Beste woofer voor een kleine gesloten Sub?

Started by mluyben, January 8, 2006, 11:10:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DIY_Freak

Quote from: mluyben on January 10, 2006, 13:38:19
Ik heb net alle XXLS12 4 Ohm en de 8 Ohm uit Pauwl zijn reactie ingevoerd in WinIsd
hieronder een plaatje:

Alle zitten nu in een kastvan 55l
Rood- 23W voor referentie Q=0.650
geel- XXLS12 830845 8Ohm Q=0.882
groen- XXLS12 S05-152 4Ohm Q=0.559, Ik weet alleen niet of deze al te koop is
lichtblauw- XXLS12 830847 4Ohm Q=0.697
Paars- XXLS12 830844 4Ohm Q=0.420

Als ik dit plaatje bekijk dan kunnen XXLS12 inderdaad wel in een kleine kast.
Het nieuwe type met het 2 kleurige membraam lijkt erg goed, heeft ook een loeizwaar membraan zoals de 23W.
SPL van alle XXLS12 is boven het niveau van de 23W.
Alleen heeft geen enkele XXLS12 zo'n vlak freq. verloop.
Begrijp ik nu goed dat het SPL niveau belangrijker is dan een recht freq. verloop?
De 8Ohm versie van Pauwl heeft wel een hoge Q maar scoort beter op freq. verloop dan de andere, of is dit weer te steil afvallend?
ik heb begrepen dat een Q van 0.882 eigenlijk te hoog is, of is dat weer onzin die ik op internet heb opgedaan... :'(
Je vraagt wat er belangrijker is: het freq verloop of de max spl. Daar is geen antwoord op omdat het van jou wensen afhangt. Een sub voor een HT zou in mijn ogen beter varen met een hogere max spl. Daarnaast wil je niet hoger dan 55 liter en je gaat een subamp module gebruiken. Dat lijkt me dan gesneden koek: neem de XXLS 12" (830845) en zet de basboost bij 20Hz aan (als dat nodig mocht zijn in jouw luisterruimte).

De XXLS12 is een veel(!) betere driver voor deze toepassing dan de W23. Eigenlijk zijn de XXLS'en in een subwoofer toepassing niet te kloppen door de concurrentie aan deze kant van de oceaan, prijs in acht genomen. In de US worden meer interessante subwoofers voor HT aangeboden, maar tegen de tijd dat die drivers hier zijn is de prijs vaak verdubbeld. Dit zijn echt ontzettend goede drivers. De W23 is meer geoptimaliseerd om in een relatief kleine behuizing een zeer diepe bas te leveren en hij kan bovendien redelijk hoog gefilterd worden voor toepasisng in een conventionele 3-weg.

Q en roomgain... die grafieken zijn leuk, maar zoals iemand anders al opmerkte maakt je kamer daar korte metten mee ;) Roomgain is de baslift die onder ongever 40-50Hz begint door drukopbouw in de kamer. In een gesloten ruimte haal je in de de praktijk niet meer dan 10dB en als er bijvoorbeeld veel hout/raam/dunne wanden zijn wordt dat nog minder. Zet een deur open en de drukopbouw wordt ook accuut veel minder. Theoretisch zou het een stijging van 12dB per octaaf moeten geven, maar dat haal je alleen in een hermetisch gesloten bunker. Naast roomgain heb je staande golven, met uitschieters tot ruim +/-10dB. Daar kun je met behulp van plaatsing (vna sub en luisterplek) wel het een en ander aan doen. Als je en rechtoe techtaan kamer hebt, kun je op internet op meerdere website online de roommodes uitrekenen. ff googlen naar roommode calculator. Daar zou je evt. al rekening mee kunnen houden met het ontwerp. Een andere mgelijkheid is om meerdere, subs te plaatsen. Revel (Harman Kardon group, zie paper op de site) heeft na veel experimenten bedacht dat 4 stuks (praktisch gezien) optimaal is. Door de verschillende plaatsing kun je de staande golven minimaliseren/uitsmeren.

Temidden van al deze kamerinvloeden is Q maar een beperkt gegeven. Sommige mensen zweren bij een lage Q. Dat kan een paar voordelen hebben. De groupdelay wordt dan een stuk lager (of dit hoorbaar is is de vraag??) en je bas valt eerder (vanaf een hogere freq) af, welliswaar midner stijl. Dat kan een verlichting van irritante staande golven (athans de pieken) geven, waardoor het in vergelijk met een hogere Q beter klinkt. Nu snap je ook waarom ik me hierboven afvraag of de basboost wel nodig is. Het is wel leuk natuurlijk om bij een film zowat van je stoel getrilt te worden ;D Dat blijft toch een van de funfactoren bij een HT. Voor een serieus stuk muziek zul je 'm waarschijnlijk uit willen zetten.

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

DIY_Freak

Quote from: mluyben on January 12, 2006, 11:05:06
Ik had nog een paar mailtjes uitstaan vandaar dat ik even geen reactie gaf.
Nog geen antwoord over de 'Shiva', maar ik heb begrepen dat de Peerless toch beter is voor muziek.

Ik denk dat ik nu dan ook maar een [X]XLS12 8Ohm of de DVC versie ga gebruiken.
ik heb begrepen dat de DVC versie eigenlijk voor een bas-reflex kast is bedoelt?
Waarschijnlijk kan er dan evt ook een DS2.0 voor ipv een DS4.0
De kosten zijn dan zo'n stuk lager dat evt een compound zelfs een optie is..  ;)
Die XXLS12 deed het toch echt pas een stuk beter in een 100l kast, met compound ben ik er dan in 1 keer, de conus uitslag is dan ook kleiner.
Maar daar zal wel weer een DS4.0 voor nodig zijn..

Hoe belangrijk is het om naar een 4Ohm Sub te streven?

Hoe bedoel je? Maakt niet uit in principe... als je versterker het maar aan kan.

Als je twee subs gaat kopen, zet ze dan vooral in twee aparte kasten zodat je met de plaatsing kunt spelen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Pauwl

Wat ik begrepen heb is dat de svc 4 ohm bedoel is voor PR, de DVC 4 ohm voor BR en de svc 8 ohm voor gesloten gebruik. Het is dat ik een 4 ohm driver zoek omdat mijn versterker die ik al heb flink meer vermogen op 4 ohm levert dan op 8 ohm (300w vs 150w) en de dvc het op zich ook wel aardig doet in 60 < L gesloten. De svc 4 ohm doet het een heel stuk minder in een gesloten kist lijkt het.

mluyben

Dank jullie voor alle reacties,

ik begrijp nu dat ik beter voor een hoger SPL kan gaan omdat ik de Sub voornamelijk voor HT zal gebruiken, ik wil hem ook voor Live Concert opnamen kunnen gebruiken vandaar ook voor muziek.
Als hij voornamelijk voor muziek gebruikt zou gaan worden is de 23W dus een goede optie.
Voor CD's zijn mijn Visatons echter ruimschoots voldoende..

Quote from: DIY_Freak on January 12, 2006, 11:13:24
Als je twee subs gaat kopen, zet ze dan vooral in twee aparte kasten zodat je met de plaatsing kunt spelen.
Ja dat zou ik wel willen, maar ik mag al blij zijn als ik er 1 ipv een bijzet tafel krijg.  :)
Ik heb maar een 37m2 kamer incl open keuken, dus het zal wel een enkele XXLS12 worden met een DS2.0 als versterker.
De DS2.0 past net even wat makkelijker in het verzonnen ontwerp.
Hierbij trouwens een indicatie van wat ik van plan ben:

Het is vrij simpel om een Compound sub ervan te maken, gewoon een extra speaker er onder tegenaan zetten, zolang de 'poten' maar hoog genoeg zijn

roomgain wel op tot +10db!?, dit had ik niet verwacht. Ik zal die calculator eens gaan bekijken om te kijken wat ik kan verwachten..
Ik heb trouwens tot nu toe niet echt een probleem met plaatsing en irritante staande golven, kan inderdaad zijn dat het licht aan het feit dat het een houtskelet woning is met grote ramen, dus weer weinig roomgain...

Die vraag over die 4Ohm bedoel ik meer ivm de te gebruiken versterker, een DS4.0 geeft bij 8Ohm maar iets meer vermogen als een DS2.0 bij 4Ohm.
Hij heeft wel een veel zwaardere trafo dus kan het wel beter strak houden...

Quote from: Pauwl on January 12, 2006, 12:36:26
De svc 4 ohm doet het een heel stuk minder in een gesloten kist lijkt het.
Inderdaad, volgens de simulatie heeft hij een zeer steile helling in beide richtingen en daardoor weinig diepgang...

voodooless

Met WinISD pro kun je roomgain wel een beetje simuleren door een breede boost van zo'n 10 dB te geven op een lage frequentie. Echter is het zo dat je door room modes ook net zo goed inbreuken van 10 dB kunt krijgen in je reponse ;)

DIY_Freak

#30
Quote from: mluyben on January 12, 2006, 13:40:21
Als hij voornamelijk voor muziek gebruikt zou gaan worden is de 23W dus een goede optie.
Nee, de W23 is niet beter (juist andersom als we het over sublaag hebben), maar anders. Of je die wilt gebruiken hangt af van de ontwerpeisen, maar eigenlijk alleen in het geval van een compleet nieuwe meerweg luidspreker. Jij bent bezig met een sub die niet hoger dan 100Hz gefilterd gaat worden. Daardoor is de W23 geen interessante optie.
Quoteroomgain wel op tot +10db!?, dit had ik niet verwacht. Ik zal die calculator eens gaan bekijken om te kijken wat ik kan verwachten..
In de praktijk zal het niet zo hoog zijn, tenzij je een kamer hebt met praktisch geen verliezen. Alle deuren, ramen en dunne/houten wanden vormen al een lek.
Quote
Ik heb trouwens tot nu toe niet echt een probleem met plaatsing en irritante staande golven, kan inderdaad zijn dat het licht aan het feit dat het een houtskelet woning is met grote ramen, dus weer weinig roomgain...
Juist :)
Quote

Die vraag over die 4Ohm bedoel ik meer ivm de te gebruiken versterker, een DS4.0 geeft bij 8Ohm maar iets meer vermogen als een DS2.0 bij 4Ohm.
Hij heeft wel een veel zwaardere trafo dus kan het wel beter strak houden...
Inderdaad, volgens de simulatie heeft hij een zeer steile helling in beide richtingen en daardoor weinig diepgang...
Je kunt toch in je sim progje het benodigde vermogen zien die je nodig hebt voor de max spl. Hoger dan dat heeft niet zo veel zin. Een dikke voeding in een versterker heeft altijd zin en volgens mij zit dat wel goed bij beide modellen. Zeker als je de basboost gebruikt, is er niet heel veel vermogen nodig om de unit aan z'n Xmax te helpen.

Ik raad je aan om het compound idee te skippen en je geld in 2 DS2.0 of 1 DS4.0 te steken en de woofers ieder een eigen behuizing te geven. Het zijn maar twee kleine bijzettafeltjes ;) Stereo subs hebben echt de voorkeur.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

mluyben

Nou , ik hoop dat andere hier ook iets aan hebben gehad.

Ik ga proberen de max. inhoud te halen die de WAF nog kan doorstaan [zal zo'n 60l zijn] en dan komt er een XXLS12" 8Ohm 830845 in.
Hier komt een DS4.0 met bass boost of een UcD400 zonder bass boost voor om dit strak te houden.
Daar moet ik nog over dubben aangezien bass boost niet echt gebruikt kan worden ivm Xmax die wordt al bij 40W [+6db] overschreden dan......is misschien al hard genoeg om de buren niet lastig te vallen.
X-over kan evt op de versterker ingesteld worden.

Hartelijk dank voor de informatie, ik heb er weer veel van geleerd.

sphere

Ik zou gewoon eens met wat karton gaan klussen, dan kan je voor niet al teveel geld een 1:1 model maken, en eens overleggen met je wederhelft hoe die daar tegenover staat.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

DIY_Freak

Quote from: mluyben on January 12, 2006, 16:52:16
Daar moet ik nog over dubben aangezien bass boost niet echt gebruikt kan worden ivm Xmax die wordt al bij 40W [+6db] overschreden dan......is misschien al hard genoeg om de buren niet lastig te vallen.
40W is een hoop dB'tjes. Aangenomen dat je de speaker niet zo hard laat spelen, is de extra bandbreedte mooi meegenomen. Bovendien kun je het gebruiken om de kast nog iets kleier te maken mocht dat nodig zijn.

Wat speaker workshop (geloof ik) niet simuleert is de effecten van een stugge ophanging. Een speaker met een stugge ophanging clipt als het ware 'als een buizenversterker'. Op en boven de Xmax wordt de ophanging progressief stugger, een soort van ingebouwde rem (net als de gesloten behuizing). Dus ook bij 50-80Watt is er nog geen man overboord, hoewel de vervorming dan wel fors toegenomen is. Overigens is Xmax, de 'max lineaire uitslag, hier opgegeven als poolplaat minus spreekspoel gedeeld door twee. De echte lineaire uitslag (volgens DUMAX) is altijd kleiner. Ik zou de optie openhouden om basboost in te kunnen schakelen. Dan kun je altijd nog kijken wat je gehoormatig het beste bevalt.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

mluyben

Quote from: sphere on January 12, 2006, 23:47:52
Ik zou gewoon eens met wat karton gaan klussen, dan kan je voor niet al teveel geld een 1:1 model maken, en eens overleggen met je wederhelft hoe die daar tegenover staat.
Het bijzet tafeltje wat gaat vervallen is iets kleiner, vandaar dat dit de max. maat is. ;D
Ze baalde al dat er minder opbergruimte komt daardoor, dus ik zal het maar niet teveel op de spits drijven door hem nog groter te maken.
Ze was wel blij dat de losse Sub die nu in de weg staat verdwijnt.

Quote from: DIY_Freak on January 13, 2006, 02:03:59
40W is een hoop dB'tjes. Aangenomen dat je de speaker niet zo hard laat spelen, is de extra bandbreedte mooi meegenomen. Bovendien kun je het gebruiken om de kast nog iets kleier te maken mocht dat nodig zijn.

Wat speaker workshop (geloof ik) niet simuleert is de effecten van een stugge ophanging. Een speaker met een stugge ophanging clipt als het ware 'als een buizenversterker'. Op en boven de Xmax wordt de ophanging progressief stugger, een soort van ingebouwde rem (net als de gesloten behuizing). Dus ook bij 50-80Watt is er nog geen man overboord, hoewel de vervorming dan wel fors toegenomen is. Overigens is Xmax, de 'max lineaire uitslag, hier opgegeven als poolplaat minus spreekspoel gedeeld door twee. De echte lineaire uitslag (volgens DUMAX) is altijd kleiner. Ik zou de optie openhouden om basboost in te kunnen schakelen. Dan kun je altijd nog kijken wat je gehoormatig het beste bevalt.
OK, het wordt dus een DS4.0. Nu nog wat warmer weer en dan kan ik weer gaan bouwen.

mluyben

Ik kan nog aan een nieuwe 'Adire Shiva' komen, of toch maar de Peerless zoals Deepspace al zei ?

j.bouwmeester

Die S05-152 presteerd het beste in 26 liter (en totaal niet in 55 liter). Hij bestaat misschien nog niet, maar wellicht het wachten waard. 26 liter is natuurlijk wel erg WAF!

mluyben

Ik heb net ook eens de simulaties gemaakt met de S05-152, maar deze doet het toch echt beter in een grotere behuizing.
Boven de 60l is er niet verschil meer.
Deze is echter de komende 3-4 maanden nog niet leverbaar volgens de importeur.
Nu heb ik nog geen haast, ik kan toch pas in Maart/April aan de slag. te koud in de garage nu..  ;)
Deze lijkt echter meer op de 23W wat karakteristiek betreft, heeft echter wel een hogere SPL.
Nu lijkt me dit dan het beste van 2 werelden, veel diepgang en een hoge SPL. Is alleen wel een loeizwaar membraam ivt de gewone XXLS12, zal dit niet een trage bas tot gevolg hebben?
Of wordt dit met een krachtige versterker weer goed gemaakt?

Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom een steil freq. en SPL verloop beter is als een vlak verloop.
Ik kan me voorstellen dat een 23W slechter is als een XXLS12 ivm de erg grote uitslag dat nooit echt goed kan wezen voor zuivere weergave maar als het hier eerder genoemde verhaal ook van toepassing is op de nieuwe ALU XXLS12 dan is deze dus ook slechter als een gewone XXLS12, of is het in dit geval wel goed omdat het een 'groot' membraam betreft en een kleinere uitslag...?

DIY_Freak

Quote from: mluyben on January 16, 2006, 09:24:42Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom een steil freq. en SPL verloop beter is als een vlak verloop.
Ben ik tegen een muur met internetaansluiting aan het praten? :-X
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

mluyben

Quote from: DIY_Freak on January 16, 2006, 12:59:12
Ben ik tegen een muur met internetaansluiting aan het praten? :-X
Haha, sorry hoor... :-[
Ik begrijp wel dat de 23W niet de goede speaker is maar ik bedoel meer dat je normaal streeft naar een zo vlak mogelijk freq. verloop en dat de peerless woofers nogal steil afvallen. Ik durf hiermee dus niet helemaal te zeggen of die zware Alu woofer die Peerless gaat uitbrengen nu juist iets is waar je op staat te wachten voor een Subwoofer of juist niet.

Dit heeft ook te maken met jou op merking over die Bass-boost dat ik die beter wel moet hebben om de optie voor een grotere bandbreedte te hebben ?
Quote from: DIY_Freak on January 13, 2006, 02:03:59
40W is een hoop dB'tjes. Aangenomen dat je de speaker niet zo hard laat spelen, is de extra bandbreedte mooi meegenomen. Bovendien kun je het gebruiken om de kast nog iets kleier te maken mocht dat nodig zijn.
[volgens mij bedoelde je hiermee een vlakker freq. verloop door een boost op bv 20Hz ?]

Dus als ik goed begrepen heb wat je uitgelegd hebt dan zou deze nieuwe woofer wel een goede zijn aangezien hij nog steeds een hoge SPL heeft en daarbij ook nog meer diepgang heeft. en dus met minder of zelfs geen bass-boost toe kan om hetzelfde resulaat te hebben als zijn 'gewone' broertjes en dus ook nog hoger belastbaar is.

Ik vraag me alleen af wat dat zware membraam voor een effect heeft op de weergave. Een versterker zal wel meer kracht moeten hebben om dat gewicht in toom te houden of zie ik dat ook fout?

sphere

Kan je Peerless niet mailen dat ze een fatsoenlijke 15" sub maken  >:D
Heb jij niks aan, maar is voor mannen die Ws hebben met meer AF wel fijn  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

voodooless

Quote from: sphere on January 16, 2006, 23:02:22
Kan je Peerless niet mailen dat ze een fatsoenlijke 15" sub maken  >:D
Heb jij niks aan, maar is voor mannen die Ws hebben met meer AF wel fijn  ;D

Die komt er: SLS400 :) Ik zit nog steeds op de release en de prijzen te wachten :P

mluyben

Zal die nieuwe SLS400 niet tegelijk met de andere units gereleased worden? In dat geval ook over 3-4 maanden.
Prijzen is een ander verhaal, daar weet ik ook nog niets van.
Ik heb geen haast en probeer zo in het winterseizoen meer kennis op te doen.
Ik heb ook nog een center te ontwerpen...
Dus als ik zover ben nog eens kijken naar die nieuwe woofer of de specs dan nog hetzelfde zijn...
Ik vind het wel tegenvallen dat er zo weinig [lees geen] optie is in woofers voor DIY Sub gebruik hier in Nederland.

Quote from: sphere on January 16, 2006, 23:02:22
Kan je Peerless niet mailen dat ze een fatsoenlijke 15" sub maken  >:D
Heb jij niks aan, maar is voor mannen die Ws hebben met meer AF wel fijn  ;D
Ik weet wat WAF betekend maar Ws en meer AF ???

voodooless

De SLS 400 staat al enkele maanden op hun website, de rest van de nieuwe units pas sinds een of twee weken.

mluyben

Heb je al eens gemailed met hen of met de importeur?
Dat is niet veel belovend als er na al die tijd nog geen SLS400 woofer te koop is, dan zie ik het ook donker in voor deze serie nieuwe woofers...
Peerless heeft dus genoeg ideeen maar geen capaciteit om het uit te voeren, lijkt het.

voodooless

Nee, maar aangezien het spul hoofzakelijk van duitsland komt, en hij daar ook nog niet te vinden is, acht ik mijn kans klein. Gewoon wachten dus, heb geen haast :)

DIY_Freak

#46
Quote from: mluyben on January 16, 2006, 13:58:06
Haha, sorry hoor... :-[
Ik begrijp wel dat de 23W niet de goede speaker is maar ik bedoel meer dat je normaal streeft naar een zo vlak mogelijk freq. verloop en dat de peerless woofers nogal steil afvallen. Ik durf hiermee dus niet helemaal te zeggen of die zware Alu woofer die Peerless gaat uitbrengen nu juist iets is waar je op staat te wachten voor een Subwoofer of juist niet.

Dit heeft ook te maken met jou op merking over die Bass-boost dat ik die beter wel moet hebben om de optie voor een grotere bandbreedte te hebben ?[volgens mij bedoelde je hiermee een vlakker freq. verloop door een boost op bv 20Hz ?]
Dat bedoelde ik er inderdaad mee. Maar ik zei eerder ook dat kamerinvloeden groot zijn en dat zo'n boost een mooie optie is om (zij het beperkt) de sub aan de kamer aan te passen.

Een hoge Q op zich is niet het probleem. Als je kamer lek is als een mandje op lage freq heeft het juist de voorkeur! Anders krijg je meer een 'slap en futloze' basweergave. De kamer zorgt er dus in dat geval voor dat de piek ingedrukt wordt. Echter, als de kamer stijf en min of meer luchtdicht is, komt een hoge Q over als een opslingering (een licht resonerende piek) in het lage bas. Evt. samen met staande golven (of zelfs zonder...) kan dat resulteren in een overdadige basweergave. Maar als je die opslingering zeer diep weet te leggen, kan de situatie weer verbeteren. Een piek bij 15Hz is iets heel anders dan een piek bij 40Hz als je dat afzet tegen het gemiddelde programma materiaal (muziek en film). Bij 40Hz zou het een enorm irritante dreun kunnen zijn, terwijl een stijle afval op zeer lage freq juist 'vlak' klinkt. Gaan nog een stuk hoger in freq, zeg een basafval bij 70Hz (hier niet van toepassing, mar wel bij de gemiddelde 2-weg), dan is een lage Q ook niet aan te raden: 70Hz is gewoon te weinig voor fullrange weergave (ik vind 35Hz ook al fullrange in tegenstelling tot de 20-20000 brigade, muziekprogramma in acht genomen. Voor HT is 20Hz 'fullrange'). Dat kun je 'compenseren' door een bultje rond de 80Hz in het ontwerp te maken. Dat levert een pseudobas op die prima te pruimen is en de voorkeur heeft boven de lage Q kerk omdat het het tekort aan lage bas maskeert. Als je zo'n tweeweg naast een fatsoenlijke 3-weg zet is er echter geen vergelijk.

Ik hoop dat het kwartje valt dat veel van je kamer en van de toepassing afhangt. Daarom is het fijn om een extra optie te hebben zoals de basboost.

Naast kamer-sub combi is het ook handig om te weten dat subwoofers zich gewoon aan de natuurwetten moeten houden. Kort gezegd: rendement, diepgang en kastvolume zijn een drie-eenheid waar niet aan te toornen valt. Hogere kastinhoud levert meer extensie in het laag op, maar doet het rendement dalen. Hoe een woofer zich gedraagt in een X volume hangt af van de TS parameters. Een woofer die van nature in een kleine kast heel diep reiken hebben dus per definitie een zeer laag rendement (zie W23... 83dB (geloof ik uit m'n hoofd) is echt waardeloos laag). De enige manier om het rendement in essentie te verhogen is een grotere oppervlakte. Ook een sterkere motor verhoogt het rendement, maar dat heeft dan in eerste instantie betrekking op de hogere (bas)frequenties. Neem maar eens een willekeurige unit in een simulatierprogramma, verhoog uitsluitend de Bl en zie wat er gebeurt. Door andere parameters te veranderen (Fs, Re, conusgewicht, stijfheid ophanging enz enz) kun je het rendement ook in het laag verhogen, evt. ten koste van andere eigenschappen.
Nog een opmerking in dit kader: veel vermogen in een spreekspoel stelt hoge eisen aan de warmteafvoer. Wanneer dat niet adequaat gebeurt gaat de unit zich non-lineair gedragen bij hoge belasting omdat warmte de TS parameters doet veranderen. Het gaat te kort door de bocht om te stellen dat een hoger rendement per definitie beter is. Luidsprekerunit ontwerp hangt net als luidsprekerontwerp van concessies aan elkaar. Er zijn een hoop ontwerpkeuzes die de performance van een unit doen verbeteren en het rendement verlagen. De Excel serie van Seas is daar een mooi voorbeeld van. Maar in het geval van de W23 is men naar mijn mening doorgeschoten. Neemt niet weg dat het voor bepaalde toepassingen een goede keuze zou zijn.
QuoteDus als ik goed begrepen heb wat je uitgelegd hebt dan zou deze nieuwe woofer wel een goede zijn aangezien hij nog steeds een hoge SPL heeft en daarbij ook nog meer diepgang heeft. en dus met minder of zelfs geen bass-boost toe kan om hetzelfde resulaat te hebben als zijn 'gewone' broertjes en dus ook nog hoger belastbaar is.

Ik vraag me alleen af wat dat zware membraam voor een effect heeft op de weergave. Een versterker zal wel meer kracht moeten hebben om dat gewicht in toom te houden of zie ik dat ook fout?
Kijken we naar deze unit in verhouding tot de rest van de Peerless subs, dan zou je inderdaad zeggen dat je een zwaardere versterker nodig hebt: hogere massa = lagere rendement = zwaardere versterker. Maar wat is zwaarder? Waar ligt de referentie? De DS4.0 voldoet meer dan uitstekend voor alle subs die hier genoemd zijn, zelfs de W23... Omdat je bij een actieve subwoofer geen passieve elementen tussen de speaker en de versterker hebt is het bovendien relatief makkelijk voor de versterker om de speaker in bedwang te houden. Overigens is de voeding van de versterker belangrijker dan het opgegeven vermogen, maar dat terzijde. Wat wel een hint in de specs is, is hoe het vermogen zich gedraagt naarmate de impedantie daalt. Dat zit wel snor bij de Hypex modules, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

De Peerless (X)XLS serie is absolute wereldtop. Ik las dat je ervan baalde dat er zo weinig keuze is. Volgens mij heb je niet goed gekeken, maar los daarvan, deze subs kan ik ondubbelzinnig aanbevelen voor jouw applicatie. Ook in de US waar het aanbod groter is, laat de Peerless prijstechnisch nagenoeg alle concurrentie achter zich... De prijzen in de US liggen wel aanmerkelijk lager, ook voor de Peerless (hmmm...). Reken je deze prijzen om, dan blijkt dat als je een goede concurrent over laat vliegen, de totaalkosten weer vergelijkbaar zijn met het lokaal aanschaffen van de Peerless. Per saldo schiet je daar dus niets mee op.

Quote from: mluyben on January 17, 2006, 13:01:33
Heb je al eens gemailed met hen of met de importeur?
Dat is niet veel belovend als er na al die tijd nog geen SLS400 woofer te koop is, dan zie ik het ook donker in voor deze serie nieuwe woofers...
Peerless heeft dus genoeg ideeen maar geen capaciteit om het uit te voeren, lijkt het.
Daar zou ik me ook geen zorgen over maken. Dit is gewoon een vooraankondiging. DST is overgenomen door Tymphany en er is net een herstrukturering van het produktaanbod aan de gang. Ken Kantor (bekend van NHT, een bijzondere man) zit tegenwoordig in de leiding van het bedrijf en draagt de DIY-ers een zeer warm hart toe. Dat komt allemaal dik voor elkaar!

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

mluyben

Hartelijk voor deze duidelijke uitleg, ik moet eerlijk zeggen dat ik er na dit verhaal nu meer van begrijp dan door het kleinere eerdere verhaal.
Ik heb deze topic ook opgezet in de hoop hier info te verzamelen zodat andere later er ook iets aan hebben.

Ik heb nu ook door dat ik de inhoud evt zelfs nog iets kleiner kan maken [hogere Q] daar ik een huis heb dat zo lek als een mandje is ivh tot betonnen nieuwbouw [ontluchtings rooster in de muren, houten vloeren, kalksteen muren, gips plafonds, gordijnen, grote ramen en ga zo maar door..].
ik denk dat ik het ontwerp eerst zo laat, de kast verkleinen is niet moeilijk, vergroten onmogelijk....

Je typed zeker niet tegen een muur met internet aansluiting, ik vind dit een zeer interesant onderwerp en ik doe mijn best om alles te begrijpen.
Nogmaal dank voor deze uitgebreide informatie.

DIY_Freak

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

sphere

#49
Quote from: deepspace on January 17, 2006, 01:06:59
Die komt er: SLS400 :) Ik zit nog steeds op de release en de prijzen te wachten :P
Deze zeker? Ik ga er eens mee simuleren, lijkt me leuk.

Linkje naar specs in HTML
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."