Extra isolerende voorzetwand

Started by Teejoo, January 25, 2006, 19:24:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Wij gaan binnen enkele maanden verhuizen naar een nieuwbouw. In dit huis komt weer een aparte AV-kamer. Ik heb een doorsnede tekening van de situatie toegevoegd. Ik heb helaas geen betere.

De kamer bevindt zicht op de bovenste verdieping, en ligt eigenlijk vrij t.o.v. de buren aangezien direct naast de kamer niets is. De woningen zijn geschakeld middels de garage, waar wel nog een verdieping op staat. De huizen zijn gescheiden middels een ankerloze spouwmuur, waarbij beide binnenmuren van kalkzandsteen zijn gemaakt.

Ik wil nu voor de zekerheid toch nog iets van een voorzetwand plaatsen om te voorkomen dat er geluid via de spouwmuur één verdieping lager alsnog bij de buren terechtkomt. Misschien is het niet nodig, maar ik heb geen idee hoe goed het isoleerd als er twee zandsteen muren, een spouw en één verdieping tussen mijn kamer en de kamer van de buren zit.

Kortom, ik wil het bij voorbaat oplossen en heb nu de kans. Dus kom maar met suggesties!

patrick_vdb

Hoi Theo,

Quote from: Teejoo on January 25, 2006, 19:24:43
Misschien is het niet nodig, maar ik heb geen idee hoe goed het isoleerd als er twee zandsteen muren, een spouw en één verdieping tussen mijn kamer en de kamer van de buren zit

Een sluitend antwoord hierop geven is nagenoeg onmogelijk door enerzijds het gemis aan informatie (zijn de kalkzandstenen muren ook de dragende muren voor de vloer en plafonddelen? Lopen deze vloer en plafonddelen door?) en anderzijds het gegeven dat de uiteindelijke isolerende waarde van een ankerloze spouwmuur enorm bepaald wordt door de uiteindelijke uitvoering (diepte van fundering, hoe netjes wordt de spouwmuur geplaatst? Het zou niet de eerste keer zijn dat 'puin' in de spouw blijft liggen na oplevering en dus potentiele lekken zijn!).

Indien de realisatie volgens 'het boekje' verloopt en vloer- en plafonddelen niet delend zijn, dan zal enkel een voorzetmuur niet bijdragen tot een substantiele verbetering van de isolerende waarde naar ondergelegen, naaste ruimtes.

mvrg

Patrick

ps....ik herinner me dat ik nog wat datums moet prikken :-X :-[

Teejoo

Quote from: patrick_vdb on January 25, 2006, 20:03:49
Hoi Theo,

Een sluitend antwoord hierop geven is nagenoeg onmogelijk door enerzijds het gemis aan informatie (zijn de kalkzandstenen muren ook de dragende muren voor de vloer en plafonddelen?
Ja, alle dragende binnenmuren zijn van kalkzandsteen.

Quote from: patrick_vdb on January 25, 2006, 20:03:49Lopen deze vloer en plafonddelen door?)
Nee, alhoewel dit op de tekening wel zo lijkt door het gebruik van zwart als spouwmuur. De vloeren / plafonds verspringen zelfs iets omdat het naastgelegen huis iets lager ligt.

Quote from: patrick_vdb on January 25, 2006, 20:03:49en anderzijds het gegeven dat de uiteindelijke isolerende waarde van een ankerloze spouwmuur enorm bepaald wordt door de uiteindelijke uitvoering (diepte van fundering, hoe netjes wordt de spouwmuur geplaatst? Het zou niet de eerste keer zijn dat 'puin' in de spouw blijft liggen na oplevering en dus potentiele lekken zijn!).

Tja, dat is natuurlijk altijd de vraag. Ik neem aan dat het goed gebeurt. Maar ik wil gewoon graag het zekere voor het onzekere. Dus als ik me een beetje kan indekken door nu voor mijn part nog een wand ertegen te zetten, dan doe ik dat.

SpeedyAndré

Kun je het niet testen door een ghettoblaster voluit te laten spelen en dan bij de buren langs of ze iets horen  ::) ;D
Nu zal een volwassen hifi/htset wel meer 'energie' produceren, maar je hebt wel een indicatie :)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

patrick_vdb

Hoi Theo,

Het zekere voor het onzekere betekend een kamer-in-een-kamer constructie. Enkel een voorzetwand rekent nog niet af met flankerend geluidsoverdracht via de vloerdelen naar de dragende muren.

Aannemen dat de realisatie van een ankerloze spouwmuur goed gebeurt is helaas te veel vertrouwen hebben in uitvoerende bouwbedrijven en hun medewerkers. Het komt gewoon ontzettend vaak voor dat 'puin' welke in de spouw valt, gewoon daar gelaten wordt in plaats van netjes verwijderen. Laat staan dat de fundering diep genoeg gelegd wordt om een echte hoge isolerende waarde te behalen op elke verdieping dmv de ankerloze spouwmuur (dit is voornamelijk van van belang bij de begane grond).

Ik wil je geen schrik aanjagen, want zoals al eerder gezegd zal in jou specifieke situatie het plaatsen van een voorzetwand niet gaan bijdragen tot een substantiele verhoging van de totale isolerende waarde. Het meest veilige in deze situatie is om de isolerende waarde van de woning straks op proef te gaan stellen, en dan pas passende maatregelen te gaan nemen mocht het nodig zijn ;)

mvrg

Patrick






Teejoo

#5
Quote from: patrick_vdb on January 26, 2006, 22:22:34
Het meest veilige in deze situatie is om de isolerende waarde van de woning straks op proef te gaan stellen, en dan pas passende maatregelen te gaan nemen mocht het nodig zijn ;)

Nou, waar het om gaat is dat het dan te laat is omdat vloerbedekking etc al ligt. Verder is een voorzetwand het maximale wat ik wil en kan doen. Een kamer in een kamer is geen optie.
Ik denk zelf dat een voorzetwand in elk geval het directe geluid richting de spouwmuur dempt.
Ik weet alleen niet waarvan ik deze wand het beste kan maken. Moet ik bijvoorbeeld gewoon een zelfde kalkzandsteen wand ervoor plaatsen, of van ander materiaal.

De begane grond is bij de buren een garage, dus dat is geen probleem. Het zou hoogstens de kamer boven hun garage zijn op de 1e verdieping. Maar dan zouden de trillingen vanaf mijn 2e verdieping via de kalkzandsteen muren naar de fundering en dan weer omhoog via de kalkzandsteen naar hun 1e verdieping. Dan moet er in theorie toch al heel wat energie weg zijn.

Ik heb net nog eens op foto's gekeken tijdens de bouw, en ik zie dat de funderingen volgens mij ook gewoon los gestort zijn. Verder zie ik ook de spouwmuren en losse verdiepingsvloeren, dus wie weet wordt het nog iets :-).

Ik heb volgende week een kijkdag, dan zal ik nog eens navraag doen mbt de constructie.

astrobart

overigens heb je een mooi kamertje voor een ht zo mooi daar boven op je huis ;D
Vast geen toeval :D

Teejoo

Zeker geen toeval. Dat was één van de criteria, aangezien ik nu ook een fijne ruimte heb en ik er niet op achteruit wilde gaan.

astrobart

overigens aan de constructie te zien is de kamer boven van een ander materiaal dan de rest, als nou ook nog de muren spouwen hebben, zou het zo maar eens kunnen dat de buren heel weinig last van je zullen hebben.
De kamer staat als het ware al "losjes"
De vloer zal volgens mij het meeste problemen kunnen geven, ontkoppellen met spikes of zo dan maar.
Maar gewoon testen lijkt mij ook een prima optie ;D

astrobart

Quote from: Teejoo on January 26, 2006, 23:53:09
Zeker geen toeval. Dat was één van de criteria, aangezien ik nu ook een fijne ruimte heb en ik er niet op achteruit wilde gaan.
dat bedoel ik h O0ehe

patrick_vdb

Hi Theo,

Quote from: Teejoo on January 26, 2006, 23:26:35
Nou, waar het om gaat is dat het dan te laat is omdat vloerbedekking etc al ligt. Verder is een voorzetwand het maximale wat ik wil en kan doen. Een kamer in een kamer is geen optie

Ik had al het sterke vermoeden dat een rigoreuze aanpak zoals een kamer-in-een-kamer constructie niet jou voorkeur zou dragen, vandaar al mijn opmerking in mijn eerste reactie dat je niet al te veel kopzorgen hieromtrend moest hebben wanneer een voorzetwand het maximale is wat je wilt en kunt doen (want het zet geen zoden aan de dijk).

QuoteIk denk zelf dat een voorzetwand in elk geval het directe geluid richting de spouwmuur dempt

Om vervolgens via flankerende overdracht via de vloer weer in de spouwmuur terecht te komen ;)

QuoteDe begane grond is bij de buren een garage, dus dat is geen probleem. Het zou hoogstens de kamer boven hun garage zijn op de 1e verdieping

Het zou eigenlijk nu al interessant zijn om te weten welke bestemming jou buren voor die kamer op de 1e verdieping hebben. Wordt het ook een hobbyruimte of een babykamer...een wereld van verschil!

QuoteMaar dan zouden de trillingen vanaf mijn 2e verdieping via de kalkzandsteen muren naar de fundering en dan weer omhoog via de kalkzandsteen naar hun 1e verdieping. Dan moet er in theorie toch al heel wat energie weg zijn

Klopt als een bus. Vandaar dat het ook belangrijk is dat de fundering waarop beide muren diep genoeg ingegraven wordt, hoe dieper des te langer de af te leggen weg.

QuoteIk heb net nog eens op foto's gekeken tijdens de bouw, en ik zie dat de funderingen volgens mij ook gewoon los gestort zijn. Verder zie ik ook de spouwmuren en losse verdiepingsvloeren, dus wie weet wordt het nog iets :-)

Kijk, dit is dus wezenlijke informatie! Indien de fundering ook volledig gescheiden is dan maakt jou huis geen mechanische koppeling met het huis van de buren. Een goed uitgangspunt!

mvrg

Patrick




patrick_vdb

Hi,

Quote from: astrobart on January 26, 2006, 23:53:23
overigens aan de constructie te zien is de kamer boven van een ander materiaal dan de rest

Nog zo'n belangrijk detail. Het maakt idd uit of gekoppelde materie hetzelfde is of anders. Overgangsweerstanden, andere fysische eigenschappen etc kunnen de totale isolerende waarde, zelfs bij direct contactgeluid!, verhogen (maar helaas ook verlagen).

mvrg

Patrick

Teejoo

Volgens mij zijn de 2 bovenverdiepingen beide van dezelfde dikte kalkzandsteenblokken gemaakt zoals je op de foto ziet. De wand van de kamer boven de garage van de buren is wel even dik als de muren op de begane grond.
De kamer van de buren wordt een werkkamer van de buurvrouw. Zeker geen babykamer  O0

VlisChris

Quote from: patrick_vdb on January 26, 2006, 22:22:34
Het zekere voor het onzekere betekend een kamer-in-een-kamer constructie.

Daar zit ik bij mij thuis aan te denken. Maar ik ben bang dat ik mijn ouders daar niet in meekrijg ;D
En aangezien het officieel hun huis is..... ;D
Maar daar open ik tegen die tijd wel eens een topic over ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Marz

We wonen nu bijna 2 jaar in een nieuwe woning en hebben ook ankerloze spouwmuren.

Ik heb sinds een 1/2 jaar een behoorlijke HT installatie (al zeg ik het zelf) en ik ben speciaal bij mijn buren gaan luisteren omdat ik het vervelend zou vinden dat ze overlast van mij zouden hebben. Bij stevig volume is er vrijwel niets te horen... het enige wat nog door dringt is mijn sub (B&W ASW700, 500 W). Maar als ze de TV hebben aanstaan (normaal volume) dan horen ze het al niet meer.

Ik denk dat de overlast wel zal meevallen. Ik zou eerst maar eens gaan uitproberen alvorens van alles te gaan bouwen.

Leuk een nieuwe woning... erg spannende tijd (vond ik zelf)... het bouwen, nieuwe keuken, nieuwe meubels.
Succes!  :D

Teejoo

Inderdaad een leuke periode, en zeker spannend!
Het mooie is dat je alle kunt maken zoals je het wilt hebben, zeker voor wat betreft electra en data aansluitingen.