Waarom krijg ik bij sommige films ook een zwarte balk aan linkerkant ?

Started by TVR, January 30, 2006, 19:08:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TVR

Sinds kort heb ik een nieuwe Sony 40" (16:9) LCD tv en een nieuwe Sony dvd speler. Ik ben er zeer tevreden over. Schitterend beeld etc.
Gisteren zette ik echter een wat oudere dvd op, namelijk Blade Runner, die in 1:2,35 formaat is. Uiteraard kreeg ik i.v.m. dat formaat een zwarte balk boven en onder het beeld, maar OOK een smalle zwarte balk links van het beeld.
Ik meen dat ik het ook al eens met een andere dvd heb gehad, maar met vrijwel alle andere dvd's (ook in 1:2,35) zie ik die balk niet.
Waar wordt dat door veroorzaakt ? Zit dat toch in de dvd "gebakken" of kun je er wat aan doen ?
Voor zover van belang: het is een originele, gekochte, dvd

JAB

Hoi, die zwarte balken heeft alles te  maken met de wijze waarop een transfer van de film is gemaakt. In het geval van Blade Runner heeft men vrij veel ruimte om het filmbeeld heen gelaten. Kijk maar eens naar de screenshot voorbeelden op DVD.nl (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=146). Je ziet dat er om het filmbeeld een zwart kader zit.
Men heeft dit gedaan omdat gewone televisies overscan hebben. Die zwarte balken links en rechts vallen dus op een gewone televisie weg. En in dit geval valt er dan dus geen kostbaar beeld weg. Een LCD/Plasma heeft geen overscan, dus vandaar dat je nu die zwarte zijkanten wel ziet.

peterrr

hoi, tvr

Bij blade runner (collectors edition) heb dat ook... zowel op de sony bravia als op de jvc tv.
Ik denk dat dat aan die film ligt want ik heb het bij mijn sony lcd via hdmi nog niet bij andere films gezien.

mvgrt peter
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

TVR

Bedankt voor de antwoorden en sorry voor mijn late reactie.
Ben er nu achter dat er kennelijk een bug in de Sony dvd speler zit. Er lopen op enkele forums al discussies over en het wachten is nu op een oplossing van Sony. Bij Blade Runner zit het inderdaad OOK in de dvd zelf, maar het treedt ook op bij sommige andere dvd's en dan alleen aan de linkerkant van het beeld.