Zyklopus

Started by Smitsmans, February 5, 2006, 23:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smitsmans

Absorbers binnenzijde.

Smitsmans

Zyklous ligt in de garage.

Het is behelpen, maar gelukkig is er hulp!

fgroen

Dat gaat er heel chique uitzien.

Wel een toffe oplossing, die signaalkabel in de muur voor je sub.
Gelukkig zit de lichtknop dus ergens anders....  ;)

Ik blijf het een gaaf projekt vinden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

De basiskast is gereed. :)

Nu nog de 1e afwerkfase (grondverf en matzwart op een aantal plaatsen), de baffle afwerken, de eindmontage en dan de verdere afwerking.


Smitsmans

De voetplaat is opgebouwd uit 18 mm MDF met 4 mm omlijsting. De omlijsting steekt aan de bovenzijde net iets minder uit dan de dikte van het loodbitumen waarmee de bovenzijde wordt bekleed. Zo rust de kast op het loodbitumen, wat de dempende werking optimaliseert. Helaas is er wel nog directe koppeling door de bevestigingsschroeven, maar dat zij dan zo.

De stelvoeten zijn gemaakt van slotbouten die in inslagmoeren gedraaid zijn. De borgmoer sluit op tegen de grote platte ring die boven (of eigenlijk onder) de inslagmoer verzonken in de voetplaat is gelijmd. Die wordt weer opgesloten door een MDF ring, zodat een stevige constructie ontstaat.


Smitsmans

Zyklopus wacht in de eethoek op de afgewerkte frontplaat.


fgroen

Snaveltje dicht, oogje toe.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN

en,....speeld hij al?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Smitsmans


Smitsmans

De laatste loodjes.... :P

Tijdelijk was er een nieuw speeltoestel. :)

Smitsmans

Nog wat funfoto´s. :D :D :D


Smitsmans

Zyklopus erectus!


kuiperik

En komt de bas nu boven de kinderen uit die roepen dat ze hun ontbijttafel terug willen?  ;D

In ieder geval wel leuke foto's...

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

fgroen

Misschien zitten ze er nog in....  ;D

Wat een kolos, die sub!!  Het feit een jong persoon in de wooferopening past illustreert dat zeer plastisch!

Komt er nog iets voor om de Eenoog een beetje aan het beeld te onttrekken? Hij staat nu wel dreigend de kamer in te staren....  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

I Prefer Coffee For Mental Stability...


kuiperik

En, hoe bevalt de sub je nu na een paar weken?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Smitsmans

De sub bevalt heel goed. :D

Hij moest wel inspelen. In eerste instantie reageerde de sub zo grofstoffelijk en ongeremd dat ik letterlijk drukgolven op de oren voelde. Na een paar dagen spelen was dat effect weg en integreerde de sub prima in het geluidsbeeld.

Ik heb gelukkig niet veel last van sterke resonanties in mijn huiskamer. Dreunen treedt vrijwel niet op, zeker niet met muziek.

Wat gaat dat monster laag! En toch heel subtiel. :)

Een goed opgenomen concertvleugel geeft met Zyklopus een bedrieglijk goede illusie van een echte kast, inplaats van slechts de toetsen en snaren. Ik overdrijf wat, maar dat is wel het effect. ;D

Als er sublaag in de (film)opname zit, dan is dat duidelijk en krachtig te horen. Bij War Of The Worlds kreeg ik regelmatig letterlijk een zetje in de rug. Het leek bijna alsof de bank waar ik op zat echt een stukje verplaatst werd.

In Munich zitten slechts een paar scenes met zwaar sublaag, maar die zijn wel opmerkelijk krachtig. We dachten even dat het huis bovenop een metrotunnel was gebouwd, terwijl het volume niet veel harder stond dan voor goede spraakverstaanbaarheid nodig was.

Ik ben meer dan tevreden. De sub doet precies dat wat HH beloofd: krachtig, volumineus en zeer diep laag, met veel detail en nuances. Ik denk wel dat de ruimte een grote rol speelt. Hij moet daar wel in passen, want anders is sterke equalizing echt noodzakelijk. Ook bij mij is daar vast nog winst mee te halen.

Al met al:    O0

Het heeft zich geloond (en mijn vrouw is gelukkig al gewend aan deze ruimtevuller).

Zyklopus mag blijven. ;D

Martijn M

Interessant topic, Smitsmans! Hoe heb je de monitoren, Etons en de Zyklopus uiteindelijk weten te integreren?
Dutch & Dutch

kuiperik

Goed te horen dat hij mag blijven!

Hoe heb je trouwens de inregeling van de sub gedaan? Heb je dit met een Db-meter gedaan of met een RTA-meting?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Smitsmans

Wegens gebrek aan beide op het gehoor. :(

Heel subjectief natuurlijk, maar ik heb inmiddels geleerd dat een sub veel zachter moet dan je in eerste instantie verwacht. De testcd´s uit het blad Audio bieden wel enige hulp, maar meten is natuurlijk beter.

Een complicatie is dat ik de eton en de TL parallel aanstuur met de subuitgang van mijn TAG, waarbij de eton verder ongefilterd wordt bekrachtigd door het 3e kanaal van mijn Parasound en de TL op de Thommessen module is aangesloten. Op de een of andere manier zijn die niet onafhankelijk van elkaar. Als ik de Eton harder zet met de ingangspotmeter van de Parasound speelt ook de TL harder. ???
Dat maakt het er zeker niet makkelijker op.

Misschien moet ik toch maar zo´n tweeweg submodule van Omnes aanschaffen, in combinatie met een dB meter. Of beter nog zo,n unit van Velodyne. Helaas is de hobbykas meer dan leeg na alle aankopen van het laatste jaar. :(

Momenteel is het in ieder geval acceptabel. Bij sommige muziek zou een via presets variabel subsonicfilter overigens wel op zijn plaats zijn. Zo is bijvoorbeeld Era nogal overdreven opgenomen in het laag. Alles onder 30 Hz mag van mij wel afgekapt worden bij dat soort opnamen.

Stekkerke

#71
Wat een prachtig project !

Als ik even nieuwschierig mag zijn wat heeft het in totaal gekost aan materiaal ?


  • woofer
  • versterker
  • MDF hout[/i]

Ik flirt namelijk met het idee om in mijn nog te maken Ht meubel links en rechts onderaan 2 DHZ subs in te bouwen ... maar ik ken voorlopig nog niets van al deze materie !
Welke links of toppics kan ik best even doornemen voor meer informatie over mogelijkheden en prijsindicaties ?

voorlopig ontwerp van mijn HT meubel :
Pioneer 427 Plasma Television
ARCAM AVR 350
- ARCAM DV79.
 B&W CM1 <BR/> BPS 100 Sub - Audioquest

Smitsmans

Mooi meubelontwerp!

De kosten voor de sub vallen wel mee:

Ongeveer 250 voor de driver, inclusief verzendkosten.
Nog eens zo´n 250 voor MDF, hout, lijm, demping en klein materiaal.
De versterker die ik gebruik is niet meer leverbaar, maar zit in de 300 euro klasse.
Fineer en verdere afwerking zal meevallen omdat ik slechts de zijkanten fineer. Zal tussen de 50 en 100 euro liggen.

In totaal dus 850-900 euro, maar als je op de kleintjes let en een versterkermodule 2e hands op de kop tikt moet het voor maximaal 750 lukken. Volgens mij is dat een schijntje van wat een dergelijke sub commercieel zou moeten kosten, als zoiets te koop zou zijn.

Bij een wat moeilijker ruimte moet je wel rekening houden met minimaal 250 extra voor equalizing.

yorkie13

#73
gaaf project, ik heb een woofer aangeschaft die ontwikkeld is uit de lab 12, zelfde korf en magneet, het gaat om de volgende woofer,
om de woofer aan te sturen wil ik een 210 watt thomessen gaan gebrijken , is dat voldoende of gebruik je een zwaardere subamp, dacht te lezen een thommessen

Walter_PPK

Wreed project met een mooie woofer. Hij is echt huge! :o
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer