Barco Data 1001

Started by TimKoene, January 17, 2006, 14:18:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TimKoene

Beste Heren,

Ik kan wellicht aan een Barco Data 1001 komen. Alleen heeft hij een heel klein beetje last van dat de fosfor helemaal bovenin een hoekje van een buis loslaat. Normaal gesproken hoort dat geen invloed te hebben op het beeld. Verder gaat hij niet aan, bij het opstarten hoor je de 15khz opkomen en dan die frequentie gaat oscilleren van hard naar zacht. Je hoort hem 2 keer per seconde opstarten en dan weer uitvallen en weer opstarten. Hierbij brand het rode LEDje op het focus bord.

Is het de moeite om dit apparaat mee te slepen? Het is wel gewoon een huge apparaat en hij werkt nu niet. Maar hij is niet duur en het is een 9 inch crt. Dat is wel erg vet. Maar is het de moeite om hem mee te nemen?

Groeten Tim

BarcoCRT

#1
Helaas pindakaas.
Die is nu echt een modelletje om te laten liggen, erg storingsgevoelig. Ik zou hem alleen meenemen als hij helemaal goed is en ook nog eens gratis.
Wat zijn de problemen?
Analoog chassis, dus handmatige convergentie en bovendien erg storingsgevoelig, en onderdelen worden steeds schaarser. Bij dit type chassis wil de groene buis nog wel eens defect zijn en dan heb je er gelijk niets meer aan.
Hoewel deze projector 9" is, heeft geen electromagnetische focus maar electrostatische focus wat zoveel betekend dat hij veel minder scherp zal zijn dan andere 9"-ers. Max reso van dit type zal zijn 1024*768@60hz met een beetje geluk. Als je pech hebt kom je niet boven de 800*600 uit.

Erg jammer dat dit type zoveel problemen kent. Een CRT geeft nu eenmaal mooi beeld en zeker een Liquid Coupled zoals deze. De lichtopbrengst was ook nooit een probleem met 1250 Lumens.

Ik ben 6/7 jaar geleden ook met een dergelijke projector begonnen. Die was helemaal tip-top en kostte mij destijds 400 euro. Na 1,5 jaar weggedondert omdat de groene buis er uitgeklapt was. In de tussentijd was de projector meer defect dan werkend. Ík heb hem zelf telkens kunnen repareren, maar geloof me als ik zeg dat het geen eenvoudige reparaties waren. Elke reparatie heeft me zeëen van tijd gekost.
Kortom leuk als je werkloos bent en een invulling van al je vrije tijd zoekt, maar als serieuze HT-projector onmiddelijk vergeten. Elke andere CRT-projector, en zeker een met een digitaal chassis, is beter.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Peter van Kralingen

Even een vraagje, is onderstaande projector toevallig een 1001?

Ik heb deze namelijk een 3 maanden geleden voor weinig geld gekocht om aan te kunnen sleutelen. Van deze is de blauwe buis gaar, groen en rood zijn daarintegen werkelijk als nieuw! Verder komt de voeding prima op en alle 6 de oranje leds gaan branden.

Als je zo'n 1001 op 576P aanstuurd dan moet er toch wel een heel mooi plaatje uit te toveren zijn of valt dit echt tegen?

BarcoCRT

Dat is idd een BD1001.
Als de projector het doet is het beeld wel mooi, dat schreef ik al.
Het grote probleem is de betrouwbaarheid die ernstig te wensen overlaat, en dan ook nog eens het gegier bij heldere scenes. In mijn optiek niet meer wat men tegenwoordig van een een CRT kan verwachten.
Als er bij jou nu al een buis defect is, dan moet je al een buis zien te vinden om hem überhaupt aan de praat te krijgen (misschien heb ik nog wel wat liggen), maar je weet nu al vrijwel zeker dat je over één jaar weer een buis nodig hebt.

2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

jantje112

Buizen ploffen echt om het leven, toen ik net "bezig" was heb ik me ook wel eens bijna laten verleiden door een 1001.. Maar om nu elk jaar die buizen te vervangen..

Eigenlijk zegt het al genoeg dat je nooit tubes tegenkomt met wear, voor die tijd zijn ze al defect :)

Desalniettenmin.. ik ben verkocht, ruilen :)

TimKoene

#5
Hmm, misschien dat ik alsnog die data 1001 ga halen, al was het maar voor onderdelen. De convergentieprint past toch ook in een barco data 600? Want die van mij wordt wel erg heet! Dit kan aan een verkeerde voorafstelling liggen maar volgens mij is die wel goed.
Blijft leuk speelgoed. Alleen waar laaaat ik zo'n ding :P

Dus, Peter, als alles doorgaat ben je zeker welkom om de buizen van me over te nemen. Wie weet wat je er nog aan hebt.

jantje112

Tim,

Het chassis is gelijk aan de data 600 naar mijn weten.