Zelfbouw: Ultimo, reference of toch...

Started by Hanz71, February 3, 2006, 14:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanz71

Ik heb in mijn woonkamer op dit moment een set Kappa 7.2i's staan. Mijn huiskamer is 40^2 m (7,5*5,5) met open 16^2 m keuken.
Ik wil deze gaan vervangen door een zelfbouwer met kleiner formaat qua breedte. Mijn ervaring in zelfbouw: een aantal subwoofers en de fronts/center van mijn HT (3 maal alcone laplace).
Filters wil ik niet zelf gaan ontwikkelen, daarvoor ontbreekt het mij aan apparatuur en onderdelen. Dat ga ik zelf niet beter bedenken dan een expert is mijn verwachting.

Ik zit te twijfelen tussen:
Ultimo
Optimo in BR, iets lager met tweeter boven woofer
Reference monitor in zuil-formaat ala fineermannetje (met 9700 tweeter)
Reference+
En heel vaag op de achtergrond sluimert nog een alcone pascal
De duitse varianten van de ultimo en reference monitor (http://www.aos-lautsprecher.de) hebben bijna allemaal 6dB filters wat op zich het fasegedrag positief kan beinvloeden, heb ik ook nog als optie in gedachten.

Ik wil de speakers vrij dicht tegen de wand gaan zetten. Dat vind ik een sterk punt aan de pascal, daar valt het laag vrij vroeg af wat dan weer gecompenseerd wordt door de speakers dicht tegen de achterwand te plaatsen. Bovendien ken ik de klank van de alcones omdat ik zelf dus een set laplaces heb.
De scanspeak-drivers heb ik echter hoog zitten, dit vanuit ervaring met de speakers van een vriend (nOrh 7.0 met Scanspeak D2905/970000 en Scanspeak 18W/8545-00, fantastisch) de reference+ en de ultimo bij speakerenco.
Ik zat eigenlijk helemaal op de reference+, vond ik even mooi als/mooier dan de ultimo. Speakerenco gaf aan dat die speakers wel wat ruimte kunnen gebruiken. Wat dan weer niet combineert met de planning om de speakers vlak voor de wand plaatsen. Ik heb even mijn laplaces in de woonkamer gehad. Het laag was erg fraai, hoewel natuurlijk minder aangezet als mijn kappa's. Ik neig dus een beetje naar het idee van een 2-weg zodat ik geen overdaad in het laag krijg (zeker bij hogere volumes). In die zin ben ik dus een beetje angstig voor een overmaat aan laag met de reference+. Vandaar dat ik de Reference monitor als optie erbij heb genomen omdat ik daarvan wat minder geprononceerd laag verwacht, en je krijgt optisch een minder grote speaker.

Natuurlijk is luisteren de enige optie om het allemaal zeker te weten maar ik hoop dat jullie me een beetje kunen helpen in mijn keuze.
Of heeft iemand misschien nog een optie?
Ikzelf neig erg naar de monitors in zuilvorm ala fineermannetje.

fireman

Tuurlijk heb ik nog een optie. Wat fineermannetje gedaan heeft, had ik ook al gedaan.
nl de A4 van scan speak in een zuil gegoten. rete strak en mooi detailrijk. Afin te veel goeds om op te noemen.

Als je iets wil weten laat het maar weten.

Ps: check mijn handtekening voor verdere optie's  ^-^
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Hanz71

#2
De EVE II top heb ik ook bekeken ja, ik heb jouw verslag volgens mij indertijd gevolgd en jouw site bekeken + die van Edgar Beers. Ik was hier de Eve tegen gekomen op het forum.
De topkast is kort door de bocht zo'n beetje de refmon.
Met mijn post wil ik ook bereiken dat ik niet iets over het oog heb gezien. Zowel in opties als in randvoorwaarden.
De speakers komen op de lange wand van de ruimte te staan:


Ook wil ik natuurlijk bevestiging dat het filter van de optimo behouden kan blijven mocht ik die als BR bouwen. Ik zie op het eerste oog niks voor zuigkringetjes (??, recht vertaald uit Duits) ofzo.

Danakin

Ultimo zou ik niet doen als je ze ook voor HT gaat gebruiken. Heb ze ooit bij Speakerland in Oss gehoord en toen draaide we The Phantom Menace. Hadden we beter niet kunnen doen. Kon de speaker niet zo goed tegen (het laag wel te verstaan). Voor stereo is het een perfecte weergever.

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Hanz71

Volgens mij ben ik die post van jou (heb je eerder al een keer gemeld toch?) tegengekomen, Danny.  :)
Nuttige aanvulling inderdaad: Het betreft hier puur en alleen stereo-gebruik. HT is bij mij een afgescheiden gebeuren.
De set in kwestie (op dit moment):
VV: Acurus RL11
EV: Zappulse 2.3SE (625VA, 40.000 uF dual mono)
CD: Sony scd-xb940
Heb jij toen ook de reference+ beluisterd? Ik vond de ref+ toen mooier dan de ultimo, tijdens eeen uurtje luisteren in mijn 1tje, lekker rustig.

fireman

En de A4?

Jou huiskamer lijkt op die van mij. Ik moet eerlijk zeggen dat de eVe's een iet wat overkill aan bass hadden in die opstelling. Over de lengte van de kamer zijn ze verschrikkelijk mooi/goed.

Ik ben daarom voor een kleiner model gegaan. De A4. Heel erg goed.

Die ultimo vind ik persoonlijk een "dweil" in het laag. Ongecontroleerd en te "zoemend"  (mijn ervaring)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Danakin

Quote from: redheinz on February  3, 2006, 17:14:06
Volgens mij ben ik die post van jou (heb je eerder al een keer gemeld toch?) tegengekomen, Danny.  :)
Nuttige aanvulling inderdaad: Het betreft hier puur en alleen stereo-gebruik. HT is bij mij een afgescheiden gebeuren.
De set in kwestie (op dit moment):
VV: Acurus RL11
EV: Zappulse 2.3SE (625VA, 40.000 uF dual mono)
CD: Sony scd-xb940
Heb jij toen ook de reference+ beluisterd? Ik vond de ref+ toen mooier dan de ultimo, tijdens eeen uurtje luisteren in mijn 1tje, lekker rustig.
Ik vond de reference+ inderdaad ook beter.

Danny
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Hanz71

#7
Quote from: Fireman on February  3, 2006, 17:24:49
En de A4?

Jou huiskamer lijkt op die van mij. Ik moet eerlijk zeggen dat de eVe's een iet wat overkill aan bass hadden in die opstelling. Over de lengte van de kamer zijn ze verschrikkelijk mooi/goed.

Ik ben daarom voor een kleiner model gegaan. De A4. Heel erg goed.

Die ultimo vind ik persoonlijk een "dweil" in het laag. Ongecontroleerd en te "zoemend"  (mijn ervaring)
Jouw A4's zien er ook bijzonder fraai uit.
Als ik naar het plaatje van de A4 kijk vind ik de kast te breed t.o.v. de unit (puur uiterlijk). Met facetten toont ie meteen weer smaller en bijzonder fraai.
Hoe breed heb je 'm gemaakt?
De A4 had ik eigenlijk expres links laten liggen wegens de kleine woofer. Leek me weer te klein. Maar op zich kan deze hetzelfde en meer leveren als mijn AC6.5 uit de laplaces op bas-gebied:
Driver   |   xmax(totaal)*Sd
AC6.5   |   7*133 = 931
15W     |   13*95 = 1235
De 15W zal winnen qua Kwaliteit :)

Goeie tip!

fireman

En een laag dat eruit komt. Daar zal je echt van staan te kijken.

Woon je in regio R'dam? Pm dan FF
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

Ga idd ff luuisteren bij Red of bij fineermannetje.

Alleen als je het zelf hoort weet je pas wat je mooi vindt.

Overigens, ik weet niet of de scan speak drivers geschikt zijn voor ht, omdat de drivers geen natuurlijke rem hebben tegen overbelasting. dit is betrer voor het geluid maar heeft wel gevaren voor te grote conus-uitslagen. Ze hebben er een mooi technisch woord voor, kan er even niet opkomen.

hoe dan ook, je zit altijd goed!!

Mijn ervaring was dat de A4 een waanzig beeld gaf, maar dat de refmon een beter Allround beeld gaf, dermate veel dat ie voor mij wat "magisch" is.

Overigens mis ik nog steeds de echte sub-lage regionen, misschien dat de refplus dat beter doet. ik ga de mijne zeker nog eens upgraden met een sub met dynamische equalizer.

Gaaf!!

Wowly

fireman

Quote from: Wowly on February  3, 2006, 19:47:23


Overigens mis ik nog steeds de echte sub-lage regionen, misschien dat de refplus dat beter doet. ik ga de mijne zeker nog eens upgraden met een sub met dynamische equalizer.

Gaaf!!

Wowly

Bekend "probleem" van elke normale speaker. Daar ontkom je niet aan. Je zal dan echt een sub-woofer er naast moeten zetten.

btw, ik ben momenteel ook bezig om mijn A4 te modificeren. ( mini eVe II ) Later meer daar over :)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Hanz71

Ik kom uit regio alkmaar...
R'dam is dus een beetje te ver voor mij.
Ik zal weer eens een excursie naar speakerenco moeten ondernemen en de refmon en a4 naast de ref+ moeten zetten misschien. Probleem is dat op woensdag ze niet open zijn (mijn ATV-dag) en op maandag ook niet (mijn toekomstige ATV-dag. Zaterdag ben ik er wel eens geweest maar vond het toen wat druk.
Misschien eens een middagje weg sneaken van werk :).
@wowly
QuoteGa idd ff luuisteren bij Red of bij fineermannetje.
Haal je het een beetje door elkaar? Ik ben op zoek. Ik heb ze juist niet, of bedoel je een andere red?

Ik denk dat ik de refmons wel ga herkennen (vriend met nOrh 7.0). De A4 ken ik helemaal niet (alleen de tweeter dan weer natuurlijk.

@Fireman
Wat is de breedte van je baffle? Hetzelfde als de A4 of niet? Want dat vind ik wel een erg fraaie oplossing.
Ga je de A4 uitbreiden met een 18cm-klasse woofer? Ook een Revelator of de 'klassieke' kevlar- of papier/carbon-woofer?

Ik wil eerst nog even een paar weken orienteren en de diverse ontwerpen gaan proberen te beluisteren. Klein beetje kan je wel extrapoleren denk ik (ultimo->optimo bijvoorbeeld).

fireman

De naam zegt het al. De breedte van een A4'tje  (ca 21 cm) Je kast moet natuurlijk ook een beetje stevig zijn. baffle en het top/bottom zijn dubbel uitgevoerd.

Die ultimo zou ik maar even terzijde leggen.

de modificatie dat zie je nog wel een keer.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Hanz71

Hou ons maar weer lekker in spanning  ;D

Ik heb de link uit je onderschrift al even doorgebladerd (bracing enzo). Heb je fraai gefabriekt!

Hanz71

#14
Wowly? Roep eens wat alsjeblieft?

Die was laatst bij jou he? Ik heb het wel gevolgd in 'jouw' topic.
Al die bouw-acties maken het toch wel erg verleidelijk om weer wat te gaan bouwen. Was ik toch al van plan maar afgelopen jaar eigenlijk alleen maar versterkers gebouwd.
Nu moeten de fronts in de stereo-setup er maar aan geloven.
Wat heb jij aan je filter gedaan? Kan ik even niet opgraven in mijn geheugen.

De ultimo's vallen voorlopig terug in de peiling.....

fireman

Overgens, neem je heel lang de tijd dan kan je misschien wel mijn "lege" kasten overnemen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Quote from: Fineermannetje on February  3, 2006, 21:05:29
::) foei fireman ;D

ik dacht dat het voor jou goed was ??? ga je nu een 3 weg bouwen?

;D ;D ;D

Ik heb het zelfbouwvirus  >:D

Om precies te zijn ga ik ze nóg beter maken. Een mini eVe. Want zoals ik je al vertelde had de originele eVe II , die ik had gebouwd, een iet wat overkill aan bass in de opstelling die ik noodgedwongen moet hanteren + de WAF factor. Nu deze A4 een stuk slanker is bied het weer mogelijk heden :)

Met de kast die ik nu heb kan ik al aardig uit de voeten, misschien dat ik dan een losse onderkast maak + zo'n kleinkastje er boven op wat dan rete strak klinkt.

Dat is dan echt super. Geen overkill. Wel een lekkere punch in het laag, strak en detailrijk. Want aan het bestaande ontwerp daar doe ik niets aan. (mijn huidige A4 bedoel ik dan want die is idd heel erg goed)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Hanz71

#17
Ach vervuiling.... Ik heb er geen last van hoor, het heeft er allemaal (zijdelings) mee te maken. En opinies, meningen en plannen geven mij ook weer nieuwe inzichten.
De slankheid van de A4 spreekt mij erg aan. Zo heb krijg je ook een minder overheersende bak in de woonruimte (text is zonder druk van vriendin  :-* ingetypt!). Bovendien heeft een 'kleine' speaker ook weer goede dingen met afstraalgedrag. Na 8 jaar kappa 7.2i wordt het tijd voor iets subtielers. Daarbij geloof ik in minder = meer: Even grote investering in minder componenten geeft beter resultaat.

Ik heb je topic nog een keer helemaal doorgenomen, fineermannetje. Valt wel weer wat interessants op, o.a. fireman met zijn A4 opmerkingen, luistersessie met Wowly en Ad.
Die kast van jou, Fireman, houd ik in gedachten. Maar dat is momenteel niet mijn bedoeling  ;D. Zaagsel moet stuiven! Ik vind jouw kasten echter wel erg fraai! Over 3 1/2 maand komt er een kleine  O0, dan is er minder ruimte voor hobby. In die zin is een kant en klare kast misschien wel weer interessant.

fireman

Laat het TZT maar weten of volg dat andere topic maar :)

Die van mij zijn nu 4 en 5 en die genieten van "mijn" hobbie  ;D ;D ;D

Het uitproberen doe ik met twee test-kasten. Die heb ik nl nog staan.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

Ehh, ik maakte een foutje, ik bedoelde ff bij fireman en fineermannetje gaan luisteren natuurlijk.

Ik zou de ultimo en optimo gewoon links laten liggen, er zijn veel dingen over te zeggen, maar niet dat ze nu zoveel beter zijn dan de A4 of de refmon of refplus. Wel hebben ze wat meer resolutie, maar dat is imho de enige grote voorsprong die die jongens nemen.

Vloerstaander is een slimme keuze, je hoeft geen standaard te maken, en dat is wat instabieler dan een vloerstaander met het oog op de aanstaande gezinsuitbreiding ;D

Ik heb bewust een monitor gekozen vanwege het feit dat ik het idee heb dat een kleiner front een beter ruimteafbeelding geeft. Dat is ook de reden dat ik de facetten heb gemaakt. Daarbij het ik het front ook terug laten hellen, om een betere alignment te verkrijgen (acoustisch centrum). Een ander voordeel is dat ik er nog eens een subkast onder kan maken, dan zet ik de monitor daar gewoon op ;D

Tja, de spullentjes van fineermannetje zijn wel de creme de la creme, superset (Lua non-plus-ultra buizenset)superfilter, en wat ie gaat krijgen is in ieder geval qua financieën een overtreffende trap van het filter wat ie nu heeft staan.....maar of het ook beter klinkt........Daar moet ik tzt toch eens naar komen luisteren ben ik bang ;D

Is de kinderkamer al af? nee?......GA DIE EERST EVEN AFMAKEN JA!!, nee geintje ;) maar een advies van een jonge vader (1,5 en 3,5 jaar oude zonen) regel dat eerst. En zorg dat je die luidsprekers af hebt voordat je vrouw is bevallen, want daarna kom je er niet meer zo snel aan toe helaas.

Eigenlijk moet ik eens die A4 van Fireman beluisteren..............kan ik daar ook wat over vertellen.

Wat betreft de refmon, je bent daarna wel klaar met je luidsprekers, zelfs met de set van fineermannetje laten ze merken dat ze nóg meer kunnen..........wat heb ik nog een lange weg te gaan..... :(

Oja, als je hem nieuw hebt, de magie begint pas bij een aantal weken inspelen.

Had je mijn topiclink al van de refmon's a la Wowly? http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=760

Veel plezier!!!

Wowly

Hanz71

Die link naar zelfbouwaudio had ik wel al een keer gevolgd. Nog maar een keer in detail doornemen.
De A4 ziet er erg aantrekkelijk uit, 'volgende generatie' woofer als extra t.o.v. de ref-mon. Ik ga proberen binnenkort een keer naar speaker&co te gaan. Kan ik ze even naast elkaar horen. Krijg je toch wel een goed idee van de verschillen denk ik, ook al ga ik ze als zuil bouwen.
Maarja, eerst moeten er nog 2 (kleding)kasten gebouwd worden voordat de uitbreiding er is.
Ook weer lekker mee bezig.
T.o.v. fineermannetje gaat mijn set bijna 180 graden de andere kant op: class D ZAP.
Filter wil ik wel hoog inzetten in dit project. Volgens mij heeft S&C geen Mundorf? Heb ik niet bij ze gespot i.i.g.

fireman

Let wel op dat je de MK II versie gaat beluisteren en niet de I.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Hanz71

De MK I met 9800 lijkt me inderdaad vrij anders, met een metaldome. Dat bevalt me aan mijn laplaces trouwens prima (alcone AC10HAT). Maarja scanspeak is wel weer een stapje hoger.
Bernd Timmermans van hobbyhifi was trouwens lyrisch over die 9800:
QuoteScan Speak scheint den Hochtöner neu erfunden zu haben: Der D2904 ist meilenweit von allem entfernt, das der Autor bislang als Hochtonwandler kennen lernen durfte
Ik heb je trouwens even ge-PMd over je kasten

Wowly

Ik ben ook lyrisch over de 9800, maar fireman vind ze wat minder. Ik vond ze bijna electrostatisch goed! Overigens vind rolph Smulders, de ontwerper, dit zelf ook. Ik heb hem nog eens gebeld en toen hadden we het erover. Hij heeft speciaal voor het publiek welke van mening was dat het "metalig" of een beetje schel klonk de versie gemaakt met de softdome, want hij moest ook spullen verkopen :D.

ik heb overigens van zowel de A4 als de refmon mooie testen thuis liggen, als je wil kan ik ze je mailen?

Greetz

Wowly

fireman

#24
Quote from: Wowly on February  4, 2006, 16:53:36
Ik ben ook lyrisch over de 9800, maar fireman vind ze wat minder. Ik vond ze bijna electrostatisch goed! Overigens vind rolph Smulders, de ontwerper, dit zelf ook. Ik heb hem nog eens gebeld en toen hadden we het erover. Hij heeft speciaal voor het publiek welke van mening was dat het "metalig" of een beetje schel klonk de versie gemaakt met de softdome, want hij moest ook spullen verkopen :D.

ik heb overigens van zowel de A4 als de refmon mooie testen thuis liggen, als je wil kan ik ze je mailen?

Greetz

Wowly

@wowly

Heb je die testen van de A4 MK II?  (nou mail zowiezo maar, altijd leuk)

BTW, had je mijn PM nog gelezen?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17