Barry's stereo set

Started by Barrrrry, January 31, 2006, 00:50:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Barrrrry

Beste stereo liefhebbers :)

Mijn stereo set is de laatste tijd met sprongen omhoog gegaan. De situatie was als volgt:

Intergrated: Marantz PM-78
Cd speler: Denon DCD-755
Luidsprekers: T+A Triton S 150

Voor mijn doen heb ik het aardig lang met deze set volgehouden. Hoewel ik mij ergerde aan het kleine aantal componenten, stond het geheel toch mooi opgesteld in een klein TV kastje. Toen ik ongeveer 2 maanden geleden weer eens wat geld te besteden had, heb ik mij weer eens gericht op de stereo set. Ik was van mening dat een aparte voor- en eindversterker er toch maar eens moest komen. Niet dat de Marantz het zo slecht deed, maar het verschil tussen klasse A en klasse AB was mij net iets te klein om de bak te behouden.

Mijn oog viel op de Parasound HCA-1000. Deze eindversterker is relatief klein vergeleken met andere Parasound's, maar de spec's zijn zéér goed! Ik kon de Parasound voor een mooi prijsje overnemen, dus die kans heb ik direct gegrepen. Ik had nog geen voorversterker, maar gelukkig beschikt de Denon Cd-speler over een volumeregeling. De Parasound werd dus rechtstreeks op de Cd-speler aangesloten. Een betere verbinding is er eigenlijk niet en met een losse voorversterker zou je geen winst kunnen behalen.





Ik heb na een week al echter besloten een aparte voorversterker aan te schaffen vanwege het gebruiksgemak. Het doel was: Simpel, degelijk en mooi! Al snel stond mijn beslissing vast, het werd de Rotel RC-03 (maar dan zwart). Het apparaat bevat slechts 5 bedieningsknoppen: power, volume, balance, monitor en een input selector. De klank is gewoon ''neutraal''. Ik hoor absoluut niet of ik zonder of met voorversterker draai. Da's in het geval van Hifi een voordeel :)



''Nieuwe'' componenten moeten van mij áltijd netjes worden opgesteld :D  Er kwam dus ook een nieuw AV meubeltje. Het meubel moest ruimte bieden voor mijn Cd-speler, voorversterker, eindversterker, Dvd-speler en e.v.t nog een apparaat voor in de toekomst. Gelukkig maar, want er is alweer een nieuwe planning; een externe DAC. Gezien de prijs en lovende reacties, heb ik gekozen voor de Denon DA-500. Ik ben niet zo zeer ontevreden over de conversie in mijn Denon Cd-speler, maar uit pure nieuwschierigheid heb ik besloten de DAC aan te schaffen. Als er geen verschil is gaat 'ie de verkoop weer in, of hij blijft staan als kastvulling :D





Ook ben ik al een ruime tijd bezig met een set zelfbouw luidsprekers, de Visaton AL170. De klankt van de G25FFL tweeter is echter iets te scherp, die wordt dus binnenkort vervangen door de KE25. Eigenlijk is er niks orgineels meer aan het bestaande ontwerp, op de kastafmetingen na. Het bestaande ontwerp is uitgevoerd in BR opstelling en met enkellaags 19mm MDF. Ik heb echter gekozen voor voor andere tweeter, betere filtercomponenten, een gesloten ontwerp en met dubbel 18mm MDF met bitumen en bracing aan de binnenkant.



Afijn, ik verwacht de DAC deze week binnen te hebben, jullie horen dan meer van mij. Foto's zal ik ook eens maken wanneer ik een goede fotocamera tot mijn beschikking heb :)

Groeten,
Barry

Markaudio

Leuke set, flink aan het kopen geweest zie ik ;D
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Barrrrry

Quote from: Markaudio on January 31, 2006, 09:24:21
Leuke set, flink aan het kopen geweest zie ik ;D

Jep. En er komt nog meer :D

Wanneer de zelfbouw luidsprekers klaar zijn, wil ik eens expirimenteren met aktieve filtering. Voor deze grap heb ik in totaal 3 eindversterkers nodig! Er komt dan nog een Parasound bij zodat ik per woofer een amp kan inzetten. Voor de tweeters komt er een Rotel RB-03 bij. Maar die is helaas érg moeilijk te krijgen in het zwart!

De Denon Cd-speler wordt ook vervangen door een Rotel Cd-speler, uit dezelfde serie als de andere Rotel apparatuur. De Rotel componenten (voorversterker, Cd-speler, eindversterker) komen in het AV meubel te staan en de 2 Parasound's en de Denon DAC komt uit het zicht, in een kast met deuren. Het grote voordeel daarvan is dat er niet veel apparatuur zichtbaar is. Voor gebruiksgemak maakt het gelukkig ook niet uit, de Parasound's en de Denon DAC hebben toch alleen maar een aan/uit schakelaar. Dit kan dus prima via X10 werken.

Genoeg te doen dus ::)





Barrrrry

Zou ik een nieuw topic mogen openen? Met foto's enzo... :)

Groetjes,
Barry

Chris80

Quote from: BarLo on September 24, 2006, 23:44:43
Zou ik een nieuw topic mogen openen? Met foto's enzo... :)

Groetjes,
Barry

Je kan je eerste post gewoon editten en foto's toevoegen ed.
Living Voice auditorium - Primaluna 3+5 - AH! Ultra Tjoeb - Nordost Blue Heaven.