optoma HD81

Started by ACQUA, January 5, 2006, 18:20:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Akosoft

Quote from: Starred on September 24, 2006, 09:52:14
http://www.ultimateavmag.com/videoprojectors/906optomahd81

Mijn enthousiasme is na het lezen hiervan een klein beetje getemperd

Belachelijk dat deze test geplaatst is nadat het toch overduidelijk is dat het apparaat
foutief was vanaf het begin. It turned out to be a pre-production unit staat er zelfs.  :-\

jaco

Dan moet optoma maar een goede unit sturen naar zo'n reviewer lijkt me.
Inderdaad een paar minder goede punten:
- auto iris die pompt
- 2000:1 contrast (open iris)

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Ik ben bang dat guitarman (van AVS) de projector een beetje opgehemeld heeft cq. niet kritisch genoeg was. Hij gaf al wel aan dat ie de iriswerking wel zag maar dat hij het niet storend vond. Ik ben toch al geen fan van alles wat auto-magisch gaat, maar zo'n zichtbare iriswerking zou bij mij onmiddellijk afgeschakeld worden.
De misschien 'onbruikbare' autoiris, in combinatie met de lange throw (lastig in mijn setup) en hoge offset (zou net passen bij mij) en de enorme bak licht (niet nodig voor mijn toekomstig max 2.20 brede scherm) doet mij meer naar een Pearl neigen waarmee je ook nog eens vrij bent zelf een scaler te kiezen.

manco401

Ik vind dat de optoma kwa prijs te hoog gemikt is. Men moest een stevige prijs/kwaliteit vervanger hebben voor de nog altijd excellent H79, maar nu is dat een leeg gat. In de us hebben ze wel de HD7100, maar die komt er hier niet. Voorlopig kijk ik dus ook uit naar de Pearl en de HC5000

jaco

Ik denk dat je overigens beter uit bent met de Optoma op Gennum technologie gebaseerde scaler dan de Sony eigen oplossing die in een Pearl ingebouwd zit.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

#80
Quote from: jaco on September 24, 2006, 16:16:58
Ik denk dat je overigens beter uit bent met de Optoma op Gennum technologie gebaseerde scaler dan de Sony eigen oplossing die in een Pearl ingebouwd zit.
Zeker. Maar met de Pearl heb je de mogelijkheid om eerst zonder scaler te draaien en later een Crystalio2 of andere scaler te kopen. Ook de scaler markt is redelijk in beweging. Daarnaast vind ik dat in jouw geval als je al een Crystalio2 hebt het feit dat de HD81 toch zijn eigen scaler nodig heeft een groot nadeel, dan moet je 2 scalers na elkaar gaan schakelen. Ze richten zich op de hi-end kant van de markt maar houden geen rekening met de hi-ender die al een goede scaler heeft.

De Pearl schijnt wel OK met 1080i materiaal te zijn dus voor DVD zou je bv een Denon 3930 met Realta kunnen kopen. Daarmee kan je dan toch zowel HD als SD materiaal goed afspelen.

Kjelt

Quote from: Starred on September 24, 2006, 09:52:14
Mijn enthousiasme is na het lezen hiervan een klein beetje getemperd

Hi, je had je H79 toch al verkocht? Weet je al wat je volgende projector gaat worden of wacht je nog af?

Starred

Quote from: Kjelt on September 24, 2006, 21:28:28
Hi, je had je H79 toch al verkocht? Weet je al wat je volgende projector gaat worden of wacht je nog af?

Ja, klopt. Ik heb inmiddels een plasma besteld.
Zodra ik verhuist ben (huis is nog in aanbouw) zie ik wel weer verder wat het wordt

Rob_Dingen

Hoi

Je kan die guitarman niet helemaal serieus nemen hij doet metingen die niet kunnen en publiceert ze toch terwijl kenners weten dat het niet kan kloppen.
De auto iris is er later bij gekomen de demo's die gedaan zijn hebben de auto iris niet gebruikt.
Hij had ik dacht native al 6000 tot 1 dat zal dan wel met iris dicht zijn maar omdat er zo veel licht uit komt zou het wel eens kunnen dat je daar wel in de buurt blijft.

Rob

boebla100

ik heb hem kunnen aanschouwen op de beurs in brussel ziet er goed uit mooi strak beeld en veel meer diepte in het beeld als bij die andere.Deze werd aangedreven door een hd-dvd speler welk type weet ik niet meer. Maar om nu te zeggen dat ik er gelijk 6500€ tegen aan gooi om hem te bezitten nou nee das me weer te veel van het goeie.Maar voor de teokomst zeker iets om naar uit te kijken als de prijzen zakken.
denon avc-a1sr  versterker
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w htm1   center speaker
  1x b&w asw cdm  woofer
  ps3--gamecube--en nog een videorecorder
  beamer H57 scherm beamax a-velvet matwit zichtmaat 200x130

2many

Hij is ook te zien op de beurs "sfeer" in Gent. met een DVD van den Robbie Williams en met bose DVD speler. Ik vond het niet zo een super beeld maar zal wel aan de bose liggen denk ik.

2many
Panasonic VIERA th42pv600E,Themescene H79, Beamax M-Serie
Marantz SR8500, Marantz DV7600 ,Dell XPS m1710,  Octava 3x2 HDMI cross switch
2 x Revox A1 Column, 1x Revox A1 Center, 4x Revox A1 shelf, 1x Revox sound S bass active,
Humax HD-CI2000

Marc

Inmiddels wordt ie al voor 4795 euro aangeboden in een Nederlands/Belgische "fotozaak". Kijk daar wordt je dan weer vrolijk van, of niet? Vooral als je nog geen goede scaler bezit. Ik ben benieuwd naar de vergelijking tussen HD81, Pearl en HC5000 dit weekend in Kaarst....

jaco

#87
Lees op AVS de post http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=8790713&&#post8790713 eens door:

QuoteSince i´ve received finally my HD81 now i have found out following issues on my unit:

- won´t accept external 1080p@50Hz Signals
- Cannot adjust saturation or tint via the HDMI Inputs
- Automatik iris funktion is crap.

Vooral het niet ondersteunen van 50 Hz is natuurlij problematisch als dat niet opgelost wordt. (Geen HDTV via sateliet)

Andere met een belangrijk punt: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=8799186&&#post8799186
Quote
- The second is for you guys. Optoma delivers this fancy Gennum VXP based video processor together with the projector - great feature. (Just DO NOT expect the implementation of this video processor to be ANYWHERE near on par with other (stand alone) Gennum based video processors like the Crystalio (which I have) or the upcoming Lumagen. It is a HUGE difference of having the Gennum VXP processor on a spec sheet and building an effective, well rounded and feature rich solution around it...) This processor supports 1080p/24 input - great feature. The projector itself supports judderfree presentation of 24p content @ 48Hz - GREAT feature. Everybody with this projector should do himself a favor and buy a HD-DVD player - and I think most will. So there you have it - HD-DVD with 24p content, a Gennum based scaler and a 24p/48Hz capable projector. Movie nirvana - no 3:2 pulldown judder anymore. Well - lets look closer! ALL HD-DVD player (even the upcoming G2) have 1080/60i (G2 XA2 will have 1080p/60 but NO 1080p/24) output. So the only thing you need a video processor/scaler for with HD-DVD is Inverse Telecine for the 60i -> 24p conversion. But wait - we have a "state of the art" (at least on the spec sheet) Gennum based (  ) video processor that comes with the HD81. We all know that the VXP DOES GREAT IVTC. So lets feed it the 1080i/60 output from the HD-DVD player - let it do the IVTC -> 24p and enjoy JUDDERFREE playback on our fancy new projector. Wait a minute - the Gennum VXP processor is one of the most advanced video processors around, ANY other Gennum based Scaler/Video Processor (and yes, "even" the Marantz on-board solution) supports its great IVTC capability - any other but NOT the Optoma 

Het beeld van HD-DVd wat ik er overigens op gezien heb vondt ik er prima uitzien via deze scaler. En wil je dit soort fouten zien moet je toch ook materiaal zien wat je kent, en het ook wel via IVTC goed gezien hebben.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Starred

Ik snap niet wat er nu zo vreselijk moeilijk kan zijn aan het op de juiste manier implementeren van IVTC capability? Zo ingewikkeld zit dit 'concept'  toch niet in elkaar? Waarom gaat het schijnbaar dan toch vaak fout?

riwi

#89
Quote from: jaco on November  5, 2006, 07:28:44
Lees op AVS de post http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=8790713&&#post8790713 eens door:

Zo he, da's niet echt positief.
Lijkt me wel dat het 50Hz issue opgelost _moet_ worden voor europese gebruikers. Aan de andere kant zal je meestal 1080i/50 signalen krijgen hier van de kabel etc. Voor Blu-Ray/HDDVD met 50Hz materiaal lijkt me dit wel een groot probleem.

Ik lees ook mensen met hdmi problemen die het oplossen door Highaltitude mode te kiezen waarin de fan harder gaat draaien. Misschien stond de HD81 bij BT5 ook wel in high altitude mode.

Dit doet mij toch meer neigen naar de Pearl. Ik wil een projector die af is, geen knutselproject.


Het ontbreken van IVTC mode op de scaler zou een licentie kwestie kunnen zijn. Je koopt de chip zonder een aantal 'mogelijkheden' voor een zachter prijsje. Ik weet niet wat het standpunt van Optoma is over het ontbreken van IVTC mode in de scaler.

Kjelt

Het klinkt inderdaad als een "snel op de markt en laten we later de bugs oplossen" project(or).  :(
Ach ik kijk liever top 720 dan lousy 1080. Ik wacht wel totdat er veel software en live kijkaanbod op de markt is voor 1080, ik schat pas eind 2007 begin 2008. Dan zijn de projectoren ook weer een of twee generaties verder ontwikkeld en goedkoper.

Rob_Dingen

Hoi

Wat de nadelen dan ook mogen zijn van deze projector voor mij stak hij met kop en schouders boven de rest van de dag uit.
Ook zijn de bugs waar hierboven over gepraat worden softwarematig op te lossen.
Voor HD-DVD zie ik geen probleem die bestel je gewoon in USA heb je ze eerder goedkoper en geen 50Hz probleem.
wel kan de installatie van de projector een probleem zijn dat hij in je ruimte niet goed te plaatsen is.

Rob

jaco

Het lijkt me ook wel dat ze problemen met de scaler wel op kunnen lossen met een firmware uppgrade. Europa zal ook wel niet de belangrijkste markt zijn, dus de 50 Hz problematiek zal wel niet als hoogste op de agenda hebben gestaan. Ook zijn 1080p50 bronnen niet echt sterk vertegenwoordigd.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

#93
Nog een review :
http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/optoma-HD81p1.php

Leuke info over de wat 'matig' presterende (kwa deinterlacing) processor, verder redelijk positief, ik denk wel een realistische kijk op het apparaat.