Test jezelf: Boventonen of Ondertonen?

Started by Ettepet, January 5, 2006, 10:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ben jij gevoeliger voor Boventonen of Ondertonen?

Extreem ondertonen (-1 tot -0.5)
15 (16.1%)
Enigszins ondertonen (-0.4 tot -0.1)
17 (18.3%)
"Neutraal" (0)
21 (22.6%)
Enigszins boventonen (0.1 tot 0.4)
19 (20.4%)
Extreem boventonen (0.5 tot 1)
21 (22.6%)

Total Members Voted: 89

GPO

Ik ben een gematigde ondertoner :)..... score: -0,33

Yeah, feel the BASS !!!!!!!  >:D

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

aMUSEd

Quote from: Audiofiel on February 16, 2006, 21:54:31
De redactie is ook niet wat de grafiek voorstelt, maar de geteste groep (van 700+ mensen o.i.d.). Als je goed kijkt, zie je dat die juist veel meer in het midden zitten (nummers 1-10). ;)

ok, nu begrijp ik het.. ik vond de groep redacteuren al zo groot (gezien het verschil tussen de staven onderling). ;D

myself

http://www.audio.de/hifi/ratgeber/so_hoeren_die_audio_leser.73686.htm

Erstaunlich: Grund- und Obertonhörer nehmen bis zu vier Oktaven Unterschied wahr.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Kerstmanno

Flinke ondertoner, had maar 1 boventoon.

Ik hoor die hele boventoon nauwelijks.

Nou moet ik wel zeggen dat ik het omhoog en omlaag gaan bepaald door de tonen gewoon even na te hummen. Ik weet niet of dat wel geldig is...

garmtz

Score -1.0!!! Extreme grondtoonwaarnemer...

Kerstmanno

Quote from: garmtz on February 17, 2006, 14:22:24
Score -1.0!!! Extreme grondtoonwaarnemer...

Ah... ik had het met Frank er over dat enorme audiofielen wellicht veel twijfelen, omdat ze beter de afzonderlijke tonen kunnen horen.
Die theorie kan dus weer de prullenbak in ;D

Overigens snap ik het niet dat ik bij alle tonen RESOLUUT de grondtoon pak en bij nr 7 echt totaal niet. Geen enkele twijfel.

FrankB

Wat zegt de score eigenlijk concreet over je gehoor en over je capaciteiten om geluid waar te nemen?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

myself

Quote from: myself on February 17, 2006, 13:43:10
Erstaunlich: Grund- und Obertonhörer nehmen bis zu vier Oktaven Unterschied wahr.
en de middengebieders waarschijnlijk niet ?????
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Pieter-Jan

Heb net mijn vrouwtje de test laten doen en die scoort identiek als mij ... HEU ... met een + ervoor dan, want zij scoort + 0.33 en is dus een gemiddelde boventoner ...  :D

Best samen luidsprekers en ander materiaal kiezen dus of een van ons krijgt barstende hoofdpijn  ;D
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

myself

heeft iemand de audio al gekocht en die hier enkele bevindingen uit het artikel kan posten?

ik ben vandaag in diverse tijdschriftzaken geweest maar of ze hadden hem niet, of ze hadden hem niet meer....  :'(
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Audiofiel

Quote from: myself on February 18, 2006, 18:11:37
heeft iemand de audio al gekocht en die hier enkele bevindingen uit het artikel kan posten?

ik ben vandaag in diverse tijdschriftzaken geweest maar of ze hadden hem niet, of ze hadden hem niet meer....  :'(

Het is het januarinummer. Inmiddels kun je al bijna het maartnummer kopen. ;)

Je kunt het wel nabestellen bij www.audio.de
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

myself

Quote from: Audiofiel on February 18, 2006, 18:34:02
Het is het januarinummer. Inmiddels kun je al bijna het maartnummer kopen. ;)

Je kunt het wel nabestellen bij www.audio.de
in het jan. nr stond de test, maar in het maart nr stond toch de 'uitslag'?
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Audiofiel

Quote from: myself on February 18, 2006, 20:11:31
in het jan. nr stond de test, maar in het maart nr stond toch de 'uitslag'?

Staat de uitslag. Volgens mij is dat nummer pas volgende week donderdag in de kiosk.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

myself

Quote from: Audiofiel on February 18, 2006, 20:13:49
Staat de uitslag. Volgens mij is dat nummer pas volgende week donderdag in de kiosk.
volgens www.audio.de ligt hij nu al in de kiosk. ff naar DE op en neer rijden  ;D
en eea is ook al te downloaden  :)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Ettepet

Bij het (meermalen) herhalen van de test op mijn set komt mijn score consequent uit op: -0.5.

Ettepet

Heb net het Maart-nummer van Audio gelezen..

Heel veel extreme ondertoners (-1.0) die hebben gereageerd, het blad vermoed dat dat te maken heeft met een hoop (1692?) niet-muzikalen die de test deden.  De leeftijd van de deelnemers was voornamelijk tussen de 30 en 50 jaar oud.  Relatief weinig vrouwen, die wat minder vaak extreme ondertoners bleken dan het mannelijke deel (maar nog steeds redelijk veel).  Relatief weinig extreme boventoners, die naar verwachting relatief vaak in het bezit waren van een platenspeler.  De komende maanden zullen ze wel meer grafiekjes produceren met andere bevindingen denk ik. ;)

ps: Misschien is het een aardig idee om dalijk een subforum aan te maken "Boventoners vs Ondertoners" met polls om verbanden te vinden tussen Waarnemingstypes en hun 'gewoontes'. 8)  Moeten er wel voldoende mensen zijn met een score natuurlijk.

Kerstmanno

He? Het blad vermoedt dat de extreme ondertoners niet muzikaal zijn? Is dat wat ik nou begrijp uit jouw posting?

Ettepet

Quote from: Menno-(b)ert on February 19, 2006, 10:33:02
He? Het blad vermoedt dat de extreme ondertoners niet muzikaal zijn? Is dat wat ik nou begrijp uit jouw posting?

Ik heb het blad vluchtig gelezen dus ik kan het verkeerd gezien hebben, maar ja, trek het je niet aan, Garmt heeft het nog erger... ;D


aMUSEd

Quote from: Ettepet on February 19, 2006, 11:01:36
Ik heb het blad vluchtig gelezen dus ik kan het verkeerd gezien hebben, maar ja, trek het je niet aan, Garmt heeft het nog erger... ;D

Als dit zo is ben ik benieuwd naar hoe de schrijver 'muzikaal zijn' definieert.

Afgezien van dat er voorkeuren zijn zie ik niet in wat het verschil is tussen boven- en ondertoners is.

FrankB

Ik was wel redelijk onder de indruk van de wetenschappelijke benadering van de test, maar als ik lees hoe de conclusies tot stand komen ... wat slecht zeg. Allemaal assumpties en vooringenomen standpunten. Erg slecht.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Ettepet

Quote from: FrenkB on February 19, 2006, 11:52:45
Ik was wel redelijk onder de indruk van de wetenschappelijke benadering van de test, maar als ik lees hoe de conclusies tot stand komen ... wat slecht zeg. Allemaal assumpties en vooringenomen standpunten. Erg slecht.

Ik heb nog niet erg veel conclusies zien staan, wel grafiekjes en daar kun je weinig fout mee doen lijkt me.   Misschien dat iemand straks even opheldering kan geven over die uitspraak van wel/niet muzikalen.

Kerstmanno

Eigenlijk compleet nutteloos dus. Leuke meting, maar je kan er niks mee  ::)

FrankB

Quote from: Menno-(b)ert on February 19, 2006, 12:14:25
Eigenlijk compleet nutteloos dus. Leuke meting, maar je kan er niks mee  ::)

Het roept om vervolgonderzoek :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kerstmanno


aMUSEd

Quote from: aMUSEd on February 19, 2006, 11:28:50
Afgezien van dat er voorkeuren zijn zie ik niet in wat het verschil is tussen boven- en ondertoners is.

Laat ik dit iets nuanceren: Wat er uit af te leiden is.
Zo te horen niet veel gezien de reacties op de 'conclusies'.