Kopen via internet ?

Started by Vlearmoes, October 25, 2002, 08:58:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vlearmoes

Het kopen via internet van DVD`s en Cd`s gaat verschillend lezen we in andere topic`s maar hoe gaat het kopen van de hardware via internet: hebben jullie ervaring met bv. de internet bedrijven die staan in de Hifi bladen of worden genoemd bij kieskeurig enz incl de buitenlandse bedrijven zij zijn vaak veel goedkoper maar welk een buil kan je vallen als je in zee gaat met ze.
graag hoor ik reacties en/of ervaringen
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Grindtegel

Heb onlangs de pronto940 AB besteld samen met de bijbehorende oplader.

Besteld bij een bedrijf in engeland voor 325 euro incl verzendkosten.

In Nederland kun je hetzelfde bij itc kopen voor 452 euro (en is daarmee een vande goedkoopste aanbieders in Nederland).

Ik had mijn bestelling binnen enkele dagen in huis, keurig verpakt.

Ben erg tevreden over dit bedrijf, maar in zal geen link geven (wel een hint: Philips pronto site)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

PM

Ik heb mijn Pronto een tijd geleden bij een grote duitse site (yep jullie kennen hem allemaal vast wel.. iets met media) gekocht..

Ging helemaal oke... geen problemen
Groeten, Peter

Vlearmoes

En hoe gaat het met garanties of dat je spullen bij het uit pakken al stuk zijn ??
Vaak hebben de buitenlandese produckten een speciale
"code" en als je ze hier dan ter reparatie aanbied: je dan problemen zou krijgen?? of is dit verkooppraat
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

J.A.F._Doorhof

Een in het buitenland gekocht product zul je hier nooit voor garantie kunnen inleveren, het komt immers uit het buitenland.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Ik vind dat antwoord een beetje kort door de bocht. Hier is Europese wetgeving over.
Misschien dat een jurist hier de details over kan vertellen, maar volgens mij dwingt de wetgeving af dat je m.b.t. items die je binnen Europa hebt aangeschaft ook overal binnen Europa recht op garantie hebt.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Klopt, maar ik weet uit zeer betrouwbare bron dat verschillende importeurs GEEN garantie geven op buitenlandse producten.

Dit is ook zeer simpel uit te leggen in Europa is het voor veel importeurs zo dat dit onafhankelijke bedrijven zijn die dus ZELF inkopen en verkopen.

Neem bv ITC als voorbeeld.
Wij importeren een bepaald aantal merken, maar geven geen garantie op bv een Immersive kaart die in DLD is gekocht, die klant moet maar naar de duitse importeur.

Kijk, heel hard gezegd, als je goedkoper uit wilt zijn dan moet je ook zo "stoer" zijn om ook je garantie daar te halen.

Meridian is bv een mooi voorbeeld, Viertron geeft standaard meer garantie dan de andere Meridian importeurs in andere landen dit toont hun vertrouwen in het product en geeft dus de NL klant meer service.

In sommige uitzonderingen zal er een coulance zijn en zal ik bv ook klanten helpen met een Cinematrix product dat ergens anders is gekocht, maar we rekenen dan wel standaard onderzoekskosten en arbeidsloon.

Europese wetgeving geldt dan volgens mij ook alleen naar de fabrikanten toe en niet naar aparte bedrijven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_B

Quote from: FrankL on October 26, 2002, 10:53:52
Misschien dat een jurist hier de details over kan vertellen, maar volgens mij dwingt de wetgeving af dat je m.b.t. items die je binnen Europa hebt aangeschaft ook overal binnen Europa recht op garantie hebt.

Wat mij ook als zeer terecht over komt!
Daarom hebben we een europese unie !
Je hebt toch ook geen garantie verschillen in de onderlinge provincies in nederland.

MdB

QuoteEuropese wetgeving geldt dan volgens mij ook alleen naar de fabrikanten toe en niet naar aparte bedrijven.
  • De consumenten heeft rechten alleen bij verkopende partij.
  • Door bijzondere omstandigheden (buitenland) kan de fabrikant bij fabrieksgarantie een andere partij aanwijzen. Geheid dat dit de importeur is, dus gewoon naar de importeur gaan en bij problemen de fabrikant aanspreken.
Importeur zijn betekent niet alleen importeren en verkopen MAAR ook de fabrikant vertegenwordigen in dat land.

QuoteKlopt, maar ik weet uit zeer betrouwbare bron dat verschillende importeurs GEEN garantie geven op buitenlandse producten.
Dit klopt, zij proberen onder de claims uit te komen met dit beleid MAAR helaas als je de fabrikant aanspreekt dan moeten ze het wel doen.

QuoteDit is ook zeer simpel uit te leggen in Europa is het voor veel importeurs zo dat dit onafhankelijke bedrijven zijn die dus ZELF inkopen en verkopen.
Dit klopt ook, MAAR importeur zijn betekent ook vertegenwoordiging van de fabrikant dus niet er onder uitkruipen als het wat geld gaat kosten.

QuoteKijk, heel hard gezegd, als je goedkoper uit wilt zijn dan moet je ook zo "stoer" zijn om ook je garantie daar te halen.
Bij de fabrikant dus, als zij zo STOER zijn om verschillende prijzen te hanteren dan kan je er op wachten dat dit een keer gebeurt.

QuoteMeridian is bv een mooi voorbeeld, Viertron geeft standaard meer garantie dan de andere Meridian importeurs in andere landen dit toont hun vertrouwen in het product en geeft dus de NL klant meer service.
Dit is een beleid om het produkt Meridian te verkopen in Nederland. Andere manier is er niet om dit te verkopen in Nederland voor die prijs.

QuoteIn sommige uitzonderingen zal er een coulance zijn en zal ik bv ook klanten helpen met een Cinematrix product dat ergens anders is gekocht, maar we rekenen dan wel standaard onderzoekskosten en arbeidsloon.
Bij een onwetende consument gaat deze vlieger op Frank.

Uiteindelijk gun ik iedereen een eerlijk verdiende boterham MAAR graag dan wel een produkt die overal tegen dezelfde prijs ingekocht wordt. AUTO'S bijvoorbeeld de fabrikanten zijn er achter gekomen dat verschillende prijzen niet meer vol te houden is in europa daarom voor ieder land dezelfde inkoop prijzen. VOORDEEL is dat hierdoor de prijs verschillen nog duidelijker boven water komen en dat de echte Margevreters Zonder Prestatie (MZP ;D) in Nederland tussen de fabrikant en de consument er tussen uit gehaald wordt.

Frank, zelf klaag je over te goedkope prijzen in Duitsland maar als JIJ nou diezelfde produkten goedkoop kan inkopen en verkoopt voor Nederlandse prijzen dan kan jij makkelijk ook de zelf garantie geven en soms een gigantische korting geven. ;D ;D MAAR helaas frank JIJ mag dit niet van iemand.

Lang leve de vrije markt die er niet is.
Beter duur dan niet te koop.

patrick_vdb

Altijd een leuke discussie geweest omtrent garantie en rechten van de consument ;D

Als importeur zal Frank best weten hoe het garantie-verhaal in elkaar steekt en hoe het in de praktijk werkt. Ik moet hem dan ook gelijk geven in zijn opmerkingen.

In principe ben je als consument verplicht je garantie te halen daar waar je het product gekocht hebt. De Europese wetgeving verteld ons inderdaad dat wanneer een product binnen de garantie-termijn valt je feitelijk bij elke importeur/winkel je garantie kunt claimen maar wat er vergeten wordt is dat het hier puur om de fabrieksgarantie gaat (welke dus anders is en kan zijn dan de garantie welke jij als consument van de verkopende partij krijgt).

Indien een product binnen de fabrieksgarantie valt dan zal elke importeur/winkel waar dan ook ter wereld deze garantie kunnen claimen bij de fabriek. In dit geval maakt het dus feitelijk niet uit of het product wel of niet door de betreffende partij is ge-importeerd danwel verkocht (let op dat eventuele kosten van versturen ed niet binnen de garantievoorwaardes vallen en dat de importeur/winkel gerechtigd is deze kosten aan de consument door te berekenen).

Fabrieksgarantie is een garantieperiode welke geldt vanaf de datum dat het product aan de importeur wordt verkocht (en geldt dus niet vanaf factuurdatum waarop de uiteindelijke consument het product koopt). Deze periode is dus anders als de garantieperiode welke de consument van de importeur/winkel krijgt (afhankelijk van hoelang het duurt voordat de importeur/winkel het product aan de consument verkoopt). Het komt dus geregelt voor dat producten welke volgens factuurdatum (bij verkoop aan de uiteindelijek consument oftewel eindgebruiker) nog binnen de garantieperiode vallen feitelijk buiten de fabrieksgarantie vallen (de importeur/winkel kan in dit geval zijn kosten niet claimen bij de fabrikant).

De importeur heeft samen met de fabrikant afspraken omtrent de fabrieksgarantie en afhankelijk van de klantrelatie tussen beide kan dit gunstig zijn (bv extra 6 maanden fabrieksgarantie wanneer de importeur denkt binnen deze 6 maanden het produkt verkocht te hebben) of nadelig. Omdat elke importeur andere afspraken kan hebben met dezelfde fabrikant zal ook elke importeur anders omgaan met garantieclaims van de eindgebruiker welke buiten de fabrieksgarantie valt. Indien een product dus binnen de garantieperiode valt maar buiten de fabrieksgarantie is het niet zondermeer normaal dat elke importeur deze garantie voor zijn rekening neemt (net zo min het volgens de wetgeving geregelt is dat elke importeur deze garantieclaim voor zijn rekening dient te nemen).

Betreffende fabrieksgaranties weten de fabrikanten precies in welk land (importeur) zij welke unit hebben verkocht (serienummerregistratie). Vaak zal een fabrikant het ook aan de eindgebruiker vragen om wanneer zij gaan verhuizen naar een ander land om dit door te geven aan de fabrikant zodat de gehele registratie aangepast kan worden en de fabrieksgarantie op naam van desbetreffende importeur van dat land komt te staan.

Laat ik het zo zeggen : Rij jij met je BMW rechtstreeks naar Beieren om daar je garantie te claimen indien je toevallig in Duitsland bent? (indien Ja dan wens ik je alvast veel succes ;D).

Mvrgr

Patrick

MdB

QuoteAltijd een leuke discussie geweest omtrent garantie en rechten van de consument
Zeer zeker ;D ;D maar helaas komt de gehele waarheid niet bovenwater. Bijvoorbeeld waardoor komt het nu dat wij in Nederland nou altijd de volle pond moeten betalen ??????????

QuoteLaat ik het zo zeggen : Rij jij met je BMW rechtstreeks naar Beieren om daar je garantie te claimen indien je toevallig in Duitsland bent? (indien Ja dan wens ik je alvast veel succes ).
Ten eerste heb ik geen BMW. ;D ;D Ten tweede ik weet niet precies wat je bedoelt maar als ik met pech langs de kant sta en ik heb een europees fabrieksgarantie en ik wil graag geholpen worden dan sta ik op mijn europeese rechten.

Ik weet dat mijn mening inhoud dat de huidige manier van zaken doen in Nederland voor veel partijen NIET aantrekkelijk wordt ervaren en dat hierdoor veel ondernemers die op oude manier zaken doen kapot gaan, maar er zijn wel degelijk bedrijven die zaken doen op de nieuwe manier maar ontzettend tegengewerkt worden door collega's, importeurs, overheid en fabrikanten.
Bij mij vlak in de buurt zit zo'n zaak, prijs? net zo als in Duitsland. Hoe ze het voor elkaar krijgen dat weet een ieder die van zaken verstand heeft wel. Dus het kan wel en er valt over de prijs te onderhandelen. Oja, het is een zaak met winkelruimte met service, gedreven mensen en wat mij het meest verbaast is dat zij ALLES kunnen leveren dus niet aankomen met ben geen dealer of zoals bij Marantz normaal produkt of premium dealer of Denon Gold dealer.
Ze vertellen wel eerlijk dat ze bepaalde merken liever niet willen leveren maar wat de hik als JIJ dit wil hebben dan leveren we dat.

Daarom ben ik tevreden met deze winkel en hoop dat ze het lang vol houden en veel geld verdienen. 8)
Wat VEEL mensen niet meer weten is dat er ook nog iets is als het gunnen van opdrachten en ik gun ze veel als ze door gaan met hun bedrijfsvoering zoals ik Frank het ook gunt omdat hij goed bezig is. Maar dit onderscheid telt niet meer of ik heb het mis ??? ???
Beter duur dan niet te koop.

patrick_vdb

#11
QuoteTen eerste heb ik geen BMW. Ten tweede ik weet niet precies wat je bedoelt maar als ik met pech langs de kant sta en ik heb een europees fabrieksgarantie en ik wil graag geholpen worden dan sta ik op mijn europeese rechten.

;D Deze opmerking was ook niet zozeer op jouw gericht maar in zijn algemeenheid. Probeer slechts aan te geven dat het hebben van recht (in dit geval het garantierecht) iets anders als het krijgen van recht (de BMW fabriek in Beieren is er immers niet op ingericht om eindgebruikers te helpen ookal hebben ze recht daartoe).

QuoteBijvoorbeeld waardoor komt het nu dat wij in Nederland nou altijd de volle pond moeten betalen

In prijsbepaling spelen een aantal facetten mee welke de uiteindelijke consumentenprijs bepalen. Een aantal facetten zijn afhankelijk van de fabrikant (welke marge maken zij etc) en de relatie met de importeur (grote of kleine klant. Nederland heeft maar een beperkt afzetgebied vergeleken met Duitsland. De Nederlandse importeur zal dan ook een kleinere en dus minder interessante klant voor de fabrikant zijn). Andere facetten zijn afhankelijk van importeur (welke marge maakt deze weer) en winkel (alweer marge). Daarnaast speelt de overheid nog eens een rol met hun belastingstelsel en ga zo maar door. Dit alles kan uiteindelijk in een hogere prijs resulteren dan bij onze buren de Duitsers (by the way vaak hebben Duitse importeurs andere garantie-afspraken. Kortere en minder uitgebreide garantievoorwaardes wat je ook weer terug ziet in een goedkopere prijs ;)). Omdat voor veel Nederlanders echter de Duitse grens redelijk dichtbij ligt en men dus ook vaker bij Duitse winkels gaat kijken valt het prijsverschil zo op en wordt het als onervaardbaar beschouwt wat zeer begrijpelijk is.

Tsja wat kan ik zeggen over importeursrechten of leveringsrechten. Als een fabrikant van mening is dat hun product het beste verkocht en ondersteund kan worden door een exclusieve dealer dan is dat zo (marketingstrategie of echt ervan overtuigd dat de betreffende winkel een meerwaarde kan bieden aan de eindgebruiker door vakkennis). Als echter later blijkt dat ook andere winkels welke niet ge-autoriseerd zijn toch dit product kunnen leveren dan kun je hieruit echter niet zondermeer concluderen dat dit exlusieve recht gebakken lucht is. Je weet immers nog niet of de fabrikant heeft geleverd aan niet exclusieve importeurs/dealers of dat de importeur zelf buiten het boekje gaat.

Ik weet dat het hele garantie-verhaal voor de eindgebruiker vaak onverklaarbaar moeilijk is of kan zijn en dan ook nog eens vaak ten nadele van diezelfde einsgebruiker. Dat prijsbeleid in een klein land als Nederland ongunstig is en dat verschillen met grotere landen (omdat deze nu eenmaal zo dichtbij liggen) zeer duidelijk aanwezig zijn en niet worden ge-accepteerd. Dat een Europees recht nog niet altijd betekend dat men dit recht ook krijgt. Dat Europa op gebied van handel naar de eindgebruiker opeens veel kleiner en met alle grenzen van dien blijkt te zijn dat dat voor fabrikanten en importeur en ga zo maar door. Helaas kan ik er niet veel aan veranderen ;)

Dat er uitzonderingen zijn is gelukkig een feit net zoals jij ook al aangaf met die bepaalde winkel. Het is dan aan de eindgebruiker om net die winkels te vinden ;)

QuoteImporteur zijn betekent niet alleen importeren en verkopen MAAR ook de fabrikant vertegenwordigen in dat land.

Dit vond ik zeer juist gezegt en je zult ook versteld staan hoeveel invloed een fabrikant kan hebben op een importeur welke niet mee wenst te werken.

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Patrick & MdB.

FABRIEKSGARANTIE is inderdaad iets HEEL anders dan de klant denkt.
Bij fabrieksgarantie moet de klant er zelf zorg voor dragen dat dit product bij de fabriek terecht komt, maw hij moet zelf de kosten dragen voor dit transport. En aangezien dit transport vaak alleen via een dealer of importeur kan kost dit dus geld.

Laat ik eerlijk zijn, als iemand bij mij komt met een Duitse Marantz dan wil ik best bemiddelen voor die klant en als deze klant daarna klant bij ons is/wordt dan zullen de verzendkosten vaak de enige kosten zijn (of helemaal niets).

Het probleem dat veel mensen hebben is het zich niet kunnen/willen verplaatsen in de schoenen van de leverancier. Als importeur heb je het nog redelijk makkelijk omdat jij de DIRECTE link bent met de fabrikant, als dealer wordt het verhaal HEEL anders.

De klant van tegenwoordig eist ook steeds meer (tot het belachelijke), we hebben hier al verschillende mensen gehad die bv hun DVD speler bij Cinematrix hebben laten modden (scheelde € 100,00) en daarna bij ons komen voor de volle 8 programmeringen en andere problemen. Er wordt dan redelijk vreemd op gekeken als we daar wat voor rekenen, tevens zullen we bv niet een defecte PSM-1 rechtstreeks omruilen wat we bij onze klanten wel doen. De PSM-1 zal eerst naar Cinematrix moeten om daar omgeruild te worden, het in en uitbouwen wordt gewoon doorberekend.

Dit geeft soms conflicten, en daar vraag ik me weer af "Waar zijn we mee bezig" als je goedkoper wilt uitzijn dan moet je daar ook de consequenties van dragen.

Je kunt NOOIT een dealer waar je niets gekocht hebt veroordelen tot kosten, fabrieksgarantie betekend dat het product wordt gerepareerd door de fabriek, ALLE bijkomende kosten zijn GEEN garantie. Deze kosten krijg je alleen dan vergoed (ofwel worden niet gerekend) bij de winkel waar je het artikel hebt gekocht.

Begrijp me dus goed, wij als bedrijf zullen altijd een klant helpen, maar dat helpen kost gewoon geld.

En over de prijzen in DLD nogmaals ;D, dat is echt een MAJOR frustatie waar dus helemaal niets aan gedaan wordt. De oplossing zou zijn inkopen vanuit DLD, maar die leveren weer niet aan NL dealers.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 26, 2002, 17:26:21Het probleem dat veel mensen hebben is het zich niet kunnen/willen verplaatsen in de schoenen van de leverancier. Als importeur heb je het nog redelijk makkelijk omdat jij de DIRECTE link bent met de fabrikant, als dealer wordt het verhaal HEEL anders.

Dit is inderdaad iets waar veel eindgebruikers zich niet van bewust zijn of van bewust willen zijn. In hun ogen hebben zij garantie en dus een bepaald recht. Hoe het dan verder gaat interesseert hun niet meer dat is dan het probleem van de dealer en importeur.

Als eindgebruiker heeft men een overeenkomst met de dealer, de dealer heeft op zijn beur weer een overeenkomst met de importeur die op zijn beurt weer een overeenkomst heeft met de fabrikant. De eindgebruiker staat dus nooit op gelijke voet met de importeur of fabrikant rechtstreeks simpelweg omdat beide geen overeenkomst hebben. Helaas is dit iets waar de eindgebruiker zich niets van aan wilt trekken en dus zijn eigen weg zoekt om het gemeende recht te behalen (of inderdaad belachelijke eisen gaat stellen).

Ook het verschil tussen fabrieksgarantie en de feitelijke garantie (van de eindgebruiker gekregen door aanschaf bij de dealer) is iets wat voor veel verwarring kan zorgen. In principe staan fabrieksgarantie en garantie welke de eindgebruiker heeft los van elkaar ookal overlappen beide garantietypes elkaar redelijk vaak.

Op mijn werk heb ik ook dagelijks met dit soort zaken te maken. In tegenstelling tot Frank echter sta ik aan de kant van de fabrikant en onderhoud rechtstreeks contact met de importeurs wereldwijd. Conflicten tussen eindgebruiker en dealer of importeur bereiken ook vaak ons kantoor en alhoewel wij als fabrikant geen directe verplichting naar de eindgebruiker toe hebben zullen wij ten aller tijde zorgen dat problemen opgelost worden.

Het krijgen van recht (garantie) van de eindgebruiker is ook voor de fabrikant en importeur (die het recht zullen geven) een belangrijke zaak immers zij willen hun produkt blijven verkopen. Helaas voor de eindgebruiker maar zeer begrijpelijk zijn fabrikant, importeur en dealer geen liefdadigheidsinstellingen en dus zal het een en ander niet altijd naar volle tevredenheid (in hoeverre dit ook onterecht kan zijn) van de eindgebruiker verlopen.

Mvrgr

Patrick

MdB

QuoteDit geeft soms conflicten, en daar vraag ik me weer af "Waar zijn we mee bezig" als je goedkoper wilt uitzijn dan moet je daar ook de consequenties van dragen.

Begrijp me dus goed, wij als bedrijf zullen altijd een klant helpen, maar dat helpen kost gewoon geld.

Ik heb zelf vorig jaar luidsprekers Kef reference model3-2 gekocht in Duitsland. Voor mooie prijs. Als hier iets mis zou zijn dan zou ik naar Trantec gaan voor fabrieksgarantie. Nu weet ik dat zij hiervoor een instapgarantie toelage willen ontvangen waar ik mezelf zeer goed in kan vinden OMDAT de aanschafprijs in Duitsland plus instapgarantie geld nog altijd goedkoper is dan de verkoopprijs in Nederland dus dit geeft alweer aan dat je gepakt wordt als Nederlander.

Volvo was één van de laatste fabrikanten die garantie invoerde omdat Volvo van mening was dat alles wat ze leverde goed was. Garantie is een soort verzekering van iets dat niet stuk ging. Maar helaas heeft de Japanse concurentie dit marketing technisch aan de grote massa opgedrongen dus moesten andere fabrikanten er ook aan geloven waardoor de winst marge vergroot wordt ten koste van de consument. (slim hé ;) )

Laten we nou gewoon doen en de produkten verkopen zonder garantie maar bij klachten wel geholpen worden door de fabrikant zoals afgesproken in het Europeese consumenten recht dusdanig dat defecte produkten bijna niet meer voorkomen.
Beter duur dan niet te koop.