Zwevend rack aan de muur

Started by DoubleYou, January 16, 2006, 21:21:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DoubleYou

Ik wil een muur van 18 mm mdf-platen, gaan maken op een rachelwerk die ook 18mm diep is. Op deze muur komen verschillende componenten van mijn HT-set, versterker, dvd-speler en cd-speler. En een LCD. Voorwaarde is dat alles aan de muur komt te zweven, geen kabels of gootjes in het zicht, en de vloer vrij blijft. De 18 mm van het rachelwerk is gekozen om de kabels met pluggen, naar beneden te laten vallen. Met een gatenzaag of bovenfrees, maak ik de openingen, achter de componenten van waar de kabels binnen komen. Voor de electriciteit wordt wel een aparte buis van 5/8 pvc gebruikt.

De wandbeugel van de LCD kan ik rechtstreeks op de mdf schroeven. Die houdt dat wel.
Voor de HT-set moet ik iets anders verzinnen. Daarvoor wil ik 2x, 16 mm draadeinde, horizontaal in de muur verankeren. Dus dwars door de mdf, en dan in de muur. Zie plaatje.
Eenmaal verankerd, wil ik daar 2x, 22 mm mdf-platen omheen lijmen, door op de plaats waar het draadeind is, een halve cirkel te frezen. De plank van 44 mm, kan ik dan over de draadeinden schuiven, en die eventueel weer verankeren door er een inbus van de onderkant in te draaien, tegen het draadeind.

Waar ik nog mee zit is, waarmee kan ik het beste de draadeinden verankeren in de stenen muur?
Ik zat zelf te denken aan een chemisch anker, maar die zijn nogal duur en misschien wel overkill voor dit project. De versterker is het zwaarst, nml 18 kg.
Is het verstandig om de draadeinden te ontkoppelen van de mdf-platen dmv rubberen ringen. Zou dat genoeg zijn?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Feedback is welkom.



ps. Leuk forum. Gisteren pas ontdekt.  :-[
Ik heb al uren zitten lezen en de reacties werken aanstekelijk.
Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

BernHardN

hoi,

ten eerste zou ik geen MDF wand maken, dit gaat krimp scheuren geven, een vriend van mij heeft er net weer een afgebroken.
dan zou ik zeker een chemisch anker gebruiken als je versterker op de grond d@nderd is duurder denk ik, is het baksteen of YTONG?
dan de draadeinden ontkoppelen is erg moeilijk lijkt me, daar het als een hefboom werkt rust het op je MDF panneel maar je kan er een rubber slang om doen.
ik zou het draadeind wat uit de muur komt langer maken dan de helft van je paneel maar dat lijkt me logisch.
wil je toch MDF als wand zou ik de randen/ naden voor 1/3 afschuuren en dit met plamuur en van dat band (kom niet op de naam) dicht smeren
anders zou ik Fermacel plaaten gebruiken is erg sterk brand vertragend en het dempt ook nog.


veel succes,

Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

mlevd

Ik zou toch maar chemische ankers gebruiken als ik jouw was. Na verloop van tijd zal er anders wat speling kunnen onstaan in de pluggen die je anders zou gebruiken en het zaakje niet meer stabiel vastzitten.
Verder zou ik inderdaad geen mdf-plaat gebruiken als wand, maar gipsplaten.

BernHardN

maar dan wel stuck plaat die zijn een cm. dik en zijn aan de zijkant al afgeschuind alleen deze zal het wel moeilijk krijgen met dat draadeind dan mis je bijna 4 cm. steun

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

DoubleYou

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Quote from: BernHardN on January 17, 2006, 13:39:55
hoi,

ten eerste zou ik geen MDF wand maken, dit gaat krimp scheuren geven, een vriend van mij heeft er net weer een afgebroken.

Vergeten te vermelden, maar ik wil de mdf gaan bekleden met glasvliesbehang. Wordt in de bouw ook gebruikt. Hierdoor is het toch mogelijk om glad af te werken. Is bovendien elastisch en in alle richtingen maatvast.
Stucplaten zou ook kunnen, maar dan moet ik weer een stucadoor laten komen. Mdf wordt dan uiteindelijk goedkoper, en ik verwacht toch niet zoveel krimp of uitzetting.

Quote from: BernHardN on January 17, 2006, 13:39:55
dan de draadeinden ontkoppelen is erg moeilijk lijkt me, daar het als een hefboom werkt rust het op je MDF panneel maar je kan er een rubber slang om doen.

Dat is idd een goed idee. Ik zat zelf te denken aan rubberen ringen, maar een slang over de hele, klinkt beter.

Quote from: mlevd on January 17, 2006, 16:15:55
Ik zou toch maar chemische ankers gebruiken als ik jouw was. Na verloop van tijd zal er anders wat speling kunnen onstaan in de pluggen die je anders zou gebruiken en het zaakje niet meer stabiel vastzitten.

Je hebt gelijk. Ik zocht een alternatief, want dit soort profi-spul is als consument ook wat lastiger te regelen. Inmiddels regelt een vriend van me iets van een 2-componenten mortel van Hilti. Hij zet daar normaal gesproken, stalen trappen mee vast. De muur waar de draadeinden mee vast komen is van baksteen, 10 cm dik.
Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

BernHardN

stuckplaat kan ook dat behang overheen en ik zag net dat ze bij de Gamma in de aanbieding zijn

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Vigier

Even een heel simpele reactie hoor: maar waarom geen keilbouten in de muur?

Groet! Joris

BernHardN

die zijn meestal niet zo lang, in de Bouwmarkt.
maar als je een vriend hebt bij Hilti dan hebben ze vast wel iets in die grote

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

donaldk

Of gewoon een kokertje op een plaatje, dat je met bouten naar keuze op de bakstenenmuur schroeft (altijd over twee of meer stenen verdelen).

DoubleYou

Quote from: BernHardN on January 17, 2006, 20:30:12
stuckplaat kan ook dat behang overheen en ik zag net dat ze bij de Gamma in de aanbieding zijn

Dat kan ook, maar er moet ook nog een LCD gehangen worden. Dat scherm heb ik (nog) niet. Met mdf kan ik hem later hangen waar ik wil. Een LCD hangen op stucplaat lijkt me geen optie.

@Vigier
Keilbouten waar M16 draadeinden ingaan, worden wel hele grote jongens. Als ze al bestaan.
Chemische verankering lijkt me de beste oplossing.
Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

donaldk

En zijaanzicht. Nou aan een paar van dat soort 'beugeltjes' kun je een heel flink rack hangen hoor.

DoubleYou

Quote from: donaldk on January 17, 2006, 21:41:29
En zijaanzicht. Nou aan een paar van dat soort 'beugeltjes' kun je een heel flink rack hangen hoor.

Het oorspronkelijke idee is om de draadeinden onzichtbaar weg te werken, zodat er alleen nog een zwevende plank van 4,4 cm dik, in het zicht blijft. De plank moet in hoogglans afgelakt worden.
Maar ik sta altijd open voor suggesties.
Hoe had je dat verder in gedachten. Gewoon de componenten op die kokers zetten? Of afwerken met een gepolijste marmeren plaat oid op die kokers?
Kokers van massief rvs zou er ook wel stoer uitzien.
Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

donaldk

#12
Ik las dat je aan die draadeinden een rack wilde hangen. Maar lees ik het nu goed en wil je eigenlijk totaal geen rack gebruiken?

Wat voor apparatuur moet je allemaal ophangen en mag dat in een rack hangen, of op een plank/plaat staan?

Die plank van 44mm dik/hoog komt die direct tegen de houten muur (eventueel met een verende (rubber) strip ertussen als demper? Of komt die vrij van de muur? Dan kun je voor maximale draagkracht de kokertjes naar voren door laten lopen en daar de plank bovenop schroeven. Als van de voorkant echt niet zichtbaar mag zijn, kun je ook een hoeklijn of u-profieltje haaks op het kokertje lassen, maar dat is minder stevig omdat de plank dan alleen aan de achterkant vastzit. Dus als je daar een versterker van tig kilo op wilt gaan zetten...

Wil je met een rack werken, dan is het heel simpel.

Even kijken of ik met paint een schetsje kan maken.

Okay schetsje toegevoegd. Voor en zijaanzicht. De kokers naar achteren zitten dus in het midden om een zo vrijzwevende aanblik als mogelijk te geven. Raamrack is koker, met een koker ergens in de bovenste helft en eentje in de onderste helft van de ene naar de andere kant. Op die twee of eventueel drie kokers, die evenwijdig aan de muur lopen, worden de kokers die naar de muur lopen uur gelast (aan de achterzijde uit het zicht).

Was het nou profi apparatuur in plaats van hifi, dan was het simpel en kon je gewoon een simpel 19" racktje vrij in de lucht hangen. Spotje eronder en er achter om het vrijhangende effect te aaccenturen en klaar ben je. Maar dat hifi spul is allemaal verschillend;-(. En moet je gaan experimenteren met allerlei manieren om de apparatuur in je rack te hangen. Dat kan gewoon met een plankje, maar als jet echt niet zichtbaar mag zijn kun je ook werken met een metalen bodemplaat onder elke box.

donaldk

Quote from: DoubleYou on January 17, 2006, 21:33:26
@Vigier
Keilbouten waar M16 draadeinden ingaan, worden wel hele grote jongens. Als ze al bestaan.
Chemische verankering lijkt me de beste oplossing.

M12 is er wel. Maar als M16 keilbouten bestaan, zou je daar dan niet de baksteen breken?

DoubleYou

Volgens mij zit in een M12 keilbout een draadeind van pakweg 6 mm, maar goed. Keilbouten lijken me niet geschikt en idd gevaarlijk dat de muur gaat scheuren, voor je er erg in hebt. Een lang draadeind die chemisch verankerd zit lijkt me gevoelsmatiger ook steviger.

Onderstaand plaatje is eigenlijk zoals het moet worden. De LCD komt er ergens langs. Meer als muur, en de planken (44mm) waar de 3 componenten op komen staan, wil ik niet zien. De planken komen tegen de muur aan.
Van onder naar boven staan resp. versterker, dvd-speler, cd-speler. Achter de componenten komen nog uitsparingen voor de bekabeling. De bekabeling valt dan achter de muur in het rachelwerk.

Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

donaldk

QuoteOnderstaand plaatje is eigenlijk zoals het moet worden. De planken (44mm) waar de 3 componenten op komen staan, wil ik niet zien. De planken komen tegen de muur aan.

Als je ze niet wilt zien, waarom neem je dan van die dikke planken?

Ik denk dat ik het niet begrijp of dat je jezelf tegenspreekt.

Je wilt drie elementen tegen de muur bevestigen.

Als je de planken waar de apparatuur opstaat wel mag zien dan denk ik dat ik begrijp wat jij wilt. Jij was van plan om wat draad einden in je baksteen vast te zetten. Waarschijnlijk twee per plank. In die plank boor je dan twee gaten zodat je plank over de draadeinden tegen de muur kunt schuiven? Trouwend dan moet je we even een busje of wat moeren in die plank zien te krijgen om zo van onderen een boutje tegen het draadeind te schroeven, want anders gaat de plank schuiven en trillen.

Je wilt dus niet een vrij staand/hangend rack (dus ook vrij van de achtermuur), maar drie apparaten aan de muur hangen zonder rack of kast die op de grond staat?!

Als dit inderdaad de bedoeling is kan dat ook met mijn oplossing, al zou ik dan het dragende kokertje vervangen door een buisje, want een rond gat is makkelijker te boren ;D.

Je kunt dan zelfs gewoon een plaat nemen en daar dan 3 maal 2 buisjes op (laten) lassen. Die plaat kun je dan met pluggen en m6 of m8 boutjes op zoveel stenen vastzetten als je wilt. Dat trek je echt van je levensdagen niet meer los. dan durf zelfs ik nog wel op zo'n plank te gaan staan.

Als er geen plank zichtbaar mag zijn, dan kun je voor elk apparaat een bodemplaat maken, welke dan aan een kort kokertje wordt gelast.

donaldk

Ik had jouw eerste zijaanblik niet goed begrepen, omdat ik nog steeds met de woorden zwevend en rack in mijn hoofd zat;-).

Ik dacht dat het dus echt moest 'zweven' dus ook visueel vrij van de muur moest zijn en dat het een 'rack' moest zijn;-).

Zoiets als in deze samenvoeging van jouw en mijn tekening (weliswaar op een anders schaal, maar wel duidelijk).

donaldk

Ik bedenk me opeens dat je natuurlijk ook nog draadeinden op die plaat kunt lassen of draadbussen waar je de draadeinden in kunt draaien.

DoubleYou

Quote from: donaldk on January 18, 2006, 01:13:01
Als je ze niet wilt zien, waarom neem je dan van die dikke planken?

Ik denk dat ik het niet begrijp of dat je jezelf tegenspreekt.

Oops, idd iets te snel getypt. Ik bedoelde de 3 componenten + de 3 planken. Meer wil ik niet zien.
Sorry dat ik je op het verkeerde been zette.

Quote from: donaldk on January 18, 2006, 01:13:01
Als je de planken waar de apparatuur opstaat wel mag zien dan denk ik dat ik begrijp wat jij wilt. Jij was van plan om wat draad einden in je baksteen vast te zetten. Waarschijnlijk twee per plank. In die plank boor je dan twee gaten zodat je plank over de draadeinden tegen de muur kunt schuiven? Trouwend dan moet je we even een busje of wat moeren in die plank zien te krijgen om zo van onderen een boutje tegen het draadeind te schroeven, want anders gaat de plank schuiven en trillen.

Juist, dat is het idee. De planken over de draadeinden (met rubberen slang) schuiven, vlak tegen de muur aan.

Overigens ben ik niet van plan om gaten te gaan boren in die planken. Dan zou ik een houtboor moeten hebben, die minimaal 30 cm diep gaat.
Daarvoor in de plaats frees ik per plank van 22mm mdf, 2x een halve cirkel met een lengte van 40 cm. Met een straal van 10 mm. Daarna de 2 planken op elkaar lijmen, en ik heb weer een rond gat 20 mm en 40 cm diep.

Om de planken vast te maken aan de draadeinden, breng ik aan de onderkant met locktite ofzo, een helicol aan. (zo heet dat geloof ik)
In die helicol kan ik dan een boutje/inbusje tegen de draadeind draaien.
Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

donaldk

Als je freest, dan kun je vierkantsleuven frezen en een kokertje gebruiken, is een stuk sterker dan draadeind.

Als je een draadeind gebruikt, kun je de plank ook vastzetten door er een (zelfborgende) moer op te draaien, klosje in de kop van de plank en je ziet de moer ook niet meer.

DoubleYou

Goed idee!
Altijd handig om meerdere opties te hebben.
Thanks
Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

Hanz71

#21
Ik heb in de keuken een 4 cm dikke, 30 cm brede, eiken plank hangen boven het aanrecht.
Hiervoor had ik een plaatje met een M10-pin voor in de muur (met nog 2 schroeven) , in de plank gaat een M16-pin (15 cm geloof ik) op een plaatje. De twee plaatjes gaan natuurlijk met boutjes aan elkaar.
De gaten in de plank had ik met een kolomboor en een vlinderboor gemaakt. Daarna nog een beetje uitgehoond met een gewoon M16-boortje op mijn accutol om wat extra ruimte te hebben. Het zit perfect! En zonder geklooi met gaatjes die je later weer opvult. Bovendien zitten er stelboutjes in het plaatje zodat je de hoek van de pin kan veranderen.
Ik heb even proberen op te zoeken van welke fabrikant die dingen waren maar niet meer gevonden. Ik zal nog eens kijken als je interesse hebt.
Ik had ze gekocht bij de Houtmarkt (Alkmaar) maar die bestaat niet meer. Ze waren 15 euro per stuk. Ik had ze voor half geld omdat die toko ermee ophield.

In onderstaand plaatje zie je een beetje hoe zo'n ding eruit ziet.


donaldk

Zoiets kan inderdaad ook. Ik had ook al zoiets voorgesteld maar dan zonder pin die het hout in gaat. Daarom zou het waarschijnlijk te slap zijn en dus probeerde ik wat anders.

DoubleYou

Nog even over de 2 mdf-platen van 22 mm, die ik op elkaar wil verlijmen.
Kan ik met het aflakken van de plaat van 44 mm, de naad volledig onzichtbaar krijgen?
Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

Den Tas

QuoteNog even over de 2 mdf-platen van 22 mm, die ik op elkaar wil verlijmen.
Kan ik met het aflakken van de plaat van 44 mm, de naad volledig onzichtbaar krijgen?

Dat gaat normaal niet opvallen als het is opgeschuurt, moest er toch nog iets zichtbaar zijn kan je ook wat zagemeel van de houtsoort(mdf) nemen en dat vermengen met houtlijm, en dan daarmee de oneffenheden bijwerken.
Of je kunt ook iets in de doe het zelf halen om het bij te werken ;).
----------------------------------------------------------------------------------------------------