Zyklopus

Started by Smitsmans, February 5, 2006, 23:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smitsmans

Vandaag weer wat opgeschoten.

Het van binnenuit boren van de bevestigingsgaten lukt zonder beschadiging van de uittrede aan de voorkant, als daar een steunplaatje tegen wordt geklemd.

De testopstelling heeft uitgewezen dat alle belangrijke maten goed zijn. De ruwbouw kan nu de laatste fase in. De eindmontage vindt plaats in de huiskamer. Zo is het transport van boven naar beneden wat minder zwaar.

Smitsmans

Ik heb besloten om voor een wat compactere uitvoering met (veel) hogere WAF te gaan.

De zijwangen gaan eraf, zodat de kast veel slnker oogt. Straks dus een ander plekje zoeken voor de filters van mijn surroundspeakers.


Wowly

Netjes!

Lastig zo met al die hoeken erin. Enwat werkt dat fijn he, die lammello's  :)

Wowly

Smitsmans

Er zijn weer wat vorderingen. :)

De achterzijden worden afgedekt met 9 mm MDF en kunnen na plaatsen dan gevuld worden met zand.

De details van de aansluiting zijn nu ook uitgewerkt. In de bovenzijde rechtsachter wordt een aansluitterminal verwerkt. De kabel wordt door een messing buis gevoerd.

Dit is typisch zo´n project met customizing tijdens de bouw. Ofwel: niet aan alles is gedacht tijdens de planning vooraf. ;)


Erik van Voorst (in memoriam)

Ik wil niet lullig doen...maar als er op al die kleine vlakjes MDF uiteindelijk de afwerkplaat van 9 mm wordt gelijmd...heb je dan weer niet voor een hele grote koppeling gezorgd..... ???

En nog even afgezien van het eerste probleem.....denk je niet dat het enorm moeilijk gaat worden om te vullen ook al wijzen ze met de punt omhoog en naar beneden...dat zand zal behoorlijk veel moeilte hebben om al die hoekjes en gaatjes te bereiken....

Misschien heb je andere ideen uiteindelijk hoor...ik type nu gewoon neer wat me te binnen schiet... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Smitsmans

Wat betreft die koppeling heb je gelijk. Die wil ik juist om de kast zo stijf mogelijk te houden.

Het zand is vooral om wat meer massa te krijgen aan de achterkant van de kast, zodat die stabieler staat. Daarnaast maakt massa op zich de kast natuurlijk al rustiger in de lage frequenties.

Ik verwacht min of meer dat het zand ook nog wat trillingsenergie zal omzetten in warmte door de inwendige wrijving. Zo werken die Hawa....matten met die kleine staalkorreltjes ook. Zo ja, dan is dat mooi meegenomen. Zo nee, dan kan het in ieder geval geen kwaad.

Dat zand zakt wel naar beneden. Daar maak ik me niet zo´n zorgen om. Het vullen wordt heel gemakkelijk. Aan de bovenzijde ontstaan vanzelf openingen waardoor gevuld kan worden. Die worden afgesloten door de bovenste afdekplaat, die nog bovenop het eigenlijke "kastdeksel" komt. Het blijft dan ook heel gemakkelijk om bij te vullen. Het zand kan dus alle tijd krijgen om goed te zakken.

Het is gewoon maar een idee wat ik leuk vind om uit te voeren. Wiskunde heb ik slechts gebruikt om de nog te plaatsen schotten voor de Helmholzabsorbers te berekenen. Met al die schuine hoeken moest ik het integraalrekenen flink ophalen. :P Voor de rest zal de praktijk het wel uitwijzen, hoewel ik natuurlijk geen referentie heb.

In ieder geval bedankt voor je kritische noot. Dat kan ik wel waarderen en voorkomt in ieder geval dat andere forumledeen met de verkeerde verwachtingen een idee oppikken.

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay perfect....ik was een beetje misleid door een van je zinnen...zoiets in de trend van ik ontwerp gaandeweg o.i.d.....en dan bestaat er voor iedereen een gevaar dat je in je enthousiasme iets onverwachts doet....maar goed....ik snap je gedachtengang erachter....voor de rest.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Smitsmans

Enthousiasme genoeg. ;D

Was er maar evenveel tijd om aan de hobby te besteden. ;)

fgroen

Leuk man, die doos wybertjes op de achterkant!!!  :D

Gaat vast werken, je creëert inderdaad gewoon heel zware panelen, en die zorgen geheid voor stabiliteit.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

Ja, leuk he. Bijna zonde om de achterwand dicht te maken. ;D

fgroen

Dat had ik ook toen ik mijn eerste Avaclone dichtplakte...  ;)

Gelukkig kan ik nog ff tegen de tweede aankijken.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

Raadseltje ;D:

Waarvoor zouden de rechthoekige omlijstingen op de rechterachterzijde zijn?

sphere

Voor je krachtstroom aansluitingen?  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Quote from: Smitsmans on April 25, 2006, 16:50:25
Raadseltje ;D:

Waarvoor zouden de rechthoekige omlijstingen op de rechterachterzijde zijn?

Zijn een soort afstands stukken zodat je hem netjes in de hoek kan zetten, waarbij de holle ruimte voor het zand hermetisch tussen de kastwand en de muur is afgesloten. Als hij dan eenmaal staat kun je het zand over de wybertjes tussen de kastwand en het behang van de muur gieten. Wèl laten staan als het zand er eenmaal tussenzit.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Quote from: fgroen on April 24, 2006, 10:49:49
Leuk man, die doos wybertjes op de achterkant!!!  :D

Leuk!




Leuk project ook, Smitsmans. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kuiperik

Mooi project Smitmans. Leuke vulling voor lege hoeken, heb zelf ook een subje (11" Focal) in een hoek staan,   ;D



Ben benieuwd wat je straks van het laag gaat vinden. Plaats je trouwens de speaker met de unit en poort bij de vloer of komen deze bovenin?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Smitsmans

De unit komt bovenin, zodat de cycloop rechtop staat. ;D

Wat vind je zelf van het TL geluid? Ik ben reuze benieuwd en verwacht eigenlijk wel wat ruimtecorrectie nodig te hebben.

Heb je ook Indiase lei op de vloer?

fgroen

Quote from: Smitsmans on April 25, 2006, 16:50:25
Raadseltje ;D:

Waarvoor zouden de rechthoekige omlijstingen op de rechterachterzijde zijn?

Ik zie nu, dat jij het over andere omlijstingen hebt dan ik dacht.  :-[

Dat gezegd hebbende lijkt de doorvoer van 8000 mm2 leidingen (een gat voor de nul en het andere gat voor fase) plausibel.  8) Als dat het niet is, zou ik het echt niet weten...

Oh nee!!!! ik weet het al:

Een gat voor het stopkontact,
en het andere gat voor de lichtschakelaar. Komt er zeker ook nog een deurtje in de voorkant van de Zyklopus, voor als je het licht aan wilt doen, of wilt stofzuigen.
;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

Hahahahahaha, bijna goed. ;D

Doet me wel eraan denken dat ik nog moet stofzuigen voordat het deurtje dichtgaat. Het is een aardig stofhol aan het worden, daarbinnen. ;)

kuiperik

Ben zelf wel even bezig geweest voordat ik de sub goed geintegreerd had met de fronts. Heb hem op veel verschillende plekken gehad, maar op de huidige klinkt hij nu toch het best. Heb de sub ook met de driver boven geplaatst, echter in mijn ruimte kwam hij dan niet zo goed tot zijn recht.

Het geluid van de TL bevalt me erg goed. Beetje moeilijk te omschrijven, maar je hebt gewoon bas, die erg gemakkelijk tot zijn recht komt, zonder het idee dat de sub er veel moeite voor hoeft te doen. Heb de unit ook in een BR ontwerp gehad, maar deze was lang niet zo rustig als de TL.

Het is trouwens een italiaanse tegelvloer.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Smitsmans

Hint! ;)

Smitsmans

Uitsparingen voor high level power en low level signal. ;D ;D ;D


Smitsmans

Een blijk op de Helmholzabsorbers.

Smitsmans

Transportgereed!

De laatste bouwfase doe ik in de garage.

Zyklopus is nu net nog hanteerbaar om naar beneden te sjouwen. ;)

Smitsmans

De baffle wordt bekleed met 18 mm vuren meubelplaat. Die wordt white wash gebeitst, net als mijn aodio/videomeubel.

De zijkanten van de kast worden bekleed met 4 mm MDF, gefineerd met genoest Esdoorn. Hetzelfde fineer komt ook op de monitors.