AVReview Group test: 4 HD Ready projectors

Started by Marcel_T., January 2, 2006, 16:48:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.


BenQ PE7700



Hitachi PJ-TX200



Panasonic PT-AE900



Toshiba TDP-MT700


http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/554/v/5/sp/634163444837222730492

Verdict:

The first point to make here is a general one, and that's that all four of these projectors really do make good use of their HD Ready specifications, looking genuinely sharper, cleaner and more detailed with high definition sources than any non-HD Ready rivals.
That said, they're not all equal. Bringing up the rear is Toshiba's MT700. This is exceptionally cheap for an HD Ready projector based around DLP technology, but part of the reason for its affordability is the fact that it's been around quite a while – a fact that's reflected in one or two slightly disappointing aspects of its performance.

Any one of the other three models would make a truly superb home movie machine – but if forced to put them in order, coming in third would be Panasonic's PT-AE900. Aside from looking a bit ugly this is a truly excellent machine, and the only reason it finishes as low as third is that it doesn't look quite as sharp with high definition sources as the other two machines above it. But it's a marginal thing.

We've actually put the Hitachi PJ-TX200 and BenQ PE7700 in joint first place. Both represent the very cream of their respective technologies at the sub £2,000 price point, with your choice between the two coming down simply to whether you personally prefer DLP or LCD technology. Try and see them both running side by side if you can to see which of them best suits your tastes. But if you can't manage to organise that, don't worry: whichever one you end up with will do your high definition ambitions proud.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

spijtebijt

Leuk om deze eenvoudige review te lezen!
De indrukken zijn geheel gebaseerd op HD, terwijl geen van drie projetoren werkelijk HD is (1080p). Maar goed, 720 is ook al een hele verbetering ten opzichte van SD. En er is natuurlijk nog weinig echt HD-materiaal voor handen. Dus dat is niet echt een bezwaar. Hoewel, met het WK in zicht... ::)
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Starred

Quote from: stokkom on January  2, 2006, 17:18:02
Leuk om deze eenvoudige review te lezen!
De indrukken zijn geheel gebaseerd op HD, terwijl geen van drie projetoren werkelijk HD is (1080p). Maar goed, 720 is ook al een hele verbetering ten opzichte van SD. En er is natuurlijk nog weinig echt HD-materiaal voor handen. Dus dat is niet echt een bezwaar. Hoewel, met het WK in zicht... ::)

Het is al vaker gezegd: 720p is ECHT HD materiaal, niet alleen 1080i/p.
En weinig echt HD-materiaal beschikbaar? Niet echt hoor, there is plenty  ::)

SuperDre

#3
Uhm.. ik vind het maar wazig artikel en ik twijfel behoorlijk aan de testers, want de Toshiba MT700=BenQ 7700, dus ze hebben niet eens hun 'huiswerk' gedaan..

En gister had ik dus ook nog even deze comparison gelezen:

http://www.projectorreviews.com/review.asp?reid=40

Dus je kunt mij niet vertellen dat de Toshiba MT700 onderaan staat terwijl de BENQ 7700 bovenaan staat, dan is de review toch echt gewoon bagger...

revo

Ze zouden eens een review moeten doen van projectoren na een jaar draaien en gelijk aantal uren.
Echt die achteruitgang van lcd projectoren die ik af en toe zie (ok mischien na 800 uur oid) qua uniformiteit en paneel verkleuringen is echt niet fijn. Kijken of een lcd na een jaar nog steeds gedeeld eerste is.
Living Cinema

J.A.F._Doorhof

Ik heb zeer regelmatig LCD's na een jaar en ouder voor calibratie.
Achteruitgang in LCD panelen zie ik HEEL weinig maar komt voor, wat ik wel heel veel zie is vervuiling van de panelen.
Ik neem aan dat bij de nieuwere units dit steeds minder word aangezien stof steeds beter word ondervangen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

)p(

Mijn lcd de pana 500 heeft helaas wel al duidelijk last van achteruitgang van de panelen nu na zo'n 1500 uur. Dat heeft mij toch wel aan het denken gezet of de volgende projector weer een lcd zal worden...

peter

J.A.F._Doorhof

Wat voor achteruitgang ?
in 99% van de gevallen is de verkleuring te danken aan stof.
Als je je focus veranderd en je ziet de verkleuringen veranderen van onscherp naar scherp dan is het stof.

Nogmaals ik heb nog bijna nooit ECHT een paneel zien verkleuren binnen 2000 uur.
Wel HELE grote verkleuringen door stof, vooral op de oudere generaties.
De Z2/TW100/500/TX100 waren hier allemaal ZEER gevoelig voor.

Daarnaast moet je sowieso na 1000 uur een hercalibratie laten uitvoeren want de lamp veranderd behoorlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

)p(

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  4, 2006, 14:32:39
Wat voor achteruitgang ?
in 99% van de gevallen is de verkleuring te danken aan stof.
Als je je focus veranderd en je ziet de verkleuringen veranderen van onscherp naar scherp dan is het stof.

Nogmaals ik heb nog bijna nooit ECHT een paneel zien verkleuren binnen 2000 uur.
Wel HELE grote verkleuringen door stof, vooral op de oudere generaties.
De Z2/TW100/500/TX100 waren hier allemaal ZEER gevoelig voor.

Daarnaast moet je sowieso na 1000 uur een hercalibratie laten uitvoeren want de lamp veranderd behoorlijk.

Nee de verkleuring blijft hetzelfde. Ik zal het nog een keer dubbel checken. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat het ook iets anders kan zijn dan paneel achteruitgang want dit is mijn eerste lcd projector  :D
Het lijkt nog het meeste op een lichtbruine verkleuring in het rechter deel van het scherm. Zover ik kan nagaan veroorzaakt door het rode paneel. De verkleuring is precies hetzelfde met zowel de oude lamp 1500 branduren als met de nieuwe +- 100 branduren.

peter

J.A.F._Doorhof

Probeer maar eens heel extreem te defocussen als de verkleuring dan veranderd van vorm is het stof.
Als ik het zo hoor (één kant) lijkt het erg op stof die we ook een 700 hebben gehad, volgens panasonic geen garantie maar onder coulance wel gereinigt was inderdaad niet naar te kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SuperDre

Maar je hebt dus wel na 2000 uur zien verkleuren? dan gaat je lamp soms nog langer mee als de beamer zelf.. dat vind ik toch wel rot... Maar dit is dus een probleem dat zich weer niet voor doet bij een dlp-er aangezien ik las dat in bijna alle gevallen het lens en de dlp een gesloten handeltje is?  2000 uur zal ik toch wel makkelijk halen das helemaal niet zoveel eigenlijk (tja een echte filmfan)..

J.A.F._Doorhof

Ik heb er zeggen en schrijven 3 gezien die ECHT een probleem hadden met verkleuren bij allemaal is onder garantie het optische huis vervangen.
NORMAAL is een projector na 2000 uur nog gewoon in topconditie.
Ik calibreer regelmatig units die er al veel meer dan 2000 uur op hebben zitten en nogmaals het had me moeten opvallen als het een kwaal is die veel voorkomt.
Wat dus WEL VEEL voorkomt is vuil op de panelen, als je dan toch een ECHT nadeel van LCD wil hebben is dat het.
Maar bij de nieuwere generaties is dat al veel minder problematisch dan bij de oudere.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

)p(

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  4, 2006, 16:48:40
Probeer maar eens heel extreem te defocussen als de verkleuring dan veranderd van vorm is het stof.
Als ik het zo hoor (één kant) lijkt het erg op stof die we ook een 700 hebben gehad, volgens panasonic geen garantie maar onder coulance wel gereinigt was inderdaad niet naar te kijken.

Zo erg is het gelukkig niet, nauwelijks zichtbaar tijdens films. Een andere pana 700 die ik gezien heb had wel een irritant probleem. De vlekken waren daarop rood en dat was wel degelijk te zien. Ook daar deed panasonic in de eerste instantie moeilijk over. Maar na aandringen werd ie toch ook gewoon gerepareerd.

peter