Modificatie van de Dell A215-luidspreker

Started by Pouwiel, January 7, 2006, 14:11:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pouwiel

Luidspreker is erg veel eer voor deze computerdoosjes van Dell !
Maar evenmin worden zij onder handen genomen i.v.m. een project voor een nieuw bureaublad.
Eerste dingen eerst, waar praten we over?:

Dit zijn de doosjes zoals je ze bij Dell kunt krijgen.

Zo ziet het doosje er van de binnenkant uit:


En zo ziet hetgeen eruit waar het om draait:


Nu het verhaal:
Zoals gezegd komt er nieuw bureaublad, deze jongen moet zo kaal mogelijk blijven én toch voorzien van zoveel gemakken. De opzet op dit moment is om op het blad enkel een klein tft schermpje te hebben en verder niets. Er komt een kleine kast onder het blad ter grootte van de pc zelf en een lade onder het blad waar het toetsenbord en muis in opgeborgen kunnen worden. In de rand van het blad komt de volumeregelaar van de speakertjes en het ledje wat aangeeft of ze aan of uit staan.

Zoals je kunt zien heb ik een van de speakertjes uit elkaar gehaald, dit omdat deze onder het blad verstopt worden. Nu is het totzover geen probleem en eigenlijk heb ik ook geen probleem, (en je voelt 'em aankomen....) maarrrrrr......

In de tweede foto zie je een witte vlek, dit is de kit waarmee ik de basreflexpoort (  ::) ) dichtgekit heb. Dit om het volume te kunnen achterhalen. Wat dus wel opviel is dat er totaal géén geluid overblijft, als ik het luidsprekertje uit de kast haal. Ik moet en zal hier dus een nieuw kastje voor moeten maken voor onder het bureaublad. Nogmaals, tot zover gaat het allemaal goed.

Enkel, ik ben nu nog bezig met voorbereiden en ik zat gister wat te snuffelen hier en las ik een paar topics waarin nieuwe filters ed werden gemaakt om de bestaande speakers te upgraden. Vandaar dit lange verhaal, nu denk ik niet dat ik mijn dell luidsprekertjes wil upgraden met nieuwe filters, maar als ik toch bezig ben met nieuwe kastjes mét basreflexpoortjes !, misschien zijn er kleine tweakjes waarmee ik het laatste restje geluid uit deze "dinky toys" onder de speakers weet te persen!

Hiermee kom ik tot de climax van deze post: Welke tweaks kunnen jullie mij aanraden waarmee ik maximale effectiviteit behaal om deze doosjes te upgraden.
Maar weet je...?
Ik denk,
dat het verhaal van kapitein Ortega, best eens waar kan zijn !

Pouwiel

Is het een idee om het kastvolume iets te vergroten, wat meer ampére's door de units te sturen of is het een beter idee om -wat bij de grotere broers gebeurd- ervoor te zorgen dat de nieuwe kasten stijver worden en eventueel wat binnenvulling mee te geven?

Iemand...
Maar weet je...?
Ik denk,
dat het verhaal van kapitein Ortega, best eens waar kan zijn !

Barrrrry

Wat meer ampére's voor het ampje kan nooit kwaad. Je kunt echter meer uit de doosjes halen met een nieuwe unit, bijvoorbeeld een Tangband. Plaats deze unit in een mini-TL en je hebt een perfect setje voor de PC :)

Pouwiel

Qua ampére's heb ik de adapter van de printer aangesloten, hierdoor stroomt er 1,25 A binnen i.p.v. van 0,5 A.
Maar wat is een mini-TL ?!?
Maar weet je...?
Ik denk,
dat het verhaal van kapitein Ortega, best eens waar kan zijn !

Barrrrry

Quote from: Pouwiel on January  9, 2006, 19:42:42
Qua ampére's heb ik de adapter van de printer aangesloten, hierdoor stroomt er 1,25 A binnen i.p.v. van 0,5 A.
Maar wat is een mini-TL ?!?

Een transmission-line speaker, maar dan klein ;)