Het grote Lyngdorf topic

Started by garmtz, February 18, 2006, 09:51:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

#950
Quote from: BuSpu on December 29, 2013, 22:27:28
en dan heb je het nog niet eens over de perfecte vleugel opname om maar iets te noemen. Niet echt simpel en ik spreek uit ervaring.  ;)
Weet niet zo zeker of een 'perfecte' vleugelklank er eigenlijk wel toe doet, voor een overtuigende reproductie.  (Heb heel wat piano's gehoord die dat niet hadden.)  IRL klinkt het sowieso anders.  Goeie opname neemt ook wat van de ruimte mee uiteraard, en dat kan je nooit makkelijk verhuizen.

Octaaf

En geen enkele vleugel klinkt hetzelfde, al komen ze achter elkaar uit dezelfde fabriek rollen.

BuSpu

Quote from: AbZ on December 29, 2013, 22:37:24
Weet niet zo zeker of een 'perfecte' vleugelklank er eigenlijk wel toe doet, voor een overtuigende reproductie.  (Heb heel wat piano's gehoord die dat niet hadden.)  IRL klinkt het sowieso anders.  Goeie opname neemt ook wat van de ruimte mee uiteraard, en dat kan je nooit makkelijk verhuizen.
Voor een overtuigende muzikale reproductie is een perfecte klank zeker geen vereiste maar voor Octaaf ging het om een realistische weergave.

AbZ

Quote from: BuSpu on December 29, 2013, 23:03:25
Voor een overtuigende muzikale reproductie is een perfecte klank zeker geen vereiste maar voor Octaaf ging het om een realistische weergave.
Met reproductie bedoelde ik juist weergave.  Ik gok dat we elkaar verder wel snappen  :)

Octaaf

Bedoelde inderdaad realistisch. De perfecte vleugel bestaat niet (behalve die van mijzelf dan :D )

eddy135

Denk dat de weergave van een vleugel meer afhangt van de luidsprekers dan van de versterker...

Heb eens een pianostuk over Avantgarde luidsprekers gehoord, en dat was echt kippenvel.  :wub:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

AbZ

Quote from: Octaaf on December 29, 2013, 23:25:59
Bedoelde inderdaad realistisch. De perfecte vleugel bestaat niet (behalve die van mijzelf dan :D )
Ik lees dat je misschien niet alleen van ingeblikte muziek geniet.  Model staat er niet bij...
Leuke speakers overigens.

Midcall

Quote from: jazzman on December 29, 2013, 09:22:48
Roomperfect doet veel meer dan alleen maar WAT aan pieken en dalen doen..... En wat is dat WAT dan?

Lees de product description, en vraag dan een demo aan... Heb de DPA-1 thuis mogen ervaren. Voor MIJN acoustiek een openbaring. Een piano docente heeft nog nooit een piano zo realistisch in mijn ruimte mogen ervaren.... En dat op piano sterkte :blink:
Simpel te bewijzen? Een waterfall grafiekje laten zien van zonder en vervolgens mèt Lyngdorf roomcorrection... dan kunnen we allemaal zien wat roomcorrection met nagalm / flutter doet. Ik verwacht heel erg weinig. Dat je met het rechttrekken van wat bulten en dalen een piano meer naar een piano kunt laten klinken geloof ik direct, al geloof ik dat het type speaker en de daarin toegepaste filterfrequenties van minstens even belangrijke importantie zijn voor de kwaliteit van de weergave van een piano (daar heb ik mijn eigen speakers op uitgezocht). Overigens zit voor dat recht trekken tegenwoordig niet zoveel meerwaarde voor een Lyngdorf meer in, omdat een middle of the road receiver eenzelfde trucje doet met hun on-board roomcorrection. Maar als Peter Lyngdorf met zijn roomcorrection tevens nagalmtijden kan oplossen dan is het ei van Columbus gevonden en is de wereld verlost van de noodzaak van akoestische aanpassingen om een set ècht goed te laten klinken. Ik heb Peter overigens ook nergens een dergelijke claim zien maken.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Deleted User

Quote from: Midcall on December 30, 2013, 02:49:07
Simpel te bewijzen? Een waterfall grafiekje laten zien van zonder en vervolgens mèt Lyngdorf roomcorrection... dan kunnen we allemaal zien wat roomcorrection met nagalm / flutter doet. Ik verwacht heel erg weinig. Dat je met het rechttrekken van wat bulten en dalen een piano meer naar een piano kunt laten klinken geloof ik direct, al geloof ik dat het type speaker en de daarin toegepaste filterfrequenties van minstens even belangrijke importantie zijn voor de kwaliteit van de weergave van een piano (daar heb ik mijn eigen speakers op uitgezocht). Overigens zit voor dat recht trekken tegenwoordig niet zoveel meerwaarde voor een Lyngdorf meer in, omdat een middle of the road receiver eenzelfde trucje doet met hun on-board roomcorrection. Maar als Peter Lyngdorf met zijn roomcorrection tevens nagalmtijden kan oplossen dan is het ei van Columbus gevonden en is de wereld verlost van de noodzaak van akoestische aanpassingen om een set ècht goed te laten klinken. Ik heb Peter overigens ook nergens een dergelijke claim zien maken.

Ook goed.. de discussies vallen in herhaling.... Als ik er maar blij mee ben...

Octaaf

Quote from: AbZ on December 30, 2013, 00:23:08
Ik lees dat je misschien niet alleen van ingeblikte muziek geniet.  Model staat er niet bij...
Leuke speakers overigens.

Zie mijn signature voor het model van de vleugel, daar kan echt geen enkel ingeblikt geluid tegenop. :) Het grappige is trouwens dat ik met instrumenten nooit echt last heb van mijn akoestiek, de ruimte is daarvoor misschien zelfs iets te gedempt. De vleugel klonk mooier voordat ik gordijnen, een grote bank, een kleed, etc. had.

De speakers zijn idd prima (ook de looks) en leveren zelfs in mijn akoestiek weinig problemen op, maar ik mis wel vrij veel dynamiek ten opzichte van de grotere/duurdere speakers die ik heb gehad. Liefst ga ik daarom weer terug naar wat grotere speakers, maar ik ben bang dat mijn akoestiek dan weer roet in het eten gooit. Daarom hoop ik dat een systeem als Lyngdorf een beetje helpt.

AbZ

Midcall heeft natuurlijk gelijk dat Lyngdorf of andere EQ niets aan de nagalm kan doen.

Staaled

Quote from: AbZ on December 30, 2013, 15:24:57
Midcall heeft natuurlijk gelijk dat Lyngdorf of andere EQ niets aan de nagalm kan doen.
Trinnov doet er wel degelijk iets tegen :http://www.trinnov.com/technologies/loudspeaker-room-optimization/acoustic-correction/. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

#962
Quote from: Staaled on December 30, 2013, 15:29:13
Trinnov doet er wel degelijk iets tegen :http://www.trinnov.com/technologies/loudspeaker-room-optimization/acoustic-correction/. :)
Nee.  Je kunt beheersen wat er uit de speaker komt
maar niet waar het heen gaat en wat er dan mee gebeurt.


Staaled

Quote from: AbZ on December 30, 2013, 15:38:48
Nee.  Je kunt beheersen wat er uit de speaker komt
maar niet waar het heen gaat en wat er dan mee gebeurt.
Op die fiets heb je gelijk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted User

Maar wij hebben het over een andere fiets....... 8)

Staaled

Quote from: jazzman on December 30, 2013, 17:45:38
Maar wij hebben het over een andere fiets....... 8)
Een tandem. :)
Fysieke maatregelen tegen galm en om het mid/hoog te beteugelen, DSP voor het laag.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted User

citaat:

"The ideal response is flat and without reflections" is very often the statement you'll hear if you ask people what the perfect sound would be for them.
However, for various reasons it is not our goal to create that... just take a look at the frequency response examples cited later in this document – they are not flat as a mathematician would like them and not smoothed to look nice. However, they represent sound in the real world! To an acoustic engineer they look extremely good!

So, why not flat and without reflections?

First of all, we are used to listening to music inside a room – everyone knows that if you listen to your preferred audio system outdoors something is missing – bass and impact. In other words what we define as the generic in-room bass enhancement sounds natural to us, which is precisely why this shouldn't be compensated for.

Secondly, listening to a speaker with a flat in-room power response would sound terribly bright. Measuring the direct on-axis response will look flat, but at the listening position the sound will roll off towards the high frequencies – due to distance, directivity, off-axis listening and general high frequency absorption and reflections in the room.

Thirdly, reflections are a big part of how we determine directionality and ambience – i.e. if there are no reflections, a lot of the 3-dimensional information would be lost. If you are trying to simulate how something will sound in a given position in a room, you need to simulate a minimum of 100.000 reflections – otherwise it just doesn't reflect a real life situation.

Therefore the challenge is not to remove the room and the reflections – but to adapt to them. The speaker designer obviously had an idea of how he wanted his loudspeaker to sound when he was designing the speaker - it has an identity we want to preserve, no matter in which room or how the speaker is placed."

Einde citaat....

AbZ

Quote from: Octaaf on December 30, 2013, 10:44:35
Zie mijn signature voor het model van de vleugel, daar kan echt geen enkel ingeblikt geluid tegenop. :)

Het grappige is trouwens dat ik met instrumenten nooit echt last heb van mijn akoestiek
Dacht dat er nog een maat bij hoorde maar zie nu dat het altijd 185 is.

Om een of andere reden is dat IRL idd veel minder vaak problematisch.

AbZ

@jazzman, het klopt dat natuurlijke reflecties wenselijk zijn (tot op zekere hoogte)
maar als het teveel is (de spreekwoordelijke badkamer) kan je dat niet met EQ weghalen.
EQ kan alleen bepalen dat er op bepaalde freqs meer of minder uit je speakers komt.

Staaled

#969
Quote from: jazzman on December 30, 2013, 18:53:18
citaat:

"The ideal response is flat and without reflections" is very often the statement you'll hear if you ask people what the perfect sound would be for them.
However, for various reasons it is not our goal to create that... just take a look at the frequency response examples cited later in this document – they are not flat as a mathematician would like them and not smoothed to look nice. However, they represent sound in the real world! To an acoustic engineer they look extremely good!

So, why not flat and without reflections?

First of all, we are used to listening to music inside a room – everyone knows that if you listen to your preferred audio system outdoors something is missing – bass and impact. In other words what we define as the generic in-room bass enhancement sounds natural to us, which is precisely why this shouldn't be compensated for.

Secondly, listening to a speaker with a flat in-room power response would sound terribly bright. Measuring the direct on-axis response will look flat, but at the listening position the sound will roll off towards the high frequencies – due to distance, directivity, off-axis listening and general high frequency absorption and reflections in the room.

Thirdly, reflections are a big part of how we determine directionality and ambience – i.e. if there are no reflections, a lot of the 3-dimensional information would be lost. If you are trying to simulate how something will sound in a given position in a room, you need to simulate a minimum of 100.000 reflections – otherwise it just doesn't reflect a real life situation.

Therefore the challenge is not to remove the room and the reflections – but to adapt to them. The speaker designer obviously had an idea of how he wanted his loudspeaker to sound when he was designing the speaker - it has an identity we want to preserve, no matter in which room or how the speaker is placed."

Einde citaat....
Ik vermoed dat ik 1 van de eerste RP gebruikers was en dat is inmiddels iets van 7 jaar terug.
Hoewel het veel goeds doet is het zeker niet perfect zoals de naam suggereert.
En metingen en luistersessies hebben dat mij duidelijk gemaakt.

Ook blijft de ruimte wel degelijk een factor, dat geeft Lyngdorf ook toe.
De ruimte hoeft niet zonder reflecties of de respons compleet vlak te zijn.
Er is een optimum voor beide resulterend in een prettig geluidsveld/beleving.
En dat varieert zelfs met de content.... :yinyang:

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted User

Helemaal akkoord... niets is perfect...

Maar waar ik een beetje een aversie tegen heb, dat zijn degene die beweren dat iets niet kan, niet mogelijk is, zonder zelf met de poten in de modder hebben gestaan. Dus iets uitgeprobeerd hebben. "heb je ooit een DPA-1 of een RP-1 thuis gehad? Dan blijft het angstvallig stil....

Ik geloof dat er best iets beters kan zijn. Ook ik kijk naar Trinnov maar niet tegen elke prijs... Heb nog vele andere hobbies... Het bezoeken van real music 2 keer per maand bijvoorbeeld....  :cheesy: En ook daar werken reflecties :-)

In het licht van een prijs kwaliteits verhouding denk ik dat Lyngdorf het gewoon erg goed doet. Natuurlijk is het RP systeem wellicht iets gedateerd, maar in die tijd waren ze denk ik ver vooruit... En vele merken kunnen hier nog steeds een puntje aan zuigen.

Lyngdorf gaat de komende jaren met een nieuwe lijn komen (bevestigd door importeur). Peter Lyngdorf heeft zich de laatste jaren ingezet voor Steinway Lyngdorf, en zou zich nu weer richten op Lyngdorf... We zullen zien wat dat aan verbetering brengt.

Ik ga weer van muziek genieten..... dat is datgene wat bij mij de basis is..... Vorige week Joanna Macgregor & Eric Vloeimans in het Bimhuis... 2e rij.... Fantastisch..... Daar kan geen Roomcorrectie systeem tegenop.... CHEERS


Midcall

Quote from: jazzman on December 30, 2013, 18:53:18
citaat:

"The ideal response is flat and without reflections" is very often the statement you'll hear if you ask people what the perfect sound would be for them.
However, for various reasons it is not our goal to create that... just take a look at the frequency response examples cited later in this document – they are not flat as a mathematician would like them and not smoothed to look nice. However, they represent sound in the real world! To an acoustic engineer they look extremely good!

So, why not flat and without reflections?

First of all, we are used to listening to music inside a room – everyone knows that if you listen to your preferred audio system outdoors something is missing – bass and impact. In other words what we define as the generic in-room bass enhancement sounds natural to us, which is precisely why this shouldn't be compensated for.

Secondly, listening to a speaker with a flat in-room power response would sound terribly bright. Measuring the direct on-axis response will look flat, but at the listening position the sound will roll off towards the high frequencies – due to distance, directivity, off-axis listening and general high frequency absorption and reflections in the room.

Thirdly, reflections are a big part of how we determine directionality and ambience – i.e. if there are no reflections, a lot of the 3-dimensional information would be lost. If you are trying to simulate how something will sound in a given position in a room, you need to simulate a minimum of 100.000 reflections – otherwise it just doesn't reflect a real life situation.

Therefore the challenge is not to remove the room and the reflections – but to adapt to them. The speaker designer obviously had an idea of how he wanted his loudspeaker to sound when he was designing the speaker - it has an identity we want to preserve, no matter in which room or how the speaker is placed."

Einde citaat....
Mijn god.... komt dit bij Bose vandaan? Je zou het haast zeggen... wat een hoop onzin bij elkaar.

Dus je moet juist veel reflecties (en de dus daarbij komende nagalm) hebben in je ruimte. Daarom klinkt het dus 'super' in de Amsterdam Arena of die grafkelder in Rotterdam, Ahoy. Echo is goed! Jammer dat het in het Bimhuis zoveel slechter klinkt omdat het daar ultiem gedempt is allemaal.

Nouja, ik ben een andere mening toegedaan. Een hard klinkende ruimte verpest in grotere mate de kwaliteit van de weergave dan die paar pieken (en dalen) van +/- 10dB in je frequentie-range. Het corrigeren van die pieken en dalen verbetert de boel wel, maar er moet niet worden voorgespiegeld dat het alle problemen van je ruimte wel even oplost, van dan komt een toekomstige eigenaar wellicht van een koude kermis thuis, zeker als hij een hard klinkende luisterruimte heeft.

De RP-1 heb ik nimmer in huis gehad, de DPA-1 heb ik 6 weken lang mee mogen rommelen, overigens wel 7 jaar geleden (ik moest het nazoeken).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Spijkie

Gelukkig klinkt de tdai2170 niet " flat"  maar heeft de boel onder controle. Ik verwacht nog wel dat de huidige eindversterker word aangepast aan de huidige lijn. Ook bijzonder dat ze een cd speler hebben gelanceerd en niet een streaker of opslag module de nieuwe 2170 heeft nl een ideale usb ingang. Mooi was ook een netwerk aansluiting geweest om te streamen via het netwerk.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

CZ79

Tijdje geleden in dit oudere topic, maar ik kan voor een mooie prijs €850 een lyngdorf sdai2175 bemachtigen ben alleen bang dat het wellicht te steriel wordt, is mijn angst terecht?

Ik heb een paar Avalons staan en ze zingen wel met classe D (huidige gehakt monoblokken), met de Mark Levinson is het een mooi beeld wat ze neerzetten echter heb gehoord dat er nog meer uit te halen valt (Dion Audio) en ben nu erg benieuwd of de Lyngdorf dit kan.

De Dion Audio is een klasse A versterker en die gaf een heel mooi open en transparant beeld, de versterker geeft echter wat andere issues waardoor ik geneigd ben deze niet te houden.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Staaled

Je vraag valt niet te beantwoorden aangezien je dat alleen zelf kunt bepalen. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)