Denon 3805 + Mordaunt-Short = vermoeiend

Started by gabek, January 9, 2006, 12:23:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gabek

Beste kenners,

Ik heb eind 2004 een Denon 3805 gekocht met Mordaunt Short speakers (2x 908 front, 2 x 904 achter en 1 x 905c center). Ook een Denon 2910 dvd/sacd speler.  Luidsprekers zijn biamp aangesloten. Geen subwoofer.

Vanaf het begin vond ik deze set qua muziek er schel/te helder. Lang luisteren wordt op den duur gewoon onprettig/vermoeiend. Ik "mis" ook basgeluid. Ik had gehoopt dat het na verloop van tijd beter zou worden (inspelen). Nu, meer dan een jaar later, kom ik tot de conclusie dat het geluid me nog steeds niet bevalt. Surroundgeluid bij films is wel goed.

Ben nu toch bang dat mijn eerste "echte set" een miskoop is geworden. Wat kun je in zo'n geval nog ondernemen om het geluid wat "warmer" te maken? Ik gebruik nu "standaard" luidspreker kabels van Oehlbach (1062), zou een ander type/merk merkbaar verschil maken? Of toch maar een andere receiver (Marantz?).

Zijn er mensen die wat ervaring hebben met bovengenoemde combinatie of de Denon receiver(s)?
Denon 3805 receiver, Denon 2910 dvd/sacd-speler, Mordaunt-Short Avant 900-serie speakers. Humax 5400 satellietontvanger.

bmateijsen

Hoe hard is je ruimte?? M.a.w. wat ligt er op de vloer, hangen er lichte of zware gordijnen, etc..
Hoe groot is de ruimte?

Heb je alles met een dB. meter afgesteld?

Groetm,

Bjorn

gabek

De vloer is van hout (houten planken). Geen vloerkleed oid. Lichte gordijnen. De ruimte is 4 bij 6, 3,5 meter hoog, en vrij vol (banken, kast). Frontspeakers staat wat ongelukkig opgesteld in een hoek, dus dicht op een muur en krijgen wat weinig ruimte. Wel alle speakers op elkaar afgestemd middels decibelmeter. Zou een subwoofer nog verschil uitmaken bij stereo?

Het gekke is dat de 908'en bij films (zoals dieptebommen in U571) toch best veel bas kunnen geven.

Set was eigenlijk bedoeld voor films en muziek. Het muziekgedeelte is erg teleurstellend.  :'(
Denon 3805 receiver, Denon 2910 dvd/sacd-speler, Mordaunt-Short Avant 900-serie speakers. Humax 5400 satellietontvanger.

Audiotwin

Zet de Room EQ eens uit,bij mij geeft EQ van de 3805 verslechtering.Stel alles eens handmatig in(geen meet mic gebruiken) met meetlint en db meter.Ik vraag me af of een Marantz verbetering geeft,het lijkt wel sinds Denon en Marantz onder dezelfde holding vallen steeds meer op elkaar beginnen te lijken.Persoonlijk vindt ik het verschil met Marantz(dezelfde prijsklasse bij av-receivers)niet zo groot.

Ar
Tevredenheid!!!

gabek

#4
Ik heb een tijd Room EQ op Normal gehad, Flat en uiteindelijk helemaal Off. Het schelle blijft. Evt. zou ik nog Manual kunnen proberen, maar dan moeten frequenties handmatig worden ingesteld, weet me daar eerlijk gezegd geen raad mee. Ook al bass op +6 gezet, en een biamp via zone2 om de lage frequenties te versterken. Weinig resultaat.

Bedankt voor het meedenken :)
Denon 3805 receiver, Denon 2910 dvd/sacd-speler, Mordaunt-Short Avant 900-serie speakers. Humax 5400 satellietontvanger.

sandervg

Ik zou je versterker met je front's eens naar een hifi zaak meenemen en dan de volgende zaken beoordelen:

- 3805 met je eigen speakers + kabels --> als dat even slecht klinkt, licht het waarschijnlijk niet aan je ruimte. Als dat goed klinkt, heb je hoogst waarschijnlijk een akoestiek probleem en zou je je ruimte wat meer kunnen aankleden met bv. zware gordijnen, vloerkleed en kunnen experimenteren met andere opstellingen. Dat kan heel erg veel verschil geven!

- 3805 met je eigen spakers + warm klinkende interlniks / luidsprekerkabel --> als dat geen verbetering geeft, is het verschil dus te groot om met kabels op te kunnen lossen. Kabels zijn in mijn optiek alleen geschikt voor de laatste finesse, dus als iets echt irritant klinkt, krijg je het er met kabels niet snel uit is mijn ervaring.

- andere versterker met je eigen speakers ---> probeer bv. eens een arcam of eventueel Marantz en kijk of je luidsprekers met een andere versterker het veel beter doen. Ik heb een tijd geleden andere luidsprekers gekocht en die vielen erg tegen. Na wat onderzoek bleek het huwelijk met m'n versterker heel slecht. Ik heb nu een andere versterker en de speakers klinken weer geweldig!

- Andere luidsprekers bij je 3805 --> dat moet haast wel een groot verschil geven, maar is natuurljik wel de meest ingrijpende oplossing...

Het is misschien wat gesleep met spullen, maar na deze actie weet je na een avondje luisteren tenminste wel waarin je het moet zoeken. Anders blijft het giswerk.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dracoplasm

Ik vond zelf de Mordaunt short serie zowiezo scherp klinken, het gaf mij hoofdpijn bij een luistersessie en heb in die tijd toen voor een paar B&W 6XX s3 gekozen. Ik neem aan dat je de set ook wel had beluistert bij de zaak waar je ze gekocht hebt? Is er een groot verschil bij je thuis nu?
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

gabek

#7
Wel beluisterd in dezelfde setup bij dealer. Vond het gedetailleerd, niet zozeer schel. Blijkbaar heb ik me vreselijk vergist.

Zal kijken of plaatsing van de speakers nog verschil maakt. Zit er sterk aan te denken het geheel in de verkoop te gooien, en opnieuw te beginnen.

(Nog iemand geinteresseerd in Mordaunt Short Avant 900-serie speakers?  ;) )
Denon 3805 receiver, Denon 2910 dvd/sacd-speler, Mordaunt-Short Avant 900-serie speakers. Humax 5400 satellietontvanger.

Cylon

Heb het zelfde probleem bij mijn speakers weliswaar wat kleinere versie van jou set-up maar ik word ook gek van het schelle denon+mordaunt geluid. Nu is het al enigzins afgenomen door de bronnen aan te pakken. xbox -> Marantz dv4200 OSE -> Marantz cd7300 maar het schelle blijft. Ik ben toch wel nieuwsgierig wat een marantz amp met mijn opstelling doet, met een pioneer vsx-d812 hoorde ik wel een licht verschil (softer, minder scherp, maar minder in het film aspect)
Als ik recensies op kieskeurig lees.. (dan noem ik ook wel een site  ;) ) Defenieren sommige de speaker als warm..  ???

Ik draai met:

Front: Avant 906
Rear: Avant 904
Center: Avant 905
Versterking: Denon avr 1905
Cd: Marantz cd 7300
dvd: Marantz dv 4200 OSE
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

Mariusz

De Mordaunts zijn zelfs in combinatie met Marantz al te schel voor mijn smaak, dus ik kan me voorstellen dat het met het iets pittiger Denon (hoewel het nog veel pittiger kan) al helemaal te veel is. Oplossing is dus helaas de speakers vervangen. Dat valt niet mee, ik heb het zelf ook moeten doen, maar het is de beste oplossing...
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

hillie

Kennis van mij heeft ook Mordaunt 9xx speakers en ook die vond ik minder bass weergeven. Ze zijn aangesloten op een Yamaha receiver. Ze klonken niet schel. Ik heb de speakers 1 meter van de muren en uit de hoeken gezet en jawel daar kwam de bass. Het verschil was groot. Verder zijn de Mortaunts richting gevoelig en raad ik je aan om ze goed op je te richten, daar waar je meestal zit.

Thuis had ik ook problemen met mijn Pioneer AX10Ai versterker en B&W DM603 speakers. Dit klonk kil en vlak (hoog domineerde), vooral in stereo. Ik snapte er al niks van want het heeft ooit goed geklonken. Calibratie met MCACC maakte het niet beter. Na wat verplaatsen van de speakers van de muren en na het richten van de speakers klonk het weer als van ouds. Optisch leken de speakers goed te staan, maar schijn bedriegt. Mijn vriendin is minder gelukkig dat de speakers nu iets meer de kamer in komen, maar het klinkt weer indrukwekkend goed. De DM603 zijn ook richtingsgevoelig.

Ik heb weer wat geleerd...


Yoshua

#11
Ik denk inderdaad dat het een iets wat ongelukkige versterker-speaker match is.

Ik gebruik een 3805/3910 van Denon op XQ5's van KEF. Vooral de speakers staan er om bekend erg analytisch en zuiver in het hoog te zijn. De setup in het geheel is dan ook analytisch, maar zeker niet schel. Ik vind dat heerlijk en kan zonder problemen drie uur non-stop naar mijn setup luisteren.

Luistersessies met andere personen bevestigen het analytische karakter van het geluidsbeeld. Je moet er van houden, voor sommige mensen is het gewoon teveel. Ik heb echter nog nooit reacties gehad dat mensen het geluidsbeeld als vermoeiend ervaren.

Misschien kun je proberen om wat andere speakers op proef thuis te krijgen. Wellicht dat je dealer kan helpen, je hebt bij hem immers een behoorlijke investering gedaan.

Ik hoop dat je er wat verder mee komt. De Denon AVR3805 is op zich geen verkeerde receiver…
Denon | KEF

windoweyes

#12
Ik had vroeger ook last van een schel geluid met mijn Denon 3803 (in stereo).
Na aanschaf van een `kwaliteits` interlink (tenminste tov de analoge fabriekskabel van €1 die ik eerst had) van Oehlbach en een Harman Kardon (hd)cd speler was dit probleem bij mij helemaal verholpen.
Digitaal via een dvd-speler klonk bij mij ook schel (analoog trouwens ook in iets mindere mate).
Ik maak trouwens gebruik van koperen speakerkabels. Zilver zou ook wel eens te schel kunnen worden.

windoweyes

En, waarschijnlijk overbodig maar toch maar even voor de volledigheid : In het menu van je receiver je speakers op LARGE instellen natuurlijk.....

gabek

#14
Bedankt voor jullie reacties. Erg interessant om deze ervaringen te lezen.

Toch vreemd dat een dealer (destijds) bijna dezelfde opstelling had staan (ik heb alleen de kleine 902 bookshelf speakers vervangen door de floorstanding 904).
Zeker een dealer zou moeten weten dat de karakters van de Denon en Mordaunt's geen perfecte match is. Maar dat kan ook heel persoonlijk zijn, natuurlijk.

Hoe dan ook, ik ga de plaatsing van de speakers aanpassen. Ik geef ze wat meer de ruimte, gelijk de interconnects vervangen.
Overigens is cd (of sattelietradio) via digitale toslink niet minder scherp dan sacd via analoge kabels. Zowel toslinks als analoge kabels zijn niet van een bekend A-merk.
Ik dacht altijd dat dat niet veel verschil zou maken, maar wel zullen zien. Kabels van Transparant Audio schijnen een wat verzachtend effect op de trebles te hebben heb ik gelezen. Iemand nog een andere merk-suggestie?

En nog iets: zou je door langdurig pink-noise afspelen (burn-in cd bijvoorbeeld) het scherpe karakter van de tweeters nog wat kunnen "afstompen"?

@windoweyes: front-speakers staan inderdaad op Large. Maar toch bedankt voor je input. :)
Denon 3805 receiver, Denon 2910 dvd/sacd-speler, Mordaunt-Short Avant 900-serie speakers. Humax 5400 satellietontvanger.

Yoshua

Quote from: gabek on January 11, 2006, 21:11:18

Hoe dan ook, ik ga de plaatsing van de speakers aanpassen. Ik geef ze wat meer de ruimte, gelijk de interconnects vervangen.
Overigens is cd (of sattelietradio) via digitale toslink niet minder scherp dan sacd via analoge kabels. Zowel toslinks als analoge kabels zijn niet van een bekend A-merk.
Ik dacht altijd dat dat niet veel verschil zou maken, maar wel zullen zien. Kabels van Transparant Audio schijnen een wat verzachtend effect op de trebles te hebben heb ik gelezen. Iemand nog een andere merk-suggestie?


Ik gebruik momenteel kabels van Real Cable. Niet echt een A-merk volgensmij, daar zijn de prijzen dan ook niet naar.. De kabels zien er verder gewoon heel netjes uit en passen bij mij goed in de setup. Voor meer info zie http://www.realcable.cinexpo.com.

Als je wil weten waar je Real Cable in nederland kunt krijgen dan stuur me maar even een PM.
Denon | KEF

GPO

kabels, versterkers etc etc. Allemaal grotere en minder grotere lapmiddeltjes. Ik denk dat het probleem in de akoestiek zit. Probeer eens een test-CD te maken (je kunt vaak via internet wel een freeware tool downloaden en daarmee wav'jes maken van 20 Hz, 21 Hz, etc etc). Dat heb ik namelijk een tijd terug ook gedaan, omdat ik hetzelfde probleem had. Uiteindelijk bleek het een akoestisch probleem te zijn: namelijk een dip in het gebied 45 Hz -> 60 Hz, hierdoor was er weinig punch in de muziek. Met films klinkt het vaak al beter, omdat het LFE vaak behoorlijk aangezet is, in ieder geval vaak veel meer dan de hoeveelheid laag in muziek.  :o

Ik heb uiteindelijk de oplossing gezocht in een subwoofer, die ik na veel luisteren in alle hoeken van de kamer nu strak hebt gekregen en de dip in het 45 Hz -> 60 Hz gebied ermee weggekregen hebt. Toen pas was ik echt tevreden.  :D

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS