Projectiegrootte tov. kijkafstand

Started by -Freek-, January 7, 2006, 18:39:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Bij welke kijkafstand is welke beeldbreedte aan te raden? Ik kijk bijvoorbeeld op 3,5 meter afstand v/h scherm, hoe groot is dan aan te bevelen?

reza

Een meter of 2  ???

Maar dat is heel verschillend de 1 houd er van om lekker dicht bij te zitten terwijl de ander ver weg wil zitten.  Maar ik kijk van een afstand van 2.60 naar een 1.80 breed beeld. En mij hoor je niet klagen, terwijl een ander het te dichtbij vind. Heb ik nog nooit gehoord trouwens ;) Althans bij mij thuis.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

-Freek-

Wordt het beeld dan niet een beetje onscherp, of heb je hem via component aangesloten? Ik dacht eigenlijk meer aan een beeld van 1,60 breed op een afstand van 3 tot 3,5 meter...

reza

Quote from: JKI on January  7, 2006, 18:56:48
Wordt het beeld dan niet een beetje onscherp, of heb je hem via component aangesloten? Ik dacht eigenlijk meer aan een beeld van 1,60 breed op een afstand van 3 tot 3,5 meter...
Ik heb hem via scart (RGB) aangesloten bijna het zelfde als component.
Nee het beeld word niet onscherp! en 1.60 breed op een afstand 3.50 meter is wel erg ver weg, lijkt mij!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Arno P

Dichtste bij volgens "de norm" 1.5x beeldbreedte (naar smaak mag je natuurlijk alles kiezen)

wolsinkpower

ik denk dat met zijn projector die niet tot de nieuwste behoord het misschien ter voordeel van de beeldkwaliteit is als hij NIET op 2-2.33 meter projecteert

mij lijkt het dat hij onder de 2 meter blijft..

en geloof me dat is groot zat.. -_-
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

-Freek-

Dat haalt hij niet eens ;D. Volgens projectorcentral.com haalt hij maximaal 1,90 meter breed...

donaldk

Onder andere:

Afhankelijk van resolutie projector (xga?).

Afhankelijk van contrastratio en lightoutput projector (1000 ANSI Lumens?).

Afhankelijk van contrastratio en lichtreflectie scherm.

Afhankelijk van omgevingslicht en reflecties.

De eerste twe eblijven gelijk, de laatste twee worden verbeterd. Dus JKI, afgaande op je foto vind ik dat je niet veel groter moet gaan dan wat je nu projecteert, je wint nog door de verduistering en het betere scherm, dus je kunt wel iets groter projecteren, maar niet tweemaal zo groot.

-Freek-

Resolutie is XGA.
1000 ANSI Lumens

Welke specs zou je dan moeten hebben als je 2 meter breed wil projecteren?

donaldk

Mijn oordeel is puur gebaseerd op jouw foto in je eigen 'mijn HT' topic. Zelf zou ik niet veel lichter beeld willen hebben (maar ja ik ben gewend aan de lightoutput van directview crt's, lol). Maar daar kwam nog veel licht door de gordijnen o.a. op het scherm terecht, dus je kunt nog wel wat groter als dit beeld goed genoeg is voor jou (daar gaat het immers om). Hoe groot is het beeld in die foto? Misschien is de projector ook nog beter af te stellen?

Maar je gaf net aan dat je maximaal 190 breed zou kunnen halen met deze projector, maar dan is waarschijnlijk je kamer te klein om de projector op de juiste afstand te zetten, want je bent beperkt in door je lens (die kan maar een bepaalde factor vergoten, dus hoe breder je gaat hoe verder je van het scherm af moet staan met je projector). Als 190 de grens is dan hoef je waarschijnlijk niet veel meer licht te hebben om de twee meter te halen, maar dat laat ik liever aan de echte kenners hier over (projectoren met dezelfde specs blijken nogal eens verschillend te presteren qua contrastratio en lightoutput;-)).

-Freek-

Ik bedoelde dat de projector op een afstand van 3,7 meter van het scherm af een breedte kan halen van iets meer dan 1,90 meter. Als je hem verder weg zet kan hij nog groter, maar dat gaat niet ivm mijn kamer. Op projectorcentral.com staat hij nog in het groen als je bij 3,7 meter afstand een beeld van 1,90 meter wilt hebben, dus dat moet te doen zijn denk ik...

donaldk


-Freek-

Dat was ik van plan vandaag te doen ;).

misteriks

Beeldbreete 2,30 M met een kijkafstand van iets meer dan 3,50 M. Ik vind het heerlijk kijken
Sanyo Z4, Kingpin 16:9 230cm electrisch
Denon AVR-2106, Denon DVD-1920
Canton LE 190, LE 120, LE 150 CM

perseus

Ik las ergens dat volgens de "THX certified HT Program" de ideale kijkhoek 36° zou moeten bedragen. Dus misteriks jij zit daar pal op...

misteriks

Quote from: perseus on January 11, 2006, 12:12:11
Ik las ergens dat volgens de "THX certified HT Program" de ideale kijkhoek 36° zou moeten bedragen. Dus misteriks jij zit daar pal op...

Kijk dat is positief om te horen  8)
Thx!
Sanyo Z4, Kingpin 16:9 230cm electrisch
Denon AVR-2106, Denon DVD-1920
Canton LE 190, LE 120, LE 150 CM

donaldk


-Freek-

Ik ben nog bezig :). Ik ben er over aan het tweifelen of ik nou het scherm van camcosystems moet nemen of niet... Want ik zit een beetje met het probleem dat als ik hem ophang, de ramen niet meer open kunnen.

donaldk

Kun je eigenlijk op een andere wand een scherm hangen?