**DDR geheugen toewijden begrijp ik nog steeds niet**

Started by THX-UltraII, January 13, 2006, 14:16:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Start, instellingen, configuratiescherm, systeem, geavanceerd, instellingen bij prestaties, geavanceerd, virtueel geheugen wijzigen. Je hebt daar 3 opties:

- aangepaste grootte
- door het systeem beherende grootte
- geen wisselbestand

Ik was er inmiddels wel uit dat je het beste kunt kiezen voor aangepaste grootte.
Echter, nu het instellen hiervan:
Ik heb mijn pc onderverdeeld in 2 windows-partities en heb mijn HD verdeeld in 3-en:
- C:\ (partitie 1)
- D:\ (partitie 2)
- E:\ (staan files op zoals films en mp3's)

Ik heb 1536mb ddr2 geheugen in mijn pc zitten. Nu las ik op het avs forum http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=628477 dat ik het beste zowel bij begingrootte als maximale grootte 1536 als waarde in moet vullen. Echter, wanneer ik bij C:\, D:\ en E:\ deze 1536 mb invul, zegt mijn systeem bij totale wisselbestandsgrootte voor alle stations: 4608 mb.
Moet ik nu die 1536 delen door 3 en dit verdelen over C, D en E dus overal 512mb invullen of niet???

De beste prestaties wil ik hebben op partitie D:\ omdat ik hier met TheaterTek draai met FFdshow en een zo goed mogelijk resultaat wil boeken.

Kan iemand me voor eens en altijd (met niet al te veel lastige pc-termen) uitleggen wat ik nu het beste kan doen?

thxz voor alle hulp vast!

B.J.

#1
Simpel. Door windows laten beheren op je C schijf.

Alleen op een andere schijf is sneller, de rest niet.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15852.msg547766#msg547766
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15852.msg547767#msg547767

THX-UltraII


B.J.

Ga naar Start, instellingen, configuratiescherm, systeem, geavanceerd, instellingen bij prestaties, geavanceerd, virtueel geheugen wijzigen.

Klik partitie C aan en selecteer dan door het systeem beherende grootte. Klik op 'Set' (bewaar in het nederlands??)
Klik partitie D aan en selecteer geen wisselbestand. Klik op 'Set'
Klik partitie E aan en selecteer geen wisselbestand. Klik op 'Set'

Druk op Apply en druk op Ok.

Klaar  :D


THX-UltraII

ok, duidelijk! Maar waarom bij C: door het systeem beherende grootte als D: mijn partitie is waar ik TT+ffdshow op heb staan?

B.J.

Ik ging/ga ervan uit dat windows op C geinstalleerd is. Heb je een probleem met engels, anders hier de uitleg:

Simply using a different partition on the same drive will result in lots more head-seeking activity, as the drive jumps between the Windows and page file partitions. Even though moving the pagefile in this case can have the positive effect of defragmenting it, the loss in I/O performance out weighs any gains.

THX-UltraII

windows is zowel op C als D geinstalleerd. Wat nu dan?

B.J.

Je draait dus dualboot?

1 installatie voor games,internet,tekstverwerken (?) op C en 1 speciaal geoptimaliseerd voor HT op D ?

Dan start je de windows van D op en zet je je pagefile op D, daarna start je windows van C op en zet je hem op C.

THX-UltraII

dus telkens omwisselen bij een restart naar een andere boot?  ???

THX-UltraII

kan iemand me helpen hoe ik het nu precies in moet stellen?????

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

B.J.

Quote from: sanderh on January 14, 2006, 14:33:21
dus telkens omwisselen bij een restart naar een andere boot?  ???

Heb je nu wel of niet dualboot maw moet je kiezen welke versie van windows je opstart als je je comp aanzet?
Waarom heb je twee keer windows geinstalleerd?


THX-UltraII

Quote from: Bas Janssen on January 15, 2006, 13:29:24
Heb je nu wel of niet dualboot maw moet je kiezen welke versie van windows je opstart als je je comp aanzet?
Waarom heb je twee keer windows geinstalleerd?

heb idd een dual boot dus bij opstart kiezen. Heb 2x windows erop gezet omdat ik 1 windows voor games etc. gebruik en 1 voor HTPC

Martin_M

#14
Quote from: sanderh on January 13, 2006, 14:16:59
De beste prestaties wil ik hebben op partitie D:\ omdat ik hier met TheaterTek draai met FFdshow en een zo goed mogelijk resultaat wil boeken.

Het is niet zo dat je met het wisselbestand de prestaties per harddisk kan bepalen.

Het wisselbestand is een uitbreiding op je interne geheugen. Als je intern geheugen vol raakt krijg je nu geen 'out of memory' melding meer maar Window's kan verder gaan met dit wisselbestand op harddisk. Dat dit velen malen trager is mag duidelijk zijn maar hiermee voorkom je dus de 'einde oefening' als je interne geheugen is opgebruikt.

Nu zijn er wel verschillende mogelijkheden om dit wisselbestand zo snel mogelijk te laten werken.
Zoals je in je eerste post al aangeeft is eenzelfde begingrootte en max. grootte een mogelijkheid. Hiermee creëer je een vast gedeelte van je harddisk speciaal voor dit wisselbestand. Window's hoeft nu niet meer naar vrije ruimte te zoeken want dit is al gereserveerd. Nadeel is dat je deze ruimte dus altijd kkwijt bent.
Een andere mogelijkheid is om het wisselbestand op een andere harddisk (dus geen partite) te zetten dan waarop je veel werkt (of je windowsinstallatie staat). Je hebt dan immers twee harddisken die onafhankelijk van elkaar hun lees/schrijfkoppen kunnen positioneren.
Je hoeft dus per Window's maar één wisselbestand aan te maken.

Nu werk jij met twee windows-installaties. je zal beide Window's dus moeten leren waar het wisselbestand staat. Het mooie zou zijn om deze dus te plaatsen op een andere harddisk dan waar de Windows-installatie staat.

Ik vraag me nu alleen af hoe het gaat als je voor beide Windows nu opgeeft dat je 'm op E: wilt hebben staan. Krijg je dan één wisselbestand voor beide Window's of krijg je er twee naast elkaar???
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

THX-UltraII


FrankB

Quote from: Martin_M on January 15, 2006, 17:29:15
Ik vraag me nu alleen af hoe het gaat als je voor beide Windows nu opgeeft dat je 'm op E: wilt hebben staan. Krijg je dan één wisselbestand voor beide Window's of krijg je er twee naast elkaar???

Volgens mij overschrijven ze elkaar. Ze hebben namelijk dezelfde naam ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

THX-UltraII

maar wat kan ik nu het beste doen als ik D:\ het beste wil laten lopen?

FrankB

Quote from: sanderh on January 15, 2006, 22:46:50
maar wat kan ik nu het beste doen als ik D:\ het beste wil laten lopen?

Het is een schijf toch, waar we het over hebben? Wat ik zou doen is een vierde partitie creeren van ongeveer 2 gig en daar je swapfile opzetten. Die partitie blijft dan ongefragmenteerd, wat de snelheid ten goede komt. Je kunt proberen beide swaps daarop te zetten om te kijken wat ie dan doet. Ik denk dat dat goed gaat, volgens mij telkens creeert ie een nieuwe maar dat maakt niet uit.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

THX-UltraII

ik snap er echt geen ene reet meer van, ben een leek op pc gebied. Ik weet nou niet meer hoe ik het moet doen hoor. Iemand een keer tijd om over msn te helpen?

B.J.

Het staat er toch wel redelijk duidelijk vind ik.

Probeer anders google of tweakers maar even. Daarnaast zal je minimale winst halen met het optimaliseren van je swapfile. Beter is snellere cpu of meer geheugen (kost erg weinig tegenwoordig!).

THX-UltraII

ik heb dus veel geheugen maar ik weet nu nog steeds niet hoe ik het in moet stellen per drive bij geavanceerde instellingen

Wimpie007

Of je dit nu op C, D of E zet, blijft gelijk, door het feit dat je met 3 partities op 1 schijf werkt, blijft alles logischerwijze op je ene schijf terecht komen.  Of jij dat deel van je schijf nu C, D of E noemt, je harde schijf moet nog steeds werken.
Er is dus geen manier om je windows op partitie D 'sneller' te maken dan de andere (in je huidige opstelling).
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

FrankB

Quote from: wimpie007 on January 27, 2006, 23:45:38
Of je dit nu op C, D of E zet, blijft gelijk, door het feit dat je met 3 partities op 1 schijf werkt, blijft alles logischerwijze op je ene schijf terecht komen.  Of jij dat deel van je schijf nu C, D of E noemt, je harde schijf moet nog steeds werken.
Er is dus geen manier om je windows op partitie D 'sneller' te maken dan de andere (in je huidige opstelling).

Niet helemaal waar. Weinig fragmentatie op de partitie maakt de toegang tot de swapfile sneller. Dus een partitie alleen voor de swapfile zal wel voor enige performance winst zorgen. Maar inderdaad, de winst is aanzienlijk kleiner dan met een windows installatie op een andere schijf dan de swapfile.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

BarcoCRT

Hou het simpel.
Bij beide installaties het wisselbestand door Windows laten beheren. Bovendien zal je het met 1,5GB aan RAM ook niet of nauwelijks gebruiken, ofwel het is geen performance issue en dus door Windows automatisch laten beheren. Je maakt een probleem van iets wat helemaal geen probleem is.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0