"Platte schermen veroveren televisiemarkt"

Started by Marcel_T., January 10, 2006, 14:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

AMSTERDAM - De verkoop van platte televisies stijgt snel. Volgens de jongste cijfers van het onafhankelijke bureau GfK, dat het aantal verkochte televisies turft, zijn tot en met november in Nederland tweeënhalf maal zoveel lcd- en plasma-tv's verkocht als vorig jaar.

Intussen is een op de drie nieuwe tv's plat: 342 duizend op een miljoen verkochte televisies. Een jaar geleden was dat nog een op de zeven tv's (133 duizend stuks). Volgens Patrick Langley van GfK zal deze trend zich versneld voortzetten. 'We hebben nog geen cijfers over december, maar we horen dat het erg hard gaat.'

De tv-verkopen als geheel stegen dit jaar tot dusver met 3 procent, een teken dat het beter gaat met de economie. Het lijkt een kwestie van tijd voordat traditionele toestellen met beeldbuis in de minderheid raken. In Japan werden dit jaar voor het eerst meer platte dan 'gewone' tv's verkocht.

Volgens GfK zijn de prijzen dit jaar gemiddeld 34 procent gedaald. Niettemin blijven platte televisies aanzienlijk duurder. De populariteit van de schermen is opmerkelijk, omdat de kwaliteit vaak te wensen overlaat.

Bron: http://www.volkskrant.nl/economie/1135922248103.html
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Marcel_T.

En meer over hetzelfde onderwerp:

Platte televisies zijn niet aan te slepen 
AMSTERDAM/UTRECHT - Lcd- en plasmatelevisies vliegen over de toonbank, met dank aan prijsdalingen van ruim 30 procent. Toch kunnen veel platte tv's nog niet tippen aan een goede beeldbuis.


Het gaat hard met de verkoop van platte televisies. Heel hard zelfs. Volgens verkoopcijfers van onderzoeksbureau GfK Marketing Services, steeg de verkoop van lcd- en plasmatelevisies in Nederland tussen januari en november met 157 procent, ofwel een factor 2,5. 'Ik hoor nu geluiden uit de markt dat er wat tekorten zijn', zegt GfK-woordvoerder Patrick Langley.

Dit wordt bevestigd door RAF Staffhorst te Utrecht. 'Deze krijgen we echt niet aangesleept, hij is uitverkocht', zegt een verkoper, wijzend op een model van Panasonic. 'En als je die wilt hebben (wijzend op een Philips), kan ik je alleen het showroommodel nog verkopen.'

Hoe razendsnel de markt verschuift naar 'plat', blijkt uit een vergelijking met de verkoop van traditionele televisies (met beeldbuis). Die kelderde met 21 procent tot 671 duizend stuks.

De trend is wereldwijd zichtbaar. Het Amerikaanse bureau DisplaySearch kwam ruim een week geleden met cijfers. In het derde kwartaal werden wereldwijd 5,5 miljoen lcd-tv's naar de winkels verscheept, 156 procent meer dan een jaar eerder. Het groeitempo bij de stroomvretende plasmaschermen (lcd is veel zuiniger), vooral populair in de allergrootste maten, lag op 143 procent.

De rol van de aloude beeldbuis is echter nog lang niet uitgespeeld; in armere landen zijn de toestellen onverminderd in trek. In het derde kwartaal werden er ruim 35 miljoen verkocht, meer dan een kwartaal eerder. Maar Japan is het eerste land waar dit jaar voor het eerst meer platte dan gewone televisies zijn verkocht. Andere welvarende landen zullen spoedig volgen.

Waar die sterke vraag vandaan komt, laat zich eenvoudig raden. GfK zag in Nederland dit jaar een prijsdaling van 34 procent voor platte schermen. DisplaySearch voorspelt dat de prijzen het komend jaar 'minstens 20 procent' zakken.

De dalingen zijn het gevolg van het toenemend aantal fabrieken en een efficiëntere productie. De prijsval is echter ook te danken aan de slag die is ontstaan tussen de grote merken, die vechten om marktaandeel. Het resultaat is een vliegwieleffect waarbij vraag en aanbod elkaar omhoog stuwen.

Sharp, 's werelds grootste maker van lcd-televisies, liet woensdag weten dat het zijn productie met 10 procent gaat verhogen om te kunnen voldoen aan de vraag. Die krijgt een extra impuls door de Olympische Spelen in Turijn en het WK voetbal in Duitsland.

De Japanse firma schroeft de productie van glasplaten op tot 56 duizend stuks per maand. Uit elke plaat kunnen meerdere schermen – bijvoorbeeld acht stuks met een diameter van 37 inch (94 centimeter) worden gefabriceerd. In oktober zei Sharp-topman Katsuhiko Machida al dat zijn bedrijf 'kansen laat liggen' omdat het niet genoeg schermen kan maken.

Sharp is in lcd-tv's wereldmarktleider met een aandeel van 18 procent, gevolgd door Philips, Samsung, Sony en LG. In Europa is Philips nummer één. Het concern maakt het 'basis-ingrediënt' voor lcd-tv's, de glaspanelen, samen met LG in Korea. Vervolgens stopt Philips de toestellen vol met eigen snufjes in assemblagefabrieken, onder meer in Hongarije.

Het meest verkochte formaat is nu een beelddiagonaal van 32 inch (81 centimeter). Deze zijn te koop vanaf pakweg 1400 euro, ruim tweemaal het bedrag voor een uitstekende beeldbuis-tv. Twee jaar geleden was dat een factor vier tot zes. Lcd-tv's van 26 inch (66 centimeter) zijn er al vanaf 750 euro.

Toch lijkt de omschakeling naar lcd en plasma niet geheel rationeel. In de winkel zien de beelden er fraai uit, dankzij de dvd-beelden die er worden vertoond. Maar de Consumentenbond constateert in zijn twee meest recente televisietests – in mei en november – dat de kwaliteit van lcd en plasma nog steeds niet vergelijkbaar is met die van de beste traditionele tv's. Sommige platte tv's scoren zelfs 'matig'.

Fijnproevers stellen hun aankoop daarom nog even uit. De software die de kwaliteit mede bepaalt, wordt immers steeds beter. Philips roert de trom over een nieuwe techniek – 'ClearLCD met Aptura' – die het vanaf het tweede kwartaal in zijn topmodellen zal toepassen. Achter deze marketingkreet schuilt onder meer een betere lichtbron waarmee het scherm van achter wordt beschenen.

De beroerde beeldkwaliteit van lcd bij snelle horizontale camerabewegingen – bijvoorbeeld tijdens sportwedstrijden – is hiermee verleden tijd. Philips kreeg hiervoor in september de Eisa Award – een onderscheiding van de Europese vakpers – voor de 'beste innovatie'.

Steeds meer klanten vragen om een tv die 'HD ready' is. Ofwel: voorbereid op hoge definitie televisie (hdtv). Hiermee wordt het beeld in de toekomst veel scherper, omdat het aantal beeldlijnen groter wordt. Kabelmaatschappijen gaan hiervoor decoders in de markt zetten.

In tegenstelling tot hetgeen een verkoper van Mediamarkt in Utrecht beweert ('Alles hier is al HD ready, meneer'), zijn nog lang niet alle platte tv's daar klaar voor. Voorlopig lijkt dit type verkoper echter vrij spel te hebben: de klant koopt het toch wel, als het maar plat is. 

Bron: http://www.hdtvinfo.nl/news.php?extend.18
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

rtoonen

Quote from: Marcel_T. on January 10, 2006, 14:33:47
<knip>
In tegenstelling tot hetgeen een verkoper van Mediamarkt in Utrecht beweert ('Alles hier is al HD ready, meneer'), zijn nog lang niet alle platte tv's daar klaar voor. Voorlopig lijkt dit type verkoper echter vrij spel te hebben: de klant koopt het toch wel, als het maar plat is. 

Bron: http://www.hdtvinfo.nl/news.php?extend.18


;D ;D blijft leuk die verkoperspraatjes...

Shorty

QuoteBron: http://www.hdtvinfo.nl/news.php?extend.18

....en hdtvinfo.nl had dat bericht weer overgetikt van een bericht in de Volkskrant. Dus die was de bron van de bron.... ;)

VrGr,

Bart J.

Marcel_T.

Klopt. En dat bericht vind je helemaal bovenaan...  ;-)
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Shorty

Quote from: Marcel_T. on January 11, 2006, 01:13:01
Klopt. En dat bericht vind je helemaal bovenaan...  ;-)

Nee hoor...  ;D Dat was een ander bericht uit de Volkskrant.  ;)

VrGr,

Bart J.

René4u

Zolang mijn 'oude' JVc tv het blijft doen, ga ik geen plaate tv aanschaffen. Ik vind de kwaliteit nog niet echt denderend.
De cursus rietdekken is afgelast...Riet is ziek.

Marcel_T.

Quote from: Shorty on January 11, 2006, 10:10:45
Nee hoor...  ;D Dat was een ander bericht uit de Volkskrant.  ;)

VrGr,

Bart J.

Linkje?
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Shorty

Quote from: Marcel_T. on January 11, 2006, 12:46:20
Linkje?

Tsja... ik las 't vorige week in de papieren VK, en hdtvinfo zette het op hun site zonder de moeite te nemen daar zelf een link naar de bron te plaatsen.  ::)

Probeer 't hier zelf even....  ;)

VrGr,

Bart J.

Ettepet

We blijven rustig afwachten...

Het is maar zeer de vraag of het nog te verschijnen LCD-scherm van Philips van voldoende kwaliteit zal blijken om echt te overtuigen.  Voor een paar duizend euro verwacht ik niet de matige kwaliteit die er nu hangt aan Plasma en LCD.  Mogelijk dat pas SED de benodigde sprong vooruit zal brengen.

Marcel_T.

Quote from: Shorty on January 11, 2006, 18:12:56
Tsja... ik las 't vorige week in de papieren VK, en hdtvinfo zette het op hun site zonder de moeite te nemen daar zelf een link naar de bron te plaatsen.  ::)

Probeer 't hier zelf even....  ;)

VrGr,

Bart J.

Dat heb ik al gedaan, maar het enige bericht wat ik kon vinden staat bovenaan deze pagina. Nou ja, er zijn belangrijkere dingen in het leven...   ;-)
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Martin_M

Quote from: René4u on January 11, 2006, 12:02:57
Zolang mijn 'oude' JVc tv het blijft doen, ga ik geen plaate tv aanschaffen. Ik vind de kwaliteit nog niet echt denderend.

Toevallig was ik vandaag bij de callibratie van twee LCD-TV's (een Loewe en een Sharp).
Ik mag er waarschijnlijk niet veel over vertellen (komt een review van) maar ik vind dat je voor de prijs erg veel artifacts en een onrustig beeld krijgt :-X
Die zijn er nog lang niet. Plasma's heb ik toch al wat beter gezien.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)