Brengt het Blu-Ray / HD-DVD geweld ook nieuwe audio formaten met zich mee ?

Started by Hoeksel, January 10, 2006, 23:25:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoeksel

Vroeg ik me gewoon even af. Gezien de enorme capaciteit van de nieuwe disc technologie (BR/HD) is er ook genoeg ruimte voor allerlei nieuwe soundtracks. Denk hierbij aan "17.3 geluid", enorme hoge bitrates, compleet nieuwe formaten etc.. Kortom: zijn analoge verbindingen straks nog wel "done" voor de homecinema mensen onder ons? Is dat wellicht iets om nu al rekening mee te houden ? Uiteraard zit ik net met upgrade-jeuk (HT receiver), dus voor mij is dat wel relevant.

Daklem

Je ziet in de HT wereld dat er de 5.1 speakers de voorkeur hebben, ook al kun je al gebruik maken van 9.1. Dit heeft gewoonweg te maken met de ruimte die het spul inneemt. Misschien 0.01% van alle mensen die een HT hebben, kunnen dit soort opstellingen kwijt en daarom zal dit ook commercieel gezien nooit een grote markt worden.

Dat er hogerer bitrates komenen misschien dat het geluid geheel digitaal vervoerd gaat worden daar ben ik van overtuigd. Maar dat is nog eventjes afwachten.

Het kan snel gaan met de komst van Blu Ray en HD-DVD. dus wie weet wat de toekomst ons brengt.