Dolby TrueHD en DTS HD MasterAudio doodsteek voor DVD-A (en SACD)?

Started by Shorty, February 9, 2006, 12:14:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Zowel BluRay- als HD-DVD-platen krijgen geluidsporen van hoge resolutie die bitperfecte kopieën van het origineel reconstrueren. Dat geluid zal digitaal via HDMI 1.3 je pré/pro in kunnen. Pas dáár zal het gedecodeerd kunnen worden - mits de copy-protection daar toestermming voor geeft.  ::)

Lijkt mij dat er grote kans is dat deze twee nieuwe codecs zowel DVD-A als SACD overbodig gaan maken. Meridian's MLP, dat verliesloze compressie mogelijk maakte en die op DVD-Audio wordt gebruikt, gaat nu ook toegepast worden in DolbyTrueHD, dat net als DTS HD MasterAudio (met een eigen verliesloze audio-codec) op BluRay en HD-DVD gebruikt gaat worden. Daarmee lijkt Meridian afscheid te nemen van DVD-Audio, want dat wordt (als formaat) overbodig.

VrGr,

Bart J.

[edit] Er blijken op de nieuwe spelers wel degelijk analoge 5.1 uitgangen te komen, en low res digitaal over S/PDIF. Maar digitale high res gaat dus over HDMI..... [/edit]

sandervg

Quote from: Shorty on February  9, 2006, 12:14:24
Zowel BluRay- als HD-DVD-platen krijgen geluidsporen van hoge resolutie die bitperfecte kopieën van het origineel reconstrueren. Dat geluid zal digitaal via HDMI 1.3 je pré/pro in moeten. Pas dáár zal het gedecodeerd kunnen worden - mits de copy-protection daar toestermming voor geeft.  ::)
Hmmm..... dat betekent dat ik behalve een nieuwe speler óók een nieuwe versterker moet gaan aanschaffen  >:(

;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

THX-UltraII

volgens mij kun je tegen die tijd gewoon een speler aanschaffen met interne decoder en via ext. in, mits je versterker die mogelijkheid heeft, de speler aansluiten op je huidige DD/DTS versterker

ThomasBelgium

Ik meen dat Sony al aangekondigd heeft sacd niet langer actief te ondersteunen (de software kant dan) en er zijn inderdaad weinig of geen releases meer in het sacd formaat de laatste maanden :-[

Dvd-audio loopt nog iets beter (vooral in combinatie met Dual Disc), maar een eche hit is het ook niet geworden.

Afijn, ik schat de kans dat sa-cd een serieuze toekomst heeft op zo goed als 0. De kans dat dvd-audio alsnog een succes wordt is niet veel hoger dan dat.

Dat blu-ray en/of hd dvd de rol van nieuwe hi-res muziekdrager op zich gaan nemen lijkt me dan ook niet denkbeeldig. Alleen vraag ik me af of de muziekmaatschappijen nog zin hebben om dure meerkanaals muziekmixen te maken als toch geen hond ze koopt...

Voor alle duidelijkheid: zelf ben ik dol op meerkanaals audio.

jaco

Ik verwacht dat de concert achtige DVD's (studio opnames) wel profijt kunnen hebben van de nieuwe mogelijheden.
Of het ook een audio only vervanger van DVD-A wordt ? Inderdaad zullen de meeste studio's de flop van zowel SACD als DVD-A nog wel niet te boven zijn. Dat moet ze toch aardig geld gekost hebben.

Ik denk dat het niet gekocht wordt omdat de meeste mensen het verschil op hun setup met een DVD-V toch al niet horen kunnen, en dan liever voor minder geld iets met beeld erbij kopen.

Overigens zouden er op de blu-Ray en HD-DVD spelers volgens mij toch mogelijkheden standaard moeten zitten om er weer standaard DD en DTS van te maken ? Anders is het moeilijk in de markt zetten, niemand heet een True-HD of DTS-HD versterker/receiver. En na $1000 voor een speler ook nog je receiver/versterker moeten vervangen voor 2 maal dat bedrag lijkt me hele slechte marketing.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ThomasBelgium

Ik meen dat er op blu ray en hd dvd ook 'gewone' 5.1 DD en DTS sporen komen, zodat je sowieso backwards compatible aan de slag kunt met je bestaande AV-versterker. Wil je de meerwaarde van de hi res sound ervaren, dan zal je moeten upgraden (of de processing laten uitvoeren in de speler en dan via analoge 5.1 naar de AV-versterker).

Anders zou het inderdaad gruwelijk slechte marketing zijn.


Shorty

Quote from: ThomasBelgium on February  9, 2006, 13:24:50
Ik meen dat Sony al aangekondigd heeft sacd niet langer actief te ondersteunen (de software kant dan) en er zijn inderdaad weinig of geen releases meer in het sacd formaat de laatste maanden :-[

Dvd-audio loopt nog iets beter (vooral in combinatie met Dual Disc), maar een eche hit is het ook niet geworden.

Afijn, ik schat de kans dat sa-cd een serieuze toekomst heeft op zo goed als 0. De kans dat dvd-audio alsnog een succes wordt is niet veel hoger dan dat.

Dat blu-ray en/of hd dvd de rol van nieuwe hi-res muziekdrager op zich gaan nemen lijkt me dan ook niet denkbeeldig. Alleen vraag ik me af of de muziekmaatschappijen nog zin hebben om dure meerkanaals muziekmixen te maken als toch geen hond ze koopt...

Voor alle duidelijkheid: zelf ben ik dol op meerkanaals audio.

DVD-Audio beter lopen dan SACD? Ik zie op DVD-A echt bijna helemaal niks meer uitkomen, maar op SACD nog wel, vooral klassiek. Alle nieuwe platen van het Concertgebouworkest worden tegenwoordig op hybride SACD's uitgebracht. En er is deze week ook weer een tiental Living Stereo 3-kanaalsplaten uitgebracht ($110 voor 10 SACD's  8) ).
Maar goed, 't blijft allemaal peanuts.  :P

VrGr,

Bart J.

ThomasBelgium

Ik had het inderdaad voornamelijk over pop (op sacd). De klassieke releases hou ik wat minder in de gaten ;)

Maar het is en blijft inderdaad peanuts, het hele sacd/dvd-audio verhaal...

Het probleem van het ontwikkelen van een superieure drager of techniek (sacd tegenover cd, blu ray tegenover dvd, hdtv tegenover gewone tv en Dolby True HD tegenover Dolby Digital) is dat het grote publiek (en dan heb ik het dus niet over de echte liefhebbers zoals de mensen hier op het forum) de meerwaarde ervan moet inzien. Dat zijn mensen die over het algemeen geen getraind stel oren hebben en die ook geen speciaal kritisch stel ogen hebben. En het zijn zij die bepalen of een nieuwe drager/techniek doorbreekt of niet... De meerwaarde van dvd tegenover VHS is op veel vlakken heel duidelijk aanwezig voor Jan met de Pet en dus is dat een succes geworden... Een andere reden (een erg belangrijke) daarvoor is dat dvd tenminste een unified format was. Blu-ray/HD DVD zal het dus moeilijker hebben om zich te vestigen op de markt omdat de verschillen tussen dvd en bluray/HD DVD minder opvallend zijn dan die tussen VHS en dvd en omdat er potvolkoffie twéé formaten op de markt komen in plaats van één.



Draiz

Met een opmerking, het verschil tussen hd en dvd op een hd of full hd scherm is gigantisch. Dat is geen kwestie van details meer die een niet getrainde kijker niet ziet, het verschil is echt erg groot.
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

R

Quote from: Draiz on July 18, 2006, 23:50:21
Met een opmerking, het verschil tussen hd en dvd op een hd of full hd scherm is gigantisch. Dat is geen kwestie van details meer die een niet getrainde kijker niet ziet, het verschil is echt erg groot.

Mee eens, mensen die het niet zien, moeten echt een bezoekje pearl doen of zo ;)

ThomasBelgium

Quote from: Draiz on July 18, 2006, 23:50:21
Met een opmerking, het verschil tussen hd en dvd op een hd of full hd scherm is gigantisch. Dat is geen kwestie van details meer die een niet getrainde kijker niet ziet, het verschil is echt erg groot.

Niet mee eens. Het verschil is groot vanuit het standpunt van de videofiel (ik ben er zelf een ;)), zeker als je over native 1920 x 1080 projectie praat: de verschillen worden dan immers uitvergroot. Als je echter het verschil tussen dvd en hd wil tonen aan Jan met de Pet op een 32" scherm is het verschil eerder subtiel te noemen dan 'echt erg groot'.
Het verschil tussen VHS en dvd is voor de gewone man echt veel duidelijker en groter.

Aan de positieve kant: Ik heb hier al een Japanse HD DVD machine op bezoek gehad (bekeken op een 1920 x 1080 native projector) en het ziet er wel degelijk yummy uit O0

Draiz

Ik kijk op een 720 projector en bij een vriend op een 32 inch lcd. Doe mij een blinde test dvd/hd waar ik dronken met een hand achter mijn rug en met Adriana Lima die aan de zijkant van het scherm staat en dan nog doe ik foutloos 100/100. Waarna ik me op Adriana Lima stort, dat spreekt voor zich. Op een alleen hd "ready " scherm van 32 inch zie je het niet, want die geeft geen 720p/1080i weer, en dat is wel een vereiste natuurlijk. En ik hoor het verschil tussen sacd/cd echt niet, en ik heb een pana ae900 en kan me nauwelijks voorstellen dat het beeld nog veel beter kan worden, dus zo getraind ben ik niet.
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

ThomasBelgium

Ik had het dan ook over het verschil hd/dvd op een 32" scherm voor Jan met de Pet. Forumleden zou ik eerder onder de term 'videofielen' scharen...

Bij de weg: who the fuck is Adria Lima? >:D

ThomasBelgium

Quote from: Draiz on July 19, 2006, 19:37:43
ik heb een pana ae900 en kan me nauwelijks voorstellen dat het beeld nog veel beter kan worden, dus zo getraind ben ik niet.

Het kan dramatisch veel beter dan een Pana AE900, geloof me vrij :o

Draiz

Ik had hiervoor een sony hs10 en ook toen dacht ik dat het niet schrikbarend veel beter kon dan dat. Tuurlijk klein beetje, maar mijn ogen vielen echt open :) Wat ik wil zeggen is dus, toen ik voor het eerst dvd op een lcd zag dacht ik ook al dat het nauwelijks meer beter kon, ik zie niet wat er "mist" aan een beeld. Maar op een beeldscherm dat hd kan weergeven in 720/1080 is het verschil volgens mij toch echt heel groot. En google eens op afbeeldingen adriana lima :)
qua mij betreft misschien wel de mooiste vrouw op aarde  ;D
http://i.1asphost.com/kameilkane/Adriana%20Lima%20Jessica%20Alba%20e%20altre/HQ-adriana_lima2.jpg
http://brocknyla.typepad.com/brocknyla/adriana-lima-6.jpg
http://digilander.libero.it/adrianalima.fans/index.html
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12


Draiz

Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12