Zyklopus

Started by Smitsmans, February 5, 2006, 23:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smitsmans

Als aanvulling voor het laagfundament ga ik de Zyklop TL sub uit Hobby Hifi nabouwen. Ik pas deze aan voor opstelling in een hoek. Op advies van HH gebruik ik niet de Mivoc woofer, maar de Eminence Lab 12. Deze geeft van 20 tot 90 Hz een nagenoeg vlakke curve, in ieder geval zonder ruimteinvloed. De uitgangspositie is dus in ieder geval goed.

Gelukkig heb ik nog een hoekje vrij, want deze sub heeft niet echt de ultieme WAF factor. Hij staat nu in hoofdonderdelen tegen elkaar geschoven en daar is ze gelukkig niet van geschrokken.

Het houtpakket heb ik laten zagen. Slechts 88 euro voor het totale pakket! Daar hoef je zelf niet voor te gaan zagen. Ik hoop de sub binnen een maand gereed te hebben, maar dayt is gezien de aankomende fineerklus wellicht ijdele hoop.

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden....

Smitsmans

Een indruk van het project.

Hanz71

Sweet!  :-* De eminence is wel een hoog gewaardeerd lid der laagweergevers!
Fijn lees- en kijkvoer denk ik!

TimKoene

Ziet er veelbelovend uit! Ik denk dat je hiermee echt een beest van een bas eruit weet te pompen. Ga je dit gebruiken voor muziek of film?

fgroen

Holy hell!!

Ik zou me te pletter zijn geschrokken met die stapel hout in de hoek!  ;D
Ga je hem gewoon in de kleur van de muur verven?

Het basgeweld dat jij gaat ontketenen laat alles wat niet muurvast zit rammelen. Moet je je kopjes met dubbelzijdige tape in de kast gaan zetten.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

Is ""een vlakke curve tot 20Hz" niet wat optimitisch ingeschat voor een 12" driver?

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Smitsmans

Vergeet het effect van de transmissielijn niet! Door HH is een respons tot 20 Hz gemeten voor de Mivoc 12" driver.

Hij wordt gelakt in de kleur van de kozijnen. Misschien met houtfineer op de korte zijkanten, zodat het geheel minder breed lijkt. ;)

Ik heb nog wat dubbelzijdig tape liggen. >:D


sphere

Quote from: Smitsmans on February  6, 2006, 19:09:25
Vergeet het effect van de transmissielijn niet!
Ja, prima, dat snap ik ook. Ik vraag me wel af, als je dan een vlakke respons ontwerpt, hoe je straks moet gaan stunten om het ook in-room vlak te houden. De corner loading zal ook niet echt helpen daarbij vrees is. Ga je de boel electronisch corrigeren? Al met al lijkt het me een fatastische sub voor HT, ben erg benieuwd naar group delay en SPL.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

HJ

Quote from: sphere on February  6, 2006, 23:49:05
Ja, prima, dat snap ik ook. Ik vraag me wel af, als je dan een vlakke respons ontwerpt, hoe je straks moet gaan stunten om het ook in-room vlak te houden. De corner loading zal ook niet echt helpen daarbij vrees is. Ga je de boel electronisch corrigeren? Al met al lijkt het me een fatastische sub voor HT, ben erg benieuwd naar group delay en SPL.

maar dit heb je toch met elke sub ???
gr,
hans

sphere

Joh, hans, echt?

Quote from: Smitsmans on February  5, 2006, 23:21:48
Als aanvulling voor het laagfundament ga ik de Zyklop TL sub uit Hobby Hifi nabouwen. Ik pas deze aan voor opstelling in een hoek. Op advies van HH gebruik ik niet de Mivoc woofer, maar de Eminence Lab 12. Deze geeft van 20 tot 90 Hz een nagenoeg vlakke curve, in ieder geval zonder ruimteinvloed. De uitgangspositie is dus in ieder geval goed.
Waar het om ging, is dat ik dit (kennelijk) verkeerd heb gelezen en Smitsmans bedoelt dat de sub (en dus niet de driver, zoals ik het las) vlak is tot 20Hz. Dat was mijn eerste aantekening. Nu vraag ik me af wat voor zin het heeft als je deze sub maakt (met rechte curve) om dat vervolgens te laten vergallen door roomgain. Puur uit interesse vraag ik me vervolgens af of TS dan electronisch gaat corrigeren, omdat die curve echt niet meer recht is als de sub in de woonkamer staat.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Movievault

Natuurlijk moet je zorgen dat je bron zo recht mogelijk is op dat vlak voor dat je de kamer gaat aanpakken. Dit lijkt me vrij evident.
Anders weet je op de duur niet meer waar te beginnen.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

sphere

Akkoord, maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat je roomgain meeneemt in je simulatie voor een sub, als je niet electronisch gaat corrigeren. Vooral als je voor een dergelijk budget aan de slag gaat, zal er geen SMS-1 aan komen te hangen gok ik.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Movievault

Dat is moeilijk op voorhand te bepalen.
Eventueel kan je in het filter nog een en ander korigeren
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

voodooless

Ziet er al prachtig uit zeg :) Dit is eigenlijk exact wat ik ook zou willen doen als ik mijn eigen huisje heb: gewoon een hoek oppofferen voor een mooie sub. Helemaal uit zicht, en vooral leuk als je straks de mensen ziet zoeken ;)

Het idee is natuurlijk niet nieuw, Visaton heeft immers hun TL Sub:



Maar voor het zoveris dat ik hier aan toe ben duurt het nog wel even. Dus ik ga dit zeker blijven volgen :)

Movievault

Deze heb ik al gehoort.
Wat een monster is dit.
Ik heb een svs, maar dit...!!!!
Dit was echt grellig
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Smitsmans

Ik zal eens kijken of er na de investering voor het houtpakket nog ruimte in het budget zit voor eventuele correctie...... ;)

De sub is bedoeld voor stereo en film. Ik vertrouw maar even op de expertise van HH, die aangaf dat deze sub prima in een hoek kan. Het lijkt me onhaalbaar om een TL sub specifiek aan te passen op roomgain. Als het nodig kan ik altijd nog zo´n mooie equaliser van Thel gebruiken.

Ik maak me eerder zorgen over de aankoppeling bij mijn monitors. Mijn huidige sub moet ik mogelijk zonder bass boost laten meelopen vanaf 80 Hz. Die valt in de gesloten kast wel af vanaf zo´n 50 Hz schat ik. dat is de ideale frequentie om de TL te koppelen. Zonodig filter ik de Eton nog aan de onderzijde. Met de Tag Processor gaat dat vrijwel verliesloos. De Eton ga ik aansturen met het 3e kanaal van een Parasound HCA 2003. De Thommessen module gebruik ik dan voor de TL.

Een mogelijk vervolg is dat ik mijn monitors aanvul met baskasten. Actief filteren met een Thel module kan dan een mooie 3 weg opleveren die rond de 50-60 Hz moet afvallen. Bv. 2 Alcone 10" drivers per kast. Ontwerp een verkleinde versie van de Avalon Isis. Ik zie wel. Voorlopig heb ik ideen zat om nog even bezig te kunnen zijn in deze mooie hobby....

sphere

Is dit soort type sub eigenlijk "snel", dwz echt geschikt voor stereo, of moet je je dan toch beperken tot een gesloten behuizing?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

sphere

Hrm, zou je deze sub ook plat kunnen leggen, onder het schuine dak op zolder? Of twee  >:D

Is toch min of meer dode ruimte. Moet dit ontwerp per se staan?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Dan begint het meer op een ventilator/ airco unit te lijken...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

Ze brengen allen lucht in beweging....

geenius


fgroen

Wouhaaa Tony!! You made my day!!  :D :D :D

Waanzinnig gaaf ding. In feite een modulerende helikopter in een baffle.

Ik neem aan, dat je dit bent tegengekomen tijdens je zoektocht naar ultiem laag.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

Ik moet helaas nogal schipperen met mijn tijd, maar toch zijn er inmiddels weer wat vorderingen.


Smitsmans

Zoals jullie zien gebruik ik nogal wat lamello´s. Hierdoor ontstaat een zeer stabiele constructie. Minstens even belangrijk is dat hierdoor het positioneren tijdens het verlijmen bijne foolproof is. Ik zou niet weten hoe ik die grote stukken MDF zonder lamello´s op de juiste plek moet krijgen.

Toch moet je met klemmen nogal eens inventief zij bij dit soort projecten.


Smitsmans

Vandaag heb ik de voor mij moeilijkste lijmklus ooit uitgevoerd. De open tijd van de lijm was een echte stressfactor bij deze klus.  :P

Voor het positioneren is dan toch nog een paar keer een zware losstaande bankschroef als moker gebruikt. Beter een paar kleine goed bij te werken beschadigingen dan een constructie die muurvast scheef zit. ;)