Wat is het verschil tussen 8 ohm en 4 ohm Speakers?

Started by 2many, January 19, 2006, 21:19:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

2many

Ik heb net de Marantz SR8500 gekocht, koop ik nu best 8 ohm of 4 ohm speakers? of maakt dit niet veel uit?

2many
Panasonic VIERA th42pv600E,Themescene H79, Beamax M-Serie
Marantz SR8500, Marantz DV7600 ,Dell XPS m1710,  Octava 3x2 HDMI cross switch
2 x Revox A1 Column, 1x Revox A1 Center, 4x Revox A1 shelf, 1x Revox sound S bass active,
Humax HD-CI2000

GPO

Gefeliciteerd met je aankoop, daar ga je geen spijt van krijgen!

De SR8500 kan speakers aan met een minimale nominale impedantie van 6 Ohm. Waarschijnlijk zullen 4 Ohm speakers ook wel gaan, maar het probleem is dat impedantie afhankelijk is van de frequentie die de luidspreker moet weergeven. Met andere woorden: het kan best zijn dat een speaker een gemiddelde impedantie heeft van 8 Ohm, maar dan is dat gemeten over het gehele frequentiebereik. Een dergelijke speaker kan best wel eens een impedantie hebben van 3 Ohm bij bv 100 Hz, of 20 Ohm bij 1 kHz. Meestal wordt dat niet vermeld door de speaker-fabrikant, maar wordt alleen de nominale impedantie aangegeven.

Wellicht dat een 4 Ohm speaker meer van dat soort impedantie-schommelingen heeft dan een 8 Ohm speaker, maar dat hoeft dus niet. Om er zeker van te zijn dat je versterker het goed kan aansturen en het nooit moeilijk krijgt, zou ik gewoon voor speakers gaan die een nominale impedantie hebben van minstens 6 Ohm.

Maar het is niet verboden om een 4 Ohm speaker eraan te hangen, je kunt het altijd uit proberen :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Deleted member

Ik heb 7 Ohm speakers, is dat niet wat voor je?

Grapje hoor, althans m'n speakers hebben echt een nominale impedantie van 7 Ohm maar het serieuze antwoord staat hier boven. ;)

2many

Oef
Eigenlijk heb ik al speakers van revox, nu begon ik al te bibberen omdat die 4ohm zijn. Waar ik nu niet zoveel aandacht heb aan geschonken bij de aankoop zijn het de speakers ivm ohms en dergelijke. Dus als ik het goed begrijp moet ik niet echt bang zijn om iets te beschadigen?

ELEGANCE COLUMN A-1
Audio data
Frequency response (IEC): .............. 38 Hz - 30 kHz
Input rating: ................................... 100 / 130 watts
Impedance: ..................................... 4Ω
Sound pressure: .............................. 86 dB / 1W / 1m

ELEGANCE CENTER A-1
Audio data
Frequency response (IEC): .............. 45 Hz - 30 kHz
Input rating: ................................... 100 / 130 watts
Impedance: ..................................... 4Ω
Sound pressure: .............................. 86 dB / 1W / 1m

Ps: dank u ben heeeel tevreden met mijn aankoop ( met de speakers ook voorlopig )

2many
Panasonic VIERA th42pv600E,Themescene H79, Beamax M-Serie
Marantz SR8500, Marantz DV7600 ,Dell XPS m1710,  Octava 3x2 HDMI cross switch
2 x Revox A1 Column, 1x Revox A1 Center, 4x Revox A1 shelf, 1x Revox sound S bass active,
Humax HD-CI2000

Deleted member

Beschadigen zal je je receiver niet snel. Het probleem van lage impedanties voor een versterker is dat bij lagere impedanties meer stroom moeten leveren, dit zorgt ervoor dat de versterker warmer wordt dan bij hogere impedanties (Wet van Ohm= V=I*R) maar de meeste receivers zijn voorzien van een kortsluitbeveiliging en een oververhittingsbeveiliging. Als je met luide volumes opeens niets meer hoort omdat de receiver uitgaat dan weet je dat je receiver een probleem heeft met je speakers maar die kans is vrij klein.

2many

Dus er is geen verschil in de weergave van de klank? Zal morgen eens bellen naar de winkel, dit is toch iets dat de verkoper mocht vermelden. Ik moet mijn hifi kast dan maar laten uitrusten met een ventilatie in de kast ( wordt toch om maat gemaakt ).

2many
Panasonic VIERA th42pv600E,Themescene H79, Beamax M-Serie
Marantz SR8500, Marantz DV7600 ,Dell XPS m1710,  Octava 3x2 HDMI cross switch
2 x Revox A1 Column, 1x Revox A1 Center, 4x Revox A1 shelf, 1x Revox sound S bass active,
Humax HD-CI2000

demandt

Mijn sr8500 speelt perfect met mijn Piega set. Deze set is 4 Ohm en het levert geen enkel probleem op. Hittevorming is zwz niet aan de orde.

2many

Is dit een reden om aan de verkoper te vragen om ze te wisselen?
Er moet ook nog het volgende op de A/V aangesloten worden

ELEGANCE SHELF A-1
Audio data
Frequency response (IEC): .............. 45 Hz - 30 kHz
Input rating: ................................... 60 / 80 watts
Impedance: ..................................... 4Ω
Sound pressure: .............................. 85 dB / 1W / 1m

en

Magic Bass Active
• Frequency range: 36 Hz - 24kHz (IEC 268)
in combination with REVOX ELEGANCE Column or Shelf
• Frequency response (-3dB point): 48 Hz bis 60...160Hz
(adjustable low pass)
• Drive Components: 1 x Ø 176 mm
• Maximum sound pressure level: 102 dB / 1m
(measured with pink noise)
• Nominal power output of the amp: 80W ( k = 0.1%)
• Dynamic power output of the amp: 100W
• Signal-to-noise ratio 96 dB nominal power / 100Hz
• Max. input level > HIGH LEVEL IN 18 V
(both channels activated)
• Max. input level > LINE IN: 3.5 V
(both channels activated)
• Max. control setting > HI LEVEL IN 3.5 V
(both channels activated)
• Max. control setting > LINE IN 100 mV
(both channels activated)
• Input impedance > HIGH LEVEL IN = nominal impedance
of the connected satellite speakers (200Ω without speakers)
• Input impedance > LINE IN 29 kΩ
• Switch-off delay of the automatic power-on/off circuitry:
approx. 20 min.
• Sensivity of the automatic power-on circuitry:
LINE IN approx. 5 mV
(both channels activated)
HI LEVEL IN approx. 200mV
(both channels activated)
• Power consumption: 115 / 230 V; 50 ... 60 Hz
(externally switchable)
• Mains fuse: 230 V : T 2A 115 V : T 4A
• Power consumption: standby approx. 9 W
Max. approx. 170 W
• Ambient temperature: + 10° ... +40°C
• Relative humidity: (DIN 40040) class F
• Housing (H x W x D in mm) 275 x 260 x 285
(feet included):
• Weight: 8 kg

ik voel mij er eigenlijk niet zo goed bij dit is iets dat hij had moeten zegen of weten.

2many
Panasonic VIERA th42pv600E,Themescene H79, Beamax M-Serie
Marantz SR8500, Marantz DV7600 ,Dell XPS m1710,  Octava 3x2 HDMI cross switch
2 x Revox A1 Column, 1x Revox A1 Center, 4x Revox A1 shelf, 1x Revox sound S bass active,
Humax HD-CI2000

sandervg

Mijn speakers hebben nominaal 8 ohm en minimaal bij 53 Hz 4,1 ohm. Heb ik opgevraagd bij de fabrikant. Ik zou dat voor jouw speakers ook opvragen en kijken of het niet té gek wordt.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

2many

Wat vraag ik dan? Wat de schommelingen zijn van de speakers.
Heb net gebeld met de verkoper en die verzekerde mij dat het geen probleem is om 4 Ohm speakers aan te sluiten. Volgens hem zijn bijna alle Duitse speakers 4 Ohm. Als je op normaal volume draad ( wat in mijn geval het meeste voorkomt ) dat de versterker daar absoluut geen probleem mee heeft enkel op zeer hoog volume zou de versterker iets warmer worden, maar ook geen noemenswaardig probleem zou zijn.

2many
Panasonic VIERA th42pv600E,Themescene H79, Beamax M-Serie
Marantz SR8500, Marantz DV7600 ,Dell XPS m1710,  Octava 3x2 HDMI cross switch
2 x Revox A1 Column, 1x Revox A1 Center, 4x Revox A1 shelf, 1x Revox sound S bass active,
Humax HD-CI2000

sandervg

Quote from: 2many on January 20, 2006, 12:40:37
Wat vraag ik dan? Wat de schommelingen zijn van de speakers.
Ik heb gevraagd wat de minimale impedantie is van de luidspreker en bij welke freqentie deze minimale impedantie optreedt.

Quote from: 2many on January 20, 2006, 12:40:37
Heb net gebeld met de verkoper en die verzekerde mij dat het geen probleem is om 4 Ohm speakers aan te sluiten. Volgens hem zijn bijna alle Duitse speakers 4 Ohm. Als je op normaal volume draad ( wat in mijn geval het meeste voorkomt ) dat de versterker daar absoluut geen probleem mee heeft enkel op zeer hoog volume zou de versterker iets warmer worden, maar ook geen noemenswaardig probleem zou zijn.

IK geef geen garantie, maar ik verwacht ook geen problemen als je het niet te bont maakt...

Ik weet niet of het klankmatig nog gevolgen heeft als een versterker luidsprekers moet aansturen met een wat te lage impedantie. Misschien dat iemand anders hier wat over kan aangeven (ik heb zelf altijd het zekere voor het onzekere genomen...)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Edtje

Ik heb ook de Marantz sr8500 met de Piega p4 xl mk2 speakers die 4 ohm zijn. Ik heb uiteraard eerst ook andere luidsprekers geluisterd zoals de B&W's maar vond de Piega's toch het mooiste eruit komen. Toen heb ik ook in de winkel uitgelegd dat ik waarschijnlijk een Piega surroundset wou maken(en Piega is allemaal 4 ohm)maar dat was geen enkel probleem.  :)
TV: Plasma Panasonic
Recveiver: Marantz SR8002
Blu-ray speler : Panasonic DMP-BD35
Main speakers : Piega p4 xl mk2 Interlinks : Audioquest Mediatank: Popcornhour A110

Ettepet

Helaas zegt de impedantie van een speaker in de praktijk niet zoveel.  Het liefst heb je een speaker met een min-of-meer constante, niet al te lage impedantie.  Vaak moet je de werkelijke belasting van een speaker uit een grafiekje halen van een test op een site of in een blad.

Het merendeel van de betere speakers heeft een wat grillig impedantieverloop.  Het verdient de voorkeur om daar rekening mee te houden bij het kopen van je speakers omdat zwaar belastbare versterkers duur zijn. ;)