Vreemd verhaal op VAD gehoord :D.

Started by J.A.F._Doorhof, October 23, 2002, 00:48:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Zal niet vertellen waar (weet het geloof ik niet eens meer ;D), maar ik hoorde toch wel een zeer vreemde opmerking over CD's en loopwerken.

Dit bedrijf had een speciaal loopwerk ontworpen om de tubulentie tegen te gaan die de verf op een CD zou veroorzaken, dit werd als grote boosdoener aangestipt.

;D
Tja, ik weet niet wat jullie ideën zijn, maar dit lijkt me weer echt een broodje aap verhaal, ook al zou het zo zijn, wat wil je er tegen doen, elke CD is anders, en geef mij eerst nog maar eens een CD, die echt perfect vlak en even dik is.

Mischien leuk voor een discussie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Yeah right !

En dan zeker per CD de airflow kunnen instellen ;D


Rob

robbie V

Ah,

Nu snap ik eindelijk waarom het zo tocht als ik een DVD kijk! ;D
IK zal vanavond met de verfbrander eens wat DVD's behandelen, kijken of ze er beter van worden ;)

Wel ooit eens geconfronteerd geweest met een soort van stickers die je op je CD kon plakken om ze stabieler te maken, klonk niet helemaal ongeloofwaardig.

Maar ja, 1500 zwarte CD's uit elkaar houden :)

Groeten

Rob


J.A.F._Doorhof

Die stickers ken ik inderdaad, mijn hele Queen collectie heeft ze.
Wat wel weer weird is, is dat je ze aan de bedrukte kant moest plakken.
Scheen iets met de doorlaat van de laser te maken te hebben.
Zal er eens naar kijken binnenkort.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

robbie V

Als je ze aan de andere kant plakt doettie het niet meer ;)

PM

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 23, 2002, 15:18:21
Die stickers ken ik inderdaad, mijn hele Queen collectie heeft ze.
Wat wel weer weird is, is dat je ze aan de bedrukte kant moest plakken.
Scheen iets met de doorlaat van de laser te maken te hebben.
Zal er eens naar kijken binnenkort.

MvrGr.
Frank

dit verhaal zou wel kunnen kloppen omdat sommige cd's behoorlijk licht doorlatend zijn. Als je dat kan verminderen zou dat een positief effect op de leesbaarheid kunnen geven.
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Ik dacht inderdaad dat het daar mee te maken had.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

net zoiets als 'de mat'dus?
volgens mij verkopen ze zoiets ook bij conrad.

Lynxxx

Hmm.. die lichtdoorlatenheid is inderdaad een probleem. vooral de wat oudere generaties cdspelers hebben grote moeite met bepaalde merken cdr's omdat die teveel doorlaten ipv reflecteren.

een sticker op de bedrukte kant van je cd heeft in alle gevallen een voordeel, namelijk dat je cd's minder snel verrot gaan (de bedrukte kant is immers slechts voorzien van een laklaagje dat bijzonder snel beschadigd kan raken en het einde van je cd betekent.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

cinepaulis

Bij Piega gebruikte de demonstrant (pun intended) een dun zwart 'matje' wat hij op de CD legde en daarna met matje en al de CD lade dichtdeed.

Tja, dat is volgens mij om lichtreflecties tegen te gaan die via een omweg heel misschien dan weer op de foto-gevoelige sensor terecht zouden kunnen komen....hmmm....

Weet je wat het stomme is ? Bij Quad gebruikte men een 'normale' Quad CD-speler, zonder tweaks. Het rack waar alle apparatuur in stond was ook verre van gedempt of gespiked. En het klonk geweldig op de Quad ESL electrostaten.
Moraal: misschien wordt de tweak voor bepaalde mensen soms belangrijker dan de echte verbetering: betere apparatuur/weergevers. ::)

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

OF,

Kun je nagaan hoe het had geklonken met de tweaks ;D.

Zonder gekheid het spiken van apparaten scheelt echt enorm, ook racks spiken of dempen scheelt behoorlijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

movieaddict

Een cd kan wel degelijk last hebben van turbulentie, al zal dat bij een 1x loopwerk, wat een audiocdspeler feitelijk is van geen belang zijn. Maar bij 56x drives zoals die tegenwoordig in de PC zitten, is turbulentie EN "plastic moeheid" een van de redenen waarom die dingen uit elkaar knallen.
Ga maar na, turbulentie is kinetische energie en zal dan ook waarschijnlijk omgezet worden in warmte, bij warmte wordt plastic week en bij 12.000 toeren ( 56x) kunnen de centrifugaal krachten de cd letterlijk uiteen reiten. Maar nogmaals, voor de simple 1x audio cd speler speelt dat allemaal geen rol, Nog sterker geen ENKELE cd wordt foutloos gelezen, ZELFS niet bij de beste cd speler ter werled, het is technisch gewoon niet mogelijk

Dan voor wat betreft de reflectie. Ooit wel eens een waitec CD-r tegen het licht gehouden? je kunt er dwars doorheen kijken. dit beteknd dat de reflectie laag zeer dun is waardoor er veel licht verloren gaat. Er op de andere kant iets opplakken zal dit niet verbeteren aangezien dit voor de lezer al onzichtbaar is. De laser focused op de pits en lands van de cd, de toplaag van de cd ligt buiten het focus punt en is dus niet zichtbaar. Dit geld ook voor normale cd's.
Iets er op plakken om de reflectie te verbeteren heeft dus geen enkele zin.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Dat van de CD-Rom spelers ben ik het "jammer-genoeg" met over eens, we hebben hier ook wel eens geexplodeerde CD-Rom's op de zaak. (gelukkig nog niet van onszelf).

Het doorheen kijk verhaal ben ik echter niet met je eens, tenminste.....

Door de CD af te plakken voorkom je verspreiding van het licht waardoor er een terug val wordt voorkomen dat weer kan leiden tot meer fouten.
Het is erg frapant namelijk dat vooral goedkopere CD-r's die met een zgn Trackmate (even opgezocht) plak folie werden beplakt ineens beter afspeelde in bv Autoradio's (spreek daar een beetje uit eigen ervaring).

De turbulentie op 1x speed lijkt me ook wat overdreven, maar het afplakken van CD's komt me zeker niet verkeerd voor. Het "scatteren" van licht is onderandere goed zelf te testen, pak maar een groene merkstift en bewerk de buitenrand en de zijkant (de "God zij met u" kant) met deze stift, luister dan nog een keer en het zal je opvallen dat bij veel goedkopere (dunnere) CD's vooral het hoog behoorlijk opknapt.

Het enige dat je doet is het licht absorberen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"