HD-tv in Vara's Kassa

Started by Achiel, January 14, 2006, 16:46:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kippekop

Quote from: Bengbeng on January 16, 2006, 14:32:39
En toch ziet dat gedownscalde beeld er nog érrug goed uit, zéker op een wat grotere afstand. Laatste keer dat ik
bij Correct was in R'dam (is al weer een poos geleden) zag ik een oudere Pioneer (435) naast een 37" Panasonic (37PA50), met
op beide een Euro1080 uitzending. Op een meter of 3,5/4 zag ik eigenlijk geen verschil in details meer, het zag er op beide geweldig uit, de Panasonic zou zondermeer voor een HD scherm door kunnen gaan.
Op 3,5/4 meter afstand moet je denk ik een 50" scherm of groter hebben wil je écht verschil zien met een ED scherm.

Op het moment dat je die hogere resolutie hebt, ga je het wel zien, die lagere resolutie. Ik kan sinds ik een lcd heb, echt heel erg duidelijk het screendoor effect bij crt en plasma's met lagere resolutie zien... maar het verschil is inderdaad niet supergroot, vooral bij grotere afstanden, maar daar ging het ook gedeeltelijk over in deze aflevering denk ik zo
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Desmoerick

QuoteHet is ook zonde om 2 x hetzelfde adres te geven....

Sorry, natuurlijk niet eerst jouw link bekeken........Dom :-X

donaldk

Quote from: Durk! on January 15, 2006, 21:07:39
kun je het hd signaal niet downscalen zodat het te bekijken is op een sd tv?
Vara is altijd zo zwartgallig.. oei die arme consument...

Yup, downsampling stb, doen ze in US/Australie ook (wel veel minder en minder...), scheelt nog processing power en memory ook;-).

Peerless Monster

Ik heb de uitzending net gekeken via digitenne van KPN en ik moet zeggen dat het beeld er goed uit ziet met gewone digitale TV..................................... Vooral toen Frank in beeld kwam. Klasse interview.
Pff wat een ontzettend gezeur over dat HD ready. In andere landen reeds lange tijd aanwezig en nu moeten de merken hun HD ready TV's gaan verkopen en het is een hype... Oplichterij dus of eigenlijk gewoon marketing, maar ja dat ruikt altijd naar oplichting. Gewoon geld uit je zak klopperij.
Maar het is en blijft wél mooi beeld ;D.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

donaldk

Quote from: Peerless Monster on January 16, 2006, 18:16:10
Ik heb de uitzending net gekeken via digitenne van KPN en ik moet zeggen dat het beeld er goed uit ziet met gewone digitale TV.....................................

KPN TV is echt huilen met de pet op, quantization noise galore! En laat er alsjeblieft geen auto voorbij rijden en zet vooral niet het licht uit.

kippekop

Ook net gekeken, ik kan alleen raar genoeg niet de latere aflevering zien....

Ik vind het wel heel raar dat ze niet even uitleggen wat HD-ready precies is, dus waar een tv aan moet voldoen, dit lijkt me ook heel belangrijk voor een "leek" toch?!?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

frank2

Jammer dat ik in de posts hierboven 2 dingen mis mbt. het HD gebeuren.
A: ik kijk via sattelliet, is de uitzendcode van mpeg2 HD al veranderd naar mpeg4? zo nee, wanneer wel?
B: er zijn al hd camera's op de markt (oa sony) deze kun je via diverse programma's monteren en in hd kwaliteit weer terug zetten naar band (mini dv) (totdat blueray er is)

Als ik volgend jaar zo'n "platte"tv ga kopen, zal ik hier zeker aandacht aan besteden. Overigens ben ik erg benieuwd hoe zo'n videocamera hd brengt op de tv.
(bovengenoemde is bewust in eenvoudig nl gehouden)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

J.A.F._Doorhof

1.
Ze zijn al over naar MPEG4 zover ik weet maar MPEG2 word nog ondersteund.
2.
Via de camera loopt het via Component.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

frank2

Help mij aub hier even mee, zo'n camera heeft naast gewone aansluitingen een i link of fire wire in en uitgang. Is dat niet via een hdmi verloopplug op de tv aan te sluiten?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

J.A.F._Doorhof

Firewire is niet compatible met HDMI sorry, je kunt hem gewoon via component aan je TV aansluiten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peerless Monster

QuoteKPN TV is echt huilen met de pet op, quantization noise galore! En laat er alsjeblieft geen auto voorbij rijden en zet vooral niet het licht uit.

Tsja ik hoor wel meer klachten over KPN, maar bij mij rijdt er niemand aan mijn huis voorbij.
Misschien dat dat scheelt. Het is velen malen beter dan analoog in ieder geval en IK ben er blij mee...
Dus het is niet altijd huilen met de pet op. Das te kort door de bocht.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

donaldk

Nou Analoog is toch echt mooier hoor, ook mooier dan Canal Digital, destijds (de laatste tijd niet kunnen vergelijken). Voor Nederland 1, 2 en 3 schakelde ik altijd over op 'Lopik', kleurrijker, helderder en levendiger beeld.

Digitaal is beter/mooier, totdat ze er mee gaan stoeien, dat kan goed en slecht gedaan worden en helaas Digitenne staat er om bekend dat het daar wat minder goed gebeurd.

Tig jaar terug stond ik eens in een HD OB, analoog, maar net ge-upgrade naar digitaal, dus kon je een goede side after side vergelijking maken, nou dan zie je het gelijk. Digital had je geen last van tape noise en dergelijke zaken en dat zie je gelijk.

Peerless Monster

QuoteNou Analoog is toch echt mooier hoor, ook mooier dan Canal Digital, destijds (de laatste tijd niet kunnen vergelijken). Voor Nederland 1, 2 en 3 schakelde ik altijd over op 'Lopik', kleurrijker, helderder en levendiger beeld.

Digitaal is beter/mooier, totdat ze er mee gaan stoeien, dat kan goed en slecht gedaan worden en helaas Digitenne staat er om bekend dat het daar wat minder goed gebeurd.

Tig jaar terug stond ik eens in een HD OB, analoog, maar net ge-upgrade naar digitaal, dus kon je een goede side after side vergelijking maken, nou dan zie je het gelijk. Digital had je geen last van tape noise en dergelijke zaken en dat zie je gelijk.

IK VIND DIGITAAL MOOIER IN MIJN SITUATIE THUIS. Dus jouw stelling verwerp ik onmiddelijk, want in mijn wereld is dat dus niet het geval. Jammer voor jou.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

donaldk

Ik zal je maar niet wijzen op de overvloedig aanwezige mosquito noise en andere quantization noise, dan ben je niet zo blij meer ;D ;D 8).

Ben zelf ook niet zo'n kritische kijker;-).

Maar lees mijn berichtje waar je op reageert nog eens, daar staat dat digitaal in den beginne mooier is en dat gecomprimeerde digitale signalen mooier kunnen zijn dan gecomprimeerde analoge signalen.

Ik ben persoonlijk niet erg te spreken over de beeldkwaliteit van Digitenne, jij wel, mooi!

Tapeshirt

Quote from: Bengbeng on January 15, 2006, 14:28:35
Juist de verkoop van veel HD ready apparaten
zal een stimulans zijn voor omroepen om op HD over te stappen (denk ik / hoop ik). Het moet van 2 kanten komen.

Wat leuk zou zijn is als de overheid het zou gaan stimuleren.., subsidie's voor de omroepen die HDTV willen gaan doen. Wordt
er eindelijk eens wat nuttigs met m'n belastingcenten gedaan.  ;D




laat ze eerst maar eens overstappen naar breedbeeld, dan komen we ergens. Veel materiaal word al aangeleverd uit het buitenland in HD, het vervelende is dat alles wat er in nl staat aan uitzendapparatuur moet worden vervangen door HD apparatuur, en dat is, understatement, vrij duur. Omroepen hebben het al niet makkelijk met budgetten.

Ik meen dat er in nl welgeteld 1 productiewagen rondrijd die HD aankan, maar dat kan ook in Belgie zijn. SirRound weet dat wel.....

gr

berend

donaldk

Nou er rijd aardig wat HD rond, United registeert zelfs voetbal wedstrijden in Spanje en andere evenementen in HD voor de Amerikaanse markt. RTBF heeft onlangs een aardige aankoop gedaan bij Thomson Grassvalley wat was het ook al weer 19 HD studio camera's (naast wat ze al hadden en ongetwijfeld nog gaan bijbestellen). En in Engeland is er ook al aardig wat aan HD productie en post-productie, kortom ook in Europa is al jaren HD productie capaciteit (men hooeft al lang niet meer NHK in te huren met Hi-vision apparatuur, zoals de Rai destijds deed toen ze van film overstapte op HD productie voor 'La Piovra') en na een dip neemt het ook weer duidelijk toe.

Breedbeeld subsidies, leuk, Veronica had ook zo'n subsidie ontvangen en ging dus vele uren in breedbeeld uitzenden. Maar ja toen stopte ze al heel snel met de nachtuitzendingen van call-tv, dus zagen ze maar van de subsidie af;-).

Maar julie hebben Huizer gehoord, er komt een opvolger voor TV Plus!

Bengbeng

#66
Quotelaat ze eerst maar eens overstappen naar breedbeeld, dan komen we ergens.

Maar aub niet die letterbox troep die ik meestal tegenkom, meeste 16:9 uitzendingen zijn
beduidend minder scherp dan een Pal 4:3 uitzending (als ik beide beeldvullend heb op m'n oude CRT breedbeeld).
Ik zie dus echt liever een gewone 4:3 uitzending die ik met superzoom beeldvullend maak, dan maar wat vervorming op de koop toenemen.

Btw, is de 16:9 Palplus norm dood ofzo (waar je de bekende Palplus decoder voor in je TV moest hebben)? Daar had
je tenminste 576 beeldlijnen mee.


Wat is trouwens de te verwachten HD norm hier in NL (voor het WK en latere HD proeven)? 1080i of 720p?
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

J.A.F._Doorhof

720P zoals ik het nu hoor.
In ieder geval zou het WK 720P worden.
Ik zit zelf enorm in tweestrijd omdat ik in de veronderstelling was dat er met 1080i geschoten werd maar ik weet dat niet zeker.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GPO

Quote from: kippekop on January 16, 2006, 10:55:16
Ik vind dit nog wel meevallen hoor... 3000 euro is echt overdreven. De benq lcd tv is 37 inch, 1080 vertikale regels (helaas kan hij slechts 1080i weergeven) en voor rond de 1700 te krijgen. De nieuwe sony rear projection tv's (slechts 34 cm diep) zijn in 42 en 50 inch formaat voor onder de 2000 euro te krijgen met 1280x720 formaat. Koop je een echt goede crt van 32 inch (waarvan een gedeelte van het beeld vaak nog onder de behuizing zit) ben je ook behoorlijk wat centen kwijt, voor een kleiner beeldformaat, niet hd-ready en een enorm log en zwaar ding. Qua kwaliteit...ik vind een dvd'tje er op plasma/lcd vaak mooier uitzien dan op een crt... zeker de betere.

Is die BENQ alleen een monitor, of zit er ook een tuner in?? Of stel ik nu een domme vraag? :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Peerless Monster

Quote from: donaldk on January 16, 2006, 22:11:51
Ik zal je maar niet wijzen op de overvloedig aanwezige mosquito noise en andere quantization noise, dan ben je niet zo blij meer ;D ;D 8).

Ben zelf ook niet zo'n kritische kijker;-).

Maar lees mijn berichtje waar je op reageert nog eens, daar staat dat digitaal in den beginne mooier is en dat gecomprimeerde digitale signalen mooier kunnen zijn dan gecomprimeerde analoge signalen.

Ik ben persoonlijk niet erg te spreken over de beeldkwaliteit van Digitenne, jij wel, mooi!

We snappen elkaar ;) ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Starred

Quote from: donaldk on January 16, 2006, 21:50:51
Nou Analoog is toch echt mooier hoor, ook mooier dan Canal Digital, destijds (de laatste tijd niet kunnen vergelijken). Voor Nederland 1, 2 en 3 schakelde ik altijd over op 'Lopik', kleurrijker, helderder en levendiger beeld.

Digitaal is beter/mooier, totdat ze er mee gaan stoeien, dat kan goed en slecht gedaan worden en helaas Digitenne staat er om bekend dat het daar wat minder goed gebeurd.

Tig jaar terug stond ik eens in een HD OB, analoog, maar net ge-upgrade naar digitaal, dus kon je een goede side after side vergelijking maken, nou dan zie je het gelijk. Digital had je geen last van tape noise en dergelijke zaken en dat zie je gelijk.

Verschil tussen Casema analoog en Casema digitaal is bij mij zeer groot (in het voordeel van digitaal). Analoog was echt niet goed te krijgen, terwijl digitaal er strak en ruisvrij uitziet

kippekop

Quote from: GPO on January 17, 2006, 09:36:13
Is die BENQ alleen een monitor, of zit er ook een tuner in?? Of stel ik nu een domme vraag? :)

GPO

Geen stomme vraag, aangezien benq geen bekend merk in de consumenten electronica is. Er zit wel een tuner in....
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Bengbeng

#72
Quote from: J.A.F._Doorhof on January 17, 2006, 09:10:03
720P zoals ik het nu hoor.
In ieder geval zou het WK 720P worden.
Ik zit zelf enorm in tweestrijd omdat ik in de veronderstelling was dat er met 1080i geschoten werd maar ik weet dat niet zeker.

Zou wel fijn zijn als we zekerheid hadden. In het geval van 720p valt de "noodzaak" een beetje weg om persé een 1900x1080 scherm
te willen hebben (in het geval van Plasma zijn die schermen er nog niet of uiterst kostbaar). Een 720P scherm (de meeste HD plasma's/LCD/beamers) voldoet dan al uitstekend.

Eerlijk gezegd had ik gedacht dat 1080i de norm zou worden aangezien Euro1080 dit ook doet. (daarentegen zendt Sky in Engeland
in 720P uit is het niet?)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

donaldk

@starred Kabel heeft helaas niet geheel onterecht een reputatie voor slechte beeldkwaliteit. Het is vaak minder dan 'Lopik' en andere goede terrestrische zenders/signalen.

sphere

Quote from: donaldk on January 17, 2006, 16:27:51
@starred Kabel heeft helaas niet geheel onterecht een reputatie voor slechte beeldkwaliteit. Het is vaak minder dan 'Lopik' en andere goede terrestrische zenders/signalen.
Dat hangt er natuurlijk van af hoe de kabelaar de kanalen indeelt. Per stroom heb je maximaal 38Mbit/s, dan scheelt het enorm of je er 5 of 15 kanalen in stopt. In mijn situatie vond ik artefacts in Digitaal storend, bij bijv. Cinenova. De beeldkwaliteit was prima, maar heel soms kreeg je ineens een paars/groen blokje. Bij andere kanalen zag je soms echt de compressie. Dat vind ik jammer. Om die reden ben ik ook huiverig voor HD-TV in Nederland.

Tuurlijk, de native resolutie is/wordt 720p. Maar wie zegt me dat het niet helemaal platgeslagen is door compressie?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."