Groenige randen en flitsen op Panasonic Plasma (42PA50)

Started by Veldmuisje, January 18, 2006, 10:19:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Veldmuisje

Mensen,... ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb een probleem wat zo moeilijk uit te leggen is dat het bijna lijkt alsof je TE kritisch bent. Je kan er zeg maar niet mee naar Panasonic of je verkoper omdat het probleem niet echt uit te leggen is. Je moet het zien.

Ik heb soms een groenige lichte lijn om witte lichte voorwerpen heen. Als het beeld snel beweegt krijg je het effect van een groene flits in je scherm. Hebben jullie enig idee wat dit is of wat dit veroorzaakt?

Ik hoop met searches op Inet nog 1 iemand gevonden die dit heeft...... maar die is ook nooit geholpen.

QuoteI recently bought a panasonic viera edtv and Im pleased with the picyure except for the fact that I seem to get a very fine green line around bright images. Its not really noticeable but when images move quickly it gives the illusion of a green flash, which is a bit distracting ! Has anyone ever had a similar problem?
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/2/170645.html

Ik heb het dus bij films maar ook bij games. Stel je voor een game met een donkere setting. Ik doe mijn zaklamp aan en dan krijg je een wittig licht. Zodra je stil staat geen probleem maar als ik beweeg neigen randen van muren en voorwerpen die wit opgelicht zijn door de zaklamp groenig te worden..... alleen bij beweging.

Iemand,... iemand een idee wat het is? Hoe je het bv kan oplossen of hoe je dit moet uitleggen. Staat bv mijn greensetting te hoog,... is het een scart of component probleem? Ik weet het niet meer :X
Nee?

garmtz

Ik dacht aan een delay puur op het groen in de video-processing. FrankD misschien een idee?

J.A.F._Doorhof

Kan zijn dat groen uit focus staat.
Als je het beeld op pauze drukt heb je het dan nog ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Steven Coymans

Lijkt het een beetje op dit
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=34001.msg472664#msg472664

Heb er namelijk al van dag 1 last van en mijn vrouw ziet het niet.
Dacht aan RBE maar dat kan bliijkbaar niet.
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

Veldmuisje

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 18, 2006, 10:36:15
Kan zijn dat groen uit focus staat.
Als je het beeld op pauze drukt heb je het dan nog ?

Ja ik dacht eerst ook ververs problemen ofzo of de snelheid van de kleur groen etc. etc. , maar ik heb het voor elkaar gekregen (dacht ik) om zo'n groene tint op pauze te krijgen met een film.... Met games krijg ik het niet stil trouwens :)

Het is idd zoals Oracle zegt in dat andere topic: "Want dat zie ik ook wel bij mijn pa50. Als er b.v. een pan is van links naar rechts, dan zie ik een groen randje voorafgaand aan scherpe contrasten"
Nee?

garmtz

En heb je het alleen op Scart, of ook composite, S-Video of component?

Veldmuisje

Quote from: garmtz on January 18, 2006, 10:47:37
En heb je het alleen op Scart, of ook composite, S-Video of component?
Tja,... Xbox 360 staat via component aangesloten en de dvd op RGB scart. Het is wel zo dat de plasma flitst als je van scart switched.... logisch uiteraard maar de flits is wel groenig..... !
Nee?

J.A.F._Doorhof

Als je het op pauze kunt zetten is het OF een convergentie probleem of chroma delay (als het er aan één kant naast ligt)
Ligt het er aan 2 kanten naast (als een halo) is het een focus probleem.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Veldmuisje

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 18, 2006, 11:18:04
Als je het op pauze kunt zetten is het OF een convergentie probleem of chroma delay (als het er aan één kant naast ligt)
Ligt het er aan 2 kanten naast (als een halo) is het een focus probleem.

Zal zo aan Garmt vragen wat dit betekent,.... :) Maar de grote vraag... is dit op te lossen door een calibratie? Garmt komt die nog doen bij me namelijk !
Nee?

garmtz

Quote from: Veldmuisje on January 18, 2006, 11:20:17
Zal zo aan Garmt vragen wat dit betekent,.... :) Maar de grote vraag... is dit op te lossen door een calibratie? Garmt komt die nog doen bij me namelijk !

Als het een convergentieprobleem is (kleuren liggen niet op elkaar) moet het ALTIJD optreden, ongeachte of er beweging is of niet. Idem voor chroma delay (vertraging in één van kleurkanalen), is ook onafhankelijk van beweging.

Is dat zo Veldmuisje?

Veldmuisje

Quote from: garmtz on January 18, 2006, 11:24:53
Als het een convergentieprobleem is (kleuren liggen niet op elkaar) moet het ALTIJD optreden, ongeachte of er beweging is of niet. Idem voor chroma delay (vertraging in één van kleurkanalen), is ook onafhankelijk van beweging.

Is dat zo Veldmuisje?

zoals ik zei,....... volgens mij kan ik de flitsen bij Sin City op pauze krijgen... zal er vanavond eens naar kijken.
Nee?

garmtz

Misschien kun je ook eens kijken of je het ziet in stilstaande menu's. Als je namelijk een beweging stilzet, bevries je de beweging. Om zeker te weten dat het probleem optreedt bij beweging, moet je dus een statisch beeld nemen...  ;D 

Dus:

1. Kijken of het optreedt als je een beeld stilzet terwijl het effect te zien is
2. Kijken of het probleem ook optreedt bij statische/stilstaande beelden (menu's etc.)
3. Kijken of de groene lijn links, rechts, boven of onder aanwezig is of rondom en of het beeld ten tijde van het effect vooral naar links, rechts, boven of beneden 'pande'.

Veldmuisje

Quote from: garmtz on January 18, 2006, 11:34:39
Misschien kun je ook eens kijken of je het ziet in stilstaande menu's. Als je namelijk een beweging stilzet, bevries je de beweging. Om zeker te weten dat het probleem optreedt bij beweging, moet je dus een statisch beeld nemen...  ;D 

Dus:

1. Kijken of het optreedt als je een beeld stilzet terwijl het effect te zien is
2. Kijken of het probleem ook optreedt bij statische/stilstaande beelden (menu's etc.)
3. Kijken of de groene lijn links, rechts, boven of onder aanwezig is of rondom en of het beeld ten tijde van het effect vooral naar links, rechts, boven of beneden 'pande'.

Gijs jouw ogen zijn daar veeel beter in. Ik zal het een en ander checken... je hebt nu een beetje een idee wat het is. Afspraak maken voor calibratie.
Nee?

garmtz

Quote from: Veldmuisje on January 18, 2006, 11:40:48
Gijs jouw ogen zijn daar veeel beter in. Ik zal het een en ander checken... je hebt nu een beetje een idee wat het is. Afspraak maken voor calibratie.

Is goed...   ^-^

Veldmuisje

Update:

Gisteren geprobeerd wat groenige vlekken en of flitsen stil te zetten maar dat lukt niet. In slowmotion zijn ze niet meer te zien. Terwijl ik dezelfde scene later normaal afspeel ik wel af en toe een flits zie. De flitsen zijn nooit op dezelfde plek trouwens !!
Nee?

garmtz

Quote from: garmtz on January 18, 2006, 10:24:41
Ik dacht aan een delay puur op het groen in de video-processing. FrankD misschien een idee?

Wat ik dus al eerder zei is denk ik toch het probleem...

Hanky Panky

Ik zag op het duitse hifi forum een verhaal over groene puntjes bij dit model plasma:

http://www.hifi-forum.de/viewthread-96-5019-12.html

Ik heb het niet doorgelezen (20+ pagina's) maar misschien staat er een oplossing voor je tussen ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Veldmuisje

Quote from: hanky panky on January 19, 2006, 16:40:12
Ik zag op het duitse hifi forum een verhaal over groene puntjes bij dit model plasma:

http://www.hifi-forum.de/viewthread-96-5019-12.html

Ik heb het niet doorgelezen (20+ pagina's) maar misschien staat er een oplossing voor je tussen ?

Mijn Duits is niet sterk maar bedankt ^O^
Nee?


Richard70…

Leuk hoor garmt ,maar mijn engels zoals daar geschreven is ook niet zo best ;D
Al heb ik wel het zelfde probleem denk ik.
Met de 37pa50 lijken het naar mijn inzien meer allemaal groene pixels, en is het voornamelijk bij donkere momenten.
Is dit wat de topic starter bedoelde ???
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Veldmuisje

Quote from: rdebruin on January 22, 2006, 23:00:53
Leuk hoor garmt ,maar mijn engels zoals daar geschreven is ook niet zo best ;D
Al heb ik wel het zelfde probleem denk ik.
Met de 37pa50 lijken het naar mijn inzien meer allemaal groene pixels, en is het voornamelijk bij donkere momenten.
Is dit wat de topic starter bedoelde ???

Niet echt... in mijn posts staan toch wel hele andere zaken !
Nee?

Veldmuisje

Jaaa,... na een calibratie zijn de groenige flitsen weg... MAAAARRRR :) Er is iets voor terug gekomen waar ik advies voor nodig heb.

Het lijkt wel alsof mijn zwartlevel (schaduwen en bv onder water scenes) minder mooi zijn geworden. Je ziet echt de opbouw van zwart en grijs tinten. Weet niet hoe ik het moet noemen. MPEG rommel is mijn term momenteel. Met een slechte dvd speler van me is het heel erg. Met een betere dvd speler is het al wat minder.

TV uitzendingen hebben het helaas ook. Blijft iets raars. Nu weet ik wel dat je beeld nooit perfect wordt en dat plasma's dit probleem nou eenmaal hebben, maar ik vroeg me af of je met bepaalde settings dit kan verminderen. Het probleem het posterization geloof ik.

Extreem voorbeeld van posterization :D Nu heb ik het nu zo erg maar het zijn vaak bij de donkere films of bij onder water films... gisteren bij de tv film Hunt for Red Oktober zag ik het weer..... Opname als een sub langzaam voorbij komt onderwater.... flink schaduwprobleem !



Nee?