Decoder van DVD-speler

Started by Selmar_Cleef, February 19, 2002, 09:25:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Selmar_Cleef

Is deze van "midere" kwaliteit dan van een losse decoder?
Reden van mijn vraag is dat ik wil beginnen met het opbouwen van een HT na de zomervakantie. Zo heb ik alle tijd om alles uit te zoeken, te kijken wat mij bevalt zowel qua prijs als het geluid wat ik krijg te horen. Ik heb besloten om met losse componenten te werken omdat dit naar mijn idee "beter" te upgraden/vervangen is als er nieuwe ontwikkelingen zijn die voor mij op dat moment de moeite waard is.
Momenteel ben ik alleen in het bezit van een Sony DVP-S525D DVD-speler en een BB-tv van Sony. Mijn plan is om speakers en een versterker te kopen, dit is toch de basis voor een HT. Maar eerst wil ik weten of een losse dd/dpl/dts voorversteker een "beter" signaal door zal geven dan mijn huidige DVD-speler. Als dit zo is kan ik dan beter doorsparen en een voor-versterker/versterker combinatie en de speakers kopen dan alleen de versteker?

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is en dit een niet al te (ik-weet-dat-ze-niet-bestaan) domme vraag is.

cinepaulis

Hoi Selmar Cleef,

Welkom!

In een notendopje:
De meest gangbare oplossing is een DVD speler digitaal aansluiten op een Dolby Digital/DTS receiver. De receiver decodeert het vervolgens tot 6 aparte kanalen.

Wat ook mogelijk is, is de aanschaf van een aparte surround voorversterker (met Dolby Digital en DTS) en een meer-kanaals eindversterker. Je sluit dan de 6 analoge uitgangskanalen van de voorversterker aan op de ingangen van je eindversterker.
Dit is meestal een duurdere oplossing dan een receiver, maar stelt je in staat om eventueel op termijn de voorversterker te vervangen als je dat zou willen.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar je zou voor jezelf eens op een rijtje kunnen zetten wat je uit wilt geven. Aan de hand daarvan kun je bepaalde oplossingen overwegen.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#2
http://www.xsorbit1.com/users/J.A.F._Doorhof/index.cgi?board=DVD&action=display&num=1013105049

Kijk even naar deze thread, dit gaat over een soortgelijke vraag.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#3
Paul, in mijn post heb ik aangegeven dat ik seperates wil hebben. Dit om later makkelijker iets te vervangen zoals een betere voor- of eindversterker. Wat betreft mijn budget is het nog flexibel. Ik heb momenteel alleen nog bij Rotel gekeken en daar kwam ik op een bedrag van ongeveer € 4200 uit. Bestaande uit een Pre-amp(RC-1096) en amp(RMB 1095).

Frank, ik heb de thread nu gelezen. Het begin volg ik nog maar na jouw post ben ik het een beetje kwijt. Ik ben nog niet zo thuis in de iets technische termen die gebruikt worden. Voorbeeld, wat is een puur analoge passthru??

Weet iemand nog andere merken die voor en eindversterkers hebben? Prijs rond de € 5000 als dit rieel is voor een pre-amp/amp combinatie.

Rob_Dingen

#4
Hoi Selmar cleef

Je zou de Sony TA-E9000ES en TAN-9000ES kunnen kopen
Er staat een set te koop bij Ruad amsterdam voor 2495 Euro
Dat is een goede set met veel waar voor het geld als je een analoge pass tru wilt kun je de analoge voor versterker er nog bij kopen de TA-P9000ES dan heb je alles kompleet

Rob

J.A.F._Doorhof

#5
Pure analoge bypass betekend dat het 5.1 signaal van je DVD-A/SACD speler DIRECT analoog doorgerouted wordt, dus zonder dat het eerst weer digitaal gemaakt wordt.

Voor € 5000,00 kun je wel leuke sets kopen.
Onze eigen lijnen zijn wat duurder (Cinepro, Cinematrix), maar denk bv eens aan Myriad als voorversterker. Ik heb zelf een tijd geleden een Myriad getest en voor het geld was dat een zeer goede pre-amp.

Ook de Sony TAE-9000ES is een zeer goedkope pre-amp die zeer goed presteerd.

Het eindversterker verhaal is wat makkelijker, denk bv aan de Cinematrix Pathos 200 deze kost € 2840,00 is van origine een ATI versterker, en klinkt erg los en krachtig. Vergelijkbaar met de Parasounds in dezelfde en iets hogere prijsklasse. In combinatie met de Myriad pre-amp zou je dan net iets boven de € 5000,00 uit komen. Hoewel ik eerlijk moet bekenen dat ik niet zo uit mijn hoofd weet wat het nieuwe model van de Myriad nu kost, hij was toen zo rond de € 1800,00.

Wil je meer informatie over prijzen (Cinepro,Myriad,Cinematrix) kun je me prive mailen [email protected], dat wil ik liever buiten het forum om doen.

De Sony TAE-9000ES zou ik gewoon even voor op het net kijken, die duikt regelmatig gebruikt op, en zal dan niet meer dan € 1000,00 kosten.

Het is wel verstandig om voor seperates te gaan, maar als je budget HEEL strak is, is het mischien verstandiger om een receiver te kopen. Je kunt dan uit de topklasse van Denon bv al een hele mooie kopen die onder de € 5000,00 ligt, en zeer veel mogelijkheden heeft. Verwacht alleen wel betere resultaten en meer flexabiliteit van losse componenten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt.
De laatste jaren is het snel gegaan met allen nieuwe sound algorimtes: prologic -> DD 5.1 -> DTS 5.1 -> DD EX -> DTS ES daarbij nog algoritmes om 2 kanaals muziek op te krikken: DTS NEO, Prologic 2.

De mensen die bij elke introductie meewillen, moesten haast elk jaar hun versterker/receiver inruilen. Het gaan voor losse en eind versterkers geeft je dan de kans om alleen de voorversterker om te ruilen.
Echter .. de meeste voorversterkers die meegaan met de toeters en bellen zijn ook haast net zo duur als een versterker/receiver. Als je voor upgradable voorversterkers gaat kom je in andere prijsklasses.

Ik zou eens wat bladen lezen en op websites rondkijken wat er in welke prijsklasse te koop is. Dan kun je beter beslissen wat je wilt hebben, en moet uitgeven daarvoor.

De decoder van goede voorversterkers is vaak beter dan die in een DVD speler volgens mij. De DVD spelers worden vaak zo goedkoop mogelijk gebouwd. Het analoge gedeelte va de D/A Converter zal dan waarschijnlijk op bespaard zijn.
Er zijn natuurlijk weer DVD spelers die dit wel goed hebben.

Jaco


Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Sum1

#7
Ik kan me ook voorstellen dat een voorversterker behalve meer kwaliteit ook meer functionaliteit kan bieden dan je dvd-speler.

Denk bijvoorbeeld aan aansluitingen voor meerdere bronnen. Op je dvdspeler kun je vast maar weinig andere apparaten aansluiten.

Bovendien ondersteunen de meeste voorversterkers meer surroundformaten (misschien handig als je tv of video wil zien met dolby-prologic-2 of iets dergelijks) en hebben vaak ook meer instellings-mogelijkheden.

Aan de andere kant de decoder in je speler geeft je wel de mogelijkheid om de koop van een voorversterker uit te stellen, zodat je eerst meer in de eindversterker(s) kunt investeren. Als je eenmaal gewend bent aan de combinatie van je dvd-speler en versterking, dan weet je bij een eventuele test ook direct of een voorversterker de moeite waard is t.o.v. je dvd-decoder.