Zelfbouw: Ultimo, reference of toch...

Started by Hanz71, February 3, 2006, 14:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanz71

#25
Wowly, my man!
Vind ik erg leuk om te lezen! Dus ja graag! Ik zal mailadres weer ff in mijn profiel zetten.
Nu ff bezig mijn UcD180AD in elkaar te schroeven....


@fireman: BTW voor mij? Ik heb nl. geen PM van jou gekregen.

Wowly

hihi, nee en pm voor mij, long live the topic-hackers, hahahaaaaa!

Ik ga daar eens gebruik van maken, maar dat zullen we maar via PM doen oke ;)

Ik heb de test van de MkI, niet de softdome versie.

Wowly

Wowly

Hallo mannen,

Ik heb alleeen de test van de reference monitor gevonden, deze alvast naar jullie toegemaild. Ik ben die van de A4 kwijt >:(

Ik had deze geloof ik van fireman gekregen, aar ik weet het niet zeker, in ieder geval van iemand op het forum alhier of zelfbouwaudio....

Anyway, veel leesplezier met de test van de refmon....

Wowly

fireman

Die A4 PDF heb ik nog wel ergens. Zal vanavond kijken.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Hebbes: -> A4 PDF

Let op dit is de MK I versie, met de 9800 tweeter.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Hanz71

Tof!
Vandaag een beetje bezig geweest met UcD- en familiezaken. Komende week weer lekker wat te lezen!

geenius

Quote from: redheinz on February  3, 2006, 14:01:56
............Optimo in BR, iets lager met tweeter boven woofer......

Gaat helaas niet  >:D De boven geplaatste woofer is i.v.m. de juiste fase t.o.v. de tweeter, het acoustisch middelpunt ligt hierdoor voor beide drivers op gelijke afstand tot de luisteraar. Als je ze zou omdraaien klopt er niets meer van het overname gebied.

Quote......De duitse varianten van de ultimo en reference monitor (http://www.aos-lautsprecher.de) hebben bijna allemaal 6dB filters wat op zich het fasegedrag positief kan beinvloeden, heb ik ook nog als optie in gedachten.

De AOS variant heb ik een tijd in huis gehad, niet doen >:D

QuoteIk wil de speakers vrij dicht tegen de wand gaan zetten.........

Daar is een TL weer makkelijker in ;)

Hanz71

Thanks Tony,
Ik vroeg dit omdat ik in het filter geen bijzondere dingen zag, de time-allignment had ik nog niet aan gedacht. Maakt dat echt zoveel uit? Dit vraag ik omdat elders valt te lezen dat die man van audiocomponents (hoeheetieookalweer) de invloed van achteroverhellende baffle ook te verwaarlozen vindt?
Wat was er mis met de AOS-variant?
Ik ga op het moment meer de kant van de A4 op.
Kan jij wat zeggen over de R2904/7000 t.o.v. van de D2905/9700. Wat vind jij van die 2? Ik vond indertijd de reference+ fijner dan de ultimo bij S&C, dat had ik vantevoren toen niet verwacht!
Op de 1 of andere manier ben ik niet geneigd om voor TL te gaan. Misschien vanwege de grote invloed van stuffing op het geluid waardoor je geluid uiteindelijk van veel parameters afhankelijk is. Ik moet zeggen dat ik nog nooit een TL beluisterd heb.
Wat vind jij van de ultimo t.o.v. jouw design? Waarin verschillen ze van elkaar? Ik vermoed namelijk dat je grote gelijkenissen kan horen, de grote verschillen zitten in de laagste 2 octaven en het overnamegebied zou ik vermoeden..... Of sla ik dan de plank mis?
Toffe site heb je trouwens. Al een paar keer helemaal doorgelezen :)

geenius

Quote from: redheinz on February  8, 2006, 11:00:53
.......de time-allignment had ik nog niet aan gedacht. Maakt dat echt zoveel uit? Dit vraag ik omdat elders valt te lezen dat die man van audiocomponents (hoeheetieookalweer) de invloed van achteroverhellende baffle ook te verwaarlozen vindt?

Het is ook van invloed op de "projectie van het beeld". Bij een kasthoogte van circa 1 meter met de woofer bovenin geeft de muzikanten op meer realistische hoogte weer (bij een vlakke baffle) is mijn ervaring.

QuoteWat was er mis met de AOS-variant?

In mijn oren een typisch duits badkamer afstemming.

QuoteKan jij wat zeggen over de R2904/7000 t.o.v. van de D2905/9700. Wat vind jij van die 2? Ik vond indertijd de reference+ fijner dan de ultimo bij S&C, dat had ik vantevoren toen niet verwacht!

Persoonlijk vind ik de 7000 een bijna elctrostatische transparantie hebben en acoustische instrumenten en stemmen hebben iets "natuurlijkers" over zich. De 9700 is ook erg mooi maar minder emotioneel pakkend voor mij.

QuoteOp de 1 of andere manier ben ik niet geneigd om voor TL te gaan. Misschien vanwege de grote invloed van stuffing op het geluid waardoor je geluid uiteindelijk van veel parameters afhankelijk is. Ik moet zeggen dat ik nog nooit een TL beluisterd heb.

Door die variaties is ie juist mooi af te stemmen op je kamer acoustiek en persoonlijke smaak. ;)

QuoteWat vind jij van de ultimo t.o.v. jouw design? Waarin verschillen ze van elkaar? Ik vermoed namelijk dat je grote gelijkenissen kan horen, de grote verschillen zitten in de laagste 2 octaven en het overnamegebied zou ik vermoeden..... Of sla ik dan de plank mis?
Toffe site heb je trouwens. Al een paar keer helemaal doorgelezen :)

De Ultimo kon mij niet boeien, hij lijkt zo gefilterd om maar zo diep mogelijk laag uit te halen. Hierdoor klinkt het hele middengebied vlak, saai en met een gebrek aan leven en dynamiek. Alsof alle leven eruit was gehaald. Het hoog vond ik op zich wel mooi, de luidhuid ervan is een kwestie van smaak.

speakerland-oss

Quote from: geenius on February  9, 2006, 15:34:51
De Ultimo kon mij niet boeien, hij lijkt zo gefilterd om maar zo diep mogelijk laag uit te halen. Hierdoor klinkt het hele middengebied vlak, saai en met een gebrek aan leven en dynamiek. Alsof alle leven eruit was gehaald. Het hoog vond ik op zich wel mooi, de luidhuid ervan is een kwestie van smaak.

Je kunt het ook anders zien, bijvoorbeeld dat de Ultimo juist heel neutraal is afgestemd, zonder al die kleuring in het middengebied die zoveel hedendaagse ontwerpen kenmerkt, en zeker die met metalen membranen in het middengebied. Het is misschien even wennen, maar uiteindelijk hoor je dan meer van de muziek en minder van de effecten die door de (laag) mid driver worden veroorzaakt
Wat de laagweergave betreft, die is prima in verhouding met de rest wanneer je de luidspreker goed aanstuurt en goed plaatst.
En het is natuurlijk ook prima mogelijk om de kast gesloten uit te voeren.

Groeten,

Ruud Jansen
Speakerland

Hanz71

Quote from: geenius on February  9, 2006, 15:34:51
Het is ook van invloed op de "projectie van het beeld". Bij een kasthoogte van circa 1 meter met de woofer bovenin geeft de muzikanten op meer realistische hoogte weer (bij een vlakke baffle) is mijn ervaring.
OK, op zich niet onlogisch omdat veel instrumenten en stemmen door de midwoofer worden weergegeven.

QuotePersoonlijk vind ik de 7000 een bijna elctrostatische transparantie hebben en acoustische instrumenten en stemmen hebben iets "natuurlijkers" over zich. De 9700 is ook erg mooi maar minder emotioneel pakkend voor mij.
Is nog iets om mee te nemen. Ik heb dat vorige luistersessie tussen ultimo en ref+ niet zo ervaren.
Morgen ga ik langs S&C Haarlem om daar te luisteren, vooral de reference monitor en de A4, maar zullen de Ultimo er ook proberen naast te zetten. Volgens de persoon aan de telefoon trouwens de MK I (van de A4) maar dat zie ik morgen wel....

QuoteDe Ultimo kon mij niet boeien, hij lijkt zo gefilterd om maar zo diep mogelijk laag uit te halen. Hierdoor klinkt het hele middengebied vlak, saai en met een gebrek aan leven en dynamiek. Alsof alle leven eruit was gehaald. Het hoog vond ik op zich wel mooi, de luidhuid ervan is een kwestie van smaak.
Je bedoelt dat de tweeter te laag doorspeelt? Of bedoel je dat je de bass-reflex te laag getuned vindt?

@Ruud Jansen
Ha, de ontwerper (toch?) zelf reageert ook! Leuk!
Een stukje omhoog staat de indeling van mijn woonkamer waar de speakers komen te staan.

Het is een vrij harde ruimte. Alle wanden gestuct beton-blokken (?? ik ben geen bouwvakker  ;D, nieuwbouw 2/1kap) 2 grote schilderijen, paar planten, grote lederen bank, twee lederen feauteuils en lichte (linnen) gordijnen.
Aansturing is dual mono ZAP 2.3SE met 625VA en 40.000uF.
Wat kan je zeggen over de plaatsing? Ik heb begrepen dat de A4/reference monitor minder kritisch zijn, in die zin dat ze dichter tegen de achterwand geplaatst kunnen worden. Speakers meer dan een 30 cm ofzo van de achterwand wil ik niet. Volgens mij vallen dan de grotere systemen in het assortiment af. Vandaar dat ik bij de A4/reference monitor uitkom.
Voor de ultimo komt dan misschien nog gesloten in 20 liter im frage? Dan ben ik i.i.g. van het zware laag af. En trekt nog vrij aardig door....


Awel, morgen even lekker luisteren, kijken of ik daar nieuwe inzichten krijg. Samen met een collega, die ziet de A4's ook wel zitten :)

Wowly

ehh, correctie mbt van de achterwand afzetten van de refmon, ik moet die van mij toch zeker 30 cm van de achterzijde afzetten wil ik de bassen niet teveel benadrukken. Ze zou de poort aan de voorzijde kunnen maken, maar dan kun je niet zo makkelijk meer fine-tunen met het basbereik (beetje dichter bij de muur geeft meteen meer bassen, een beetje verder van de muur geeft minder bassen, maar iets meer definitie en plaatsing.)

Wowly

@ Ruud: Gaaf dat je erbij bent!!! Welkom!!!

fireman

Quote from: redheinz on February  9, 2006, 21:01:56
Wat kan je zeggen over de plaatsing? Ik heb begrepen dat de A4/reference monitor minder kritisch zijn, in die zin dat ze dichter tegen de achterwand geplaatst kunnen worden. Speakers meer dan een 30 cm ofzo van de achterwand wil ik niet. Volgens mij vallen dan de grotere systemen in het assortiment af. Vandaar dat ik bij de A4/reference monitor uitkom.
Voor de ultimo komt dan misschien nog gesloten in 20 liter im frage? Dan ben ik i.i.g. van het zware laag af. En trekt nog vrij aardig door....


Awel, morgen even lekker luisteren, kijken of ik daar nieuwe inzichten krijg. Samen met een collega, die ziet de A4's ook wel zitten :)

Nou ik heb dus de MK II versie van de A4 en die vind ik vele malen beter dan de MK I versie (kwestie van smaak natuurlijk. (check mijn handtekening)

wat betreft die plaatsing. Ik heb zo'n zelfde soort woonkamer als jij. Ik heb ze ook staan zoals jij gaat doen. Maar als ik ze over de lengte zet dan komen ze nog meer tot hun recht. Ik moe wel zeggen dat het laag heel aangenaamd is en niet overheersend.
Ik hoop voor je dat je ook nog ergens de MK II versie kan beluisteren want die is, zeker gezien jou luisterruimte, room zacht en past heel goed in jou ruimte.

Let wel, ik speel met een naim set. Dat is natuurlijk ook van belang: de bron (amp/CD)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

speakerland-oss

#38
Nu ik me hier toch mee bemoei, nog even een paar kleine opmerkingen:

Plaatsing van een baspoort aan de voorzijde bij een hoogwaardig twee-weg systeem is af te raden. Uit de poort komen altijd restanten niet gedempt middengebied die de weergave verstoren. Met een poort aan de achterzijde heb je daar minder last van. Bovendien is het voordeel van een poort aan de voorkant maar beperkt, daar ook dan treed er laagversterking op bij plaatsing dichter bij een muur. Hoe verder de luidspreker naar beneden toe doorloopt, hoe meer last je krijgt van die laagversterking. Maar ook andere effecten, door reflecties veroorzaakt, schaden de weergave bij plaatsing dicht bij een muur.

Zonde dus van de investering en de moeite om dat te doen. Of maak er een verplaatsbare opstelling van, ik heb onder de Maxima wieltjes geplaatst  :P (ik geef wel toe, niet de meest audiofiele oplossing, maar wel heel handig met 75 kg/stuk).

Overigens vind ik de mkII van de A4 beter geslaagd dan de mkI. (en ik zie nu dat er meer mensen zo over denken)
En er staat een nieuwe versie van de reference monitor op stapel, gebruikmakend van de nieuwe Scan Speak 6600 tweeter.

Groeten,

Ruud Jansen
Speakerland

Erik van Voorst (in memoriam)

Welkom Ruud.

Toch wel gaaf dat het forum ook de pro's aantrekt (slijm)!!!

Ben trouwens heel even langs Dennis (fineermannetje) geweest
(waar moet je anders zijn als je mooi hout wilt hebben :P)
en was aangenaam verrast dat het physiek mogelijk is om een prachtig totaalbeeld te krijgen uit een relatief smalle kleine luidspreker....echt een DIY-topper.... fabrieksmatig heb ik nog nooit iets vergelijkbaars gehoord 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mluyben

Quote from: geenius on February  9, 2006, 15:34:51
Hierdoor klinkt het hele middengebied vlak, saai en met een gebrek aan leven en dynamiek. Alsof alle leven eruit was gehaald. Het hoog vond ik op zich wel mooi, de luidhuid ervan is een kwestie van smaak.

Ik heb de Ultimo nu meerdere keren gehoord in groningen, ook aan een UcD700, en begon me af te vragen of mijn oren wel deugden, daar ik meende dat dit een van de beter modellen was voor DIY. Ik deel dezelfde mening als Genius over dit ontwerp, hoog klinkt best goed [moet ook wel kunnen met die tweeter], maar het mid en laag klopt in mijn oren niet helemaal.
ik wil zelfs mijn Visatons [Ja, dat is vloeken in de DIY kerk  >:D] eens naast die ultimo [in groningen] zetten omdat ik overtuigd ben dat het laag en mid daar beter van geslaagd zijn, hoog wil ik naast elkaar vergelijken. de ultimo zou beter moeten zijn [veel duurdere tweeter]
De reference was iedere keer uitgeleend dus dat is een populaire speaker en daardoor nog niet gehoord.
Helaas de Optimo nog nooit kunnen beluisteren, ik weet er in het 'noorden' geen te staan...

geenius

#41
Quote from: speakerland-oss on February  9, 2006, 20:02:04
Je kunt het ook anders zien, bijvoorbeeld dat de Ultimo juist heel neutraal is afgestemd, zonder al die kleuring in het middengebied die zoveel hedendaagse ontwerpen kenmerkt, en zeker die met metalen membranen in het middengebied. Het is misschien even wennen, maar uiteindelijk hoor je dan meer van de muziek en minder van de effecten die door de (laag) mid driver worden veroorzaakt
Wat de laagweergave betreft, die is prima in verhouding met de rest wanneer je de luidspreker goed aanstuurt en goed plaatst.
En het is natuurlijk ook prima mogelijk om de kast gesloten uit te voeren.

Groeten,

Ruud Jansen
Speakerland


Hallo Ruud,

Het ging mij niet zo om een verschil in neutraliteit, de Ultimo is inderdaad neutraal afgestemd, je kunt ook afwijken van neutraliteit (voicing zoals Dave Wilson dat noemt) om een speaker een bepaald karakter mee te geven onafhankelijk van andere eigenschappen van een speaker. Wat mij een beetje tegen viel was het gebrek aan dynamiek en leven in de speaker. Ik bedoel niet of de speaker het verschil tussen hard en zacht kon weergeven, maar meer op het vlak van attack en leading edge, los komen van de speaker, etc. De Ultimo zou je kunnen omschrijven als rustig, wat een hoop mensen zal aanspreken. Persoonlijk vond ik het meer een speaker voor achtergrond muziek als je begrijpt wat ik bedoel. Maar zoals met alles in het leven, blijft het een kwestie van smaak. Als ik moest kiezen, dan gaat mijn voorkeur uit naar de A4 monitor. De Maxima heb ik nog niet gehoord, dus kan kan ik niets over zeggen.

geenius

Quote from: redheinz on February  9, 2006, 21:01:56
.............Je bedoelt dat de tweeter te laag doorspeelt? Of bedoel je dat je de bass-reflex te laag getuned vindt?

Geen van beide, de tweeter en de midwoofer sluiten naadloos op elkaar aan. Persoonlijk had ik eerder 2,2mH voor de bas-seriespoel gebruikt en het rendement van de rest daar op aangepast ten koste van het diepste laag - maar ook dat is een kwestie van smaak. Ik moet wel zeggen, dat toen ik ter plaatse de poorten dichtstopte met strak opgerold Pritex ik het een stuk prettiger vond.

speakerland-oss

Uiteindelijk blijft de keuze voor een luidspreker dus puur persoonlijk, en is het een voorwaarde om eerst te luisteren voor je een luidspreker koopt (al dan niet als bouwpakket). Dat is ook de belangrijkste doelstelling van Speakerland (en de meeste andere echte zelfbouwwinkels). Alleen als je echt heel goed in de materie thuis bent kun je overwegen zelf iets te verzinnen en dat naar je eigen smaak te vormen. Zomaar aan de gang gaan met een van het net geplukt simulatieprogramma zet echt geen zoden aan de dijk als het doel is om een goede luidspreker te ontwerpen.

Het hobbyen met luidsprekers is in praktische zin niet zo erg moeilijk en erg leuk om te doen, bovendien kun je qua afwerking en vormgeving nog een heleboel eigen inbreng hebben. De huidige generatie fabrieksluidsprekers in de betaalbare klasse kan mijns inziens nog heel makkelijk verslagen worden in prestatie en dat verschil wordt alleen maar groter als je naar de hogere prijsklassen gaat. Tegenwoordig heb je als consument tenslotte toegang tot de allerbeste componenten.

Dus, Tony en andere forummers, kom gerust een keertje luisteren naar de Maxima, dan serveer ik er een lekker bakkie bij.

Marc Heijligers

Quote from: geenius on February 10, 2006, 11:05:21
Het ging mij niet zo om een verschil in neutraliteit, de Ultimo is inderdaad neutraal afgestemd, je kunt ook afwijken van neutraliteit (voicing zoals Dave Wilson dat noemt) om een speaker een bepaald karakter mee te geven onafhankelijk van andere eigenschappen van een speaker. Wat mij een beetje tegen viel was het gebrek aan dynamiek en leven in de speaker. Ik bedoel niet of de speaker het verschil tussen hard en zacht kon weergeven, maar meer op het vlak van attack en leading edge, los komen van de speaker, etc. De Ultimo zou je kunnen omschrijven als rustig, wat een hoop mensen zal aanspreken. Persoonlijk vond ik het meer een speaker voor achtergrond muziek als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik vind net zoals Tony de Ultimo persoonlijk aan de "warme" of "wollige" kant. Het is een nette speaker, je krijgt veel waar voor je geld, maar het geheel is me persoonlijk wat te mat. Dat is overigens niet gelijk aan neutraliteit, zoals ten onrechte wel een gepredikt wordt. Pak een degelijke hoofdtelefoon, zoals de Sennheiser HD650, en dan kan je horen dat neutraal en live-performance makkelijk samen kunnen gaan (los van of je dit een mooie hoofdtelefoon vind of niet).

Voicing is een leuk effect, met veel forwardness (je kan als het ware de zangers "in de strot" kijken), intimiteit en pinpointing, maar na een tijd beluisteren vind ik het gaan vervelen. Verder resulteert voicing in een flink verlies van transparantie (draai maar eens een stuk koor muziek op een speaker met een redelijke hoeveelheid voicing, dat zit vaak helemaal dicht, en zo niet zit de tweeter er veelal met een glazig randje overheen te beuken; of bepaalde registers van een piano beginnen te resoneren).

Wat zijn jullie ervaringen?

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Hanz71

Gistermiddag tijdens lunch-pauze (iets uitgelopen: van 13:00 tot 16:30  ;D) langs speaker & co Haarlem gegaan samen met een geinteresseerde collega.
In eerste instantie de A4 MK2 (Bij binnenkomst meteen tweeter bekeken: gewoven :) ) en de reference monitor (eveneens met de 9700) tegen elkaar gezet. Lekker een tijdje geluisterd, aantal muzieksoorten de revue laten passeren: Norah, 2 meter sessies, Dire straits (private investigations) en nog wat gebeuk van FGTH. Bij het switchen van A4 naar de reference monitor valt er in het middengebied wel wat weg. Het geheel werd ook wat boxier. De A4 liet een wat voller geluid horen, met een mooie plaatsing. Vooral bij Norah was het verschil in stemmen-plaatsing en imaging te horen, de A4 plaatste Norah heel wat meer op de voorgrond dan de reference-monitor. Bij mannenstemmen was dat verschil er minder/niet. Ik kan me voorstellen als je de reference-monitor met een compactere, beter gebracede kast bouwt de boxiness (overigens alleen invergelijking met de A4) verdwijnt.
Vervolgens even naar de achterkamer en de ultimo en de reference beluisterd, even ook nog wat andere modellen tussendoor: Seas excel modellen en de event.
Viel me weer op dat de ultimo vlakker klinkt dan de reference+, de laatste geeft mij daar heel wat meer. Eerlijk gezegd klinkt de ultimo geheel anders, geen vergelijk met de reference! Wat saaier, wij vonden het heel terughoudend. Titus heeft voor ons de A4 daar nog even naast gezet. Daarbij vonden wij de A4 heel dicht bij de reference+ liggen. Werkelijk indrukwekkend wat zo'n lullig (No offence fireman  ;D) speakertje teweeg brengt! Fantastisch. Natuurlijk heb je bij de A4 wat minder reserve in luidheid dan met de reference+, maar dat mag geen probleem zijn. Wat is die A4 toch lekker!
Titus had daar in haarlem al een kast klaar staan voor een nieuw model met 2*15W/8530 (of 8531) en in de planning de D2904/9600SE, waarbij ik de D2904/7100 wel zou willen zien! Maarja, dat klinkt ook als een erg fijn project....
Uiteindelijk naar huis gegaan met een setje picolino's  ;D. Dat zijn toch ook wel erg indrukwekkende dingetjes! Voor in de keuken.
Planning is nu een keer de A4's en/of de reference+ te gaan beluisteren thuis. Ik heb nog steeds wel de voorkeur voor de A4's. Hoewel het nieuwe S&C-project ook interessant klinkt. Misschien ook een keer bij fireman langs, als dat mogelijk is en ik daar de tijd voor vrij kan maken.

Wowly

@ Red: Tja, die A4 is gewoon ontzéttend goed, het valt niet mee om daar een betere luidspreker tegenover te zetten die dezelfde afmetingen heeft en dezelfde klankwaliteiten. Jammer dat je de 9700 in de refmon hebt geluisterd. Ik vind de 9900 de betere keuze. Ik kan het niet goed onder woorden brengen maar er zit iets speciaals in. De 9700 is gewoon weergaloos goed, maar toch wat anders dan de 9900 imho. Ook jammer dat je de 9700 in de A4 hebt gehoord, de 2904-9800 vond ik zelf héél erg goed. Nu heb je eigenlijk 2 keer naar een zeer goede tweeter geluisterd, maar wel dezelfde!

Misschien nog een naar een andere zaak gaan waar ze wél de 9900 in de refmon hebben en de 9800 in de A4.

De krachten in de refmon zijn een stuk groter dan in de A4, en het is dus ook moeilijker om de kastresonantie's weg te laten. Er is iemand geweest die zijn refmon met beton had versterkt, en dat deed een heleboel goed aan het beeld, wat van nature al erg goed is! Het is niet voor niets dat ik mijn refmon zo overdadig heb versterkt......

Overigens denk ik dat een A4 icm een zeer goede (dipole) bassectie het beter doet dan een refmon met bassectie. De A4 had meer space dan de refmon, waar de laatste juist veel emotie had. En laat ik dat laatste nou net belangrijker vinden ;D

@ fineermannetje:

je bent het ziekenhuis nog niet uit, hebt je set net áf en perfect, ga je wéér een andere bouwen! Hoe kom je hier nu weer op? Volgens mij ben je nog steeds in de ban van het zelfbouwvirus man!  ;D  Ga uitzieken of je wordt verslaafd ;)

Groetjes Wowly

Wowly

Wie was de kast aan het bouwen, dat je hem hebt kunnen overnemen?

Je weet toch dat de 7000 veel sterieler is dan de 9900? toch? (oke wel meer resolutie)

Hoe is tie, al wat beter?

Wowly

Erik van Voorst (in memoriam)

 :o
Dennis...ik dacht dat ik gedreven was...dit slaat alles....

Mail je achternaam even naar mij...ik heb een gave kaart voor je gekocht....

Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fireman

Quote from: redheinz on February 11, 2006, 09:58:20
Werkelijk indrukwekkend wat zo'n lullig (No offence fireman  ;D) speakertje teweeg brengt! Fantastisch. Natuurlijk heb je bij de A4 wat minder reserve in luidheid dan met de reference+, maar dat mag geen probleem zijn. Wat is die A4 toch lekker!

Zoals ik al verteld had is die A4 heel erg goed. Maar wat ik ook nog vertelde is de gebruikte amp/CD  want dat is ook van belang.
Maar het laag is heel mooi en behoorlijk compleet. En dat voor maar zo'n 9 liter. Ik ben nu bezig met een soort A4 MK III+ :)  Je zal wel denken van  :o

Kijk ik heb mijn A4 MK II voor de grap de MK III genoemd omdat ik ben afgeweken van het originele ontwerp van de MK II versie. Nu voeg ik nog iets toe. Men noemde het al; iets van een bassectie. Daar ben ik mee bezig. Moet heel mooi worden. Resultaat volgt nog.
De plaatsing vind ik ook werkelijk super. Als je je ogen sluit dan lijkt het net alsof ze echt voor je staan.
Afin, leuke ervarinen opgedaan met al die luistersessie's


Quote
Misschien ook een keer bij fireman langs, als dat mogelijk is en ik daar de tijd voor vrij kan maken.

Mocht  je tijd hebben, laat het me weten want dan zet ik alvast de koffie aan :) (welkom dus) Misschien dat wowly zijn ref de naast kan zetten. Ik woon in het midden (ongeveer)

@wowly: ik ken wel iemand die de A4 in het beton heeft. werkelijk schitterend. Heb ik een keertje bij mij thuis mogen beluisteren.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17