Hulp gevraag over condensatoren

Started by NielsLu, January 6, 2006, 14:51:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Hallo,

Ik heb recentelijk voor m'n broer een set luidsprekers gebouwd bestaande uit Seas tweeters, KEF SP1054 (midlaag en midden) en een set Vifa 25 cm speakers (zijdelings geplaatst).

Nu heb ik de scheidingsfilters van de tweeters en de 25 cm laag speakers behoorlijk goed voor elkaar. Ook op de midlaag en midden heb ik uiteraard een scheidingsfilter geplaatst.

Nu doet er zich het volgende probleem voor: 1 condensator (op de middenspeaker) (type 2R2 10% =een rechthoekige condensator) wordt heel erg warm bij hoge volumes. Mag dit of gebruik ik dan het filter niet goed?

Ik zie jullie reactie's graag tegemoet.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Kjelt

Klinkt meer als een weerstand van 2,2 ohm met een tolerantie van 10% dan een condensator.
Of ie warm mag worden dan moet je even het schema tekenen maar dit soort weerstanden worden meestal gebruikt voor flinke stromen, dus dat kan wel kloppen. Hoeveel Watt is ie ? (Staat er soms ook op 5W, 10W)

NielsLu

#2
Kjelt, alvast bedankt voor je reactie.

Er staat helaas geen wattage op. Ik heb snel even een schema in Paint in elkaar getekend. Misschien kunnen jullie er zo iets meer mee.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Kjelt

#3
Vraag geenius eens, die bouwt meer filters, maar die condensator van 3,3u moeten twee parallele streepjes zijn (nu heb je het symbool van een weerstand getekend),

NielsLu

#4
Quote from: Kjelt on January  6, 2006, 16:01:09
Vraag geenius eens, die bouwt meer filters, maar die condensator van 3,3u moeten twee parallele streepjes zijn (nu heb je het symbool van een weerstand getekend),

Hmm ok, aangepast.

Maar nu weet ik dus nu niet zeker of het een condensator of een weerstand is die ik gebruik op de KEF speaker. Zou het kunnen helpen om er even een foto van te maken?

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Kjelt

Quote from: NielsLu on January  6, 2006, 16:03:14
Hmm ok, aangepast.
Maar nu weet ik dus nu niet zeker of het een condensator of een weerstand is die ik gebruik op de KEF speaker. Zou het kunnen helpen om er even een foto van te maken?

Tja dan weten we het zeker.

NielsLu

Ga ik even foto maken.

Overigens heb ik hier wel (ik vermoed) weerstanden liggen van 3W die dezelfde werking hebben, alleen minder sterk. Deze weerstanden filteren het hoog uit de middenspeaker. Dat doet die 2R2 10% ook maar dan beter.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik heb een foto gemaakt van de weerstand/condensator...

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Vigier

Dat is een 2,2 Ohm weerstand van 5 Watt. Als je die bij een middentoner gebruikt lijkt ie mij een beetje aan de kleine kant.
Ik zou hem vervangen door een 10 watt 2,2 Ohm weerstand. Als je niet makkelijk aan 10 watt weerstanden kunt komen, maar nog wel aan dit type, dan kun je een 1,0 en een 1,2 Ohm weerstand van 5 watt in serie gebruiken.

Groet, Joris

NielsLu

Dan is het dus inderdaad niet goed dat ie zo warm wordt?

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

voodooless

Weet je wel zeker dat het filter zo in elkaar steekt, ziet er nogal vreemd uit.

NielsLu

Quote from: deepspace on January  6, 2006, 17:39:14
Weet je wel zeker dat het filter zo in elkaar steekt, ziet er nogal vreemd uit.

Hmm.. ik heb het filter zelf zo gemaakt. Als er iets niet klopt dan hoor ik het graag. Dit is de eerste keer dat ik me met filters bezig houd, dus het zou best wel eens niet helemaal goed kunnen zijn.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Nog even een toelichting...

Ik heb van iemand een hele stapel oude scheidingsfilters gekregen. Daarbij heb ik een set standaard 2-weg filters gekocht om deze vervolgens aan te passen met allerlei losse onderdelen die ik heb van die oude filters tot een goedklinkende set. Dit valt tot nu toe echt nog niet mee.

De klank is nu met dit huidige filter opzich goed. Maar misschien klopt er wel niks van het filter. Indien dit zo is kan iemand mij dan aangeven wat ik verkeerd doe?

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Interficior

De KEF woofer wordt niet gefiltert... Moet die niet sowieso van onderen worden afgefilterd? En van boven misscihen ook wel, ik weet niet hoe de afval gaat van dat ding.
Take it or lease it

NielsLu

Quote from: Interficior on January  6, 2006, 18:13:28
De KEF woofer wordt niet gefiltert... Moet die niet sowieso van onderen worden afgefilterd? En van boven misscihen ook wel, ik weet niet hoe de afval gaat van dat ding.

De KEF woofer filterde ik dus middels de weerstand en de spoel die ervoor zit. Van onder filteren lijkt me niet echt nodig, omdat die 25 cm speaker alleen maar bijna sub-laag hoeft weer te geven.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Kjelt

Heb je Geenius al ge-pm'd? Die is als een vis in het water met filters  ;D

NielsLu

Quote from: Kjelt on January  6, 2006, 19:26:37
Heb je Geenius al ge-pm'd? Die is als een vis in het water met filters  ;D

Ik heb hem vanmiddag inderdaad ge-pm'd. Nu maar even wachten op een reactie van hem...

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Marc Heijligers

Quote from: Interficior on January  6, 2006, 18:13:28
De KEF woofer wordt niet gefiltert...

De KEF woofer wordt wel gefilterd, er zit een spoel in serie met de woofer, en die filtert het hoog omlaag.

De weerstand parallel met de woofer (dat is inderdaad een weerstand) is niet zo'n geweldig goed idee. De weerstand is 2.2 Ohm, de woofer zal ergens tussen de 4 en 8 Ohm zijn (ik ken de specs niet). Dat betekent bij een gegeven spanning over woofer en weerstand, 60% tot 80% van de stroom (en dus het vermogen) door de weerstand heen zal gaan. Dat deze warm wordt verbaast me dus niet. Ook je versterker zal niet zo blij zijn met dit filter.

Even kort door de bocht, maar voor lage frequenties is de spoel bijna gelijk aan een draad, dus volledig geleidend. Dan heb je netto zo'n 1.5 tot 2 Ohm als resulterende impedantie over vanwege de parallel schakeling van de weerstand en woofer. Een hoop versterkers gaan met dit soort impedanties bij hardere volumes kapot! :o Meestal probeert men impedanties boven de 4 Ohm te houden, en liever nog boven de 6 Ohm. 1 Watt over 8 Ohm is gelijk aan 2.83V (en iets minder dan 0.3 Ampere). Als je deze spanning nu over een 2 Ohms weerstand zet, gaat er meer stroom lopen (bijna 1 Ampere). Dat betekent dat je weerstand in dat geval bijna 2W aan vermogen staat te dissiperen. Als je het geluid 2x zo hard zet (mensen ervaren 8 a 10dB als 2x zo hard), dan gaat je weerstand (theoretisch) al aan diggelen!

Ik kan me voorstellen dat de weerstand eigenlijk een condensator zou kunnen zijn (om de woofer 2e orde te filteren ipv 1e orde). Hoe kom je aan dit filter?

Misschien niet onverstandig om iets over scheidingsfilters te lezen alvorens je iets gaat bouwen. Verder voor eerste orde berekeningen aan filters zou je hier eens kunnen kijken: http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

Maar om een echt goed filter te bouwen, moet je meten, simuleren, bouwen, luisteren, meten, simulteren, bouwen, meten etc., en dan kan je met programma's zoals Speaker Workshop aan de gang: http://www.speakerworkshop.com/.

Succes!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

NielsLu

#18
Inmiddels heb ik de speakers aangepast. Graag jullie reactie hierover...

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

ome subtilieco

Quote from: NielsLu on January  7, 2006, 10:52:42
Inmiddels heb ik de speakers aangepast. Graag jullie reactie hierover...

Groet,

Niels


waarom staat er van alles in serie? dus ipv 2 weerstanden/spoelen 1 stuk   

NielsLu

Denk je dat 1 spoel en weerstand genoeg is? Volgens mij zorgen de extra spoel en weerstand ervoor dat de middentoner iets zachter weergeeft.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

ome subtilieco

ik bedoelde waarom je niet een spoel en weerstand van gecombineerde waarde had genomen. maar dit kan ook

NielsLu

Ah ok. Dan heb ik het dus nu wel goed gedaan opzich. Het geluid klinkt nu ook wel erg lekker...

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Arieson

#23
Quote from: NielsLu on January  7, 2006, 14:58:36
Ah ok. Dan heb ik het dus nu wel goed gedaan opzich. Het geluid klinkt nu ook wel erg lekker...

Groet,

Niels

Hoe komt het dat ik het gevoel krijg dat Niels de 'Adje' van het HT Forum speelt? O0





Audiofiel

Quote from: NielsLu on January  7, 2006, 10:52:42
Inmiddels heb ik de speakers aangepast. Graag jullie reactie hierover...

Ik snap serieus niet hoe je aan een dergelijk filter komt. :-X
Niemand plaatst een weerstand in serie met een woofer.


Volgens mij is dit een soort flauwe grap of zo... :'(
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.