Sk's stereo | Lavardin IT | RA Cantata | Living Voice | Velodyne DD15+ | DnM

Started by Sk, February 12, 2006, 19:44:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sk

Het begon allemaal zo'n 6 jaar terug. Ik werd 14 jaar en ik wou graag een mooie stereoset hebben voor mijn verjaardag. Van de familie mocht ik een leuke set uitzoeken. Ik ging dus opzoek in reclame blaadjes naar stereosetjes. Ik zag een leuke set staan voor 200 gulden en ik vroeg aan me oma of dat ging lukken met het geld ze zei dat komt wel goed. Vervolgens ging ik verder kijken en kwam ik steeds mooiere sets tegen die natuurlijk ook meer geld kosten. Mijn oma werd uiteindelijk zo gek van me dat ze tegen me heeft gezegd dat ze wel wat leuks voor me uit zouden zoeken.

23 maart 1999 was het zo ver ik was jarig :) de visite kwam binnen en er stond een grote doos voor me neus. Ik mocht de doos pas uitpakken als de hele familie er zou zijn. Ik was het hier dus niet echt mee eens en bleef maar zeuren of ik de doos uit mocht pakken. Uiteindelijk toen alle visite er was mocht ik de doos open maken..

Mijn mond viel open van blijdschap het was een Akai karaoke stereotoren met tuner, cd speler en dubbel cassettedeck. Zoals je kunt raden was ik hier superblij mee het was tenslotte mijn eerste echte set. Ik kon op mijn eigen kamertje cd's luisteren.

Toen na één jaar was ik er alweer op uitgekeken en wou eens wat anders proberen. Ik besloot om nog twee speakers aan te sluiten (merk weet ik niet meer maar in iedergeval hele simpele speakers. Ik sloot ze parallel over mijn andere speakers heen. Op deze manier was het geluid weer een hele andere beleving. Ik had in elke hoek nou een speaker staan. Ik ging dan altijd in het midden van me kamer zitten zodat het geluid het mooist klonk.

In die tijd deed ik een opleiding electrotechniek en besloot om op school discolampen te gaan maken met 3 kleuren. Ik heb hier heel wat maanden werk aan gehad met het printplaatje en de componenten en de solderingen. Uiteindelijk alles netjes in een kastje gemonteerd, drie kleuren lampen gekocht erin gedraaid en vervolgens alles netjes afgewerkt ik was er zeer trots op. Vervolgens de discolampen thuis aangesloten ook weer parallel over de speakers aangesloten en de stekker in het stopcontact gedaan.
WOUW het werkte we hadden licht en het deed leuk mee met de muziek. Hier heb ik heel lang plezier van gehad.

Door verschillende problemen etc. etc. heb ik mijn vader leren kennen op mijn 16de en ben uiteindelijk bij hem gaan wonen. Mijn vader had toendertijd een pioneer analoge versterker met magnat speakers. Ik was erg onder de indruk dit had ik nog nooit gehoord. Toen deze versterker kapot ging heeft hij een andere gekocht en wel de Pioneer vsx-d510. dit klonk weer vele malen beter. De receiver had veel meer vermogen dan zijn oude. Daardoor klonk het geluid wat voller en de bassen waren wat zwaarder.

Op een gegeven moment zei me vader tegen me dat hij een mooie set voor mij had gevonden. Was van een kennis die alles wou gaan verkopen. We zijn toen samen naar hem toegegaan om te luisteren. Het was een Denon receiver en Jamo speakers.
Mijn vader was er helemaal van onder de indruk. Ik vond het tegenvallen...
Toen we thuiskwamen alles aangesloten bleef ik erbij dat ik de pioneer en de magnat speakers mooier vond klinken dan die denon en jamo speakers. We hebben toen besloten dat ik de pioneer en magnats en een pioneer 101 cd wisselaar van hem over zou kopen voor een leuk bedrag.

Ik nam de receiver en de speakers mee naar mijn kamer en naar alles aangesloten te hebben kon ik heerlijk naar al mijn cd's luisteren geweldig!!!
Ik besloot mijn pc en tv er ook op aan te sluiten zodat ik mp3's kon afspelen die ik op de hardeschijf had staan. Na 2a3 jaar naar stereo te hebben geluisterd kwam ik erachter dat het een 5.1 versterker was. Ik had nog 2 simpele kenwood speakers staan en besloot die aan te sluiten hmm ik kwam nog 1 speaker tekort en kwam op het idee om een speakertje te pakken van een 5.1 computersetje en wel van het merk creative :D
Ik had nog wat dvd's op de computer staan en probeerde DD en DTS te krijgen, dit lukte niet. Naar veel op internet rondgesurft te hebben kwam ik erachter dat je je pc digitaal aan moest sluiten. Ik naar de Hifiboer toe om een coaxkabel op maat te laten maken. Toen thuis de kabel aangesloten en in powerdvd gekozen voor spdf kon ik eindelijk genieten van 5.1 geluid :D
In deze tijd is mijn interesse in geluid pas echt gekomen. En besloot om via internet zoveel mogelijk er over te weten te komen. Ook leerde ik het knopje Loudness kennen van de receiver. WOW dacht ik wat een mooi geluid het klonk allemaal veel helderder met een dikke bassboost rond de 100-150 hz ik vond het helemaal geweldig.

Omdat ik films altijd keek met loudness mode aan vond ik die hoge bassen toch niet echt geweldig en al helemaal niet in een kleine kamer. Ik besloot om loudness mode uit te zetten. Maar toen ik film keek vond ik het geluid erg waardeloos toen maar loudness weer aangezet en het geluid gewoon zacht gezet.

Op een dag toen ik me aan het vervelen was ben ik nog maar weer eens op internet rond gaan zoeken naar informatie over geluid. Uiteindelijk kwam ik op dit forum terecht.
Mijn eerste indruk was sjeez wat een taal en termen allemaal. Ik las over hoog en laag ik had echt zoiets van huh wat bedoelen ze :D

Omdat een vriend van me en zijn broertje ook opzoek waren naar een receiver en speakers ben ik op dit forum eens gaan rondneuzen en kwam een mooie yamaha receiver tegen. Ik heb die gekocht en eens voor de gein bij mij aangesloten om te kijken hoe het klonk. Dit was al een hele verbetering tegenover mijn pioneer. Met name in surround was dit stukken beter. Via dit forum ook nog een leuk 5.1 setje gekocht voor die vriend van me.
Toen ben ik voor zijn broertje aan het rondneuzen geweest en kwam een mooie marantz Sr4300 tegen omdat ik op dit forum veel goeie berichten erover zag was ik hier toch wel erg benieuwd naar. Zodoende versterker gekocht en weer eerst bij mij aangesloten om te horen hoe het klonk. Wow dacht ik wat een mooi stereogeluid dit was toch een stapje hoger dan die yamaha ook in surround was dit niet slecht. Jammer dat de versterker niet voor mij was en ik hem weer af moest koppelen :(

Aangezien ik nog geen dvd speler had ben ik op dit forum opzoek gegaan naar een leuke speler en liep tegen een leuke Marantz dv4300 op. Ik was hier superblij mee een eigen dvd speler :)

Op deze manier ben ik erachter gekomen dat mijn pioneer wel erg slecht klonk vergeleken met de yamaha en marantz. Het liep zelfs zo hoog op dat ik gewoon een hekel aan dat ding kreeg en ik het niet leuk meer vond om muziek te luisteren.
Toen werd het echt tijd voor een andere receiver en liep tegen een leuke Marantz Sr5200 op. Toen ik deze thuis aansloot was ik helemaal blij wat een geluid zat er in dat ding.

Omdat ik nog steeds met 2 Kenwood speakers zat en een creative center speaker ben ik opzoek gegaan naar 2 achterspeakers. Uiteindelijk liep ik tegen de Magnat vector 16 op. Nu was ik alleen nog opzoek naar een center speaker. Ik kreeg een pm van een forumlid dat hij nog een center speaker voor mij had liggen en wel de Magnat vector needle 10.
Na deze speaker opgehaald te hebben en aangesloten te hebben kon ik pas echt gaan genieten van films en dvd concerten.
Door dit forum heb ik ook een hekel gekregen aan mijn mp3 collectie van 110 GB omdat dit allemaal gecomprimeerd en dus niet zo mooi is als een orgionele cd.
Cd's luister ik jammer genoeg nog door de Marantz dv4300 (analoog aangesloten)

Omdat mijn kamer erg klein is om mooi stereo te luisteren heb ik een ander opstelling dan voor surround dit zal ook te zien zijn op de foto's.

PS. Let niet op het gordijn en het behang het zou eerst eigenlijk de kinderkamer worden vandaar...
En de stofkappen van me fronts zijn wat vies ik krijg ze ook niet echt schoon meer.

Hier mijn stereo opstelling





zonder stofkappen



de achterkant



sweetspot  ;D



Surround











Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Dezz

Indrukwekkend verhaal  ;) .. Duurde ff voordat je m getypt had ! hehe

Mooie set btw  :)

Gr. Jeffrey
Marantz SR5003 - Marantz UD5005 - B&W 686 - Mission m7c1 - Wharfedale Modus Vivendi- B&W ASW610 - W&M DC-01 - Oehlbach NF Ice Blue

Cognoscere

Zow dat ziet er goed uit, maar zijn die speakers neit een beetje overkill voor die kamer ??? O0.
En begrijp ik nu dus goed dat je telkens je fronts verplaatst als je van stereo naar surround gaat? ???

DENON
QUADRAL
ELAC

Sk

Quote from: Solid on February 12, 2006, 20:27:25
Zow dat ziet er goed uit, maar zijn die speakers neit een beetje overkill voor die kamer ??? O0.
En begrijp ik nu dus goed dat je telkens je fronts verplaatst als je van stereo naar surround gaat? ???



Ja dat klopt het is nou eenmaal niet anders  :( dat is het nadeel van een kleine kamer
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Sk

Ik zit er aan te denken om mijn pioneer 101 cd wisselaar te verkopen en er een losse voor terug te kopen.
Ik zit zelf te denken aan de Marantz CD5001. Mensen met tips? voor een andere goede speler? Het liefst heb ik wel een marantz staat uiteindelijk ook beter bij de rest van mijn set. Maar mocht er een andere leuke (goede) speler zijn kan ik er altijd nog over nadenken  :)

Budget max 250 euro. En 2de hands is een optie.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

GPO

#5
Ah, zie ik mijn oude versterker weer eens terug!!  :) Nog steeds tevreden ermee, Sk?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Sk

Quote from: GPO on February 25, 2006, 22:01:59
Ah, zie ik mijn oude versterker weer eens terug!!  :) Nog steeds tevreden ermee, Sk?

GPO

Hey,

Ik ben zeker tevreden met de versterker hij doet zijn werk goed  :) Ik kreeg het menu alleen niet tevoorschijn maar na een tijd in de handleiding te hebben gelezen kwam ik erachter dat je de menu's op je tv te zien krijgt d.m.v. een svideo kabel.

op 23 maart krijg ik van me vriendin een nieuw AV meubel dan hoeft de dvd speler ook niet meer op de receiver te staan. Tegen die tijd maak ik wel weer een foto   ;)
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

HJ

Quote from: GPO on February 25, 2006, 22:01:59
Ah, zie ik mijn oude versterker weer eens terug!!  :) Nog steeds tevreden ermee, Sk?

GPO


en ik m'n ''oude'' center ;)
bevalt de needle center?

gr,
hans

Sk

Quote from: hans. on February 25, 2006, 23:12:14

en ik m'n ''oude'' center ;)
bevalt de needle center?

gr,
hans


hey  :D

Sorry ik had je inderdaad nog niet laten weten of hij beviel. De center bevalt in iedergeval ben er blij mee  :)
Op naar de volgende upgrade..
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

graafke

Mooi set! Je bent ook al flink aan het upgraden ziet er erg goed uit!

HJ

Quote from: Sk on February 25, 2006, 23:14:28
hey  :D

Sorry ik had je inderdaad nog niet laten weten of hij beviel. De center bevalt in iedergeval ben er blij mee  :)
Op naar de volgende upgrade..


geeft niet hoor ;) maaruh... wat word je volgende upgrade ???

gr,
hans

Sk

Quote from: hans. on February 27, 2006, 00:50:57

geeft niet hoor ;) maaruh... wat word je volgende upgrade ???

gr,
hans


Ik zit er aan te denken om mijn Pioneer 101 cd wisselaar te verkopen en een losse cd speler aan te schaffen. 23 maart ben ik jarig en hoop een leuk bedrag bij elkaar te krijgen. Zoals in mijn vorige post al staat zit ik te denken aan de Marantz cd5001.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Sk

Quote from: graafke on February 26, 2006, 17:43:23
Mooi set! Je bent ook al flink aan het upgraden ziet er erg goed uit!

Ik ben er ook heel erg blij mee  :) ook al zijn de fronts een heeeeeel klein beetje overkill.  ;)
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

graafke

Quote from: Sk on February 27, 2006, 09:59:55
Ik ben er ook heel erg blij mee  :) ook al zijn de fronts een heeeeeel klein beetje overkill.  ;)

Die zijn alvast op de groei gekocht  ;D

Sk

Quote from: graafke on February 27, 2006, 14:08:58
Die zijn alvast op de groei gekocht  ;D

haha, ik had vroeger een grotere kamer toen kwamen ze wel beter tot zijn recht.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Daklem

Die rear speakers zien er toch érg netjes uit moet ik zeggen  ;D ;)


Leuke set! Ik hoop dat je snel een grotere kamer krijgt, zodat het wat lekkerder/ruimtelijker klinkt! :)

Abel_Dekkers

#16
leuk verhaal!!! Altijd interessant om te lezen hoe mede leeftijd genoten met home theater zijn begonnen!
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

Sk

Quote from: Daklem on March  4, 2006, 21:52:53
Die rear speakers zien er toch érg netjes uit moet ik zeggen  ;D ;)


Leuke set! Ik hoop dat je snel een grotere kamer krijgt, zodat het wat lekkerder/ruimtelijker klinkt! :)

Met een klein beetje mazzel krijg ik misschien over een half jaar een andere (grotere) kamer. Dan kan ik ze beter kwijt. De rear speakers bevallen goed heb ze in het begin even als front speakers aangesloten en volgens mij klinken ze beter als mijn fronts  ;D
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Sk

#18
Update: Nieuw rack, gekregen van me vriendin op me verjaardag  :) foto's komen eraan ff resizen













Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Qlone

Dat rek ziet er leuk uit. Waar gekocht en voor hoe veel?
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform...

Sk

Quote from: Qlone on March 27, 2006, 15:34:58
Dat rek ziet er leuk uit. Waar gekocht en voor hoe veel?

Was 2 weken geleden in de aanbieding bij Leenbakker ik dacht voor 40 euro
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Sjors

Felli dan maar;) mooi rack !




Groet, Sjors

P.s. leuk behang  ;D

Sk

Quote from: Sjors on March 28, 2006, 16:02:33
Felli dan maar;) mooi rack !




Groet, Sjors

P.s. leuk behang  ;D

Dankje  ;) Zoals ik al eerder heb vermeld zou dit eigenlijk een kinderkamer worden. Toen ik de kamer kreeg had ik zoiets van ach het heeft wel iets  ;D
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Sjors

Quote from: Sk on March 28, 2006, 19:46:00
Toen ik de kamer kreeg had ik zoiets van ach het heeft wel iets  ;D


LOL  ;D



Groet, Sjors

garmtz

Quote from: Sk on March 28, 2006, 19:46:00
Toen ik de kamer kreeg had ik zoiets van ach het heeft wel iets  ;D

Whoehahaha!  :D