met RoomPerfect en de corner subs wel eens een extreem goed totaalgeluid neer kunnen zetten: PERFECT midden en hoog (immers, elektrostaat) en PERFECT laag door de corner subs + DSP.

De audiostatics zijn je zo dankbaar als je ze in het laag een beetje ontlast. Met mijn huidige sub-woofer een keer de freqentie response in het laag opgementen (in stapjes van 1 Hz) Daar wordt je instantaan depressief van....

peter_bruin

#214
Hoi Garmt,

Al zicht op onze afspraak? Ik weet je zou contact zoeken via de mail, maar als ik deze posts lees word ik wat ongeduldig... ;D

garmtz

Quote from: jhmkoop on March 11, 2006, 06:30:41
:-[ Sorry, ik stelde de vraag verkeerd. Ik bedoelde de common mode spanning. Ik heb begrepen dat op beide kanten van de luidsprekeruitgangen  ("rood"en "zwart") 35 V DC staat

Er staat inderdaad 35 V DC op de luidsprekeruitgangen. Die zijn dus 'floating', wat betekent dat je de 'nul' niet aan aarde mag leggen. Als dat wel zo is in je elektrostaten heb je inderdaad een uitdaging.. :) Op mijn Vantage elektrostaten is de TDA 2200 echter een droom en de sales support man heeft ook al uitstekende resultaten behaald op de nieuwe Quad elektrostaten.

QuoteDe audiostatics zijn je zo dankbaar als je ze in het laag een beetje ontlast. Met mijn huidige sub-woofer een keer de freqentie response in het laag opgementen (in stapjes van 1 Hz) Daar wordt je instantaan depressief van....

Daarom denk ik dat de TDA 2200 met corner woofers een droomoplossing zou zijn voor je...

Deleted member

Selectie van een vast volume op digitale/analoge uitgangen wordt mogelijk in een nieuwe release! Is dit niet precies wat de mensen die de HT Passthough oplossing willen hebben?

Onderstaande las ik in de Lyndorf User Groep op Yahoo: (http://launch.groups.yahoo.com/group/LyngdorfAudio-UG/)

QuoteHi,

   We must give a little official info here...

   From the first TDA2200 to the TDA2200+ there are several changes, besides the
board beeing able to carry the RoomPerfect module the I/O card is also changed
to include a digital out after the DSP kernel and not only a relay out of the
chosen digital input as in the first 2150/2200's.

   The reason for the change is that we want the user to be able to connect all
sources to one amplifier, include RoomPerfect in it and use several slaved
digital amplifiers which were not possible with the first topology.

   In this process we have not changed the menu system yet to give access to
selecting if the digital or analog output shall be volume controlled or full
scale, this will be included in the final RoomPerfect SW release.

   So if you connect you S2150 to the TDA and use the slave volume feature it
will mean the volume control is doubled - giving eg. at 80 dB not only -20 dB
from full scale but -40 dB so my guess will be that the S2150 is actually
playing but only very soft compared to what you expect ?, so the cure at the
moment is to set the default volume of the S2150 to 88 dB and use the TDA volume
control only. When the next software revision will be ready you can use the
correct setup as you are already trying to now - I am sorry for the confusion

   Best regards
Jes Mosgaard
   Lyngdorf Audio

   But the digital output is volume controlled as the DAC output

hifiman

Quote from: Antoine on March 13, 2006, 16:22:28
Selectie van een vast volume op digitale/analoge uitgangen wordt mogelijk in een nieuwe release! Is dit niet precies wat de mensen die de HT Passthough oplossing willen hebben?

Onderstaande las ik in de Lyndorf User Groep op Yahoo: (http://launch.groups.yahoo.com/group/LyngdorfAudio-UG/)

Hmmm alleen in de roomperfect module als ik het goed begrijp  ???

Deleted member

Dat dacht ik eerst ook maar volgens mij bedoelen ze de SW die je kunt installeren op het moment dat de RoomPerfect module beschikbaar komt ongeacht of je de RoomPerfect module nu wel of niet hebt. Maar ik weet het uiteraard niet zeker.  ???

Had jij nog geen antwoord ontvangen Ronald, je had toch een e-mail naar ze gestuurd?

myself

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

shit, lees net dat de 12V trigger NIET werkt op de 2200+  :'( :'(

The trigger in is an option for remote controlling the TDA2200, and
since the TDA in most cases are remote controlled from another TDA
over the RS232 link we have decided to sacrifice the input for the
upcoming RoomPerfect connection.

On all TDA2200+ products the trigger in is NOT connected, when the
upgrade will be available, the measurement mic. will be connected
through this input. As the module is not yet available we have not
documented this change,
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Deleted member


Danakin

Quote from: garmtz on February 21, 2006, 19:52:23
Dat klopt inderdaad volgens de theorie, maar het is veiliger voor een speaker te gaan die net iets dieper doorloopt (bijv. 75 Hz), om zo zo ver mogelijk (liefst tenminste 2 octaven) verwijderd te zijn van de gebruikte crossover van bijv. 400 Hz. Maar het zou inderdaad kunnen met de 80i speakertjes! Mini-speakers met een mega-geluid! Sterker nog, het zou wel eens extreem goed kunnen klinken, aangezien er werkelijk NIETS mis is met het hoog en middenhoog van deze speakers...  8)
Zit me toch nog iets niet lekker. Een tijdje geleden was er een topic dat ging over het gebruik van "full range"- speakers en daar werd gestelt dat door rondom full-range te gebruiken er toch een verplaatsing van het laag waarneembaar was (ik denk bijvoorbeeld aan een ruimteschip in SWII waarbij je het laag van achter naar voren voelt/hoort komen). Hoe is dat dan bij het gebruik van monitors (bijv.80i´s, 90i van final) i.c.m. met de hoeksubs van Lyngdorf of subs in zijn algemeenheid.
Kortom:
- is verplaatsing van het laag bij gebruik van full-range rondom een feit?
- zo ja, kan dit zelfde effect ook gerealiseerd worden met monitors i.c.m. sub(s)?

Danny
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Danakin

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

myself

de R&D van lyngdorf is wel erg actief hoor. De losse Millenium ADC staat op het punt geintroduceerd te worden (eind aug)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip