Op visite FrankL.....

Started by shit_happens1, February 11, 2002, 13:11:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#25
Tja,

Zo simpel is het jammer genoeg niet.
Veel mensen gaan daar de fout in, maar de scaling engine van de PSM-1 en de HT-PC zijn VELE malen beter dan ingebouwde scalers, zelfs beter dan die van de Piano.

Kijk de PSM-1 scaled RECHTSTREEKS vanaf de digitale bron en stuurt het daarna volledig als RGB HV naar buiten. Dit betekend dat de gehele videoencoder stap wordt overgeslagen, en dat is nu juist waar je ruim 50% van je beeldinformatie verliest.

De Piano (en elke andere scaler), zal dus van een signaal waar simpelweg 50% van weg is een geupscalde variant van maken, dit kan er heel spectaculair uitzien, maar wat weg is, is weg.

Voordat je twijfeld aan de uitspraak van 50% verlies, lees even de docs op het htweb over de manier waarop de videoencoder werkt, en je ziet dat 50% verlies aan de lage kant is.

Maar dat gaan we binnenkort ook bekijken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jankees

#26
Kan ik alvast inschrijven op de shootout in de nieuwe demoruimte Frank? Door alle post's over de piano kan ik bijna niet wachten om hem te zien naast de 3M met en zonder PSM-1/interne scaler. Als je zover bent laat het dan even weten hier.

J.A.F._Doorhof

Wegens familieomstandigheden lopen de werkzaamheden een flinke vertraging op, maar ik hoop eind Februari/half Maart toch wel al wat te kunnen zeggen over een feestelijke opening.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#28

QuoteVoordat je twijfeld aan de uitspraak van 50% verlies, lees even de docs op het htweb over de manier waarop de videoencoder werkt, en je ziet dat 50% verlies aan de lage kant is.
Welk document bedoel je? Er staan er zoveel, ik kan het zo snel niet vinden.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Alle docs over de verschillende bekabelingen, of je kennis hierover zou al genoeg moeten zijn.

Kijk.
DVD is volledig digitaal opgeslagen, vanuit de MPEG2 decoder komt dit wederom digitaal naar de PSM-1, het heeft dan nog de volledige bandbreedte (tevens door de korte kabels intern). De PSM-1 bewerkt de beelden VOLLEDIG digitaal en maakt als laatste er een RGB HV signaal van, die via BNC's wordt uitgevoerd rechtstreeks analoog de CRT in, of rechtstreeks analoog de Deflector in van een digitale display (bypassed de scaler).

Conventionele manier is erg omslachtig.
Beeld komt digitaal de MPEG decoder uit, en komt dan in de videoencoder. Deze maakt er een S-Video (Y/C), Component (Y,Cr,Cb), Composite of RGB (Sync on green) signaal van. Daarna wordt het analoge signaal via de printplaat verplaatst naar de uitgangen op je DVD speler, welke niet de kwaliteit hebben van een BNC. Vandaar uit gaat het verzwakte en ingepakte signaal naar je projector toe waar het wederom via een slechte connector (vaak Hosiden Y/C) je projector in wordt gevoerd, daar wordt het weer digitaal gemaakt om uiteindelijk DAN PAS gescaled te worden, en naar je deflector gestuurd te worden.

De kabelweg (en helemaal S-VIDEO) is gewoon de meest verzwakkende methode van transporteren, helemaal over lange afstanden, met component of RGB krijg je het wel iets beter, maar niets kan gewoon tippen aan een volledige bewerkt signaal dat als progressief verstuurd wordt (RGB HV).

Bij onze training bij Cinematrix een paar jaar terug, moesten we de verzwakking uitrekenen die optrad door de videoencoder, bekabeling, scaler etc. dit liep toen op tot dik over de 65%. De PSM-1 zal alleen ook onderhevig zijn aan verzwakking (er wordt immers ook een kabel gebruikt en connectoren), maar volgens de berekeningen die we toen maakte zou de PSM-1 met DVI <5% verslechtering geven (ligt aan de run), en met RGB HV <15% verslechtering. Dit ten opzichte van de 65% van conventionele vervoersmanieren scheelt gewoon enorm.

Wat betekend dit in real life:

Hetzelfde als wat je ziet met een HT-PC.
De kleuren zijn echter en bloeden niet, grote vlakken staan stil zonder ruis. Contrast bereik is toegenomen, en microdetailiring zoals bv letters op een papier zijn veel beter te onderscheiden. Verdere artifacts zoals ghosting/ringing, chroma delay (veroorzaakt door je videoencoder) etc. zijn NIET aanwezig of tot een absoluut minimum beperkt.

De Piano en andere gebruiken ZEER goede scalers, maar de term Garbage in = Garbage out blijft gewoon gelden. Hoe beter het signaal des te beter de weergave. Vandaar dat ik heel nieuwsgierig ben als je een keer een HT-PC aansluit via DVI op je Piano, ik denk dat je dan echt schrikt van wat de interne scaler allemaal laat liggen.

MvrGr.
Frank

PS.
Als je de verzwakkingen onder ogen ziet, snap je ook waarom DVD nog LANG niet uitgegroeid is, bijna wekelijks worden er op AVS manieren uitgedacht om nog meer informatie uit de HT-PC te persen. Waar bv een jaar geleden de PSM-1 de HT-PC helemaal weg blies, hijgt de HT-PC de PSM-1 nu al weer in de nek (op beeld gebied), vandaar dat we ook haast hebben met de PSM-2  ;D.

De standalone machine, zo rechtstreeks aangesloten op een digitale projector zorgt voor laat zeggen 65% verzwakking. Denk je eens in wat er dus allemaal nog te winnen is.

Vandaar dat technieken als SDI (jammer genoeg gelimiteerd aan bepaalde resoluties) en DVI (de oplossing) zo hard aan het ontwikkelen zijn. Vooral DVI is ideaal omdat hier die laatste verzwakkende factor de kabel bijna volledig geëlimineert kan worden.

DVD kan veel meer dan de meeste mensen denken. Het is gewoon een gigantische kick om elke keer maar weer mensen bij mij helemaal over de rooie zien gaan, en zweren dat ze naar HDTV zitten te kijken (als dat toch eens waar mocht zijn). Hun reactie is echter begrijpelijk.

De impact van HDTV is echt niet te geloven als je dat ziet, met mijn ogen bekeken was dit tov van mijn beeld een vooruitgang van 100% (als het niet meer was). Voor mensen die gewoon standalone DVD spelers gewend zijn, zijn de PSM-1 en de HT-PC ook ongeveer een 100% verbetering.

Wat is 100% ?
Simpel, een TOTAAL andere gewaarwording. Voor het eerst een beeld zien zonder ruis, zonder chroma fouten, zonder ringing, zonder softness. etc.

De digitale revolutie is in volle gang, nu nog wachten op een echt goede digitale projector (contrast bereik van 2000:1 met 1000 ansilumen) en het Walhalla voor HT is geboren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#30

QuoteIk zie niet in welke theorie dit tegenhoudt  :)

De interne scaler van de Piano is goed. Dus theoretisch gesproken kan ik niet geloven dat de PSM1 + UGO beter is  ;D  ;D


Ik gebruik het woord beter liever niet en ik heb het ook niet gebruikt ;)( zie een ander topic).
Zoals eerder gezegd ik kan het haast niet geloven hetgeen FrankD theoretisch onder woorden brengt.
Maar ik kan ook zoals eerder gezegd er geen conclusie aan verbinden omdat ik de Piano niet ken.

Dit geldt ook voor de prestaties van de Piano met de PSM1 die jij (nog) niet hebt kunnen bekijken correct me if I'm wrong.
Ik bedoel dit alles overigens vriendelijk omdat ik het zonde zou vinden als SH zijn UGO verkoopt als dat niet nodig zou zijn.
En als jij FrankL niet het maximale uit je projector haalt wat er in zit ( met psm1). :)
Zoals ik je nu "ken" op het Forum kan ik me dit niet voorstellen dat je deze mogelijke upgrade niet uit wil proberen?
Ik hoor het e.a graag aan waar verbeteringen mogelijk zijn vandaar dat ik meteen naar de mogelijkheid heb gevraagd om mijn UGO een gelijkwaardig regenboog effect te geven als de Piano.( maar helaas daar zijn jullie duidelijk in)

FrankD verwoord het eigenlijk heel kort VERGELIJK beidden al werkend.

                m.v.g searcher



J.A.F._Doorhof

#31
Het "probleem" met de Piano en de PSM-1 is dat de Piano GEEN RGB/HV input heeft, alleen DVI. De PSM-1 heeft op dit moment nog niet de mogelijkheid voor digitaal DVI.

Dat wordt dus wachten op de PSM-2, en dan weet ik heel zeker dat FankL ook over gaat.

Het andere probleem is, dat we bij een shootout NOOIT weten wat we precies testen. Ik heb verschillende DLP's hier voorbij zien komen, en allemaal op dezelfde PSM-1, de één had ruis in de panelen (echt heel erg), de andere had tearing, en de meeste zijn picture perfect, maar toch blijft de vraag, WAT zie je zometeen.......

Persoonlijk ben ik zeer onder de indruk van de PSM-1 op de 3M projectoren, Rainbow effecten ben ikzelf niet zo verschrikkelijk gevoelig voor, hoewel ik ze wel zie. Maar meestal heb ik mijn hoofd stil bij het kijken naar een film.

DLP zal in de toekomst beter worden, en goedkoper, de plus piano is de eerste betaalbare DLP met een redelijk goede interne scaler, maar er zullen er meer volgen, en hopenlijk dan wel met RGB/HV input mogelijkheden, en zoom.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

shit_happens1

QuoteIk bedoel dit alles overigens vriendelijk omdat ik het zonde zou vinden als SH zijn UGO verkoopt als dat niet nodig zou zijn.

                m.v.g searcher


Hoi Searcher,

Voor mij is de afweging kopen/verkopen van de ugo helemaal niet aan de orde. Ik heb de Ugo teruggestuurd (lees iets terug in deze thread). En het vergelijk wat ik reeds heb gehad (ook terug te lezen) is een Ugo op een Ht-pc (ongeveer vergelijkbaar met een psm-1) vergeleken met een Piano aangesloten op een standalone speler via s-video. Oftewel de Ugo progressief aangesloten en de Piano interlaced. Waarbij de Piano veel beter beeld gaf. Begrijp me niet verkeerd, dit alles komt zeker niet door de manier van aansluiten maar komt puur door het verschil van kwaliteit pj. Als je de Ugo interlaced aansluit (net als de Piano) word het verschil alleen maar groter. Conclusie: Als je alleen dvd's op de projector kijkt en verder tevreden bent over de Ugo dan doe je er zeker goed aan om je speler te upgraden met een psm-1. En zoals Frank al zei kan ik niet wachten op het kwaliteits verschil wat misschien te behalen is met de psm-2 en zijn dvi mogelijkheden.

Ik zelf gebruik ook nog erg veel Ld, dus in mijn geval zou ik met een psm-1 en een pj niet klaar zijn, omdat dan mijn ld's nog niet progressief worden. Oftewel ik moet toch een scaler/linedoubler aanschaffen. Bij de Piano zit een goeie ingebouwd, dus zou ik op dit moment twee vliegen in 1 klap slaan. + met in de toekomst het voruitzicht op misschien een psm-2 upgrade die ik dan via dvi kan aansluiten op de piano waardoor het beeld via dvd alleen maar beter kan worden (hoop ik ;)). En ondertussen gewoon mijn LD's in goeie kwaliteit kan bekijken.

Ik kon het niet meer laten en heb de Ugo (die dus kapot is, en eigenlijk niet eens van mij maar van dell) opengeschroeft om te kijken of er misschien inderdaad gewoon een zekeringetje in zit, die ik makkelijk zelf zou kunnen vervangen. Helaas geen zekering, in ieder geval niet gevonden. Spul weer in elkaar geschroeft (gelukkig nix over;)). maar geen beeld. Nouja in ieder geval geprobeerd.

VrGr.

Sylvester

searcher

#33
Ik heb inderdaad de thread gelezen voordat ik mijn post plaatste.
Ik wist niet zeker of je je projector ging behouden maar dat is nu duidelijk evenals dat er met de plus piano waarschijnelijk nog meer voordelen zijn te behalen.
Het e.a. komt omdat mijn projector zo goedkoop was dat er geen vergelijk in prijskwaliteitsklasse meer mogelijk was.

Wat ik me wel nog afvraag is of PLUS (Piano) dezelfde fabrikant is waar ook de UGO onder valt dit is namelijk ook een PLUS zie www.projectorcentral.com

Je lamp heeft nogal weinig branduren maar is deze misschien niet kapot?
De teller is eenvoudig via het menu op 0 te zetten.
En mocht je toch een Piano gaan kopen en de UGO in de prullenmand deponeren  :o dan wil ik GRAAG de lamp overnemen ;D ;D

                      m.v.g Searcher



FrankL

#34
Ik ben zeker geinteresseerd om de PSM-2 tezijnertijd eens te proberen. Zoals FrankD al zei, is de PSM-1 gewoon geen optie, die kan ik niet aansluiten.
En wat betreft de combinatie 3M en PSM-1: de 3M was zo'n 13.000 NLG toen ik de Piano kocht! Veel te duur dus. Dankzij de Piano is ie nu betaalbaar.

En ik hou de mogelijkheid open dat de 3M en de PSM-1 samen een goed beeld geven. Jullie hebben toch niet de vele smilies in mijn post over het hoofd gezien?
Ik ben alleen ontzettend gevoelig voor regenbogen, dus ik denk niet dat het echt iets voor me is.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

searcher

#35

QuoteJullie hebben toch niet de vele smilies in mijn post over het hoofd gezien?
Ik ben alleen ontzettend gevoelig voor regenbogen, dus ik denk niet dat het echt iets voor me is.


En ik voor smilies  ;) ;),
FrankL ; Hoe heb jij je projector bevestigd aan de speakerbeugel?
Wat kost een Piano (projector) :P als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen.

                                 m.v.g searcher



FrankL

#36
Bij de Piano kun je de 4 pootjes losschroeven. Aan de 4 'gaten' heb ik een plankje bevestigd. Dit plankje zit weer vast aan de onderkant van de beugel (Vogel-constructie).

De Piano is 3500 EUR.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

shit_happens1

#37

QuoteEn mocht je toch een Piano gaan kopen en de UGO in de prullenmand deponeren  :o dan wil ik GRAAG de lamp overnemen ;D ;D

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met de Ugo ga doen, als die beslissing al bij mij ligt. Het kan namelijk best gebeuren dat ik vandaag of morgen een briefje krijg met het verzoek de pj terug te sturen. Maar als ik de lamp wil verkopen dan zal ik zeker aan je denken.

MvrGr,

Sylvester