winst met cd speler?

Started by HJ, October 17, 2002, 22:06:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

mijn set:
pioneer 535 dvd speler
denon 3802 receiver
magnat needle speakers
rel storm sub
de dvd speler is digitaal met een goede coax vebonden met de 3802.

sinds ik deze set heb speel ik steeds regelmatiger cdtjes op mijn dvd speler(een cd speler heb ik nog niet).
het klinkt best lekker naar mijn mening.
mijn vraag is nu:is het zinvol om een cd speler aan te schaffen,word het geluid beter,voller,gedetailleerder etc?
aan welk budget en welke merken moet ik dan denken?

oh ja,ik gebruik de da converter van de receiver.




Bart_M

Hey Guzz,

Ik vind het zeker de moeite waard.
Ik had een Pioneer 525 dvd speler waar ik mijn cd's in afspeelde.
Nu heb ik een Rotel RCD951, en dit is echt een grote stap vooruit voor mij. Dus zeker de moeite waard.

Maar ga eens naar een zaak, en vraag of je eens een keertje mag luisteren.

Grtn,
Bart

Martin_M

#2
Deze vraag is best moeilijk te beantwoorden.

Ja, over het algemeen zijn CD-spelers beter dan hun DVD-broertjes voor het afspelen van CD's.
Maar een extra CD-speler kost het één en ander. Dat bedrag zou je ook bij een betere DVD-speler kunnen doen. Dan snijdt het mes aan twee kanten want je films zullen (waarschijnlijk) ook beter gaan klinken.
Je zou thuis eens wat verschillende apparaten moeten uittesten. Dus aan de ene kant een CD-speler voor bedrag x en aan de andere kant een DVD-speler voor bedrag x + inruil huidige speler.
Spannend!

Zelf hebben wij een Pioneer 737. Deze vinden we op audio-gebied niet uitblinken. Maar omdat we een PSM-1 ingebouwd wilden werd de keus aan DVD-spelers beperkt(er).
Op de tweedehands markt hebben we een TEAC P2 CD-tranport op de kop kunnen tikken. Deze klinkt suprieur aan de Pioneer (logisch, er is ook een prijs- en klasseverschil).

Onze wens is nog eens een DVD-speler die ook op CD-gebied z'n mannetje staat. De TAG McLaren DVD32R (DVD-transport) moet heel goed zijn. Zeker in combi met onze pre-amp. Helaas kan hier geen PSM-1 in maar TAG is bezig met een eigen PS-unit, scaler etc.

Tot dan doen wij het met twee bronnen.

Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

maxtrash

ik zelf heb een soortelijke setup. Het lijkt de vraag welke D/A convertor beter is: die in een nieuw te kopen cd-speler of in de receiver? Gevoelsmatig heb ik het idee dat met de huidige stand van de technieik er geen gigantisch verschil te merken kan zijn. En als je al een verschil hoort dan is het nog maar de vraag wat mooier klinkt. Met Hifi speelt de psychologische factor een rol: als je ergens geld aan uit hebt gegeven en je hoort een verschil (of denkt dat te horen) dan is dat al gauw ook beter.

In de reacties van anderen lijkt het of ze allemaal de boel analoog hebben aangesloten, wat ik vreemd vind.

maar goed, afgezien van het D/A verhaal heeft nog niemand mij kunnen uitleggen waarom een willekeurige cd-speler danwel dvd-speler niet in staat zou zijn om alle bitjes van de cd op de digitale uitgang te zetten. Een andere speler kopen en dan alsnog digitaal aansluiten lijkt mij wat dat betreft in ieder geval onzin

J.A.F._Doorhof

Er is veel meer aan de hand dan simpel digitaal=digitaal.

Hoe beter het loopwerk en de rest van de speler hoe beter het geluid zal zijn over analoog EN digitaal.

We zijn bv nu behoorlijk aan het testen met nieuwe DVD spelers en gebruiken daarvoor een standaard digitale interlink (coax) en geloof me ELKE speler klinkt gewoon anders, de keuze zul je zelf moeten maken, wat past bij jouw systeem/smaak.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

ff een aanvulling:
ik heb de dvd speler digtaal aangesloten maar een paar dagen geleden heb ik de dvd ook analoog met een paar 'budget' interlinks op de receiver aangesloten.
dwz dat ik dan dus de da converter van de dvd gebruik en een setje 'budget' interlinks.
het gekke is nu,toen ik de set net had hoorde ik geen verschil tussen deze twee setups.(ik had dan ook weinig ervaring met hifi en ht)
maar nu luister ik al geruime tijd naar deze setup en wat me opvalt is dat er nu wel degelijk verschil zit in de manier van aansluiten.
het is ook zo dat met de analoge aansluiting het geheel wat beter 'ruimtelijker' klinkt.
ik zit dan meer 'in de muziek,het klinkt minder 'plat'.
dit geld dus alleen voor de weergave van cd's.
daardoor ben ik dus gaan denken aan een betere cd speler.
maar wat martin m aangeeft is eigenlijk de meest logische oplossing.
gewoon een betere dvd speler zodat je met er met dvd ook op vooruit gaat.
ik denk dat ik gewoon eens moet gaan testen met wat geleende spullen.....
::) ::) ::) ::) moeilijk allemaal

jaco

Ik heb ook een losse cd speler (drive only) en ik moet zeggen dat ik die beter vind klinken dan de DVD spelers die ik tot nu toe gehad heb (pioneer 717 en 747)
Mijn komende DVD speler moet zo goed zijn met CD dat ik nu de CD drive wel weg ga doen.
Volgens mij is het ook een beetje mijn schuld dat MartinM nu met een los loopwerk CD's afspeelt, hij heeft mijn Meridian 500 drive eens een weekje geleend.. Beviel blijkbaar zo goed dat hij een TEAC heeft opgesnord.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Martin_M

Haha, dat klopt.

We hebben de Meridian van Jaco inderdaad even in huis gehad en werden verliefd op de kwaliteitsverbetering i.v.m. onze huidige speler.
Het (warme) geluid van deze Meridian was niet helemaal onze kop thee maar we waren zwaar onder de indruk van de verbetering in detaillering/plaatsing en 'echtheid' van de instrumenten.
Dan zit er maar één ding op: zelf op zoek!!

Even terug naar het CD/DVD stereo/surround verhaal.
Wat me de laatste tijd is opgevallen is dat er surround processors (receivers) zijn die een hele andere karakteristiek bij stereo laten horen dan bij een surround bron (beide digitaal vanaf dezelfde bron aangestuurd).
Een DVD klinkt netjes in de set , terwijl een CD'tje veel meer nadruk in het hoog heeft. Het lijkt net of het ontwerp van de receiver gemaakt is met de nadruk op het surround gebeuren (dus met surround processing) terwijl bij stereo (dus zonder processing) het signaal een andere weg neemt en hierdoor geheel anders klinkt.

De oplossing was hier bij CD; Gebruik de DAC's van de DVD-speler en sluit de analoge(2) kabels aan op de analoge 5.1 ingang van de receiver. Dit gaf een veel beter resultaat.
Hierdoor lijkt het net of de DVD speler minder in staat is CD'tjes af te spelen terwijl het probleem bij de receiver lag (met verschillende bronnen getest).

Deze info om het geheel nog wat ingewikkelder te maken.



Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)