HMS steckdose, gewone of vergulde versie?

Started by FrankB, January 3, 2006, 14:52:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankB

Na enkele PM met Garmt toch maar een topic gestart hierover. Ik wil een mooie WCD (steckdose :D) kopen van HMS, en die biedt een tweetal varianten. Een gewone versie en een vergulde. De Gewone gemaakt van messing contacten, de vergulde zal wel goud op nikkel zijn. Garmt vindt puur koper het mooiste klinken, maar messing is geen puur koper maar een legering van koper en brons.

Which one to choose, iemand ervaring of iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr



ik zou het ook niet weten maar ik heb ook een dubbele wcd opbouw nodig.

zoiets als deze

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Ik heb er ook een paar nodig. De dikkere vertikale variant in zwart en eentje in wit.

FrankB

Powerbuy? ;D

Anyway, de prijzen liegen er niet om. Een enkele gewone kost 35 euro, een vergulde kost 75 euro. Voor zover ik heb begrepen verdubbelen de prijzen voor de dubbele uitvoeringen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr

#4
voor zou een gewone dubbele opbouw voldoen.  ;D

mijn eisen zijn niet zo hoog.... 8)

en dan nog zo een erbij:

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

FrankB

Bij een opbouw komen ook nog de kosten van de opbouw, voor een enkele 5 euro.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kjelt

Even een elektrotechnisch antwoordje (hoe en wat het verschil is in (be)luisteren waag ik me niet meer aan  ;D )

Wat het belangrijkste is van een stopcontact en bijbehorende stekker is de kracht die de verende contacten van het stopcontact op de stekker uitoefent (en blijft uitoefenen) en daarnaast het materiaal van de contacten. Waar het eigenlijk om gaat is de overgangsweerstand(en).

Om een heel lang verhaal kort te maken (anders ben ik 2 a4tjes verder) er zijn 2 mogelijkheden:

1) Je zorgt ervoor dat je minstens 1 keer per week de stekker 1 dag uit het stopcontact trekt zodat de veerkracht van het stopcontact weer kan herstellen (denk aan een veer die constant is uitgetrokken en na 1 jaar weer wordt losgelaten en je snapt wat ik bedoel). Als je dat regelmatig doet dan krast de stekker en het stopcontact elkaar schoon en heb je dus niets aan een dun vergulde verbinding daar deze dan slijt en heb je meer aan één massief solide verbinding. Dus in dit geval niet verguld kiezen.

2) Ben je dit niet van plan en wil je de stekker jaren in het stopcontact laten zitten dan kun je beter een vergulde stekker en stopcontact nemen en deze elke 3 jaar vervangen (stopcontact) of althans lusiteren of je verschil met een nieuwe hoort  ;) .

Of je nu 1 of 2 kiest: Vergeet ook niet regelmatig de aangeschroefde of geklemde aansluitingen van het stopcontact met de montagedraad aan te schroeven of te controleren, ook hier kan oxidatie optreden en vergeet de verbinding in de meterkast ook niet te checken. Het zal niet de eerste keer zijn dat hier door de stugge 6mm2 kabels storing optreedt.

Waar je nog eens aan kunt denken om helemaal het aantal overgangsweerstanden te beperken is een goede stekkerdoos te gebruiken als stopcontact (dus rechtstreeks aan de montagedraad). Wel als ster aansluiten. Het is misschien niet helemaal volgens de NEN1010 maar scheelt weer aan overgangen  ;)

FrankB

#7
Interessant Kjelt, thanks! Vanuit die hoek redenerent is het makkelijk kiezen dan, scheelt me weer 40 euro :D

Nog iemand die klankmatig een uitspraak kan doen?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Zat dan niet verkeerd in mijn aaname dat je met puur koper vaker moet in- uitpluggen (oxidatie) en met de gouden een beter blijvend contact hebt, maar door de gelaagde opbouw (koper vergullen is haast onmogelijk) je een minder goede geleiding hebt.

garmtz

Ik kreeg ook een andere tip van Countamati: koop een opbouwdoos die voor buiten bedoeld is. Hebben nog stevigere contacten en zijn erg goedkoop.

advr

# hoogwaardige, niet magnetiseerbare contactmaterialen met dubbele veren, die een lange veerweg hebben, vrij van metaalmoeheidverschijnselen.
# solide schroefaansluitingen, waarin  zeer dikke stroomkabel tot 5 X 4 mm² gemonteerd kunnen worden (zoals de KE-POWER CABLE 5 MK II), voor de kleinste, ook op lange duur stabiele overgangsweerstand en het verliesarmste stroomstransport.


stond op de site van Kemp over de HMS WCD's

zou het echt allemaal zo veel schelen :o :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

FrankB

#11
Ik heb maar de gewone besteld, ik vond ruim 80 euro voor een wcd toch te gek. En deze heeft Ron op voorraad, de vergulde uitvoering moet besteld worden en dat ging wel een flinke tijd duren.

Quote from: advr on January  3, 2006, 16:40:04
zou het echt allemaal zo veel schelen :o :o

Dat ga ik binnenkort horen ;D. Nu nog de Isotek Multi-way en dan gaan ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Quote from: advr on January  3, 2006, 16:40:04
zou het echt allemaal zo veel schelen :o :o

Ik deed de kabeltjes in mijn wandcontactdoos wat vaster in de aansluitingen en dat hoorde ik al (totaal NIET verwacht, dus luisterde er niet echt naar, maar toch hoorde ik een verbetering).

advr

ok, als jij het hoort dan geloof ik dat meteen. :)

ik was eigenlijk van plan om in de meterkast een dubbele WCD (0opbouw) te plaatsen zodat ik naar de Groneberg stekkerdoos wat kon gaan experimenteren met de el. snoer, maar mischien maar beter gewoon een afgeschermde Lapp kabel naar de stekkerdoor te leggen. dat scheelt weel een overgang. :P

eens over nadenken.  :o

Ad.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

beunky

Quote from: FrenkB on January  3, 2006, 16:42:14
En deze heeft Ron op voorraad, de vergulde uitvoering moet besteld worden en dat ging wel een flinke tijd duren.

Dat zegt dan toch ook wel genoeg of niet dan ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Quote from: beunky on January  3, 2006, 18:26:56
Dat zegt dan toch ook wel genoeg of niet dan ;)

Volgens mij zegt het alleen dat maar weinig mensen 75 euro over hebben voor een WCD ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Quote from: FrenkB on January  3, 2006, 19:00:43
Volgens mij zegt het alleen dat maar weinig mensen 75 euro over hebben voor een WCD ;D

Nee, dat zegt dat ze niet goed genoeg zijn voor het geld want anders gaven mensen er dat wel voor uit...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Quote from: beunky on January  3, 2006, 19:24:04
Nee, dat zegt dat ze niet goed genoeg zijn voor het geld want anders gaven mensen er dat wel voor uit...

Ach, waarom heeft dan niet iedereen Valhalla? Geld is een erg belangrijke factor, zeker in de stroomvoorziening!!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Quote from: FrenkB on January  3, 2006, 19:26:39
Ach, waarom heeft dan niet iedereen Valhalla? Geld is een erg belangrijke factor, zeker in de stroomvoorziening!!

Omdat een Valhalla 3k euro kost of zo, en een HMS wcd 75 euro...
Waarom wel een stekkerblok of filter van Kemp bestellen van een paar honderd euro en niet een wcd van 75 euro?
Simpelweg omdat ie het geld niet waard is... iets anders kan ik er niet van maken... anders waren ze wel op voorraad...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

#19
Quote from: beunky on January  3, 2006, 19:42:47
Omdat een Valhalla 3k euro kost of zo, en een HMS wcd 75 euro...
Waarom wel een stekkerblok of filter van Kemp bestellen van een paar honderd euro en niet een wcd van 75 euro?
Simpelweg omdat ie het geld niet waard is... iets anders kan ik er niet van maken... anders waren ze wel op voorraad...

Volslagen onzin, maar goed. Deze discussie hier voortzetten is nonsens. Maar die conclusie slaat echt nergens op, volkomen ongefundeerd. Overigens wil ik niet beweren dat de vergulde versie perse beter is, maar je redenering is gewoon onzinnig. Omdat iets niet op voorraad is, is het slechter  :-X
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kerstmanno

Even op dezelfde manier redeneren, maar dan anders ;)

Ze zijn niet op voorraad omdat iedereen ze als een dolle koopt.

Ze zijn dus RETE goed!!!

::)

FrankB

Juist, dat zat ik ook al te denken. Er kunnen legio redenen zijn waarom het artikel niet op voorraad is, waaronder inderdaad dat ie z'n geld niet waard is. Maar op basis van wat we weten (hij is niet op voorraad) kun je geen conclusie trekken over het product.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

patrick_vdb

Hi,

Ik vind het eigenlijk schandalig dat we al 35 euro moeten neerleggen voor een wandcontactdoos welke degelijk is, puur en alleen omdat die massa-contactdozen zoals verkrijgbaar bij elke DHZ'er gewoonweg slecht van kwaliteit zijn. Laat staan wat ik vind van 70 euro ;D

Zoals Kjelt ook al had voorgesteld, heb ik gewoon een alu-behuizing genomen met degelijke mennekes contacten (messing) rechtstreeks op een groep...Elke behuizing telt 5 outlets in sterbedrading. Alhoewel ik het niet echt getest heb, vermoed ik dat je meer winst behaalt met het verminderen van het aantal overgangscontacten dan de keuze uit een messing of vergulde wcd.

mvrg

Patrick




FrankB

Ik zit er dan toch ook aan te denken om gewoon drie installatiekabels te trekken naar de meterkast, zonder overgangen en die in een aparte groep te laten installeren. Enig idee wat het kost om een extra groep te laten aanleggen en of dat in een huurhuis mag zonder de verhuurder daarvan te informeren?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

patrick_vdb

Hi Frank,

Als je een electricien laat komen die in de tijd van de baas bij jou een groep komt aansluiten, dan kan het best "kostbaar" worden ;D Misschien dat je een "bevriende" electricien zover kunt krijgen om in de avonduren langs te komen? Of het zomaar mag in een huurhuis weet ik eigenlijk niet, bel gewoon even de woningstichting waarvan je huurt en je weet het snel genoeg.

mvrg

Patrick