Finale keus: Scanspeak of Accuton?

Started by jeroenkv, December 25, 2005, 12:11:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroenkv

Ik filter mijn Scanspeak 25W8567-SE woofer actief op 350hz met -24db. Dat betekent dat ik nu voor een echte "mid" kan gaan voor boven de 350hz. Dit geeft mij 2 mogelijkheden. Ik zou graag weten wat jullie hiervan vinden:

1. Accuton C79 met C12
2. Scanspeak 12M4631G00 met Expolinear NDRL81MKII (net als bij de Cento uit Hobbyhifi, zie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index..../hifi/cento.htm ) of met mijn huidige Scanspeak 990000 revelator

Ik ga de Accutons woensdag luisteren, maar ben benieuwd hoe ik deze 2 mogelijkheden qua kwaliteit t.o.v. elkaar moet zien. Heeft iemand hier iets over te zeggen?

Vigier

Deze link dus: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/cento.htm

Groet, Joris

P.S. Ik heb ook stil gestaan bij Thiel en SS, maar het is bij mij de combi M15CH001 en T25CF002 van Excel geworden...

asterduc

Hey Jeroen,

als je het filter eenvoudig wenst te houden: Scan speak!



Zeg Joris, hoever sta jij met je project,
Heb je dat nog ergens op een forum staan?

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



jeroenkv

Ik denk dat het ipv de 12M dan de 15M4531G zou worden. Kan iets lager ingezet worden zonder kwaliteitsverlies.

FFF

Zelf ben ik met de thiel units bezig, maar de scan speak is makkelijker te filteren en klinkt wat warmer voor zover ik altijd begrijp, zelf geen ervaring mee.

Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze en luister ervaringen.

jeroenkv

Quote from: FFF on December 25, 2005, 20:18:04
Zelf ben ik met de thiel units bezig, maar de scan speak is makkelijker te filteren en klinkt wat warmer voor zover ik altijd begrijp, zelf geen ervaring mee.

Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze en luister ervaringen.

Inmiddels de Thiels gehoord. De Accuton C12 en C89 ondersteund met een Volt woofer in een TL. Een erg mooi systeem. Het mid en hoog zijn erg gedetailleerd en alles klinkt mooi transparant. Wel een heel andere sound dan Scanspeak!!! Accuton is vooral sterk in details zonder vermoeiend te worden en Scanspeak is sterk in het totaal plaatje, maar wat meer layed back. Lastig om te bepalen wat ik mooier vind.

Wat wel een min is van Accuton is de complexiteit van het filter...... Daar heb je echt professionele hulp bij nodig. 

Met andere woorden: De C89 & C12 combi blijft zeker nog in de race!! Ik ga ook maar eens langs bij Speakerland voor de Maxima met Scanspeak 15W en ringradiator ter vergelijking.

Gydotron

Het maakt niet uit wat je neemt, een goed ontwerp valt of staat met het filterontwerp. Thiel units kunnen boterzacht spelen, hangt van het filter af. Ik heb jaren speakers gebouwd en ben tot de conclusie gekomen dat zelfbouw veel moeilijker is dan wordt voorgesteld. OK, de kast daar kan je je echt in uitleven en daar kan je vaak veel verder in gaan dan een commercieel product, maar het filter....... Een speaker die goed gefilterd is, klinkt met modale componenten al heel erg goed. Sommige denken een hardheid weg te werken met betere componenten, en inderdaad dat heeft een invloed, maar de basis moet vooral goed zijn. Als ik kijk naar Marc zijn Milestone's, wel die klinken heel erg goed ondanks dat er maar bipolaire elco's inzitten en doodgewone MPK's. Een goed filter is altijd moeilijk, ook al laten de units een eenvoudige filtering toe. Als je zelf niet voldoende capaciteiten hebt om een goed filter te bouwen koop dan liever een commercieel ontwerp, anders zal je op termijn teleurgesteld zijn en nog veel geld kwijt zijn ook. Ik ken mijn beperkingen, kasten bouwen is geen probleem, maar het filter, wel daar heb ik onvoldoende kennis voor. Ik wil een goed product, dus ik heb gkozen voor een commercieel product. Of ik nog iets zal bouwen? Misschien, maar dan moet ik het eerst goed op voorhand hebben kunnen beluisteren in mijn eigen ruimte. Misschien dat ik nu olie op het vuur gooi, maar de jaren hebben me geleerd dat veel zelfbouwers hun capaciteiten overschatten, en dan heb ik het ook over mezelf.

Grtn   Guido

rnacoustics

Helemaal mee eens Guido!!

De meeste tijd en inspanning was ik kwijt aan de schedingsfilter van mijn "the Voice" speakers ontwerp. En daar zit o.a. ook Scan-Speak in. Maar ik heb ook vroeger met Podszus Gorlich units gewerkt, Die waren ook lastiger te filteren.
Ook al lijkt het met simulaties en metingen allemaal te kloppen, dan nog kan het voor het gehoor voor geen meter klinken!
Wat dat betreft is het menselijk oor een genadeloze meetinstrument. De truuk is, hoe kan je dat vertalen in je luidsprekerontwerp? Mijn ervaring is als basis met een simulatie programma een scheidingsfilter te bouwen en dan (laten) meten of je aardig in de buurt zit en dan in laten spelen en dan pas nog op het gehoor fine-tunen. Als je bijvoorbeeld alleen naar gesproken woord luistert, valt het meteen op of een stem gehoormatig klopt of niet. Het gekke is dat je met draaien van muziek dat lastiger waar te nemen is.
Helemaal met audiofiele CD's, met jazz muziek, dat klinkt al gauw lekker. Maar als je b.v. een Cantate van Bach gaat draaien, kan het weer heel kil overkomen. Kortom het klink niet zo als het in het echt klinkt.  (ik bezoek dan ook b.v. wel eens het concert gebouw)
Dat komt o.a. door looptijd verschillen en fase gedrag van de units onderling. Maar ook met energie afgifte van de verschillende frequentie wordt vaak bij het ontwerpen van luidsprekers geen rekening gehouden.
Vergis je niet dat vooral low-mid weergave, zeg tussen de 100 en 200 Hz meer energie kost dan daarboven. Vele luidsprekers klinken daarom zo iel! Helemaal de BR uivoering. Meestel veel gerommel onderin wat op bassen moet lijken, dan een gat en dat een slanke dunnen stemmentje daarboven.  Nee, een stem moet body hebben, zonder dat het warm moet klinken, dat bedoel ik nl. niet.

Iedereen een luisterijke 2006 toegewenst! :)

Roland

asterduc

Quote from: Gydotron on December 30, 2005, 17:38:57
Misschien dat ik nu olie op het vuur gooi, maar de jaren hebben me geleerd dat veel zelfbouwers hun capaciteiten overschatten, en dan heb ik het ook over mezelf.
Grtn   Guido

that makes two of us

... maar we blijven proberen!!!

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



jeroenkv

Quote from: asterduc on December 31, 2005, 11:50:40
that makes two of us

... maar we blijven proberen!!!

Ed.


Daarvoor heb je toch zaken als S&C? Die kunnen je goed helpen met doormeten etc..

asterduc

Quote from: jeroenkv on December 31, 2005, 18:24:32
Daarvoor heb je toch zaken als S&C? Die kunnen je goed helpen met doormeten etc..

en denk je dan dat zij WEL die kennis hebben om probleemloos een klasse ontwerp neer te zetten?

Een filter kun je simuleren, dat is een kwestie van enkele uren computerwerk.
Het resultaat van de simulatie opmeten en verbeteren tot een aanvaardbaar resultaat voor een hoogwaardig hifi toepassing kost je een paar dagen.

Vanaf dan kan het echte highend werk beginnen en dat kan maanden duren. Ik denk dat Guido het over deze laatste fase heeft. Dat is bij mij althans toch het geval.
Mijn laatste ontwerp heeft 3 filter versies gehad en duurde in totaal 2 jaar (maar dat waren jammer genoeg geen Scan Speaks ;))

Als ik mijn huidig Concave project bekijk http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102&start=0 dan gaat het vermoed ik nog tot aan de zomer duren alvorens ik volledig achter het filter resultaat ga staan. Ondanks de assistentie van zeer ervaren ontwerpers en mijn Clio meetsysteem.

Groeten en nog een prettig eindejaar.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



jeroenkv

Quote from: asterduc on December 31, 2005, 19:14:19
en denk je dan dat zij WEL die kennis hebben om probleemloos een klasse ontwerp neer te zetten?


In iedergeval veel ervaring met filtering en de gebruikte units.  8)