Stereo Meet & greet/luistersessie bij Eric_audio

Started by myself, January 5, 2006, 01:36:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

myself

Afijn, het ging om het luisteren.....
De rechtse gitaar klinkt nu gewoon nog meer in balans met de linkse. Hier laat de akoestiek zich dus horen. De boxen verdwijnen nog meer dan bij mij, het geluidsbeeld is homogener. De wolk met geluid hangt mooi tussen de boxen, die stage is veel breder dan bij mij. Vooral de rechtse box is hier anders geplaatst dan bij mijzelf. De chord geeft meer ruimte om de instrumenten en stemmen, maar niet zoveel als ik bijv. bij primare gehoord heb. Maar het is duidelijk nog strakker, sneller. De 2 gitaarvirtuozen spelen er op los en ook Eric schrijft meteen deze CD op zijn verlanglijstje erbij. 8)

Dan Chris Jones erin, want krushevo is niet zo'n complexe muziek. Chris eerste aanslagen geven mij meteen kippenvel !! :o O0 Hier is gewoon een halve octaaf aan de onderkant erbij gekomen. Dit creeert een deken waarop de muziek gelegd wordt. De krekels zijn mooi te horen en in plaats van op de details te letten ga ik me meer op het geluidsbeeld richten. Waar staan alle instrumenten, hoe breed en diep is het, hoor ik de boxen etc etc. De gitaar blijft lekker snel en puntig zonder scherp te worden. De wadia doet het trouwens goed als CD speler en pre tegelijk.

Even Do erin om de eerste vrouwenstemmen te horen en ook de regentest te doen. Hier zijn wat kabels, versterkers etc op onderuitgegaan bij mij. Maar ..... mooi hoor. Regen, cello, piano, regen, het is er allemaal, om vervolgens plaats te maken voor mijn andere referentie cd, the Corrs unplugged. Hier zou ik best aan kunnen wennen.  ;)
De Corrs zijn wat complexer want er speelt een behoorlijk strijkersorkest op de achtergrond mee en er zijn gewoon meer instrumenten op de voorgrond. Nu komt de geluidswolk nog meer tot zijn recht. Bij no frontiers hoor ik lichtjes de ruimte waarin gezongen wordt. Maar wel is veel duidelijker dat de 2 dames apart zingen en toch een eenheid vormen. Het geluidstoneel is gewoon groter en de boxen verdwijnen bijna geheel, de live ervaring is nog wat groter. Ik zeg nog tegen Eric dat de muziek iets hoger in de ruimte staat als bij mij thuis, apart. Er staat hier niets tussen de boxen en de wadia/chord zijn hier natuurlijk debiet aan.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Ik ga naar wat stevigers toe. Tiesto. >:D Het eerste nr laat horen dat er meer ruimtelijke geintjes uitgehaald zijn. Zo duidelijk had ik dat nog niet gehoord. Als ik de test wil gaan doen hoe deze set zich bij flinke snelle bas gaat houden komt FrenkB binnen zetten. (nu weet je welk deel je gemist hebt frank ;D). Nu hoor je pas echt goed waartoe de chord in staat is. De bassen blijven gewoon erg snel weergegeven worden. Het strakke gaat er voor een deel af omdat er nu gewoon reflecties van de ruimte te horen zijn. De kamer loopt wat vol. Maar de 1e reflectie is wel strak en snel. Ook hier staat de stem weer wat hoger in de ruimte wordt de plaatsing iets vager.

Vanaf nu wordt het allemaal een beetje meer van hetzelfde. De CD's die ik bij me heb voegen niet veel meer toe aan de indruk die ik opgedaan heb. We hebben het nog even over Frank zijn 'slechte aardstraling' die hij op linkerkanelen heeft (daar weet Garmt alles van  ::)) en ik draai nog even als afsluiting Krushevo.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#27
Tijd om eens wat zaken van Eric te horen. Zo’n meet & greet is ook altijd leuk om nieuwe muziek te ontdekken en Eric zijn collectie is erg verschillend tov de mijne dus des te mooier is de gelegenheid om eens wat andere muzieksoorten te ontdekken en te waarderen 8). Ik sta open voor alles en laat iets op me inwerken voordat ik kan zeggen of het mooi is of niet. Er volgen wat aparte opnames die ik allemaal behoorlijk mooi of leuk vond. Je kunt de muzikanten zien zwoegen op hun instrumenten en soms de (te) strakke hand van de dirigent proeven. De CD modern cool moet ik nu echt eens gaan aanschaffen, maar ook de laatste vond ik de moeite waard. Ben alleen vergeten de naam (namen) op te schrijven :-\.

Is er dan niets slecht?
Af en toe vind ik wel dat de boxen iets te ver uit elkaar staan. Er valt niet een gat in het midden, maar het is niet helemaal ..... ??? Plaatsing van instrumenten vond ik minder scherp afgebakend. Ze staan wel mooi over het podium verdeelt, maar zijn niet zo scherp af te bakenen. En het is leuk om te horen dat de rechtse box erg mooi los is en mooi verdwijnt in de muziek. Bij de linkerbox hoor je echter dat daar een kast vlak links bij staat. Het geluidsbeeld wordt daar anders neergezet, wat opzijgedrukt, minder breed en soms als hoorn fungerend. Grappig dat akoestiek hier zo goed te zien en horen is. :D

Frank is ondertussen naar huis gegaan en na nog enkele nummers is het tijd om maar eens in te gaan pakken want het is nog een behoorlijk eind naar huis en Eric moet ook erg vroeg op. Alleen.... onder het afbreken vlammen de gesprekken weer op over de keuzes die we beide gemaakt hebben en hoe we gekomen zijn tot de set die we nu hebben en wat we erin waarderen etc etc etc  :D.

Erg leuk om te horen hoe Eric aan de Chord gekomen is en welke andere luistersessies daaraan vooraf gingen. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt Eric :) ! En dan natuurlijk de vraag hoe ik eea gevonden heb en wat ik nu met deze kennis ga doen. Ik leg hem mijn situatie uit en welke opties ik allemaal heb.
Het komt hem bekend voor omdat hij ook eerst een andere opstelling had en het nog steeds een huiskamer is en er ook andere mensen rondlopen. Ik geef hem wat impressies en met een hoofd vol indrukken doe ik vlak voor middernacht de deur open. Op dat moment klinkt een prachtige klank van een wijze uil. Echt mooi om te horen en een hint dat ik nu veel wijsheid kan gebruiken.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#28
samenvatting
Chord
Instrumenten/stemmen klinken ongeveer hetzelfde als op mijn Arcam, daarmee bedoel ik dat ze niet nog ‘echter’ of zo klinken. Er zit wel meer statement achter! En het is zeker sneller. Ik hoor niet altijd de echo van de ruimte waarin gezongen wordt, komt denk ik ook doordat de boxen wat verder uit elkaar staan. In het lage gebied voegt hij zeker een behoorlijk frequentiegebied toe. Bassen zijn erg snel en rete strak. De toevoeging van dit ‘statement’ doet het totaalbeeld erg goed. Dit is ERG !! mooi. Ik hoor mijn gitaren graag nog net iets puntiger, maar dit zou ook door de MIT interlinks en/of wadia speler kunnen komen. Mijn CD33 klinkt wat dat betreft wat puntiger. Scherpe plaatsing zou iets beter kunnen. (combi MIT/Nordost?) geluidsbeeld is groots

Akoestiek
Dit doet best veel, alhoewel natuurlijk moeilijk te bepalen is of het verschil nu door de chord komt of door de opstelling. Erg duidelijk was af en toe de invloed van de kast links te horen maar de box rechts was echt veel mooier dan bij mij (kan er nog geen % aan plakken). De boxen van eric staan iets te ver uit elkaar en ik bedenk me dat als ik 90 graden draai dat ze dan ook ongeveer zover uit elkaar komen te staan om het nog leefbaar te houden. Ik vond het erg leerzaam om te horen wat de invloed is van akoestiek als je de rest van de set ‘ongeveer hetzelfde houd”.

Als Eric aan andere LS kabels gaat denken moet hij idd gaan denken aan kabels die de staging/diepte erg mooi aanpakken en wat sneller zijn, dat zou zijn set helemaal af maken

Conclusie
Moet ik nog verder uitwerken. Ik wacht ook graag eerst even jullie reacties af.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

Ha leuk verhaal weer zo. Ik kon precies met je inplakken meelezen. Echt veel commentaar heb ik niet. Wel weer lekker geschreven. Eigenlijk alleen maar pluspunten, buiten het iets missen van de 'echo' in de ruimte.

myself

#30
Quote from: Ruben on January  6, 2006, 00:35:56
Ha leuk verhaal weer zo. Ik kon precies met je inplakken meelezen.
;D ;D
Quote
Echt veel commentaar heb ik niet. Wel weer lekker geschreven.
tis een beetje lang geworden  :-X
Quote
Eigenlijk alleen maar pluspunten, buiten het iets missen van de 'echo' in de ruimte.
ja echo en de scherpe plaatsing. Was natuurlijk ook van mijn sssssssiltech af
Bij de Chord was vooral het basfundament en de snelheid daarin zeer opmerkelijk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

FrankB

Wat een verhaal zeg he. Begrijpelijk dat je tot de avond moest wachten ;D

Wat opmerkingen:

Quote from: myself on January  5, 2006, 22:24:38
hahahahaha, hoe raad je het.  :D Meer de moeite om wat ik gehoord, gedacht en gevoelt heb op papier te zetten en niet te snel tot conclusies te komen. Maar ben nog steeds benieuwd hoe je het verschil tussen de LS kabels ervaren hebt ondanks dat je niet op de sweetspot zat...

Ik denk dat je componenten uitstekend kunt beoordelen zonder op de sweetspot te zitten. Dan luister je toch relaxter en valt mij in ieder geval alles ook wel op. Totzelfs plaatsing en diepte zijn voor mij aardig te beoordelen buiten de sweetspot.

Verder heeft Eric een MIT als interlink, die ook met de Rd's is blijven fungeren als interlink. De Rd's vervingen de Qed silver anniversary speakerkabels. Die nodig aan vervanging toe zijn ;). Maar eens, de snelheid is een behoorlijk beperkende factor van MIT. Dat kan ik me ook nog goed herinneren van de kabelshootout bij Eric met compleet MIT en compleet Nordost (TYR, Rd). Snelheid was uiteraard slechts een van de verschillen, maar wel een heel opvallende.

Complimenten voor het verhaal Marcel! En die cd van die twee gitaarvirtuozen wil ik ook wel hebben :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: myself on January  6, 2006, 00:28:55
Na een tijdje merk ik idd dat de Chord gewoon lekker snel is, maar ik heb ook het idee dat de MIT deze snelheid weer afremt. Net alsof een ferrari aan komt rijden en dan door smeltend asfalt moet rijden en er af en toe een anker uitgegooid wordt ::). Niet zo extreem als ik het nu zeg, maar mijn herinnering aan de Chord van garmt die er thuis aangehangen heeft en bijv de MF A5, is toch net iets anders.

Leuke verbeelding naar woorden omgezet, ik zie de Ferrari al aankomen! Je beschrijving van een MIT luidsprekerkabel komt mij heel herkenbaar voor. Ik ervaar ze ook als vertragend. En tevens verbloemend. Het is 1 van de meest kleurende kabels naar mijn mening en kan daardoor extreme effecten geven in een set.

Je omschrijving van wat akoestiek doet met de ruimtelijke afbeelding geeft precies aan waar vaak een probleem kan zitten, hoe goed je apparatuur ook is. En ook interessant om te lezen vind ik dat je de eigenschappen van de Chord die je mist (snelheid en strak laag) weet te omschrijven en tevens wat je hebt moeten inleveren (lucht om instrumenten heen).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

myself

#33
Quote from: FrenkB on January  6, 2006, 08:11:12
Wat een verhaal zeg he. Begrijpelijk dat je tot de avond moest wachten ;D
als ik eenmaal begin te typen is er geen houden meer aan  ;D ik maak nog wel een samenvatting in de conclusie.
Quote
Maar eens, de snelheid is een behoorlijk beperkende factor van MIT.
klopt, maar daarvoor in de plaats krijg je bijv weer diepte/plaatsing ervoor terug. Het blijft altijd de match met de set.
Quote

Complimenten voor het verhaal Marcel! En die cd van die twee gitaarvirtuozen wil ik ook wel hebben :)
tnx en die CD heet "kruschevo" 8) en de beide virtuozen zijn Stefanovski en Tadic. Ik ben hem alleen op internet tegen gekomen via 1 van de normale ebay stores. (dus zonder opbieden)

Quote from: Audiofiel on January  6, 2006, 10:14:55
Leuke verbeelding naar woorden omgezet, ik zie de Ferrari al aankomen!
;D ::)
Quote
Je omschrijving van wat akoestiek doet met de ruimtelijke afbeelding geeft precies aan waar vaak een probleem kan zitten, hoe goed je apparatuur ook is. En ook interessant om te lezen vind ik dat je de eigenschappen van de Chord die je mist (snelheid en strak laag) weet te omschrijven en tevens wat je hebt moeten inleveren (lucht om instrumenten heen).
die akoestiek vond ik idd het meest opmerkelijke van de avond. Ik ken het geluid van de speakers erg goed en ook als er een goede amp aan hangt icm met mijn eigen LS kabels. Ik kon mooi horen wat de akoestiek nu deed met het geluid. Erg apart maar zeker ERG leerzaam. Vooral bijv. het loskomen van geluid van de boxen. Dat is een combinatie van de apparatuur/kabels maar ook akoestiek. Ik wist alleen niet in welke mate amp/akoestiek daar verantwoordelijk voor waren. Nu kan ik dat redelijk inschatten.
De lucht om instrumenten/klankkast is idd iets wat ik ietswat miste alhoewel het beter was dan bij mij thuis. Maar ik heb het wel eens nog mooier gehoord. Ik denk dat dit de combi van ver uit elkaar geplaatste boxen en MIT/Nordost hiervoor verantwoordelijk zijn.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

eric_audio

Nu was de kabelset sowieso niet ideaal natuurlijk. De interlink was wel steeds MIT MI-330 Proline Shotgun, maar de luidsprekerkabel was eerst QED Silver Anniversary bi-wire, en later Nordost Red Dawn bi-wire.

Ik heb zelf goede resultaten bereikt met een complete MIT set, en ook met een complete Nordost set. Het vreemde is dat ik zelf MIT nooit als speciaal traag ervaren heb. Het kan natuurlijk zijn dat ik ZO door de fantastische stage betoverd was, dat ik nergens anders op lette. In ieder geval staat MIT op mijn shortlist voor de "definitieve" kabel upgrade. Maar Nordost ook. Tegen de tijd dat ik de upgrade ga doen (hopelijk ergens dit jaar) zal ik nog eens goed gaan luisteren naar beide merken (en misschien nog meer), en dan jullie observaties zeker meenemen. En voor de rest blijft verschil van smaak natuurlijk bestaan.

Wat het loskomen van de speakers betreft, daar ben ik nog helemaal niet zo ontevreden over. Maar het is zeker waar dat de akoestiek bij mij thuis daar niet meehelpt. Als ik hard draai, loopt het dicht, en gisteren draaiden we op behoorlijk niveau. De speakers staan ook te dicht tegen de muren, maar verder de kamer in is vanwege tuindeur en WAF nauwelijks mogelijk. Dempingsmateriaal (of diffractie) om eerste reflecties te dempen zou ook goed zijn, maar wederom WAF.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

myself

#35
Quote from: eric_audio on January  6, 2006, 13:11:32
Nu was de kabelset sowieso niet ideaal natuurlijk. De interlink was wel steeds MIT MI-330 Proline Shotgun
een stuk beter dan ik heb hoor eric  :D
Quote
Ik heb zelf goede resultaten bereikt met een complete MIT set, en ook met een complete Nordost set. Het vreemde is dat ik zelf MIT nooit als speciaal traag ervaren heb. Het kan natuurlijk zijn dat ik ZO door de fantastische stage betoverd was, dat ik nergens anders op lette.
de Chord trekt de MIT er behoorlijk doorheen. Ik zoek vooral snelheid in een set dus ben er ook erg gevoelig voor. Het is zeker snel bij je, maar het kan nog iets extremer en ik weet dat de Chord het aan kan
Quote
En voor de rest blijft verschil van smaak natuurlijk bestaan.
inderdaad. Onze smaak wat geluid betreft is bijna hetzelfde. Ik leg alleen iets meer nadruk op snelheid en diepte en jij op diepte en stage. (antwoord ik nu even voor jou ;))
Quote
Wat het loskomen van de speakers betreft, daar ben ik nog helemaal niet zo ontevreden over. Maar het is zeker waar dat de akoestiek bij mij thuis daar niet meehelpt. Als ik hard draai, loopt het dicht, en gisteren draaiden we op behoorlijk niveau. De speakers staan ook te dicht tegen de muren, maar verder de kamer in is vanwege tuindeur en WAF nauwelijks mogelijk. Dempingsmateriaal (of diffractie) om eerste reflecties te dempen zou ook goed zijn, maar wederom WAF.
WAF is altijd de uitdaging waar we mee te maken hebben. Ik heb datzelf ook (of eigenlijk hou ik mezelf ook tegen omdat ik sommige opstellingen gewoon geen porem vind. een box voor een deur zetten zou daar ook onder vallen).
Loskomen van het geluid is gewoonweg mooi bij je. Mijn ander referentiepunt zijn N802D's aangestuurd door CAV en AR en dat is nog een stapje mooier. Mag ook wel want die kosten 3,4,5x zoveel. Alles is natuurlijk relatief. Ik weet nu hoe het referentiepunt op deze speakers is  8) 8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

FrankB

Dat dempingsmateriaal hoeft geen probleem te zijn volgens mij Eric, dat zie je vrijwel niet. Een basstrap is inderdaad geen gezicht, maar dunne panelen voor op de plafonds in de kleur van het plafond lijkt me qua WAF geen probleem.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

eric_audio

Quote from: FrenkB on January  6, 2006, 13:56:16
Dat dempingsmateriaal hoeft geen probleem te zijn volgens mij Eric, dat zie je vrijwel niet. Een basstrap is inderdaad geen gezicht, maar dunne panelen voor op de plafonds in de kleur van het plafond lijkt me qua WAF geen probleem.

Ik zal tegen Gaby zeggen dat ze niet moet zeuren...    ;)
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

FrankB

Quote from: eric_audio on January  6, 2006, 15:11:23
Ik zal tegen Gaby zeggen dat ze niet moet zeuren...    ;)

Uuuuh >:D

Maar serieus, die platen zie je echt niet. Eerst natuurlijk de nieuwe eettafel met stoelen, maar dan zou ik er toch eens naar kijken als je de akoestiek echt wilt aanpakken.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

myself

Quote from: FrenkB on January  6, 2006, 15:13:55
Uuuuh >:D

Maar serieus, die platen zie je echt niet. Eerst natuurlijk de nieuwe eettafel met stoelen, maar dan zou ik er toch eens naar kijken als je de akoestiek echt wilt aanpakken.
ik denk dat eerst de eettafel, dan LS kabels en dan pas akoestiek gaat komen  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

eric_audio

Quote from: myself on January  6, 2006, 15:49:06
ik denk dat eerst de eettafel, dan LS kabels en dan pas akoestiek gaat komen  ;)

Exact !!
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

myself

#41
ik heb net voor het eerst sinds mijn bezoek aan Eric weer eens naar mijn eigen set geluisterd. De eerste 3 nr's van stefanovski heb ik hier even voor gebruikt. WAT een verschillen !


  • ik merk nu dat de chord wel degelijk ook in het middengebied meer controle/snelheid geeft. De aparte gitaaraanslagen lopen meer in elkaar over en op de echt hele snelle solo's vloeien de gitaren wat meer in elkaar over en wordt het wat druk.
  • Het geluid is wat kaler. Ik mis gewoon de basextentie die de Chord gaf
  • mijn speakers staan echt dichter op elkaar, daardoor komt het geluid ook wat moeilijker los van de box want bij Eric was dat ook echt mooier. Laat ik stellen dat het geluid bij mij minder de kans krijgt zich te ontwikkelen want de boxen staan dichter op elkaar. Ik hoor wel wat meer ruimtelijke echo's.
  • het valt op dat mijn boxen maar de helft ingedraaid staat tov de situatie bij eric. Eric laat ze ong. 50cm voor de sweetspot kruisen en de mijne kruisen ong. 50-100cm achter me.
de komende dagen ook even luisteren wat de andere cd's aan het licht gaan brengen
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

eric_audio

Quote from: myself on January  6, 2006, 16:40:21
het valt op dat mijn boxen maar de helft ingedraaid staat tov de situatie bij eric. Eric laat ze ong. 50cm voor de sweetspot kruisen en de mijne kruisen ong. 50-100cm achter me

Dat is een "Garmt-tweak". Ik had ze eerst ook ongeveer staan zoals jij.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini


R

Quote from: eric_audio on January  6, 2006, 22:39:06
Dat is een "Garmt-tweak". Ik had ze eerst ook ongeveer staan zoals jij.

Ik heb thuis de bjorn versie ;) Beduidend minder ver toe-in...

myself

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: eric_audio on January  6, 2006, 22:39:06
Dat is een "Garmt-tweak". Ik had ze eerst ook ongeveer staan zoals jij.
nu ik er verder over nadenk, misschien is dat ook wel een van de redenen waarom instrumenten wat minder zwart tussen zich in hebben/minder scherp afgebakend zijn.
Door ze verder in te draaien krijg je meer diepte, maar ik denk dat je tegelijkertijd ook wat plaatsing kwijt raakt.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Audiofiel

#47
In principe geldt de regel: toe-in levert een dieper beeld en toe-out levert een breder beeld. Er is niet 1 beste oplossing, het is afhankelijk van de set en ook nog van de smaak van de luisteraard wat het beste is. Eigenlijk is experimenteren het beste. ;)

Ik heb ze zelf trouwens eigenlijk frontaal op de sweetspot gericht staan. De electrostaten kruisen elkaar als het ware tussen mijn oren. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Quote from: Audiofiel on January  6, 2006, 23:04:30
Ik heb ze zelf trouwens eigenlijk frontaal op de sweetspot gericht staan. De electrostaten kruisen elkaar als het ware tussen mijn oren. ;D

Een soort magnetron dus ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: FrenkB on January  6, 2006, 23:30:23
Een soort magnetron dus ;D

Dat zie ik niet zo voor me. Leg eens uit wat de overeenkomst met een magnetron is.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.