Het grote Lyngdorf topic

Started by garmtz, February 18, 2006, 09:51:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Stef

Nog een interessante test: DTS test tones (die vind je overal) en...sub speelt op normale spl. Kan deze dus gebruiken metn db meter om het volume van de sub af te stellen voor RP.  Maar ik wil toch wel weten of alleen ik problemen heeft met de Dolby Atmos test tones.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

buckler

Het maakt helemaal niet uit waar RP hem naar afregeld dus waarom wil je perse die test tonen horen Stef?
Alles onder de 10/15 db bijgeregeld is totaal geen probleem dus als het goed klinkt is dat prima toch?
Ik zelf zou de JL op referentie zetten ,dus op die 50% level, en dan regelt RP hem vast bij met een paar db maar je JL en het te gebruiken amp vermogen zal waarschijnlijk er voor zorgen dat het nog beter klinkt als nu.
Lijkt mij een poging waard.
Nu word je sub 0 db bij geregeld maar dat heb ik zelf nog nooit zo zien staan en dat hij wat moet afregelen is vrij normaal en zal bij iedereen zo zijn.
Persoonlijk draaide ik nog een keer RP met de sub op 50% en kijk hoe dat klinkt.
En dan niet verder dan 95% gaan, max 96%
Wil je warmer geluid en wat zwaarder laag dan stoppen op 90/91% en wil je een tikkie meer detail dan stoppen op 95/96% (max)
Eerste meting (volume op 30) met mic voor 'focus' de mic op oor positie en de mic recht vooruit en dan RP draaien met de mic omhoog gericht en 'zigzaggend' door de kamer maar dat zal je wel weten (dacht ik schrijf het toch nog maar ff)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Stef

Quote from: buckler on November 28, 2022, 18:38:33
Het maakt helemaal niet uit waar RP hem naar afregeld dus waarom wil je perse die test tonen horen Stef?
Alles onder de 10/15 db bijgeregeld is totaal geen probleem dus als het goed klinkt is dat prima toch?
Ik zelf zou de JL op referentie zetten ,dus op die 50% level, en dan regelt RP hem vast bij met een paar db maar je JL en het te gebruiken amp vermogen zal waarschijnlijk er voor zorgen dat het nog beter klinkt als nu.
Lijkt mij een poging waard.
Nu word je sub 0 db bij geregeld maar dat heb ik zelf nog nooit zo zien staan en dat hij wat moet afregelen is vrij normaal en zal bij iedereen zo zijn.
Persoonlijk draaide ik nog een keer RP met de sub op 50% en kijk hoe dat klinkt.
En dan niet verder dan 95% gaan, max 96%
Wil je warmer geluid en wat zwaarder laag dan stoppen op 90/91% en wil je een tikkie meer detail dan stoppen op 95/96% (max)
Eerste meting (volume op 30) met mic voor 'focus' de mic op oor positie en de mic recht vooruit en dan RP draaien met de mic omhoog gericht en 'zigzaggend' door de kamer maar dat zal je wel weten (dacht ik schrijf het toch nog maar ff)

Bedankt buckler. Het zat al in mijn hoofd om de sub eens op 50% referentie niveau te zetten en zien hoe RP daar mee omgaat.  Ben die grote db correcties niet zo gewend, vandaar. Bij mn vorige 2 anthems was het altijd rond de 4db. 
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

buckler

Niet geschoten is altijd mis he  ;D
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

papaleo

Ik heb mijn JL ook destijds op referentie gezet en zo RP (dacht) tot 92% laten lopen...
Maar, Ik zal het hier van de week ook eens voor je testen met die Atmos disc.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

DofN

Quote from: Stef on November 28, 2022, 18:45:19
Bedankt buckler. Het zat al in mijn hoofd om de sub eens op 50% referentie niveau te zetten en zien hoe RP daar mee omgaat.  Ben die grote db correcties niet zo gewend, vandaar. Bij mn vorige 2 anthems was het altijd rond de 4db.

Helpt dit? Ik had mijn subs op 40%  van het volume staan en -12dB in de Lyngdorf. Finetunen is afhankelijk van waar ze staan, hoe gevoelig je fronts zijn enz.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

buckler

Quote from: DofN on November 28, 2022, 19:04:29
Helpt dit? Ik had mijn subs op 40%  van het volume staan en -12dB in de Lyngdorf. Finetunen is afhankelijk van waar ze staan, hoe gevoelig je fronts zijn enz.

Klopt zeker maar dit is voor het draaien van roomPerfect en met het overslaan van de find 'sub level' voor het draaien van RP
Het idee erachter is dacht ik dat je sub zo meer vermogen tot zijn beschikking heeft... bij mij werkte het zeker en niet een beetje ook maar ik heb niet de makkelijkste subs.
Dit is mij overgens door twee totaal verschillende MK/Lyngdorf dealers en grote ht ruimtes inbouwers verteld uit twee aparte landen (Engeland/Denemarken) en dat ging dan wel specifiek over de x12 subs in combinatie met Lyngdorf.
Als ik het bv op de correcte Lyngdorf manier doet dan staan mijn subs bijna dicht en als ik dan heftige stukjes draai (film) dan bottemed hij wat uit. Plop plop...
Op deze manier van de tip die ik kreeg werkt het top bij mij en lijkt het wel een andere set.
De tip was:
De afstand achterkant van de subs plus 68cm wat betreft de delay's , plus de onderzijde van de x12 subs afdichten , achterop de x12 subs de level opdraaien naar +3 db , twee subs in de hoeken linksvoor en rechtsvoor en aansluiten op aux1 en aux2 (en niet op het LFE kanaal splitten) en aangeven als stereo subs , sub level overslaan , RoomPerfect meten op volume 30.
Werkte gelijk als een tierelier
Ps, andere subs zullen een andere delay hebben he dan de push pull subs van mij.

Maargoed dit is het Lyngdorf topic en niet het MK sound topic, sorry  :)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Stef

Bedankt allemaal voor het meedenken :) Veel verschillende opinies maar uiteindelijk zal het wel lukken.  Is ook een van de L installers/goeroes die aangaf...forget adjust sub (want is bagger sinds xxxx firmwares) maar gebruik een db meter voor RP (tja dat werkt niet met de Atmos disc die ik heb). Net nog maar ns een factory reset gedaan en morgen een nieuwe meting met de JL op referentie niveau :). We zijn benieuwd. Kan wel al meegeven dag het kwa dynamiek en aansturing van de verschillende speakers het echt een trapje hoger is dan mijn Anthem. Klinkt meer als een coherent geheel ipv aparte speakers die aangesproken worden. Overduidelijk metn Atmos track.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

buckler

Komt vast goed Stef.
Misschien iets voor de toekomst maar denk eens na over twee gelijke subs als stereo subs (aux1 en aux2) dat is iets waar Lyngdorf echt in uitblinkt en een flinke upgrade is...
Just my 2 cents

Succes morgen.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

vik

Absoluut werkt erg goed met twee subs.  ^^


Quote from: buckler on November 28, 2022, 22:21:14
Komt vast goed Stef.
Misschien iets voor de toekomst maar denk eens na over twee gelijke subs als stereo subs (aux1 en aux2) dat is iets waar Lyngdorf echt in uitblinkt en een flinke upgrade is...
Just my 2 cents

Succes morgen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Stef

#2385
Et voilà..nieuwe RP meeting met de JL op reference level (zonder sub adjust te gebruiken of manuele gain wijzigingen).  Resultaat als bijlage.  Klinkt wel geweldig.  Wel even getest met DTS Master sweep tones en volgens de db meter staat de sub nu 8db te luid.  What's next? In speakers&room / channel gain de LFE -8 zetten? 

Edit: nieuwe foto van RP 97% meting
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

papaleo

#2386
Quote from: papaleo on November 28, 2022, 18:49:12
Ik heb mijn JL ook destijds op referentie gezet en zo RP (dacht) tot 92% laten lopen...
Maar, Ik zal het hier van de week ook eens voor je testen met die Atmos disc.

Ik heb de 5.1.4 testtoon beluisterd in die Demo/Atmos disc en ik merkte ook op dat de output van mijn sub er wel was maar deze was maar beduidend zachter dan de rest van mijn speakers  :crazy: dus heb ik een db-meter ter hand genomen en ik mete dat de sub output 6 db zachter was dan al mijn andere speakers...op luister volume gaven mijn speakers een output van 74db en de sub 68db.ik weet niet meer dat ik mijn sub ooit zachter gezet heb.
Ik heb hier eigenlijk niets van gemerkt moet wel zeggen dat ik al een hele tijd geen actie films gekeken heb waar je de slam van een sub nodig hebt.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Stef

Probeer ook ns een DTS HD sweep, Leo.  Daar was de sub wel in balans met de andere kanalen.  Vreemd wel.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Lucky.L

Kan er eigenlijk een bluetooth koptelefoon aangesloten worden op een Lyngdorf TDAI-3400?
Ik zie wel bluetooth op mijn tdai-3400 maar weet niet of dat voor muziek streamen is of voor een koptelefoon.
Alvast bedankt.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

buckler

Quote from: Stef on November 29, 2022, 10:54:37
Et voilà..nieuwe RP meeting met de JL op reference level (zonder sub adjust te gebruiken of manuele gain wijzigingen).  Resultaat als bijlage.  Klinkt wel geweldig.  Wel even getest met DTS Master sweep tones en volgens de db meter staat de sub nu 8db te luid.  What's next? In speakers&room / channel gain de LFE -8 zetten? 

Edit: nieuwe foto van RP 97% meting

Dit is echt een heel goed resultaat hoor.
Mijn mening? Houden zo Stef  O0
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

Quote from: papaleo on November 29, 2022, 10:56:25
Ik heb de 5.1.4 testtoon beluisterd in die Demo/Atmos disc en ik merkte ook op dat de output van mijn sub er wel was maar deze was maar beduidend zachter dan de rest van mijn speakers  :crazy: dus heb ik een db-meter ter hand genomen en ik mete dat de sub output 6 db zachter was dan al mijn andere speakers...op luister volume gaven mijn speakers een output van 74db en de sub 68db.ik weet niet meer dat ik mijn sub ooit zachter gezet heb.
Ik heb hier eigenlijk niets van gemerkt moet wel zeggen dat ik al een hele tijd geen actie films gekeken heb waar je de slam van een sub nodig hebt.

Misschien beter om een keer een nieuwe RoomPerfect te draaien Leo?
Probeer maar eens zoals ik het aangaf zonder de sub level eerst te draaien...
Ps, alleen nog steeds een slagje om de arm want nogmaals mij is toendertijd verteld dat ze dit eigenlijk alleen doen met M&K X subs maar probeer het gewoon eesn zou ik zeggen.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Faxe

Quote from: Lucky.L on November 29, 2022, 14:54:15
Kan er eigenlijk een bluetooth koptelefoon aangesloten worden op een Lyngdorf TDAI-3400?
Ik zie wel bluetooth op mijn tdai-3400 maar weet niet of dat voor muziek streamen is of voor een koptelefoon.
Alvast bedankt.

Volgens mij niet, met de 1120 kan dat wil via bluetooth aptx wat niet op de 3400 zit.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Stef

Quote from: buckler on November 29, 2022, 18:56:24
Dit is echt een heel goed resultaat hoor.
Mijn mening? Houden zo Stef  O0

Nja het klinkt echt wel geweldig nu...metn spark in het hoog die ik met mijn Anthem niet had.  Zelfs die Atmos test toon is (bijna) ok op SPL level.  Vraag me af of die extra LFE db met DTS Masters zou kunnen te maken hebben met die 10db DTS boost. Was dat geen geen ding vroeger?
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

buckler

Quote from: Stef on November 29, 2022, 19:11:54
Nja het klinkt echt wel geweldig nu...metn spark in het hoog die ik met mijn Anthem niet had.  Zelfs die Atmos test toon is (bijna) ok op SPL level.  Vraag me af of die extra LFE db met DTS Masters zou kunnen te maken hebben met die 10db DTS boost. Was dat geen geen ding vroeger?

Stopen met nadenken (of overdenken...)Stef, houden zo en genieten  :headbanging:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Stef

Quote from: buckler on November 29, 2022, 20:14:31
Stopen met nadenken (of overdenken...)Stef, houden zo en genieten  :headbanging:

Is waar  :D. Wat dingen getest o.m. scene van Bumblebee. Om zot van te worden opn plezant manier lol.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Stef

Blijkbaar is voor een JL sub een delay van 12ms aangewezen. Straks maar ns inzeten en opnieuw meten lol.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Stef

Mail ontvangen van Lyngdorf HQ:

"Regarding sub adjust, we have had other customers reporting anomalies and an investigation is ongoing. At the moment it seems that sub adjust is not reliable, and we hope to have it fixed very soon."

You have been warned  :D.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Lucky.L

Quote from: Faxe on November 29, 2022, 19:07:17
Volgens mij niet, met de 1120 kan dat wil via bluetooth aptx wat niet op de 3400 zit.
Ok,dank je !
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Stef

#2398
En de finale meeting (for now lol)
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Moxxey

#2399
Kunnen we nog nieuwe versterkers verwachten van lyngdorf volgend jaar?