Beste woofer voor een kleine gesloten Sub?

Started by mluyben, January 8, 2006, 11:10:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Yep, die :) Ik ga er echter wel 4 gebruiken >:)

jurrien1962

Als nieuwkomer in deze wereld sluit dit topic aan bij mij wensen.

Twee leken-vragen (als het mag, misschien is het elders te vinden maar zo goed ben ik nog niet thuis op HT-Forum):

Wat is het voordeel van of waarom kies je voor downfiring van de sub? Wat is het voordeel tov een andere positionering?

Is het noodzakelijk om de benodigde inhoud van de kast in een kubusvorm te hebben of is een meer rechthoekig model (doos-model) ook mogelijk (natuurlijk niet heel erg uitgerekt)?

mluyben

#52
Als eerste welkom op dit forum...

Downfiring montage heeft geen voordeel, het is zelfs nadelig. de Sub moet op poten staan [min 10cm] en het gewicht van het woofer membraam beperkt de Xmax.
Dit is vooral nadelig bij woofers met een slappe ophanging.
Bij de door mij gekozen woofer valt het wel mee maar de eerste procenten van de Xmax ben ik kwijt door doorhanging.
ik heb ervoor gekozen omdat mijn vrouw de speaker units niet mooi vind en het een bijzet tafel wordt.
Tevens kunnen de kinderen er zo niet bij.
Mijn huidige Sub heeft een tralie werk achter het doek zitten om ongelukken met de kinderen te voorkomen. dit heeft de woofer zeker al meerdere keren gered.
De meeste Subs hebben een frontmontage, dit maakt de woofers iets plaatsing gevoeliger, maar geen doorhanging.
Als je laag genoeg crossed is dat probleem er ook niet.
De vorm van de Sub maakt niet zoveel uit. Vierkant, rechthoekig, rond [SVS] of zoals in mijn geval achthoekig werkt allemaal.
Interne bracing is wel belangrijk bij hoekige kasten, rond heeft van nature al stevigheid.

voodooless

downfiringkan ook als voordeel hebben dat het een natuurlijk low pass filter vormt.

Hier kun je zien hoeveel Xmax je veliest: http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/DriverOrientation.pdf

mluyben

Quote from: deepspace on January 30, 2006, 09:44:34
downfiringkan ook als voordeel hebben dat het een natuurlijk low pass filter vormt.
Klopt inderdaad, ik bedoelde eigenlijk hetzelfde met mijn opmerking dat front montage Subs richting gevoeliger kunnen zijn.
Dit komt inderdaad door het natuurlijke low pass filter bij 'down firing'.

Bedankt voor de link naar de berekening, die was ik kwijt.
Je kunt het trouwens ook zien in WinIsd onder 'Advanced parameters' bij 'Gloss'
Peerless XXLS12 heeft 4,29% doorhanging, dit kan nog net..

het nieuwe model met Alu cone is dus ook niet geschikt voor downfiring, doorhanging is 7,72%

sphere

Quote from: Kyle Richardson
I have updated the site to reflect which Adire products are in stock and ready to ship and all of the products have pricing now. Some items are in limited quantity while they go through final production and that is also reflected on the availability status on each page. More and more product is being build up and will stock quite soon so if its not currently available just check back in a week or two and it might at that time.

Good quantities of Shiva 12D8's, Brahma 12D2's, Tumult 15D2's, Tempest 12D4, Tempest 12D8, and Tempest 15D4's are in supply. There are a few of the Koda 12D4, Koda 15D4, and Tempest 10D4 & D8's in stock but quantities are limited for now.
http://www.acoustic-visions.com/~acoustic/products/subwoofer_drivers/by_brand.shtml

Jammer, geen international orders  :-\
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

jurrien1962

OK, bedankt. Ik ben weer wijzer geworden en dichter bij een keuze tussen downfiring of front.