Wie kent de Penultimo?

Started by DUCky, February 3, 2006, 11:08:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DUCky

Gents (& ladies),

Tijdens een rondje 'google-en' kwam ik de Pentultimo tegen. Een variant van de Ultimo waarbij de Scan Speak R2904-7000 tweeter vervangen wordt door een Vifa XT25TG-30/04 (XT300). Ik vind de Ultimo mooi klinken, maar ben niet overtuigd van de prijs/kwaliteit verhouding. Met de voorgestelde wissel komt de prijs in ieder geval drastisch omlaag. Vraag is natuurlijk, wat blijft er van de kwaliteit over?

Was benieuwd of iemand al iets dergelijks geprobeerd heeft en zo ja, hoe het klonk.

Groeten,

Lennart
Lavardin IT, Linn Akurate DS, Offrande signatures, Lavardin CMR150 netkabel, 'Statement One' netkabel, Lavardin CLR83 interlink, JMR speakerkabel, Vibex reference power block

Mooiste geluid: uit de uitlaat van mijn Ducati M1000

Hans Nootdorp

@ducky
Heb je ondertussen al meer informatie overde XT25? Ik ben zelf geinteresseerd in zelfbouw in een vloerstaander op basis van een A4. Ik heb kortgeleden de A4 met 7000 gehoord en vond hem erg mooi, maar de tweeter te duur. Dus vraag mij ook af of de Vifa XT25 (= XT300) een serieuze vervanger van de 7000 kan zijn.

yorkie13

ik vond de scanspeak ringradiator ook te duur en heb een focal tc120td5 genomen, wel een ander filter erin, maar klinkt erg prettig

Hans Nootdorp

#3
Ondertussen heb ik de d2904/7100 van Scan Speak als tweeter gekozen (2e hands aangeschaft).
Het wordt een 3weg met als mid/laag een Scan Speak 15W4531G en als (sub)woofer een 10 inch Vifa Ma26WR09/4 (sidefire).
In een "speciale" A4-monitor die ik een paar weken geleden heb gehoord zat de 15W4531 en de 2904/7000 (met puntje) en het geheel klonk erg mooi! Een de Vifa gaat zeer laag in een gesloten slanke kast van ca. 35 L. Wel met laag rendement zodat ik actief ga filteren tüssen woofer en mid/hoog. Tussen mid en tweeter filter ik lekker passief.