Center speaker met Tangbands

Started by WMC, January 6, 2006, 13:38:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WMC

Ik ben de laatste tijd bezig geweest met het maken van een center speaker op basis van 2 Tangbands W5-610S en een B&W tweeter. Alleen de tweeter is gefilterd met 1 2.2 mF condenstatortje. Dit voor maximale directheid en snelheid. De Tangbands vallen na ongeveer 6 kHz vanzelf af.

Hij is opgebouwd uit 22 en 18mm MDF, daar overheen zit 9mm meranti multiplex voor de afwerking. De frontplaat is 44mm dik. Elke unit heeft ongeveer 14 liter voor zichzelf, ze zijn onderling niet verbonden en de tweeter zit gemonteerd in een vast blok, dit om resonanties tegen te gaan. De baspijp is +/- 15 cm lang en heeft een diameter van 4,4 cm en is gemaakt uit HDPE buis die ik nog had liggen. Het gewicht is ongeveer 32 kg exclusief stand.

Verder laat ik de foto's voor zichzelf spreken







Link Tangband: http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-610s.htm
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk......doet me ergens aan denken.... ::) ;D

Heb je ook foto's van de bouw.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Nee, van de bouw eigenlijk helemaal niet, telekens als ik iets had gemaakt vergat ik het (te enthousiast bezig) en dan ben je ineens 10 stappen verder als je beseft dat je eigenlijk wel foto's had moeten maken :)

Hij lijkt wel ergnes op idd ;), maar dat is denk ik vooral omdat wij beide met hetzelfde probleem zitten, hij moet passen onder een projectiescherm.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Erik van Voorst (in memoriam)

Inderdaad, ik heb hem dan boven het scherm gehangen en een beetje naar onderen gericht.

We hebben van de nood een deugd gemaakt. ;D

Speelt hij al,...ik viel van mijn stoel toen ik waarnam dat er gewoon een Full-Range geluid uit een center komt....iets wat nog steeds niet veel mensen weten (zie de "melkpakjes" op de tv).
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Bij mij hangt hij onder het scherm, maar daaronder staat mijn aparatuur, dus er was ook niet extreem veel ruimte.

Hij speelt momenteel al ja, ik heb wat geexperimenteerd nog met andere filterwaardes, maar het is uiteindelijk toch deze geworden. Het geluid is nu naar mijn zin. De warmte van een kevlar unit samen met een metaldome is voor mij meestal een goede combinatie. De verstaanbaarheid van de stemmen is omhoog gegaan t.o.v. mijn vorige center (zelfbouw met 1 17cm Seas TPX woofertje en een softdome tweeter) en de openheid is ook beter. Er is meer definitie van de afzonderlijke geluiden. Ook de plaatsing is beter, vooral bij concerten is het geluid nog beter met het beeld verenigd.

Wat betreft het laag is er ook wel een kleine stap gemaakt. In de opstelling zoals ik die Seas had was er al niet over te klagen, die hing boven mijn scherm in een hoek (muur&plafon) en was er wel een beetje op gefilterd om ook laag weer te geven, maar toch is er wel een stap gemaakt. Vooral de snelheid waarmee de bassen worden gereproduceerd is hoger en directer. Een voorbeeldje hierbij is natuurlijk (iedereen kent hem wel) Hell Freezes Over. De bas die in het begin van Hotel California naar voren komt is veel meer van voren en veel strakker dan ik hem ooit heb gehoord.

Een andere DVD waar ik regelmatig naar luister is Norah Jones - Live in New Orleans, hierbij staat de piano toch ook ineens ook in het midden in de kamer. Voorheen was dit door de Fronts wel, maar door de center wat minder, nu is het geluidsbeeld meer 1. (Mijn fronts zijn ook gebaseerd op kevlar-metaldome alleen dan allemaal wat groter en andere merken).

Momenteel zit mijn center, net als de rest van de speakers overigens, aangesloten op mijn Denon AVR-1804, niet de beste versterker, maar zeker niet verkeerd. Als DVD/SACD speler gebruik ik een Sony DVP-NS900V, dit is een leuke speler die denk ik nog wel een tijdje voldoet aan mijn eisen, het enige nadeel is het interlaced signaal, maar daar kan ik me niet echt aan storen momenteel. Ik wil nog wel een keertje uit gaan bereiden naar een betere versterker, vooral voor de fronts en de center, mogelijk dat ik deze apart aan kan gaan sturen, maar dat zijn nog allemaal toekomstdromen. Hoe ik dit dan verstandig aan kan gaan pakken weet ik ook nog niet aangezien de Denon geen preouts heeft (behalve Sub). Ook zit er nog een interlink update aan te komen, Eichmann (silver) bullets met zilver/zilvergoud kabel. Na het horen van mijn vaders Furutech rhodium pluggen met zilverkabel moet ik ook wel upgraden :), wat een verschil geven die dingen nog met de front speakers (mijn vader is en blijft stereofanaat, vandaar dat ik maar 2 kabels had om te proberen op de front speakers.). Ik ben benieuwd wat voor verbetering die Eichmann kabels nog gaan geven

Als er iemand nog tips heeft zijn die altijd welkom natuurlijk. Ook cds/films/andere muziekale dingen zijn altijd leuke aanraders. 
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R