Visaton Fontana en Fontanella combinatie

Started by Macabre, January 23, 2006, 10:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Macabre

Ik ben van plan op de slaapkamer een betaalbaar en toch goed setje speakers te bouwen. De slaapkamer is vierkant 4,5 mtr. bij 4,5 mtr., waar de fronts stands moeten worden en de achter op een dressoir komen te staan. Een sub van Rel Q150 is al op de kop getikt, de speakerset van Visaton, nl de Fontana en Fontanella zou qua design en uitstraling heel goed in het beeld wat ik voor ogen heb passen. Het is de bedoeling dat de speakers op de zelfde hoogte komen te staan.
Nu heb ik een paar jaar terug deze speakers eens beluisterd en dat vond ik zeer goed. Ik heb nog een serie AL170 en AL130 op de zolder liggen, dus kunnen deze weer mooi dienst doen, budget he?
Toch wil ik, voor de bouw begint wat meer meningen horen, aanraders afkeuringen ed.
Ik heb de fineercursus van het fineermannetje met belangstelling gevolgt en ben van deze lessen uit te oefenen op deze speakers, temeer de uitdaging van de achtkant.
Ook ben ik op zoek naar wijzigingen van het filter om het hoogste rendement er uit te halen.

Gr, martin

fgroen

Rare dingen, lijken een beetje op schemerlampjes! Geeft waarschijnlijk een heel diffuus geluidsbeeld. Hoeft niet verkeerd te zijn natuurlijk.

Als je het hoogste rendement wilt: aktief maken die handel.  ;D
Verlies van 0 in je scheidingsfilter, want dat zit er dan niet in. In ieder geval, niet tussen de eindtrappen en de speakerunits.

Als je passief gaat, zou ik me in eerste instantie gewoon aan het geadviseerde filter houden.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Macabre

Haha, daar nog niet aan gedacht, lampje erin monteren. Ik heb nog twijfels over de Visaton DT94 tweeter, lijkt me matig. Alleen door het bovenste kegeltje is dat de enige keus. Het gaat me natuurlijk om het geluid, maar het hoeft op de slaapkamer nog niet super te klinken.
Dus eerst passief kiezen met orogineel filter.

BernHardN

ben ook bezig deze te gaan bouwen, alleen het project staat al een tijdje stil ivm andere preoriteiten,
als je het kegel set wil hebben, op Ebay DL. is er een die deze regelmatig aanbied.
ik heb ze vorige week nog beluisterd bij speaker en co in Groningen en ze zijn meer geschikt als achter- dan hoofd-luidsprekers.
het is een mooi diffuus geluid.







Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Macabre

heb ze gezien, volgens mij zijn dit verlijmde lgen, klopt dat? Ben ook nog van plan bij S&C in Groningen langs te gaan. Ik zag de topic van het fineermannetje over de reverence monitor en moet  bekennen dat ik hieraan verkocht ben als front.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar het model van de Fontana qua bouw.

Martin

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Macabre

Bernhard,
Heb jij je gedachten al laten gaan hoe af te werken? Fineren met de achtkant lijkt me ook nog een heel gestoei. Door de beuken kegel lijkt het me logisch dat de "koker" ook in deze stijl moet zijn.
Martin

BernHardN

#7
ik wilde ze antraciet spuiten maar een noten fineer lijkt me ook mooi

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Macabre

Ik heb ze primitief afgebouwd, afgewerkt met ElesgoFlex in de kleur beuken. Vouw je mooi scherp rond de achtkant en staat strakker en natuurlijker dan verf. Maar je hebt gelijk Bernhard, ze staan nu achter. Ben afgelopen weekend ook bij speaker & co in Groningen geweest en geluisterd.  Dus moeten er eigenlijk nog frontspeakers bij. Ik twijfel nu nog tussen de Reference Monitor of hun huismerk Scirocco. Mijn eis is wel dat het floor speakers zijn van ongeveer 1 mtr. Moet het bouwproject nog maar eens fijntjes doorlezen van het Fineermannetje.
Wat ik me nu wel afvraag en wat ik regematig tegenkom is dat de 5.1 speakerset het liefst van hetzelfde merk moet zijn wil je het goed doen. Iemand ervaring en zo ja welke fronts?