tegen vallende resultaten DVD-A

Started by dick, October 24, 2002, 10:04:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dick

Enig tijd geleden heb ik een gemodificeerde Denon DVD 1600 gekocht via Frank, ik ben hier nog steeds heel erg blij mee! Maar wat mij tot nog toe een beetje tegen valt, is DVD-audio.. Vanwege een fikse verbouwing, heb ik tot nog toe weinig tijd gehad om hier écht mee te experimenteren... Ik heb tot nog toe twee titels, namelijk Artificial Intelligence en Queen  A Night At The Opera. Als ik Queen op DVD-A zet, vind ik hem 'leeg' klinken, ik mis de detaillering. Zet ik hem op DTS, klinkt hij veel voller en beter.. Ik gebruik dus een Denon DVD 1600 in combinatie met een A1D van Denon.. via een geluidmeter, heb ik alles afgesteld.. En toch ben ik niet tevreden..

Ik hoor heel veel mensen laaiend enthousiast doen over DVD-A, dus de kans dat ik iets niet goed doe, is erg groot... Ik heb een goede digitale interconnect, en een wat minder goede analoge interconnects. Ik was natuurlijk wel van plan dit te verbeteren, maar om eerst een beetje te 'spelen' heb ik het nog even zo gelaten.. Eigenlijk heb ik niet veel zin om naar de winkel te rennen om voor een paar honderd euro aan kabels op te halen, terwijl ik de resultaten tegen vind vallen... (ik kan me niet voorstellen dat het ineens zoveel beter gaat worden)

Iemand ideeën?


Groet!

J.A.F._Doorhof

Hi,

De geluidskwaliteit van de Queen DVD-A is toch wel goed te noemen.
Check even dat je niet per ongeluk de Decoder van de Denon gebruikt maar echt de MLP track afspeelt.

En via de analoge input luisterd.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

de ervaring die ik met DVD-A heb.

De centre speaker wordt bij DVD-A gebruikt. De centre speaker van mij is beduidend minder dan de frontspeakers. Dat is voor mij een reden om vooralsnog de DVD-A gewoon in stereo te luisteren, en niet in multichannel. Het klinkt zoveel lelijker......... Bij films geeft de centre wel een acceptabel geluid.

Daarom heb ik ook de centre speaker (canton) te koop staan, en zoek een andere. waarschijnlijk wordt dit de JBL Ti1k (past bij de rest van de speakers).
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

Vooral bij SACD en DVD-A is het natuurlijk van LEVENSBELANG dat ALLE speakers en versterking van gelijkwaardige kwaliteit zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Precies, daarom net een uur geleden maar de JBL TI-1k centerspeaker besteld in Duitsland, scheelt toch weer 270 euro met Nederland :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

dick

Beetje late reactie, maar ik speel inderdaad de MLP track. Toch vind hem tegenvallen. De lage tonen bijvoorbeeld komen er nauwlijks uit. Ik moet de sub flink opvoeren wil het te horen zijn. Verder klinklt hij gewoon wat minder vol..  Maar zo te zien zijn er weinig mensen die hier last van hebben, dus zal het ongetwijfeld iets zijn wat ik niet goed doe.. Laat ik maar beginnen de bekabeling te vervangen.. Om wat te testen heb ik er nu wat budget kabels gebruikt, maar laat ik dit toch maar eens vervangen.. Iemand ervaringen welke hier goed voor te gebruiken zijn?

Groet!

J.A.F._Doorhof

De subwoofer ?
Heb je je basmanagment in de speler wel goed staan ?
Of wel heb je dat wel helemaal gebalanceerd.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stevie

Ik had een RDV-1080 speler op de test dit weekeinde, en ik moet zeggen: ik was erg impressed van de DVD-A. In heb de 2e symphonie van Mahler geluisterd en de showdisc van Bach (classics of zo). Ik vond de organ spectacular (ook Bach) wel wat tegenvallen: de stereo-CD is van betere kwaliteit, maar dat zal dus aan de opname liggen.

Heb niet eens gelijke speakers. Wel gelijke versterkers...

Heb de speler dus maar besteld ;D

Gr,
Steef
.signature: file not found

Henk

Als je van klassieke muziek houdt, moet je echt eens proberen om een van de Hodie te pakken te krijgen. Enerzijds wordt het begrip 'surround' vrij extreem geinterpreteerd (je zit zo'n beetje midden in het orkest...) anderzijds geeft de dirigent (Maximianno Cobra) zijn eigen invulling aan het tempo. Zo duurt bij hem de 9e van Beethoven 1'50'26 (waarvoor von Karajan slechts 67 minuten nodig heeft...).

Stevie

Hmm Dank voor de tip! Ik ga meteen bestellen! ;D

Gr,
Steef
.signature: file not found

jaco

De bass zou inderdaad vlak moeten zijn bij DVD-A en SACD.
Kijk inderdaad hoe je bass management werkt bij de multi kanaals analoge input. Als die niet werkt en je stuurt full range naar je speakers terwijl die dat niet aankunnen terwijl men niets op het .1 kanaal mixed (niet ongebruikelijk bij muziek) dan kan het inderdaad wat magertjes klinken.

Men gaat er dan ook vanuit dat je 5 full range speakers opgesteld in een circel gebruikt, en zet het signaal zo op de disc. Als je systeem dat niet aan kan, zul je het op moeten lossen met bass management en time alignment.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Tadream

Dick, laat ons aub weten wat je bevindingen zijn (mocht je
kabels of wat dan ook gaan vervangen).
Ik heb zelf ook een Denon DVD1600 in comb. met A10SE
en wil in niet al te lange tijd ook eens DVDA gaan proberen.
In 'normaal' stereo mis ik absoluut geen laag.
Wat is er zoal gemodificeerd in jouw DVD1600? Ik kan bij
de mijne de regio codes zelf kiezen/invoeren via de afstandbediening.

Grt,
Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

dick

Dat o.a. mijn sub bijna niet meedoet (ook als ik geen full range speakers instel) is maar een onderdeel van het hele probleem. Ik heb geen speciale test DVD voor DVD audio, en gebruik dus dezelfde waardes als voor DTS. waar het geheel wel goed klinkt. (inklusief sub) Ik weet dat ik ook DVD-A appart moet instellen, maar behelp me nu dus met alternatieven. Als ik verder goed luister naar het DD/DTS track, en vergelijk het met DVD-A, dan hoor ik vrijwel geen verschil, of DVD-A is gewoon minder. Dat viel me een beetje tegen aangezien ik veel had verwacht van DVD-A.. Het enige wat ik me nog kan indenken, is de interlinks.. Beetje dure aangelegenheid om dit 'op de gok' te proberen, aangezien ik natuurlijk niet zeker ben dat dit het probleem oplost.. Maar goed, een beetje audio zaak zal de kabels terug nemen als het écht niets uitmaakt..

QuoteWat is er zoal gemodificeerd in jouw DVD1600? Ik kan bij
de mijne de regio codes zelf kiezen/invoeren via de afstandbediening.
Zie deze topic!!

Tadream

Thanks!

Modificatie ziet er interessant uit, wie weet zou ik hem
weleens willen toepassen.
Dat dat zoveel kan schelen voor het geluid, bijna vreemd
waarom Denon zoiets zelf niet gedaan heeft.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Tadream

Heb even wat rondgeneusd op internet en het volgende gevonden op:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_2/denon-dvd-1600-6-2002.html

When you use 5.1 analog connections to a receiver, all the DSP is bypassed, including bass management.

Bass management heeft dan dus al helemaal geen effect.
Ik weet niet of al je speakers full range zijn, maar iedereen die
zo'n setje heeft met sub en sattelites (of smalle rears) die vallen
goed door de mand met DVD-A.
Ben ik blij dat ik voor alle speakers fullrange heb gekozen.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

martin

Hi.

Ik speel alweer een tijdje met de Toshiba SD 900E DVD-A speler en de Denon AVC A10SE versterker verbonden met Monster cable HT 400 6 tulps van 6 cinch out speler naar 6 cinch EXT decoder ingang van me versterker.
het is nu wel zo bij het afspelen dat ik alleen me volume knop kan gebruiken en geen bas of treble kan bijstellen, dus je hoort het zoals het op de schijf staat.

jaco

Martin,
Daarin zit nu ook een beetje het probleem.
Als je DVD-A speler geen bass management doet, dan krijg je dus wat er op de disc staat 1 op 1 naar je speakers toe.
Als je dan kleine rears hebt, klinken de geluiden die op de rears zouden moeten zijn, niet helemaal wat de bedoeling was. Zo ook voor alle andere speakers.

Volgens mij is het een beetje de trend om niet te veel info op het .1 kanaal te zetten met muziek (waarom ook, er zijn ook niet veel momenten in muziek waar het LFE kanaal mee zou moeten doen volgens de regels waarbij het voor film gebruikt wordt)
Dus er gaat dan geen (of haast geen) bas naar de woofer toe.
Dat houdt dan in dat een DD of DTS versie op dezelfde DVD altijd basrijker zal klinken - daar is bass management wel van toepassing.

Toch maar de mode kiezen op je versterker om A/D te doen op de 6 channel input indien mogelijk, want dan heb je weer bass management en time alignment - tenminste op een Meridian en Lexicon MC-12 wel, andere systemen ken ik niet zo goed.

De time alignment kan ook een oorzaak zijn dat het minder klinkt, al zou die toch meestal wel op een DVD-a speler moeten zitten. Als je dit niet kunt regelen of niet doet, zou je wel preceis evenver van je speakers af moeten zitten om het juiste klankbeeld te krijgen. Doe je dat niet kan het minder klinken.

Of misschien is de DVD-A waar je naar luisterdslecht gemixed ... dat kan natuurlijk ook nog, al is het wat minder aannemelijk als er ook een DD of DTS multinkaals mix op de disc staat.

Jaco
Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

De DD of DTS klinken af en toe totaal anders, alsof ze door andere studio's gemaakt zijn.

Ik heb bv Queensryche Empire, en alle mixen klinken eigenlijk totaal anders, heel frusterend, maar je hebt wel 4 DVD's. ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

Quote from: Tadream on November  7, 2002, 14:43:37
When you use 5.1 analog connections to a receiver, all the DSP is bypassed, including bass management.

Dit verschijnsel is afhankelijk van je receiver/processor. Sommige merken/types kunnen de 5.1 input wel digitaliseren en geschikt maken voor bass-management en time-alignment.

Voor Bass-management zijn ook externe oplossingen mogelijk, b.v. de ICBM van Outlaw Audio.

Sommige DVD-Audio spelers beschikken trouwens zelf over mogelijkheden voor time-alignment en bass-management. Op mijn Pioneer DV-646A kan ik per speaker de afstand instellen en kan ik voor de rears en center bass-management toepassen (helaas niet voor de fronts).

blue-eyes

voor de denon dvd3800 geldt dit ook. Heb er alleen nog niet mee getest.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Grindtegel

QuoteIk heb bv Queensryche Empire, en alle mixen klinken eigenlijk totaal anders, heel frusterend, maar je hebt wel 4 DVD's.  


Hoe is stereo track van de dvd audio t.o.v. de gewone cd??


Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

Ik heb de gewone CD niet.
Maar de stereo track klinkt wat plat, verder wel goed.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob C

Quote from: blue-eyes on October 25, 2002, 13:11:03
Precies, daarom net een uur geleden maar de JBL TI-1k centerspeaker besteld in Duitsland, scheelt toch weer 270 euro met Nederland :)

waar heb je die overigens besteld?

blue-eyes

http://www.hificomponents.de inclusief verzekering en verzendkosten: 613 euro's.

Alhoewel hij al wel in signature staat, is de center nog steeds niet in mijn bezit......... Er lag een briefje op de deur: Niet aangetroffen :) , dus maar even gebeld, woensdag komen ze langs.

Ben erg benieuwd!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

De center is binnen, geluid is duidelijk beter. Dit zonder er echt voor te zijn gaan zitten luisteren. De DVD-A van the Corrs klinkt nu veel beter, maar het blijft raar gitaren willekeurig door je kamer te horen.

De DVD-A van the Eagles is dan toch heel wat beter, gedoseerder. Maar goed, die laatste heb ik ook nog niet goed geluisterd.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey