Denon AVR-1906 vs AVR-2106

Started by WillemkeP, January 4, 2006, 20:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillemkeP

Hoi mede AV-fielen.
ik sta op het punt een aantal aankopen te doen, die mijn woongenot moeten gaan vergroten *ahum*, maar ik zit te twijfelen tussen welke receiver ik zal gaan aanschaffen. De titel van deze posting toont de twee receivers waar ik tussen twijfel. Ik zou graag jullie mening willen hebben waarom de een zoveel beter is dan de ander en waarom (waarbij prijs uiteraard ook een rol speelt).

Voor de volledigheid, de aanschaffen die ik ga doen zijn:
DVD-speler Denon 1920
Plasma PDP-436XDE
Speakers Monitor Audio RS1, Radius 90 en Radius 180
SubwooferRel Quake.

Ik hoop dat iemand mij onderbouwd kan vertellen waarom ik 100-150 euro meer moet uitgeven voor de 2106, of waarom ik juist 100-150 euro in mijn portemonnee moet houden  ;)

Alvast bedankt voor de hulp !!

Willem

Rody

Uitgeven omdat:
je speakers gaan gewoon beter klinken met een betere versterking :)

sandervg

Omdat de 2106...
- 125W heeft ipv 110W
- 3rd generation SHARC ADSP-21266 1200 MFLOPs heeft (geen idee wat het is  ;D )
- een Pure Direct Mode heeft
- Een extra digitale en anloge input heeft
- Een extra analoge output heeft
- Meer video input/outputs heeft
(zie www.denon.co.uk  ;D )

Maar of ie echt beter klinkt ?? Ik betwijfel het. Volgens mij moet je dan nog een stapje hoger gaan bij Denon. Dan krijg je o.a. een beter audio circuit, een AL24 processor, een betere DA converter, auto room EQ...

Ik zou zeggen: kijk of je de features nodig hebt (je kunt op de engelse website van Denon alle modellen goed met elkaar vergelijken) en ga ze beluisteren en beooordeel of je het echt beter vindt klinken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Marc R

Persoonlijk zou ik ook voor de 2106 gaan. De 2106 is net wat zwaarder uitgevoerd waardoor de controle over de speakers in vergelijking met de 1906 wat beter zou moeten zijn. Dit zal je waarschijnlijk vooral op hogere volumes merken. Vaak merk je bij lichtere receivers dat wanneer je de volumeknop wat verder open draait deze controle snel afneemt, wat te merken is in een minder strak en zwakker laag. Natuurlijk zal dit verschil tussen beide receivers niet enorm zijn, maar ik denk dat dit wel een van de meest duidelijke klankmatige verschillen is.

WillemkeP

Dank jullie Marc, Sander en Rody.
Zoals het er nu naar uit ziet, denk ik ook dat ik voor de 2106 ga. Het prijsverschil (zeg 120 eurietjes) vind ik te overzien, en ik dat het extra vermogen net een beetje het verschil kan maken. Het is niet echt een harde onderbouwing ... maar ik blijf twijfelen anders.

Zijn er nog mensen die iets kunnen aanvullen op hetgeen Marc, Sander en Rody hebben vermeld?

thanx
Willem

sandervg

Ik zou mezelf niet zo laten leiden door het vermogen. Ik speel met een versterker van 25 watt (en dat is géén klasse A! Gewoon een opamp versterker) en geloof me: het laag is strakker dan wat je uit beide Denons zult kunnen krijgen. Het vermogen is hier geen bepalende factor in. Hier spelen andere factoren zoals het impedantieverloop, vermogen om stroom te kunnen leveren, dempingsfactor ect. etc. die belangrijker zijn. Bovendien kun je een verschil tussen 110W en 125W volgens mij bijna verwaarlozen (vermogen heeft volgens mij een logaritmische schaal). Pas als je met 'moeiljike' luidsprekers werkt die veel stroom vragen, weinig rendement leveren en een zakken naar lage impedanties, is een 'zwaardere' versterker aan te raden. Je luidsprekers hebben echter allemaal een impedantie tussen de 6 en 8 ohm nominaal en een aanbevolen versterking van tussen de 25 en de 100W...

Ik zou ze zeker eens naast elkaar besluisteren en dan m'n keuze maken. Het zou mij niets verbazen als je geen verschil gaat horen... Je zou kunnen overwegen om te zoeken naar een 2e handse Denon van een stapje hoger, of misschien kun je deze via internet of als demo ergens vinden. Dan heb je veel meer kans dat je dit klankmatig gaat terugvinden.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian