Zelfbouw: Ultimo, reference of toch...

Started by Hanz71, February 3, 2006, 14:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

#50
Ja, gaaf die betonnen variant. Werd wel geholpen door zijn vader die in de betonwereld zat. Helaas had hij zijn mallen weggegeven aan een student die er iets mee ging doen, anders had ik ook zo'n betonnen A4 gebouwd.

Misschien wel leuk om eens een luisteravondje te doen.

Wowly

edit: betonnen  variant is met metaldome ;)

fireman

Quote from: Wowly on February 11, 2006, 18:37:27
Ja, gaaf die betonnen variant. Werd wel geholpen door zijn vader die in de betonwereld zat. Helaas had hij zijn mallen weggegeven aan een student die er iets mee ging doen, anders had ik ook zo'n betonnen A4 gebouwd.

Misschien wel leuk om eens een luisteravondje te doen.

Wowly

edit: betonnen  variant is met metaldome ;)

Idd, we hebben het over de zelfde.

En idd de MK I versie :)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Hanz71

#52
@Fineermannetje
Kijk ook eens naar de 7100. Die heeft off-axis toch wel een erg nette respons t.o.v. de 7000! Alleen geen phase plug. Misschien de resolutie van de 7000 met het gevoel van de 9900? :)
En zoals gezegd: S&C heeft ongeveer hetzelfde gepland: 2 15W's en een tweeter. Overigens staat er op hifi.nl nog een setje 15W's en een 9900 (naar ik meen) te koop.
Je bent wel erg snel met een geplande overstap! En de kast is alweer klaar.... Dan is mijn ontwikkelingstempo toch wel erg laag. Waarom niet d'Appolito?

We hebben de A4 bij S&C beluisterd op een marantz-set (gewone lijn) en de Vincent setup (SA-T1 +sp-t100) met een mooie marantz sacd-speler, type weet ik niet. Overigens floot de picolino ook een erg fijn deuntje mee (beluisterd naast de reference monitor). Zeker als je bedenkt dat ie maar 69,- euro kost! Ja, voor in de woonkamer te licht, maar voor de rest best indrukwekkend. In het hoog wat afgezwakter, het laag ook wat minder nadrukkelijk maar wel erg fraai en (door de afzwakking in hoog?) makkelijk!
Eerst ga ik de pico's maken, dan kan ik dit laten bezinken en proberen de A4 een weekendje thuis in te plannen.
ff beneden op de flaptop verder...
Lijkt me erg leuk een sessie te doen samen met wowly's reference-monitors! Misschien leuk als ik een versterker (UcD180/UcD400, Zap is wat meer ingebouwd in mijn woonkamerset maar behoort ook tot de mogelijkheden) meebreng?
Mocht ik fireman zijn kast niet over kunnen nemen:
Voor de A4 heb ik dan een kast in gedachten die intern geen parallele wanden heeft. Dus ik denk aan 3-hoekige schotten, of geheel 3-hoekig gebouwd. Ik ben geen wonder met hout maar dat moet toch wel kunnen lukken denk ik.

jeroenkv

#53
Het probleem van de ref monitor bij S&C is de kast...... Een goede kast conform de aanpassingen die de ontwerper zou doen als hij niet aan de regel "makkelijk bouwbaar" zou moeten voldoen, zie http://my.hifi.nl/index.php?user=748 (kast is ook nog betegeld, gebraced en aparte kamers voor terminal en tweeter)
Kenmerk van deze versie is dat het middengebied veel beter wordt en het hoog totaal geen scherpte meer heeft. Dit laatste wordt vaak als argument gebruikt om de 970000 tweeter te nemen.

Ik wil (na een bezoek aan de Audiofabriek) het filter gaan upgraden met Mundorf zilver/goud condensatoren en luchtspoelen. Ze hebben daar een paar speakers staan met standaard filters en een paar met "high end" filters (scheelt 400 euro  :( ). Het verschil in kwaliteit (ruimte, plaatsing, oplossingvermogen, detail, klank) is extreem.

Eerst alleen nog even de Manger als mogelijke hoog/mid luisteren......  8)

Wowly

he jeroen, heb je nog altijd die Array's ??? ;D ;D ;D O0

jeroenkv

Quote from: Wowly on February 11, 2006, 22:09:09
he jeroen, heb je nog altijd die Array's ??? ;D ;D ;D O0

Als je het over een goede match heb.......  8) ;D

Wowly

heb je de Lua's van Fineermannetje al eens op refmon's gehoord...... :P

Waanzinnig!!!!

Trouwens, hoe bevalt de sub bij de refmon? meer emotie enzo? Ik mis de lage tonen vreselijk (het wordt steeds erger..)

Wowly

fireman

Quote from: jeroenkv on February 11, 2006, 22:10:11
Als je het over een goede match heb.......  8) ;D

Met naim ook een uitermate goede match. Binnenkort een wat zwaardere amp om de muziek nog losser te maken. 't is al zo goed, en het wordt alleen maar nog beter  :P


btw, ik heb die S/Oil in mijn filter. Heel fraai. plaatsing/diepte etc... Zal vast nog mooier worden met die S/Gold. Ben benieuwd. (verslagje he ? )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

jeroenkv

#58
Quote from: Wowly on February 11, 2006, 22:11:56
heb je de Lua's van Fineermannetje al eens op refmon's gehoord...... :P

Waanzinnig!!!!

Trouwens, hoe bevalt de sub bij de refmon? meer emotie enzo? Ik mis de lage tonen vreselijk (het wordt steeds erger..)

Wowly

Er zitten nu 2 baskasten onder met Scanspeak 25W8567-SE's. Actief filter op 150hz, dan gaat het mid echt met sprongen vooruit!! http://my.hifi.nl/index.php?user=748

Ik krijg wel het idee dat filtercomponenten nu belangrijker zijn voor de laatste finesse dan nog betere units..... Silver/gold etc. lonkt!!

cve

Wat zijn er toch een hoop mooie dingen te doen met Scan Speak. Je zou het bijna vergeten tussen al die ontwerpen met keramische units. De ultimo's vind ik zelf ook wat anoniem klinken. Na lang luisteren hoor ik wel dat ze toch wel erg mooi zijn. Maar de reference plus heeft toch mijn voorkeur van deze twee. Hier zou ik echter wel veel liever de 18W8531-G00 willen gebruiken. Kijk ook eens op http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/ Daar staan ook hele mooie ontwerpen op met gebruik van Scan Speak. Ook de verschillen tussen de tweeters komen daar aan bod.

Co

yorkie13

ik gebruik de scanspeak 18w8531G00 met een focal tc120td5 tweeter, met uiteraard een speciaal ontworpen filter
door Titus van s&c, met mooie componenten zoals tritec spoelen en it tinfolie condensators
de kast is de orginele ultimo kast en deze staat op spikes en deze weer opgranieten tegels
voor de aansturing gebruik ik een paar vincent sp996 monoblokken en als cd speler een sheng ya buizen speler
deze combinatie is naar mijn idee erg goed, zal best beter kunnen zeker als de speakers in de lengte vd 13 meter lange
luisterruimte/woonkamer zouden zijn opgesteld, maar het moet ook leefbaar zijn en ze staan dus als bij velen van ons in de 5,2 m breedte
opgesteld, ongeveer 50 cm vd achterwand en de poort is niet gedempt
heb hiervoor de ref monitor gehad met het betere filter met tritec en vindt de ultimo/focal echt beter

Hanz71

Ik ben benieuwd wat je van die Manger gaat vinden. Zelf nooit gehoord maar wel over gelezen. Dan heb je volgens mij een fantastische breedbander tot 200Hz? De 1 vind het niks, de ander loopt ermee weg.

Die site van Gravesen meteen in mijn favorieten opgenomen. Eens even doornemen die site. Ik had ook het idee dat het betere mid van de A4 niet alleen door de kast komt maar ook door de ingezette mid/laag unit.

jeroenkv

#62
Quote from: yorkie13 on February 12, 2006, 10:29:26
.... heb hiervoor de ref monitor gehad met het betere filter met tritec en vindt de ultimo/focal echt beter

Grappig,
Ik vond het laag en lage mid van de Ultimo juist niet goed. De ref+ en ref monitor doen dit veel beter, maar ik ben niet meer zo'n voorstander van 18cm units die laag moeten gaan. > 100hz gaat prima, maar dan heb je gewoon iets groters nodig. Boven de 200hz filteren vind ik echter ook niks, dus confentioneel 3-weg klinkt mij niet zo goed met stemmen. Tot nu toe steeds het idee dat er iets niet klopt. 18cm met en actieve scheiding op 150hz lijkt voor mij de weg!!

Quote from: redheinz on February 12, 2006, 11:11:19
Ik ben benieuwd wat je van die Manger gaat vinden. Zelf nooit gehoord maar wel over gelezen. Dan heb je volgens mij een fantastische breedbander tot 200Hz? De 1 vind het niks, de ander loopt ermee weg.

Die site van Gravesen meteen in mijn favorieten opgenomen. Eens even doornemen die site. Ik had ook het idee dat het betere mid van de A4 niet alleen door de kast komt maar ook door de ingezette mid/laag unit.

De manger intrigeert mij, dus wil ze eerst goed horen voordat ik iets ga veranderen!! Hopelijk gaat dit binnenkort lukken....

Ik krijg langzaam het gevoel dat de keuze van de units voormij niet meer zoveel kan toevoegen, de kast heb ik al geupgrade, maar het filter is nu echt wel aan de beurt!!






advr

Quote from: Fineermannetje on February 11, 2006, 15:18:08
ja, eerst beter worden, hier liep ik tegenaan!

ik ga pas eind van het jaar aan het projectje verder ;) eerst genieten ;D

ben je in het ziekenhuis geweest? Ernstig?

Man je hebt al van die mooie boxen...... nu weer iets anders.  Gaan ze niet te groot worden voor in je luistergedeelte....

groet en beterschap. ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

wil

Quote from: Fineermannetje on February 12, 2006, 12:24:19
Ad,

heel mijn middelvinger is er tot aan mijn pols uitgehaald vrijdag :'( doet erg zeer maar ben nu wel van die tumor af in mijn hand, nu mijn schouder nog ???
Jee... veel sterkte gewenst!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

advr

Quote from: Fineermannetje on February 12, 2006, 12:24:19
Ad,

heel mijn middelvinger is er tot aan mijn pols uitgehaald vrijdag :'( doet erg zeer maar ben nu wel van die tumor af in mijn hand, nu mijn schouder nog ???


Hoi Dennis,

Nonderpie man, kan me voorstellen dat dat erg pijn doet!!

Die bouwplannen kunnen wel even wachten. Moet je nu 8 weken thuis zitten of kun/wil je af en toe wat werken voor de afleiding?

Succes bij de revalidatie, we houden wel contact. Kom nog wel een keer een avondje bij je luisteren, vond het wel erg gezellig bij jou... ;D


Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Smitsmans

Dat is niet mis, Dennis.

Ik wens je heel veel sterkte met je revalidatie. Ben je nog in het ziekenhuis, of hebben ze je gewoon met pijnstillers naar huis gestuurd, zoals ze dat tegenwoordig zo snel mogelijk doen?

In ieder geval is je set nu voorlopig klaar en volledig naar je wensen, zodat je daar lekker van kunt genieten.

Laat maar even weten of onze afspraak nog kan doorgaan. Ik kan me voorstellen dat het voorlopig misschien niet uitkomt.

Groeten en beterschap,  Guido

Jean Pierre

Quote from: Fineermannetje on February 12, 2006, 12:24:19
Ad,

heel mijn middelvinger is er tot aan mijn pols uitgehaald vrijdag :'( doet erg zeer maar ben nu wel van die tumor af in mijn hand, nu mijn schouder nog ???

Ai dat is niet mis, is je vinger eraf tot je pols of tot de palm van je hand??  Ik weet ongeveer wat je mee maakt, mijn moeder heeft 2 keer een tumor bij dr knie gehad en de 2de keer is dr been tot halverwege bovenbeen geamputeerd..  Ik wens je erg veel sterkte toe, en suc6 met revalideren!

Hanz71

Zo! Dan kan je ff niet fineren! Klinkt als een heftige ingreep. Ontstoken pezen ofzo? Zodirect ben je bionisch fineermannetje!
Kan je je nieuwe project wel reeds onaf beluisteren of is dat een no go?
Ik hoop dat je snel je kunsten weer kunt vertonen. Sterkte man!

asterduc

Quote from: redheinz on February 11, 2006, 09:58:20
Planning is nu een keer de A4's en/of de reference+ te gaan beluisteren thuis. Ik heb nog steeds wel de voorkeur voor de A4's..

De A4 met de 7000 ScanSpeak tweeter is volgens mij een aanzienlijke opwaardering (ook wat prijs betreft) voor de A4.
Voor meer details zie mijn laatste bevindingen in dit topic http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1438

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Hanz71

Quote from: Fineermannetje on February 12, 2006, 14:41:45
bedankt allemaal voor jullie medeleven, TOP ;D

en sorry voor het vervuilen van je topic :-[ ;)

ik koop de units als de speaker af is, die koop ik voor heel weinig geld, ik zit inderdaad te denken om de 7100 te gebruiken ipv de 7000.

ik heb de 7100 in mijn vorige ontwerp gehad en die was erg fraai. en snel.
Kan je voor mij ook units voor heel weinig kopen? Dan vergeef ik je de vervuiling!  ;D
Vertel eens wat meer over dat ontwerp met die 7100?

QuoteDe A4 met de 7000 ScanSpeak tweeter is volgens mij een aanzienlijke opwaardering (ook wat prijs betreft) voor de A4.
Zal ik ook eens bestuderen! Ik ben al een tijdje aan het browsen om de 7000 met een andere bas/mid unit te vinden. Tot heden zonder (interessant) resultaat buiten de topkast van de maxima. Is de 7000 trouwens 1 op 1 te vervangen door de 7100? Als ik de parameters (gelijk) en de response (vrijwel gelijk) bekijk zou ik denken van wel....

Op zich vind ik een d'appolito met de 7000/7100 ook wel interessant. Alleen hebben ze die niet staan bij S&C haarlem. Het moet dan natuurlijk wel de A4 toppen qua prestaties ;D

Wowly

ehh, die prijs (uitroepteken)!!!!! van die 7000, aaaaargh, waarom!! waarom!!  :o

Grappig dat de 7000 het zo goed doet, bij veel andere ontwerpen komt het niet zo uit de verf.

Wowly

geenius

Quote from: Fineermannetje on February 12, 2006, 12:24:19
...heel mijn middelvinger is er tot aan mijn pols uitgehaald vrijdag :'( doet erg zeer maar ben nu wel van die tumor af in mijn hand, nu mijn schouder nog ???...........

Carpe Diem heeft nu ineens veel meer inhoud gekregen.

advr

Quote from: geenius on February 13, 2006, 11:08:59
Carpe Diem heeft nu ineens veel meer inhoud gekregen.

daar ben ik me helaas al heel lang van bewust ::) ::)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Wowly

Ik heb hem alleen maar in voornoemde speakers gehoord idd...

Wowly