Het grote Lyngdorf topic

Started by garmtz, February 18, 2006, 09:51:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Spijkie

Die Nvidia kan er prima op aangesloten worden. Mission, ook heel mooi. Heb de 2 weg 732 gehad. Op de lyngdorf kun je alles aansluiten, en je kunt m nog updaten zodra lyngdorf met een update komt middels usb.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

Quote from: A3-D on July  5, 2022, 18:10:51


Doe ik er slim aan om nu 2,5K te gaan investeren in een discontinued model, of is het dan toch slimmer om de 1120 aan te schaffen met minder vermogen dan de 2170? Of zie ik iets over het hoofd? Ik begrijp overigens ook dat er voor de 2170 geen afstandsbediening via een app beschikbaar is?

En hoe zit het precies met ARC en eARC?

Het is een heel goede versterker en ik heb er een beetje spijt van dat ik hem weggedaan heb. Oerdegelijk. Ik lees nooit verhalen over defecte units. Je hebt wel die externe streamer nodig, kies er een met een digitale output om overbodige conversies te voorkomen. Qua geluid kan hij zich meten met de beste versterkers op dit moment.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

A3-D

#2277
Quote from: DofN on July  6, 2022, 00:09:50
Het is een heel goede versterker en ik heb er een beetje spijt van dat ik hem weggedaan heb. Oerdegelijk. Ik lees nooit verhalen over defecte units. Je hebt wel die externe streamer nodig, kies er een met een digitale output om overbodige conversies te voorkomen. Qua geluid kan hij zich meten met de beste versterkers op dit moment.
Bijvoorbeeld de Bluesound Node 3e Gen. een goede aanvulling voor de 2170? En op welke wijze zou deze dan het beste aangesloten kunnen worden? Volgens mij kan de USB poort gebruikt worden als audio out, en eARC op de Node is een welkome aanvulling en toepasbaar met mijn LG C1 OLED.

Spijkie

Quote from: A3-D on July  6, 2022, 01:50:07
Bijvoorbeeld de Bluesound Node 3e Gen. een goede aanvulling voor de 2170? En op welke wijze zou deze dan het beste aangesloten kunnen worden? Volgens mij kan de USB poort gebruikt worden als audio out, en eARC op de Node is een welkome aanvulling en toepasbaar met mijn LG C1 OLED.

Volgens mij kon de bleusound 3e gen in eerste instantie niet via usb out afspelen maar middels een software update wel, kijk / vraag dit goed na. Kan deze dit wel dan is het een top combi!

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

A3-D

#2279
Quote from: Spijkie on July  6, 2022, 07:24:12
Volgens mij kon de bleusound 3e gen in eerste instantie niet via usb out afspelen maar middels een software update wel, kijk / vraag dit goed na. Kan deze dit wel dan is het een top combi!

Gr Spijkie

Als ik support moet geloven wel: https://support1.bluesound.com/hc/en-us/articles/4417440985879-How-to-enable-USB-Audio-Out-on-NODE-N130-

Stef

Er staat nog altijd een mooie Auralic G1 streamer in de markt  :D.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

A3-D

Quote from: Stef on July  6, 2022, 09:58:35
Er staat nog altijd een mooie Auralic G1 streamer in de markt  :D.

Ik zie hem staan inderdaad, maar is net even wat duurder dan een nieuwe N130  ;)

addesmo

Toch, als je een sub gaat gebruiken, zou ik denk ik voor de 1120 gaan. Streamer, phono mm ingang en goedkoper en moderner. Lees maar op Duitse hifi forum en Engels talige avforums hoe enthousiast mensen er over zijn! Power genoeg in combi met 1 of meer subs.
Veel gebruikers kochten bij de 2170 ook de extra amp, vandaar het bestaan van de 3400😇

Faxe

Gebruiken jullie ook zelfgemaakte voicings om het geluid op eigen smaak af te stemmen? Ik heb er een gemaakt die tussen neutraal en bass1 inzit. Dit vind ik wel lekker klinken.

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Deleted User

Op mijn DPA-1 zitten de voicings ook, ik gebruik ze niet in mijn ruimte... Heb er wel mee gespeeld, vond het niet de moeite om mij daarin verder te verdiepen.

Maar... wie ben ik :D

A3-D

Quote from: addesmo on July  6, 2022, 14:10:30
Toch, als je een sub gaat gebruiken, zou ik denk ik voor de 1120 gaan. Streamer, phono mm ingang en goedkoper en moderner. Lees maar op Duitse hifi forum en Engels talige avforums hoe enthousiast mensen er over zijn! Power genoeg in combi met 1 of meer subs.
Veel gebruikers kochten bij de 2170 ook de extra amp, vandaar het bestaan van de 3400😇

Je maakt me aan het twijfelen  ;)

Ik zal aan de dealer vragen of hij naast de 2170 ook de 1120 mee wil nemen om te testen. Ik ben alleen bang dat het vermogen wat aan de lage kant gaat zijn i.c.m. met een knappe speaker  :dry:

addesmo

Quote from: A3-D on July  6, 2022, 22:30:43
Je maakt me aan het twijfelen  ;)

Ik zal aan de dealer vragen of hij naast de 2170 ook de 1120 mee wil nemen om te testen. Ik ben alleen bang dat het vermogen wat aan de lage kant gaat zijn i.c.m. met een knappe speaker  :dry:
Daarom zou ik de 1120 dan ook alleen prefereren als je een sub gebruikt. Hoeft de versterker alleen power te leveren vanaf zo'n 80 hz en heeft het dus veel makkelijker.
Maar proberen is ervaren is weten ;)

Faxe

Met de nieuwe speakers opnieuw Roomperfect gedraaid. Zit nu na 4 metingen op 91% met 15% roomcorrection.

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

addesmo

Is er een reden dat je niet door meet tot 95 of 100%?

Faxe

Ik dacht dat 90% de ondergrens was maar lees nu in de manual dat 95% beter is. 100% hoeft niet altijd beter te zijn. Zal nog een paar metingen toevoegen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

addesmo

Ben benieuwd of je verschil hoort.
Als ik zo de foto's van je kamer zie, niet erg gedemd zo te zien, vind ik 15 % correctie erg weinig. Is dat in focus of global mode?

Faxe

In focus is het 15% in global 9%. Kamer is inderdaad absoluut niet gedempt. Groot gedeelte van de kamer wat niet op de foto staat is van onder tot boven glas.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Faxe

We blijven nog even aanklooien. Speakers op spikes gezet en Roomperfect nog een keer opnieuw gedraaid. Na 5 metingen nu 95%.

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

addesmo

Nog een paar metingen erbij en je bent bij 100% ;D
Ik ben wel tot 100 gegaan, maar eerlijk gezegd niet geprobeerd of 95 of 98 beter zou zijn. Ben best te reden met de klank nu, dus laat het maar zo. Eerste jaar had ik hem wel vaker inde global modus, maar vind nu focus toch fijner. Is net iets "pittiger", maar mijn speakers zijn dan ook aardig rustig qua klank signatuur.

Lynnie

#2294
Quote from: A3-D on July  6, 2022, 22:30:43
Je maakt me aan het twijfelen  ;)

Ik zal aan de dealer vragen of hij naast de 2170 ook de 1120 mee wil nemen om te testen. Ik ben alleen bang dat het vermogen wat aan de lage kant gaat zijn i.c.m. met een knappe speaker  :dry:


De 1120 is een prima platform (heb ik overigens alleen in de winkel geluisterd). De 2170 heeft m.i. echter de potentie om echt een ander niveau te halen dan de 1120 als je het hebt over muziek luisteren. Je kan er stapje voor stapje iets heel bijzonders van maken als je wilt. Het hoeft allemaal niet in 1 keer, in de basis is de 2170 natuurlijk al mooi, maar er zit nog veel meer potentie in. Mijn tips:

De grootste winst die m.i. te halen valt;
- Voeg een SDA2400 toe. Dit is dé grote stap vooruit.
- Vervang de standaard stroomkabels en stopcontact aansluiting. Dit was mijn eye-opener. Een "hifi" netfilter / stekkerdoos en stroomkabels brengt alles tot leven. Je kan hier zelf je plafond bepalen uiteraard.

Andere tweaks om te overwegen;
- Gebruik de USB module om een streamer aan te sluiten. In het gebruik van de usb module zit juist het onderscheidend vermogen van de 2170.
- bi-ampen. Experimenteer bijv. met de 2400 op de HF aansluiting en de 2170 op de LF aansluiting van de speakers. Vergt wel enige aanpassing van de output levels en van de filter instellingen op de 2170. Maar wat je hier mee kan bereiken is heel gaaf. (Ik help je graag op weg)
- ICC uitzetten. Na al het bovenstaande zorgt ICC bij mij juist voor een subtiel minder mooiere weergave.
- Hoe minder RP des te beter. Persoonlijk ben ik geen fan, als het gaat om echt muziek luisteren. In mijn situatie geeft de bypass functie altijd het mooiste resultaat ondanks dat ik geen ideale kamer heb. Er zijn verschillende manieren om zo weinig mogelijk RP nodig te hebben, die we allemaal weten zoals positie van de speakers, akoestische maatregelen van de kamer etc. Mijn tip is om niet te onderschatten wat goede (stroom/interlink) bekabeling voor invloed heeft. Uiteindelijk heeft de zwakste schakel in de keten, de meeste invloed op de weergave.

De 2170 out of the box neerzetten (en RP inregelen of niet  ;)) is mooi maar daarmee gebruik je slechts deels het potentieel van dit prachtige apparaat. Dat kan je m.i. in je achterhoofd houden, als je gaat luisteren. Have fun met de ontdekking  :thumbs-up:


Linn Klimax / Exakt Akubarik || Lyngdorf TDAI2170/SDA2400 - Aurender n100h - B&W CM7/CM1 mkI

addesmo

In tegenstelling tot bovenstaande ervaring, heb ik nog nooit een versterker gehad die zo ongevoelig is voor stroom kabels als Lyngdorf. Dat is ook precies wat Peter Lyngdorf aangeeft!
Neemt niet weg dat als anderen een andere ervaring hebben, dat vooral moeten doen, maar het is zeker geen algemene waarheid ;)

chansig

Quote from: Lynnie on July 11, 2022, 12:12:12

Uiteindelijk heeft de zwakste schakel in de keten, de meeste invloed op de weergave.

En dat is en blijft de mens.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Lynnie on July 11, 2022, 12:12:12



De grootste winst die m.i. te halen valt;
- Voeg een SDA2400 toe. Dit is dé grote stap vooruit.
- Vervang de standaard stroomkabels en stopcontact aansluiting. Dit was mijn eye-opener. Een "hifi" netfilter / stekkerdoos en stroomkabels brengt alles tot leven. Je kan hier zelf je plafond bepalen uiteraard.

Andere tweaks om te overwegen;
- Gebruik de USB module om een streamer aan te sluiten. In het gebruik van de usb module zit juist het onderscheidend vermogen van de 2170.
- bi-ampen. Experimenteer bijv. met de 2400 op de HF aansluiting en de 2170 op de LF aansluiting van de speakers. Vergt wel enige aanpassing van de output levels en van de filter instellingen op de 2170. Maar wat je hier mee kan bereiken is heel gaaf. (Ik help je graag op weg)
- ICC uitzetten. Na al het bovenstaande zorgt ICC bij mij juist voor een subtiel minder mooiere weergave.
- Hoe minder RP des te beter. Persoonlijk ben ik geen fan, als het gaat om echt muziek luisteren. In mijn situatie geeft de bypass functie altijd het mooiste resultaat ondanks dat ik geen ideale kamer heb. Er zijn verschillende manieren om zo weinig mogelijk RP nodig te hebben, die we allemaal weten zoals positie van de speakers, akoestische maatregelen van de kamer etc. Mijn tip is om niet te onderschatten wat goede (stroom/interlink) bekabeling voor invloed heeft. Uiteindelijk heeft de zwakste schakel in de keten, de meeste invloed op de weergave.

Tof dat je meteen al zo actief meedenkt. Ik heb de SDA2400 + TDAI2170 jaren en jaren gehad.

- stroom- en andere kabels hadden bij mij geen invloed op het geluid.
- ICC had ik altijd aan, beviel me prima. Ook vergeleken met uit..
- Lyngdorf geeft zelf aan dat het % correctie niets zegt over de kwaliteit; mijn ervaring is dat een licht gedempte ruimte sowieso het fijnst klinkt icm RP of DSP.
- Bi-ampen + subs is erg lastig. De kracht van de Lyngdorf is juist de sub integratie, ook als je volwaardige full range fronts hebt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Spijkie

Quote from: DofN on July 12, 2022, 09:04:32
Tof dat je meteen al zo actief meedenkt. Ik heb de SDA2400 + TDAI2170 jaren en jaren gehad.

- stroom- en andere kabels hadden bij mij geen invloed op het geluid.
- ICC had ik altijd aan, beviel me prima. Ook vergeleken met uit..
- Lyngdorf geeft zelf aan dat het % correctie niets zegt over de kwaliteit; mijn ervaring is dat een licht gedempte ruimte sowieso het fijnst klinkt icm RP of DSP.
- Bi-ampen + subs is erg lastig. De kracht van de Lyngdorf is juist de sub integratie, ook als je volwaardige full range fronts hebt.

Dit is mij helaas niet goed gelukt om een sub, toen piega t-Micro, goed te integreren.

Bij had wel weer de stroomkabel positief invloed. Nog steeds super tevreden over de 2170 met usb input.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

A3-D

#2299
Afgelopen maandag is de dealer de 2170 komen aansluiten om uit te testen. Als streamer heb ik de NVIDIA Shield gebruikt (USB naar optisch) met mijn Mission 782 floorstanding speakers en een REL Q201E sub.

Na het aansluiten was ik toch enigszins verbaasd dat mijn oude Mission 782 floorstands het nog prima deden, in eerste instantie zonder sub. Uiteraard ook de REL aangesloten en daarbij bemerkte ik dat de REL niet echt een muzikale subwoofer is. Dreunt lang door en is niet lekker strak aanwezig. Ik heb het aantal dB wel wat teruggeschroefd (-8) en toen klonk het al iets minder heftig.

De kans is dus vrij groot dat er ook andere speakers gaan komen, welke weet ik nog niet. Bij de dealer geluisterd naar PMC en die klonken als een jekko. De prijs is echter een showstopper en dus op zoek naar een iets beter betaalbaar alternatief (budget ± 3K voor een paar). Het liefste een set waarbij een sub niet direct noodzakelijk is. Heb al voorzichtig gekeken naar de Sonic Faber Sonetto III. Dit is een speaker met 4 ohm impedantie dus dan zou de 1120 op 2 x 120 Watt dynamisch vermogen uitkomen in plaats van 2 x 60 Watt bij 8 ohm.

Woensdag wordt de 2170 omgeruild met de 1120 en ga ik die ook uitproberen op de Missions. Daarna hak ik de knoop door met 3 opties; de 2170, de 1120, of wachten op een mogelijk echte opvolger voor de 2170? Dus niet de 3400 die qua prijs ineens een heel stuk hoger ligt.