Test jezelf: Boventonen of Ondertonen?

Started by Ettepet, January 5, 2006, 10:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ben jij gevoeliger voor Boventonen of Ondertonen?

Extreem ondertonen (-1 tot -0.5)
15 (16.1%)
Enigszins ondertonen (-0.4 tot -0.1)
17 (18.3%)
"Neutraal" (0)
21 (22.6%)
Enigszins boventonen (0.1 tot 0.4)
19 (20.4%)
Extreem boventonen (0.5 tot 1)
21 (22.6%)

Total Members Voted: 89

myself

ben net een cd'tje aan het branden om de test zo op mijn normale set te gaan doen.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#76
zo, net de test gedaan op mijn set en zelfs nog iets extremen grondtoner geworden. 1 uitslag was anders.

Ik merk wel dat ik vaak moeten slikken en dat mijn oren wat dicht zitten. Mogelijk dat dat de uitslag wat beinvloed heeft
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

FrankB

Quote from: Randal on February 15, 2006, 22:58:18
Ik zie de logica niet in, verklaar?

Mijn vriendin is sopraan en die leert zich erg te concentreren op grondtonen. Wat zij altijd geleerd heeft van docenten en ook zelf merkt is dat de grondtonen verreweg het belangrijkst zijn om een goede zangprestatie neer te zetten. Vandaar mijn conclusie (en de test was voor haar ook zeer duidelijk, geen seconde twijfel bij de 12 combinaties). Wellicht dat als je op een andere manier met muziek bezig bent je anders luistert.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankB

Ik denk niet dat het vreemd is, alleen zal er een minimum zijn qua niveau van de set. In geval van mijn laptop is de speaker de beperking, die mogelijk niet goed in staat is om de grond- en boventoon zo te presenteren dat je ze kunt onderscheiden. Iets dat een betere set wel kan. Dan wordt je beinvloed door de weergever, en dat kan leiden tot andere resultaten.

Quote from: jowi on February 15, 2006, 22:27:51
[hardop denken mode aan]

Toch is dat vreemd. Je moet het met me eens zijn dat je oren en hersenen in de tussentijd niet veranderen... die hebben en houden een voorkeur voor de een of de ander (mits de test legitiem is en geen onzin). Dus dan blijft over dat de ene set jou meer laat neigen naar boventonen of ondertonen dan de ander... en dus zou de test niets waard zijn, omdat het blijkbaar niet éénduidig je gehoor- dan wel gevoelsmatige voorkeur aantoont, maar slechts aangeeft dat je bij de ene set naar ondertonen, en bij de andere set naar boventonen neigt... mmm.... de test zegt dus niets over je gehoor of ervaring, maar alleen iets over de apparatuur. En dat daar dus klankmatige- en ervaringsverschillen in zitten. Maar dat wisten we al. ;D

[hardop denken mode uit]
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankB

Hoi Ed,

Quote from: asterduc on February 12, 2006, 16:06:54
Heb de test 2 keer gedaan;

De eerste keer als muzikant, dus luisteren naar de effectieve toonhoogte: 0,166

De tweede keer zonder te analiseren, dus gewoon op je eerste indruk met de wetenschap dat het fout is: -0,166

Je stelt in de laatste zin van deze gedeeltelijke quote dat je eerste indruk fout is. Volgens mij is er geen goed of fout in deze test. Elke toon bestaat uit twee frequenties, een grondtoon en een boventoon, die beiden in tegengestelde richting veranderen. Dus als de grondtoon omhoog gaat, gaat de boventoon omlaag. De boventoners zullen dus de verandering van de hoogste toon waarnemen, de grondtoners de verandering van de laagste toon. Beiden hebben gelijk (de gekozen toonsoort veranderd inderdaad in de gekozen richting) en zegt het antwoord dus alleen iets over welke toon gevolgd wordt voor de wijziging.

Mvg,
Frank
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: FrenkB on February 16, 2006, 07:46:12
Mijn vriendin is sopraan en die leert zich erg te concentreren op grondtonen. Wat zij altijd geleerd heeft van docenten en ook zelf merkt is dat de grondtonen verreweg het belangrijkst zijn om een goede zangprestatie neer te zetten. Vandaar mijn conclusie (en de test was voor haar ook zeer duidelijk, geen seconde twijfel bij de 12 combinaties). Wellicht dat als je op een andere manier met muziek bezig bent je anders luistert.

En juist alle zanger(ere)s(sen) zitten in de groep boventoners. Zie het artikel in Audio nr.5. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 08:14:58
En juist alle zanger(ere)s(sen) zitten in de groep boventoners. Zie het artikel in Audio nr.5. ;)

Niet alle dus ;)

Wellicht komt het ook doordat ze zelf muziek leert schrijven en analyseren. Maar het was wel opvallend dat ze echt in alle mogelijkheden voor de grondtoon koos.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

jowi

Quote from: Ettepet on February 15, 2006, 23:25:36
Logisch dat een test waarbij het gaat over welke toonhoogte voor jou dominant is vereist dat je die (deels) extremere toonhoogtes goed moet kunnen laten horen. :)
Op zich logisch, maar dat strookt niet met de door de test gestelde 'eisen' aan de apparatuur... 16 bits, 'hifi' kwaliteit... vandaar mijn opmerking. Ik heb dus grote vraagtekens bij deze test. Durf te wedden dat je 2 zeer goede, of zelfs high-end sets kunt vinden, waarbij je 2 verschillende scores krijgt. En dan bedoel ik dus op de ene boventonen en op de ander ondertonen.

Kortom deze test zegt op zijn gunstigst iets over de combinatie van jou gehoor en de 'set' waar je de test op doet, en niet persé iets over je gehoor zelf, en is dus leuk, maar als pure gehoortest vrij nutteloos naar mijn mening. Het zou je wel kunnen helpen om een set samen te stellen, als je apparatuur zoekt, en je ervaring is dat je bijv. een boventoner bent, omdat je sets waarbij je overwegend boventoner scoort, over het algemeen prettiger vindt klinken.

Audiofiel

Quote from: FrenkB on February 16, 2006, 08:20:06
Niet alle dus ;)

Ik bedoel dat de groep zangers en zangeressen door de studie wordt ingedeeld bij de boventoners. Dat is ook precies dezelfde opstelling als ze krijgen bij de opstelling op een concertpodium.

Ik zal wel even kijken of ik een scan kan maken van (een deel van het) artikel. Heeft Ettepet eigenlijk toestemming gekregen van Audio om ook delen van het artikel te mogen publiceren op dit forum?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Dat denk ik niet Jowi. De eis aan de set is dat het de beide tonen zo moet kunnen weergeven dat ze goed afzonderlijk te volgen zijn. That's it. Zodra aan die instapeis (ik denk redelijk eenvoudig haalbaar) is voldaan zegt het dus wel wat over je gehoor en niet meer over de set.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankB

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 08:24:41
Ik bedoel dat de groep zangers en zangeressen door de studie wordt ingedeeld bij de boventoners. Dat is ook precies dezelfde opstelling als ze krijgen bij de opstelling op een concertpodium.

Het koor staat achteraan, de solisten vooraan. Dus welke opstelling bedoel je?

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 08:24:41
Ik zal wel even kijken of ik een scan kan maken van (een deel van het) artikel. Heeft Ettepet eigenlijk toestemming gekregen van Audio om ook delen van het artikel te mogen publiceren op dit forum?

Anders mag je het me iig wel mailen, ik ben wel erg benieuwd.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: jowi on February 16, 2006, 08:22:45
Durf te wedden dat je 2 zeer goede, of zelfs high-end sets kunt vinden, waarbij je 2 verschillende scores krijgt. En dan bedoel ik dus op de ene boventonen en op de ander ondertonen.
Ik denk dat je die weddenschap maar moet aangaan. Vooral als je zo stellig bent:

QuoteKortom deze test zegt op zijn gunstigst iets over de combinatie van jou gehoor en de 'set' waar je de test op doet, en niet persé iets over je gehoor zelf, en is dus leuk, maar als pure gehoortest vrij nutteloos naar mijn mening.

Mag ik vragen op welke gronden jij dat denkt? Buikgevoel? Intuïtie? Ervaring met meerdere high end sets met deze tests? Ik ben bang dat je het laatste nog niet hebt uitgeprobeerd. >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 08:26:44
Mag ik vragen op welke gronden jij dat denkt? Buikgevoel? Intuïtie?
Ik dacht dat ik dat wel goed had uitgelegd in mijn replies waarom ik dat vond.

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 08:26:44
Ervaring met meerdere high end sets met deze tests? Ik ben bang dat je het laatste nog niet hebt uitgeprobeerd. >:D
Ik heb dat niet uitgeprobeerd, maar de bevindingen van FrenkB's luistertests staven mijn vermoeden. Hij ging van -0,16 op een laptop naar +0,5 op zijn set. Vandaar mijn vermoeden.

FrankB

Quote from: jowi on February 16, 2006, 09:19:12
Ik heb dat niet uitgeprobeerd, maar de bevindingen van FrenkB's luistertests staven mijn vermoeden. Hij ging van -0,16 op een laptop naar +0,5 op zijn set. Vandaar mijn vermoeden.

Mijn laptop is niet goed in staat om verschillende klanken weer te geven (je wilt niet weten hoe dat klinkt). Daarom zal de laptop ook niet representatief zijn. Maar om uit te wijzen of het klopt zullen we de test moeten herhalen op verschillende sets en de resultaten moeten vergelijken.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

jowi

Quote from: FrenkB on February 16, 2006, 09:21:06
Mijn laptop is niet goed in staat om verschillende klanken weer te geven (je wilt niet weten hoe dat klinkt). Daarom zal de laptop ook niet representatief zijn.
Dat lijkt me ook hoor. Nogmaals, het is een vermoeden wat ik heb.

Quote from: FrenkB on February 16, 2006, 09:21:06
Maar om uit te wijzen of het klopt zullen we de test moeten herhalen op verschillende sets en de resultaten moeten vergelijken.
Lijkt me erg interessant!

Audiofiel

Quote from: jowi on February 16, 2006, 09:19:12
Ik heb dat niet uitgeprobeerd, maar de bevindingen van FrenkB's luistertests staven mijn vermoeden. Hij ging van -0,16 op een laptop naar +0,5 op zijn set. Vandaar mijn vermoeden.

Dat vind ik heel wat anders dan deze bewering:
Quote from: jowi on February 16, 2006, 08:22:45
Durf te wedden dat je 2 zeer goede, of zelfs high-end sets kunt vinden, waarbij je 2 verschillende scores krijgt. En dan bedoel ik dus op de ene boventonen en op de ander ondertonen.

Kennelijk vind jij een laptop een zeer goede of high end set. ;D :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Speciaal voor Frank het plaatje uit de Audio met het orkest:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

En voor de rest de grafiek die ook in hetzelfde blad stond met de extremen. Opvallend is hierbij dat niet de meeste mensen in het midden zitten (zoals je zou verwachten), maar dat de meesten juist aan de extreme kanten zitten. Een heel bijzondere verdeling dus, want dat geeft aan dat er sterke verschillen bestaan in de perceptie waarin mensen waarnemen:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 09:40:34
Kennelijk vind jij een laptop een zeer goede of high end set. ;D :-X
Beetje flauw dit, vindt je zelf ook niet?

Audiofiel

Quote from: jowi on February 16, 2006, 09:45:01
Beetje flauw dit, vindt je zelf ook niet?

Beetje wel. Maar JIJ bent degene die terugkrabbelt van "ik durf te wedden" naar "een vermoeden". En als ik vraag waarom jij denkt dat twee high end sets zeer verschillende resultaten op gaan leveren, zeg je dat je dat "vermoeden' baseert op de ervaringen van FrenkB. Met een laptop. :o :o

Als je een beetje te boude uitspraak doet, kun je de bal terug verwachten, jowi. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 09:44:41
En voor de rest de grafiek die ook in hetzelfde blad stond met de extremen. Opvallend is hierbij dat niet de meeste mensen in het midden zitten (zoals je zou verwachten), maar dat de meesten juist aan de extreme kanten zitten. Een heel bijzondere verdeling dus, want dat geeft aan dat er sterke verschillen bestaan in de perceptie waarin mensen waarnemen:

Ik ben lekker tegendraads, maar het verbaasd me juist niet. Ik zou de verdeling nog extremer verwachten. Immers een "boventoner" zal naar verwachting altijd de boventoon volgen en niet de grondtoon. Voor een "grondtoner" geldt het omgekeerde. Hoe komt het dan dat er toch nog redelijk wat mensen behoorlijk gemixed kiezen, dat wil zeggen de ene keer de grondtoon volgen en de andere keer de boventoon?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Ettepet

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 08:24:41
Ik zal wel even kijken of ik een scan kan maken van (een deel van het) artikel. Heeft Ettepet eigenlijk toestemming gekregen van Audio om ook delen van het artikel te mogen publiceren op dit forum?

Ik heb geen enkele toestemming (gekregen/gevraagd) van "Audio", wel heb ik toestemming van een van de onderzoekers.  Volgens mij is het degene die ook de gegevens aan het blad "Audio" had gegeven.  Plaatjes uit "Audio" plaatsen gebeurt dus verder voor eigen risico (of die van Frank), tenzij met toestemming natuurlijk. ;)

jowi

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 09:49:24
JIJ bent degene die terugkrabbelt van "ik durf te wedden" naar "een vermoeden".
Naar mijn mening kun je dat als hetzelfde zien. Anders had ik wel gezegd "ik weet zeker dat je op 2 high end sets etc".
Jammer dat je het zo persoonlijk opvat. Ik probeer gewoon de test nuchter te bekijken, en daar vraagtekens bij te zetten. Afgezien van wat flauwe opmerkingen heb ik nog geen echte tegenargumenten gehoord waar ik wat mee kan.

Audiofiel

Quote from: FrenkB on February 16, 2006, 09:50:56
Hoe komt het dan dat er toch nog redelijk wat mensen behoorlijk gemixed kiezen, dat wil zeggen de ene keer de grondtoon volgen en de andere keer de boventoon?

Omdat zij beide hersenhelften van gelijke grootte hebben. Het verschil tussen boventoners en grondtoners zit namelijk in het verschil tussen een bepaald gedeelte van de hersenen dat geluid interpreteert. Bij de ene is de linkerhelft groter, bij de andere de rechterhelft.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.