Geluids isolatie

Started by Abel_Dekkers, January 7, 2006, 15:29:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abel_Dekkers

Hey Forummers,

Onder het mom van "beter iets dan niets" wil mijn vader Isofix aanbrengen in mijn kamer. Ikzelf ben het er gedeeltelijk wel mee eens, maar ik vraag me af of het echt nut heeft dat elke wand wordt bekleed. Hieronder zien jullie een paint schetsje van mijn kamer.



De zijde die rood gekleurt is, is ook de muur van de buren hun kamer. Deze muur wil mijn vader zowiezo behandelen met Isofix. De linker blauwe zijde hangt mijn scherm en wil mn pa ook gaan behandelen met Isofix, vanwege het feit dat mn pa en ma hun kamer grenst. Ook de het rechter gedeelte waar mijn raam zit wil hij behandelen. Tot zover vind ik alles best.

Jullie zien ook een groene zijde. Aan deze zijde grenst de pc kamer waar s avonds eigenlijk niemand zit. Nu zijn we eigenlijk een beetje in discussie om het nou wel of niet te doen. Ik vind dat het onzin is, vanwege het feit dat daar niemand overlast kan hebben. Mn pa zn mening is dat hij gewoon alles in 1x goed wilt doen.

Als alles af is neem ik zelf natuurlijk ook wel maatregelen, denk aan zo`n speciale subwoofertegel  ;). Natuurlijk wil ik zelf ook wel dat alles, tot zover het kan, goed wordt gedaan, maar als het geen nut heeft bij de groene wand (wat ik dus denk), is het natuurlijk ook zonde van het geld. In ieder geval wordt elke wand behandeld met gipsplaat waar tapijt tegenaan bevestigd wordt.

Mijn vraag aan de experts  ;D : Heeft het plaatsen van Isofix bij de groene wand nut of geen nut?

Greetzzzz & thnx!
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

Roeland

ben het met je pa eens  ;D
Als je het doet doe het dan goed

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Abel_Dekkers on January  7, 2006, 15:29:35
Mn pa zn mening is dat hij gewoon alles in 1x goed wilt doen.

Als je werkelijk alles in 1x goed wil doen dan is een kamer-in-een-kamer de enige juiste weg. Ik vind dus eerlijk gezegd, dat jullie met enkel de muren behandelen met isofix er nog lang niet zijn ;)

mvrg

Patrick

Abel_Dekkers

Hehe, i know  ;) maarja, als ik mn pa daarmee tevreden krijg....... dan moeten we die ene muur ook maar doen  8) Of het veel nut heeft, dat laat ik maar voor me  ::)

Het is tenslotte toch hun huis  ;D
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

donaldk

Quote from: patrick_vdb on January  7, 2006, 20:46:03
Hi,

Als je werkelijk alles in 1x goed wil doen dan is een kamer-in-een-kamer de enige juiste weg. Ik vind dus eerlijk gezegd, dat jullie met enkel de muren behandelen met isofix er nog lang niet zijn ;)

mvrg

Patrick

Gewoon gelijk een losstaande bunker bouwen, met een brede sloot eromheen, om het doordreunen via de grond te voorkomen, dan ben je pas echt in een keer klaar. Patrick het is maar de vraag, wat er allemaal tegen gehouden moet worden. Het betere is vaak de vijand van het goede.

Erik

#5
Quote from: donaldk on January  7, 2006, 20:52:01
Gewoon gelijk een losstaande bunker bouwen, met een brede sloot eromheen, om het doordreunen via de grond te voorkomen, dan ben je pas echt in een keer klaar. Patrick het is maar de vraag, wat er allemaal tegen gehouden moet worden. Het betere is vaak de vijand van het goede.
Jammer dat je zo onzinnig reageert hier heeft de topicstarter weinig aan.
Bovendien weet ik van Patrick dat zich hierin behoorlijk verdiept heeft en weet waarover hij het heeft.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

patrick_vdb

Hi,

@Abel_Dekkers,

Naast het behandelen van de muren is het zeker ook raadzaam een zwevende vloer te laten leggen. Flankerend geluid kan anders nog steeds weg uit de ruimte en voor overlast zorgen.

@donaldk

Quote from: donaldk on January  7, 2006, 20:52:01
Gewoon gelijk een losstaande bunker bouwen, met een brede sloot eromheen, om het doordreunen via de grond te voorkomen, dan ben je pas echt in een keer klaar. Patrick het is maar de vraag, wat er allemaal tegen gehouden moet worden. Het betere is vaak de vijand van het goede.

Geluidsisolatie is als een aquarium, een lek en het loopt leeg ;D ;)

mvrg

Patrick

donaldk

Quote from: Erik on January  7, 2006, 20:58:06
Jammer dat je zo onzinnig reageert hier heeft de topicstarter weinig aan.
Bovendien weet ik van Patrick dat zich hierin behoorlijk verdiept heeft en weet waarover hij het heeft.

Dat weet ik ook, hij heeft hier een of zelfs twee extreem uitgebreide topics over lopen. Maar zoals Patrick expres overdreef met de kamer in de kamer, overdreef ik met deze kamer buiten de kamer;-). Maar het is duidelijk, Patrick gaf het goed aan in zijn reactie, je moet alles in evenwicht doen. Dus alle muren (inclusief de ondermuur, aka vloer) gelijk, maar dan hoef je niet perse zover te gaan dat er een kamer in een kamer ontstaat (bijvoorbeeld Beurs van Berlage).

@Patrick Aangezien de ene muur grenst aan een soort van loze ruimte, is het dan niet juist een goed idee om al het ongewenste geluid daarnaartoe weg te laten lekken?

patrick_vdb

Hi Donaldk,

Helaas, ik overdreef niet express met de kamer-in-een-kamer constructie. Indien iemand aangeeft het in een keer goed te doen dan kom je vrijwel altijd op deze constructie uit in bestaande situaties.

QuoteAangezien de ene muur grenst aan een soort van loze ruimte, is het dan niet juist een goed idee om al het ongewenste geluid daarnaartoe weg te laten lekken?

Een vraag waarop helaas geen eenduidig antwoord te geven valt. De aangrenzende ruimte kan inderdaad gebruikt worden als buffer voor luchtgeluid maar zonder de bouwtekening van het woningblok te kunnen inzien, zal ik niet snel adviseren deze ruimte als zodanig te gebruiken. Naast luchtgeluid hebben we immers ook flankerend en/of contactgeluid en wanneer de betonconstructie volledig delende is, heb je een enorm lek wanneer deze muur niet behandeld zou worden. Het introduceren van een lek is in elke isolerende situatie gelijk aan het drastisch verlagen van de te behalen resultaten ;)

mvrg

Patrick


donaldk

Quote from: patrick_vdb on January  7, 2006, 21:27:17
Hi Donaldk,

Helaas, ik overdreef niet express met de kamer-in-een-kamer constructie. Indien iemand aangeeft het in een keer goed te doen dan kom je vrijwel altijd op deze constructie uit in bestaande situaties.
mvrg

Patrick

Okay ik heb waarschijnlijk en te overdreven beeld voor ogen van een kamer in een kamer, als ik zwevende vloer lees dan denk ik ook echt zwevend en niet aan vloer op een rubberen of andere dempende tussenlaag. Vandaar ook mijn voorbeeld van de Beurs van Berlage, waarin men een glazen concertzaal heeft gebouwd, http://www.beursvanberlage.nl/beursvanberlage/14stappen/14stappen_08.html.

Conceptueel is het inderdaad slechts een marginaal onderscheid;-).

patrick_vdb

Hi Donaldk,

Met een zwevende vloer wordt niet snel een op bv luchtdruk steunende vloer bedoelt. 'Zwevend' als in 'geen contact maken met' volstaat, en daarmee dus ook een degelijke dempende tussenlaag ;)

mvrg

Patrick

donaldk

Hi Patrick_vdb,

Dat begrijp ik en weet ik, maar ik stelde me er altijd veel meer van voor. Bij zwevende wanden ligt het wat makkelijker, die kun je veel makkelijker echt losstaand van de muur maken.

patrick_vdb

Hi Donaldk,

Sorry, spannender kan ik het niet voor je maken ;D

mvrg

Patrick