UPC in de toekomst samen met Essent?

Started by Marcel_T., February 4, 2006, 12:31:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

UPC wil een nationaal kabelbedrijf
31/01/2006

Volgens UPC-directeur Karsten moeten kabelbedrijven in Nederland hun krachten bundelen om schaalgrootte te creëren in de strijd om de digitale televisie-klant met KPN. Dat schrijft vandaag De Financiële Telegraaf "'In het veranderende krachtenveld is eigenlijk een nationale kabelaar nodig tegenover KPN', aldus Karsten. Hij sluit fusies en overnames voor zijn bedrijf niet uit. 'We kijken inderdaad naar uitbreidingsmogelijkheden in Nederland.' De UPC-directeur reageert hiermee op een rapport dat consultancy-firma Booz Allen Hamilton opstelde in opdracht van de kabelaar en dat vorige week gepubliceerd werd. De moraal van dat verhaal was dat schaalgrootte de sleutelfactor wordt in een markt waarin telecombedrijven en kabelaars elkaar steeds vaker tegenkomen en waar de competitie dus toeneemt. Hoewel er op dit moment volgens Karsten geen concrete consolidatie-ontwikkelingen gaande zijn in de markt ('we voeren nog met niemand gesprekken'), stelt de UPC-directeur op voorhand dat 'het krachtenveld verschuift', en dat 'mededingingsautoriteiten daarom moeten openstaan voor het samengaan van kabelaars'."

Op dit moment heeft UPC 100.000 klanten voorzien van een decoder waarmee het eerste half jaar gratis digitale TV geprobeerd kan worden. Daarna gaan digitale kijkers 2,16 euro per maand extra betalen. UPC streeft er naar binnen twee jaar 1 miljoen digitale abonnees te hebben.

Een jaar geleden gaf Casema ook al aan te streven naar een nationale kabelfusie. En in het jaarverslag van Esent over 2004 staat; "Teneinde te kunnen blijven groeien heeft Kabelcom op termijn meer schaalgrootte nodig. Essent wil dit realiseren door samenwerking te zoeken met andere kabel- en telecompartijen." (p. 70)

Bron: http://www.dft.nl/nieuws/8929490/UPC_wil_nationale_kabelaar_tegenover_KPN.html
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Shorty

Laat ze opzouten met hun schaalvergroting!  >:D Die is alleen goed voor de aandeelhouders, maar de pest voor de consument. UPC en Essent hebben nu al in de plaatsen waar ze kabel aanbieden een monopolie; het wordt tijd dat het kabelnetwerk - net zoals het telefoonnet van KPN - wordt opengesteld voor concurrenten. Dan kan je gewoon zelf kiezen voor de een of andere kabelaar....

VrGr,

Bart J.

CineSmurf

Op zich zit er logica in de redenering. Het gaat er telkens meer op lijken dat alle communicatieverbindingen over één kabel kunnen gaan (telefonie, internet, TV) of dat nu coax (TV kabel), twisted pair (telefoonkabel) of glasvezel is.

Eigenlijk zou je dan alleen ook de voorwaarden van KPN en zo'n nationale kabelaar wat betreft infrastructuur gelijk moeten trekken. KPN is nu verplicht derden op z'n netwerk toe te laten, het lijkt me logisch dat zo'n kabelaar dat dan ook is; of beiden mogen hun infrastructuur puur voor zichzelf gebruiken. Ik zou dan zeggen: creeer nog een derde partij die elk huis met glasvezel aansluit en je hebt supergoede concurrentie: Iedereen kan kiezen voor KPN, Kabel, of glas. Maar ik denk dat dat niet de bedoeling was van UPC  ;D

Dick
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Shorty

Als het even meezit wordt mijn huis volgend jaar op een glasvezelnetwerk aangesloten. Ik hoop en bid dat in ieder geval UPC daar géén vinger in de pap krijgt.  >:D  ;) En ik hoop natuurlijk ook dat ik dan pakweg  ;D 25 HighDefTV-kanalen in huis krijg.  O0 Voor weinig.  ;D
VrGr,

Bart J.

CineSmurf

Wij hebben hier een voorbereiding voor glasvezel zitten. Die is van KPN. Ik weet niet of dat overal hetzelfde is...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.