Zyklopus

Started by Smitsmans, February 5, 2006, 23:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbiedobbie

Inderdaad een wrede sub.

en ik weet waarover ik praat, bij mij staan er twee (!) in de woonkamer.... ;D ;D :o :o
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Smitsmans

#76
Eindelijk is er weer eens wat tijd om de hobby op te pikken. :D

Op het programma staat de afwerking van monitors en sub. Het moet in ieder geval klaar zijn voor de deze zomer geplande verhuizing. Eerst Zyklopus, want die heeft visueel de meeste impact en biedt de gelegenheid eens wat anders te doen als houtbewerking.

Een tijdje terug heb ik Zyklopus al wat getemd met een frontje. De zijkanten en bovenkant ga ik bekleden met Indiaas leisteen, waarvan ik nog net genoeg reststukken van de vloer over heb. De steen past goed bij het uiterlijk van de kast, ruw en robuust. Hieronder wat indrukken. Mijn werkbank is tijdelijk veranderd in een steengroeve. ;D


Smitsmans

De zijkanten worden elk met 8 stroken bekleed, met daartussen 2 mm ruimte. Met dank aan Sonus Faber voor de inspiratie. ;)

Voor het zover is moeten de stenen platen van 60x40x1 cm bewerkt worden. Eerst de 4 platen in 4 tegels zagen op de tegelzaag en dan goed afspoelen.

Van bijna alle tegels moet de bovenzijde worden bewerkt. Die is soms ronduit lelijk. Na 100 keer de vloer schrobben komt dat goed, maar dat is voor deze toepassing niet echt een optie.

Daarom resoluut wat krachtiger aan de slag met plamuurmes en staalborstel. Zo verdwijnt soms een gehele laag van deze uit vele dunne laagjes opgebouwde steensoort, die relatief zacht is en zich daardoor goed laat bewerken. De voorzijde krijgt een radius met vijl en schuurblok. Van de andere zijkanten wordt de rand slechts licht afgerond. Daarna volgt een bewerking met RVS schuurspons onder de kraan. Na droging is dan de eerste fase afgerond.

Later volgt nog een controle en eventueel nogmaals bijwerken, waarna de tegels nog een keer onder de kraan worden geschrobt met een groen sponsje. Vervolgens impregneren en van een polisch voorzien met producten van HM.

Pas na volledige afwerking worden de tegels met constructiekit op de kast gelijmd. Het totale gewicht zal met ruim 15 kilo toenemen. Leuk voor de verhuizers. >:D


Smitsmans

Nog een paar plaatjes.


Martijn M

Een ongebruikelijke afwerking ;D. Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt. Dat het een unieke sub wordt, staat natuurlijk al vast ;), ik hoop dat je het ook mooi krijgt. Ik blijf de vorderingen volgen.
Dutch & Dutch

fgroen

Gaaf. Dit is weer eens heel wat anders.

Ik neem aan, dat je je mini monitors op een andere manier gaat afwerken?  8) ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

De monitors worden qua looks kleine zusjes van de Avaclones. ;)

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .