High-end speler op high end DLP

Started by FrankL, February 19, 2002, 12:03:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

FrankL

Je leest helaas niet vaak over het verschil tussen diverse spelers bij digitale projectoren.
Onderstaand bericht op het Duitse forum gaat over een shootout tussen 2 HTPCs, een midrange speler (Denon 2800) en een echte high-end speler (Arcam DV27) op een Sharp 9000.

http://212.105.197.47/53/cgi-local/ikonboard.cgi?act=ST;f=1;t=10685

Het verrassende is dat de Arcam het wint van de HTPC!

QuoteBisher hatte hier noch jeder Projektor in der Bildqualität zugelegt, wenn er vom Standalone auf HTPC umgestellt wurde(es waren aber auch keine Geräte von Arcam oder Sun Audio oder Faroudja hier).
Auch der Sharp macht mit dem HTPC ein wirklich ausgezeichnetes Bild, was aber von der Sharp-Arcam-Kombi nochmals übertroffen wird. Und dabei geht es nicht nur um das 60Hz-Ruckeln, das Sharp hoffentlich durch ein Software-update beseitigen wird. Es geht um Bildruhe in den Flächen, Farben, eine saubere Durchzeichnung von oben bis unten.
Und das elende MPEG-Pumpen findet praktisch nicht mehr statt, das ist ein wahrer Segen!
Der gesamte Bildeindruck ist lebendiger.
Das hatte ich so nicht erwartet.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

#1
Dat MPEG Pumpen en rustigere vlakken wijst duidelijk op het verkeerd aansturen van een HT-PC. Heb dat ook gelezen in de Stereophile guide to the HT, een simpele aanpassing in de SHARP naar pixel to pixel gaf een veel beter beeld.

De nieuwe generatie DLP's zijn zonder twijfel zeer goed, maar des te gevoeliger voor wat je ze aanbiedt.

Een progressive scan aansluiting op 1280x720 zal in mijn optiek echter altijd betere resultaten geven dan een progressive scan 480P speler, laat staan via S-video.

Denk maar in:
HT-PC op pixel by pixel aansturing, zet maar één keer het beeld om aan de HT-PC kant, bypassed de scaler en stuurt rechstreeks de panelen aan.

Bij een 480P speler, zal er eerst gescaled worden door de speler, en daarna ook nog eens door de projector.

Bij een S-video aansluiting is er simpelweg te weinig signaal over om er een mooier beeld van te maken.

Maar dat is als je er simpel over nadenkt, in de praktijk kan dit wel eens anders uitpakken. Veel review sites vergeten echter maar al te vaak de HT-PC pixel voor pixel aan te sturen, ik vrees dat het daar nu ook mis gaat.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#2
Ik zou het niet te snel af doen als een slechte test.
Wat ik zo lees is de test behoorlijk serieus opgezet.

Verder schrijven ze:
QuoteKann eine Kombination aus Standaloneplayer und Protor-interner Videoelektronik (hier die Civic-Schaltung) der Kombination HTPC –  Protor(unter Umgehung der Protoreigenen Videoelektronik) das Wasser reichen?
Blijkbaar werd de sharp dus via HTPC wel op pixel bij pixel nivo aangestuurd.
Verder lees ik niet dat er een s-video koppeling gebruikt wordt. Zal vast wel component zijn.
En de Arcam is gewoon een erg goede speler.

Keep an open mind!!
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

#3
Hoi

Het is ook bekend dat de sharp moeilijk is aan te sturen door een pc 1 op 1 dus 1280x720 en dan ook de sharp nog goed afstellen
Als je een goede progressive speler hebt met 480p uit en er een pc op zet met 480p uit wint de speler klaar
Maar daar gaat het niet om het gaat om de native resolutie aan te sturen en de interne scaler te omzeilen daar zit de winst ook al zou de pc iets slechter zijn als de speler dan is de totaal winst met pc toch groter

Rob

FrankL

#4
In de thread wordt dit gezegd over de HTPC configuratie:

QuoteDie Auflösung war 1280 x 720 und wurde im einen Fall 1zu1 dargestellt und im anderen intern als 720p signal verarbeitet.
Rainer

Nogmaals, keep an open mind  :)
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Tja,

Als ze bij de sharp niet de mogelijkheid hebben om de interne scaler uit te schakelen, dan zou de Arcam met component inderdaad wel eens kunnen winnen. Buiten het feit dat dit gewoon een zeer goede speler is (hear, hear), is het gewoon native voor de ingebouwde scaler.

MAW als de interne scaler ALTIJD geactiveerd is (Wat dus blijkbaar het geval is), dan zou hij optimaal functioneren met een Interlaced signaal.

Ik heb wel een open mind, maar als je de theorie en de praktijk van de HT-PC, PSM-1 en bv SDI/DVI oplossingen kent, dan weet je van te voren dat er bij zo een uitkomst OF de projector gewoon niet goed is, OF de test niet volledig goed is uitgevoerd.

Willekeurig wat je pakt, HT-PC, PSM-1 of DVI (native) of SDI via bv The Rock (native) die zouden het deadon moeten winnen van elke andere aansluiting, als dat dus niet gebeurt tja,........... zie boven.

Wordt echt tijd dat je een keer komt kijken naar het verschil  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#6
Nog één opmerking over de SHARP.

Rob, Jaco en ik hebben alle drie de Sharp in werking gezien, en bij bepaalde scenes waren duidelijk staircases te zien. Dit is gegarandeerd terug te koppelen aan de interne scaler, daar de resolutie hoog genoeg zou moeten zijn om dit op te lossen.

Ditzelfde heb ik gezien met de PSM-1 op de VPL-VW10HT. Met de eerste programmeringen (als 720P) hadden we bij bepaalde scenes dezelfde staircasing als bij de interlaced ingangen. Bij de juiste programering en de nieuwe firmware (panelen werden VOLLEDIG 1 op 1 aangestuurd) waren de staircases VOLLEDIG weg.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#7
Wat is MPEG-Pumpen ???

Ruud

J.A.F._Doorhof

#8
Ik denk dat ze het langzaam knipperen van de achtergrond bedoelen. Dit is vooral goed te zien op projectoren waar de interne scaler NIET goed wordt aangestuurd.

Het lijkt een beetje op een soort kopieerbeveiliging. Het is ook wel een beetje te vergelijken met de ABG van de Sony D50 en G70 (vandaar dat ik die ook altijd uit zet  ;D).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"